“Ξεκρέμαστα” τμήματα και “άναρχο” τοπίο σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ

“Η Παιδεία και πριν την κρίση ήταν σε κρίση”, τόνισε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης αναφερόμενος στο “πάρτι” με τα κοινοτικά κονδύλια. “Μέχρι πριν από το 2009 ξοδεύτηκαν τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης στον χώρο της εκπαίδευσης” ανέφερε από το βήμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Παρουσία της πρώην υπουργού Παιδείας, Μαριέττας Γιαννάκου, διερωτήθηκε γιατί ιδρύθηκαν τμήματα στην τριτοβάθμια “με κοινοτική χρηματοδότηση, χωρίς να προβλεφθεί, το 2003, η ένταξη τους” στον προϋπολογισμό.

Τονίζοντας ότι επί Γιαννάκου το ΑΕΠ ήταν κατά 25% μεγαλύτερο και μόνο για την τριτοβάθμια δινόταν το 1,4% -σε αντίθεση με σήμερα που το σύνολο της χρηματοδότησης για την Παιδεία ανέρχεται στο 2,8% του ΑΕΠ- μίλησε για “κατασπατάληση των πόρων”.

“Βρήκα τον Αύγουστο του 2004 στα πανεπιστήμια 82 νέα τμήματα ξεκρέμαστα, χωρίς χρήματα στον προϋπολογισμό” είπε η Μ. Γιαννάκου, τονίζοντας ότι καινοτομίες σαν το ολοήμερο σχολείο λειτουργούσαν μόνο με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. “Τριακόσια εβδομήντα εκατομμύρια μου έδωσε τότε ο κ. Αλογοσκούφης για το κενό. Είχαν μεταφερθεί κεφάλαια για το 2004 στο 2003, λόγω εκλογών” παραδέχθηκε η πρώην υπουργός.

“Κρίσιμης σημασίας” χαρακτήρισε τον εξορθολογισμό τού χάρτη των ΑΕΙ η αναπληρώτρια υπουργός Σία Αναγνωστοπούλου, τονίζοντας πως ειδικά στα μεταπτυχιακά υπάρχει θέμα με τα δίδακτρα και τις συνεργασίες με τα άλλα πανεπιστήμια. “Τα ΑΕΙ πρέπει να είναι αυτόνομα” είπε, εστιάζοντας όμως να υπάρχουν κανόνες στη λειτουργία τους.

“Μια κυβέρνηση πρέπει να μπορεί να δημιουργεί νέο πλαίσιο μεταρρυθμίσεων, σεβόμενη τη συνέχεια στο κράτος” είπε ο Ν. Φίλης, επαναφέροντας το θέμα της διδασκαλίας των θρησκευτικών ως “αποκλειστική ευθύνη της πολιτείας”. Συμφωνώντας επί αυτού, η Μ. Γιαννάκου αναφέρθηκε στο μεταξύ στην “υποχρέωση για ένα καλό δημόσιο σχολείο”, ώστε να χτυπηθεί η παραπαιδεία και η παπαγαλία, με ουσιαστική εκπαίδευση και των εκπαιδευτικών, αλλά και αυτονομία στις μεθόδους διδακτικής. Δήλωσε “αρνητική” στο να είναι το λύκειο υποχρεωτικό, “αλλιώς θα καταλήξουμε να είναι υποχρεωτικές και οι ανώτατες σπουδές”, για τις οποίες πρότεινε ότι “πρέπει να είναι επιλεκτική η είσοδος στα πανεπιστήμια, όχι για όλους”.

“Πρέπει να καταστήσουμε πιο ελκυστικό το λύκειο”, τόνισε και ο υπουργός Παιδείας αναφερόμενος στο παράδειγμα της Φινλανδίας συγκεκριμένα, όπου μπορούν τα παιδιά να μπουν στο τεχνικό λύκειο και με έναν επιπλέον χρόνο σπουδών να περάσουν στην τριτοβάθμια. “Δεν ξέρω αν είναι λύση η πρώιμη επιλογή, αλλά δεν πρέπει το λύκειο να είναι εξεταστικό κέντρο” είπε.

ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ