Η πρόσβαση των παιδιών μεταναστών και στη σχολική σε τακτική βάση ενισχύει την κοινωνική ενσωμάτωσή τους στην Ελλάδα, καταδεικνύει έρευνα του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης.

Το 84% των παιδιών που συμμετείχαν στην έρευνα και τα οποία διαμένουν σε ανοιχτά κέντρα φιλοξενίας δήλωσε ότι έχει κάνει ήδη φίλους ή ότι αλληλοεπιδρά τακτικά με μαθητές από την Ελλάδα ή άλλες χώρες και έχει ενταχθεί ομαλά στο σχολικό περιβάλλον.

Οι μαθητές Γυμνασίου εμφανίστηκαν φανερά πιο συνεπείς, καθώς μόλις το 11% διέκοψε την παρακολούθηση μαθημάτων, σε σύγκριση με το 30% των μαθητών Δημοτικού και το 27% των μαθητών Λυκείου που επέλεξαν να μην συνεχίσουν την παρακολούθηση. Η διακοπή παρακολούθησης μαθημάτων αποδίδεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η μετακίνηση οικογενειών σε διαφορετικά κέντρα φιλοξενίας ή διαμερίσματα ανά τη χώρα ή ακόμη και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Μετεγκατάστασης, που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2018. Ένας ακόμη παράγοντας είναι ότι οι οικογένειες θέτουν ως προτεραιότητα την εξασφάλιση βασικών αναγκών τους, όπως η σίτιση και η στέγαση.

Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα περισσότερα παιδιά μεταναστών και προσφύγων (62%) είχαν παρακολουθήσει μαθήματα στο σχολείο στις χώρες καταγωγής τους.

Κατά τη σχολική χρονιά 2017-2018, ο ΔΟΜ διασφάλισε τη μεταφορά 2.800 παιδιών μεταναστών και προσφύγων με σχολικά λεωφορεία. Το 73% των μαθητών παρακολούθησε μαθήματα σε Δημοτικά σχολεία, το 21% σε Γυμνάσια και το 6% σε Λύκεια. Το 56% ήταν αγόρια και το 44% κορίτσια, ενώ η πλειονότητα των παιδιών (91%) ήταν συριακής, ιρακινής και αφγανικής καταγωγής. Η μεταφορά παιδιών μεταναστών και προσφύγων από τα κέντρα φιλοξενίας στα σχολεία χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σε δήλωσή του ο αρχηγός της ελληνικής αποστολής του ΔΟΜ, Τζιανλούκα Ρόκο, αναφέρει ότι «είναι ξεκάθαρο ότι η εκπαίδευση αποτελεί το κλειδί να εγκατασταθούν τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων στη νέα τους κατοικία, περιορίζοντας τις πιθανότητες να αισθανθούν αποξενωμένα από το περιβάλλον τους».

Στο αρχικό δελτίο τύπου του οργανισμού, η Σιμόνα Μοσκαρέλι, υπεύθυνη του προγράμματος στον ΔΟΜ Ελλάδας, υπογράμμιζε ότι «η τακτική παρακολούθηση μαθημάτων αποδεικνύει ότι τα παιδιά θέλουν πραγματικά να μάθουν, να νιώσουν μέρος της κοινότητας και να επιστρέψουν στην κανονικότητα – πόσο μάλλον δεδομένου ότι η φοίτηση στα σχολεία δεν είναι υποχρεωτική για τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων στην Ελλάδα, και ότι πολλοί γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους σχολείο δεν θεωρούν ότι θα μείνουν μόνιμα στην Ελλάδα».

Ωστόσο, σε ορθή επανάληψη του δελτίου τύπου η κ. Μοσκαρέλι επαναδιατυπώνει τη δήλωσή της απαλείφοντας το σημείο όπου κάνει αναφορά σε μη υποχρεωτική φοίτηση των παιδιών στα σχολεία και σημειώνοντας ότι «η τακτική παρακολούθηση μαθημάτων αποδεικνύει ότι τα παιδιά θέλουν πραγματικά να μάθουν, να νιώσουν μέρος της κοινότητας και να επιστρέψουν στην κανονικότητα- πόσο μάλλον δεδομένου ότι και η σχολική φοίτηση είναι μία πρόκληση για τα παιδιά και ότι πολλοί γονείς, οι οποίοι στέλνουν τα παιδιά τους σχολείο δεν θεωρούν ότι θα μείνουν μόνιμα στην Ελλάδα».