χωρίς αποκλεισμούς τιτλοφορείται το κεφάλαιο που αφορά την εκπαίδευση στο αναπτυξιακό σχέδιο της Κυβέρνησης που παρουσιάστηκε πριν λίγες μέρες.  Σε αυτό τονίζεται “ότι η μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος αποτελεί πυλώνα της Αναπτυξιακής Στρατηγικής.

Η καλύτερη εκπαίδευση αποτελεί διακριτό στόχο πολιτικής, αλλά ταυτόχρονα εξυπηρετεί τις ανάγκες του νέου αναπτυξιακού μοντέλου και προωθεί τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων. Κύριοι στόχοι είναι ο εκσυγχρονισμός των εκπαιδευτικών δομών, η βελτίωση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων και η ένταξη των αποφοίτων στην αγορά εργασίας. Σημαντικές μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν την εισαγωγή δύο ετών προσχολικής εκπαίδευσης, την αναδιάρθρωση της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τηνπρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ εφαρμόζονται πολιτικές για την αντιμετώπιση ειδικών αναγκών. Η διοικητική δομή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης επανεξετάζεται εκτενώς, ενώ η σύνδεσή της με τα ερευνητικά κέντρα ενισχύεται”.

Όσον αφορά τα θέματα πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφέρονται τα ακόλουθα:

Οι κύριες πτυχές της μεταρρύθμισης είναι:

η έναρξη ενός Εθνικού Σχεδίου για την Κατάρτιση Εκπαιδευτικών,

η ενίσχυση της υποστήριξης του εκπαιδευτικού δυναμικού με εξειδικευμένο προσωπικό,

η δημιουργία νέων προγραμμάτων σπουδών και νέου διδακτικού υλικού για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση,

εισαγωγή νέων μεθόδων αξιολόγησης όπως η περιγραφική αξιολόγηση,

υποστηρικτικές δομές για τα σχολεία,

αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και

ενίσχυση της διαδικασίας αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων.

Αυτή η προσπάθεια συνοδεύεται από μέτρα για τον εξορθολογισμό των πόρων του εκπαιδευτικού συστήματος.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν μέρος τους τριετούς προγράμματος εκπαίδευσης (Ιούλιος 2017), το οποίο προέκυψε από την ολοκλήρωση του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Εκπαίδευση, σε συνεργασία με τα θεσμικά όργανα και μέσω της συνεχούς δημόσιας διαβούλευσης, που έχει ήδη δοθεί στη δημοσιότητα.

Επομένως η τόσο αναγκαία αύξηση χρηματοδότησης θα χρησιμοποιηθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου για την εφαρμογή του Τριετούς Σχεδίου.

Πιο συγκεκριμένα

Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, το «ενιαίο ολοήμερο πρόγραμμα προσχολικής εκπαίδευσης» χρειάζεται περαιτέρω στήριξη. Ένα άλλο σημείο που χρειάζεται στήριξη είναι τα δύο έτη προσχολικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που έχουν γίνει πλέον υποχρεωτικά.

Έχει δημιουργηθεί ένας τύπος ενιαίου ολοήμερου δημοτικού σχολείου για να διασφαλιστεί ότι όλα τα δημοτικά σχολεία της χώρας θα έχουν κοινή κατεύθυνση σε όλους τους γνωστικούς και διδακτικούς κλάδους. Επίσης, υλοποιείται το πρόγραμμα «σχολικά γεύματα» για όλες τις σχολικές μονάδες.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η κυβέρνηση μείωσε το βάρος των εξετάσεων εξορθολογίζοντας το πρόγραμμα σπουδών, δημιουργησε νέα προγράμματα μαθημάτων, καθόρισε μια θεματική εβδομάδα για μια σειρά από ζητήματα που αφορούν τους μαθητές, εφάρμοσε μια περιγραφική αξιολόγηση για όλους τους μαθητές των γυμνασίων ενώ θεσμοθέτησε τη συμμετοχή σε δημιουργικά προγράμματα για τα λύκεια.

Το πλάνο για την αναδιάρθρωση του λυκείου συντάσσεται σταδιακά ώστε να συμπεριλάβει σημαντικές αλλαγές στο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με στόχο την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων προετοιμασιών εντός του σχολείου χωρίς προσφυγή στην παραπαιδεία, ένα ζήτημα που αναφέρεται συχνά στις συστάσεις του ΟΟΣΑ.

Αντιμετωπίζοντας ειδικές ανάγκες

Προτεραιότητα δίδεται στον τομέα της ειδικής εκπαίδευσης. Ο νόμος για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση εκσυγχρονίστηκε, υιοθετώντας μια φιλική προς την ένταξη προσέγγιση, με στόχο την άρση των φραγμών και την εφαρμογή της ισότιμης εκπαίδευσης των μαθητών με
αναπηρία, καλλιεργώντας παράλληλα στάσεις και συμπεριφορές σεβασμού στην ποικιλομορφία και τη διαφορετικότητα.

Επίσης, εισήχθησαν «τάξεις χωρίς αποκλεισμούς» στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Δημιουργούνται δομές για την ένταξη των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στο εκπαιδευτικό σύστημα, οι οποίες χρειάζονται περαιτέρω στήριξη.

Έχουν προωθηθεί και σχεδιάζονται μέτρα για τον εξορθολογισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, την απλούστευση των διαδικασιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας, την έγκαιρη εφαρμογή όλων των απαραίτητων προπαρασκευαστικών ενεργειών καθώς και μια συνεκτική διαδικασία κινητικότητας του προσωπικού πριν από το άνοιγμα των σχολείων.

Το ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα έχει μακροχρόνια αδυναμία εξωτερικών δομών που να στηρίζουν τα σχολεία. Οι νέες Υποστηρικτικές Δομές για το Εκπαιδευτικό Έργο, όπως εμφανίζονται στο Τριετές Πλάνο, θα νομοθετηθούν σύντομα (Μάιος 2018). Αυτό το πρόγραμμα θα ενοποιήσει και θα αναβαθμίσει όλες τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες και θα δημιουργήσει ένα πλαίσιο για την αυτό-αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου που εκτελείται σε κάθε σχολείο.

Επιπλέον, το πρόγραμμα προτείνει συγκεκριμένους τρόπους για τη δημιουργία ενός πλαισίου για την αξιολόγηση των στελεχών του εκπαιδευτικού προσωπικού για τους οποίους επεξεργαζόμαστε τα κριτήρια επιλογής.

Αυτές οι μεταρρυθμίσεις, που δοκιμάζονται για πρώτη φορά, θα συμβάλλουν στην αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος και στην παιδαγωγική αυτονομία των σχολείων…