Εθνικός Διάλογος: Τα 12 θέματα προς αξιολόγηση

Εισήγηση του Προέδρου της Επιτροπής Α. Λιάκου για τα προς επεξεργασία θέματα και ερωτήματα από ειδικές επιτροπές και ομάδες εργασίας

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

  1. ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (NATIONAL CURRICULUM)

Ερώτημα: Σκοποί και Στόχοι της εκπαίδευσης για την Ελλάδα με ορίζοντα τη δεύτερη και την τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Τι πολίτες θέλουμε, τι μπορούν να κάνουν οι πολίτες αυτοί; Χρειάζεται η σύνταξη ενός Εθνικού Πλαισίου Εκπαίδευσης (National Curriculum) αντικείμενο του οποίου είναι να προσδιορίσει σε αδρές γραμμές τη μορφή και το γενικό περιεχόμενο του Εθνικού Πλαισίου Εκπαίδευσης για τον Έλληνα-Ευρωπαίο πολίτη του 21ου αιώνα που μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον μεγάλων αλλαγών και απρόβλεπτων εξελίξεων. Το ΕΠΕ θα δηλώνει το γενικό σκοπό και τους βασικούς στόχους της σχολικής εκπαίδευσης, τα εκπαιδευτικά standards που θα πρέπει να αναμένονται συνολικά από τη μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και να επιτυγχάνονται σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης.

  1. Υποχρεωτική Εκπαίδευση: Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο

Με δεδομένο ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έχει ανακοινώσει 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, ειδική επιτροπή με ομάδες εργασίας θα ασχοληθούν με τα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Γενικό Λύκειο και πρόσβαση στα ΑΕΙ

Η αναμόρφωση του γενικού λυκείου δεν μπορεί να διαχωριστεί από την πρόσβαση στα ΑΕΙ. Προτείνεται η δημιουργία μιας Ειδικής Επιτροπής με δυο ομάδες εργασίας οι οποίες θα ασχοληθούν με τα παρακάτω.

  1. ΕΠΑΛ & Τεχνική-Επαγγελματική Εκπαίδευση

Ερωτήματα:

  1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ

Υπάρχει μια πολυτυπία σχολείων τα οποία ανταποκρίνονται σε ειδικές ανάγκες. Πώς αυτοί οι τύποι εκπαίδευσης θα στοιχηθούν με τις νέες γενικές κατευθύνσεις που ακολουθούμε; Ποια είναι τα προβλήματα και πώς θα θέσουμε τα ερωτήματα εδώ; Τι προτάσεις; Ποια από αυτά τα σχολεία μπορούν και πρέπει να διατηρήσουν τη φυσιογνωμία τους, και ποια να συγχωνευθούν με τα σχολεία γενικής κατεύθυνσης διατηρώντας στοιχεία διαφοροποίησης;

Έχοντας ως σημείο αναφοράς όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, αντικείμενο της ειδικής αυτής επιτροπής, είναι ένα σχέδιο για την ορθή αντιμετώπιση των μαθητών/τριών:

  1. Αξιολόγηση-αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και των εμπλεκομένων στη διαδικασία της εκπαίδευσης

Η έννοια της αξιολόγησης έχει χάσει το περιεχόμενό της και έχει γίνει πολεμική κραυγή ένθεν-κακείθεν. Ωστόσο, όπως και να την αποκαλέσουμε, ως αξιολόγηση, αποτίμηση, λογοδοσία, στάθμιση απόδοσης κλπ. είναι κάτι το οποίο χρειάζεται στην ελληνική εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της για την βελτίωσή της. Προφανώς το σύστημα αξιολόγησης-αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου δεν μπορεί να διαμορφωθεί άσχετα από το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα αφού μαζί με τον προσδιορισμό των στόχων του εκπαιδευτικού συστήματος καθορίζονται και περιγράφονται λεπτομερώς οι δείκτες αξιολόγησης.

Αντικείμενο της επιτροπής στο σύνολό της είναι ο προσδιορισμός των Δεικτών Ποιότητας (Δείκτες διαδικασίας και Δείκτες αποτελέσματος) με τους οποίους θα παρακολουθείται και θα αποτιμάται το εκπαιδευτικό έργο μέσα από μια διαμορφωτική (και όχι τιμωρητική) αξιολόγηση. Οι Δείκτες Ποιότητας θα πρέπει να αποτελούν χρήσιμα, απλά και εύχρηστα, καθώς και αποτελεσματικά εργαλεία. Πρέπει επίσης να οριστεί ποιοι μετέχουν στην αυτό-αξιολόγηση και αξιολόγηση-αποτίμηση:

Επίσης, θα πρέπει να αξιοποιώντας την τεχνολογία να αναπτυχθούν εφαρμογές ώστε η αξιολόγηση-αποτίμηση να μην είναι ο «εφιάλτης» όλων των εμπλεκομένων λόγω του όγκου της δουλειάς που συνεπάγεται

  1. Αρχική Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών και Στελεχών της Εκπαίδευσης

8.Τοπική κοινότητα, αυτοδιοίκηση και σχολείο

Η σύνδεση της εκπαίδευσης με τον κοινωνικό της χώρο. Η μετάβαση από το σχολείο ως κρατικό εμφύτευμα, στο σχολείο ως κόμβο του τοπικού κοινωνικού δικτύου. Η σύνδεση με την τοπική κοινωνία και την αυτοδιοίκηση. Ποιες νομοθετικές ρυθμίσεις ως προς το σχολείο, ποιες ως προς την τοπική αυτοδιοίκηση;

Σκεπτικό: Σχολεία ανοιχτά στην κοινότητα σημαίνει, ασφαλώς, κάτι περισσότερο από την επέκταση του σχολικού ή ενισχυτικού προγράμματος ή ακόμη συμπληρωματικών προς αυτό προγραμμάτων. Το μεγάλο στοίχημα βρίσκεται στην αλλαγή της σχέσης του σχολείου με την κοινότητα και, άρα, στην αλλαγή του ίδιου του σχολείου που από κλειστό αυστηρά ιεραρχικό σύστημα καλείται να πάρει την ευθύνη να αναδιατάξει τις εσωτερικές του δυνάμεις και να επικοινωνήσει, να ανοίξει διάλογο και να δικτυωθεί με την κοινότητα των ανθρώπων που το περιβάλλει. Παρομοίως, τα κύτταρα της τοπικής κοινότητας, η οποία προφανώς δεν είναι κάτι ενιαίο αλλά περιέχει διαστρωματώσεις και δομές, καλούνται να πάρουν πρωτοβουλίες συνεργασιών και συμπράξεων με τη σχολική κοινότητα. Δύο ξένοι ως χτες, που τους χώριζαν κάγκελα, ρουτίνες, πρωτόκολλα συμπεριφοράς και πρακτικών, ιεραρχίες και ταξινομήσεις (γονείς-μη γονείς, βρίσκονται συνεπώς μπροστά στην πρόκληση μιας ανοιχτής πόρτας, την οποία καλούνται να διαβούν δοκιμάζοντας τα αμοιβαία οφέλη. Ανοίγοντας τις πόρτες του σχολείου στην κοινότητα, το πιο σημαντικό είναι ότι ανοίγουν οι δίαυλοι για τη συνάντηση με τους πολιτισμικούς πόρους της ευρύτερης κοινότητας, με τα κύτταρα πολιτισμού που αυτή διαθέτει, σε επίπεδο ατόμων και δομών, ενώ το δίκτυο που δημιουργείται μέσα από το διάλογο, τις ανταλλαγές και τις συμπράξεις ενισχύει τη νέα αντίληψη για τη λειτουργία του σχολείου αλλά και νοηματοδοτεί την τοπική κοινότητα συνδέοντάς την με ό,τι πιο νέο και ελπιδοφόρο διαθέτει η κοινωνία μας, τα παιδιά. Ακόμη και σε περιόδους κρίσης σαν αυτή που ζούμε, όπου αναμφίβολα οι βασικές βιοτικές ανάγκες έχουν τον πρωτεύοντα ρόλο, οι πολιτισμικοί πόροι αποτελούν στη συνείδηση των εκπαιδευτικών και των γονιών όχι μόνο διέξοδο ή ένα πρόσθετο στοιχείο συμπληρωματικό της εκπαίδευσης αλλά βασική ανάγκη, αναπόσπαστη με την ανατροφή και ανάπτυξη των παιδιών. Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινότητα μπορεί να εξασφαλίσει αυτούς τους πόρους με ελάχιστο κόστος και μεγάλη αποτελεσματικότητα.

9.Κρίση, Μεταναστευτικά ρεύματα και οι συνέπειές τους στο σχολείο. Η ανάπτυξη μιας δημοκρατικής κουλτούρας.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις (υπάρχουσες και πιθανές) στη συμπεριφορά των μαθητών και ευρύτερα στην εκπαίδευση από την κρίση; Ποιές προτάσεις προκύπτουν από άλλα παραδείγματα εκπαιδευτικών παραδειγμάτων χωρών σε κρίση (Πορτογαλία, Ιρλανδία, Ισπανία κλπ). Η μελέτη θα πρέπει να περιλαμβάνει επίσης τις επιπτώσεις από τα μεταναστευτικά ρεύματα, όσο επίσης και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ίδια τα παιδιά των μεταναστών και οι οικογένειές τους σε σχέση με το σχολείο. Η επιθετικότητα (bulling) και η δυσανεξία. Η μελέτη πρέπει να ολοκληρώνεται με συγκεκριμένες προτάσεις και οδηγίες για τη διαμόρφωση των προγραμμάτων και τη σχολική ζωή.

10. Ενιαίος χώρος ΑΕΙ-Έρευνας, αναμόρφωση του χάρτη των ΑΕΙ, Μεταπτυχιακά

Αρχικά χρειαζόμαστε ένα πλαίσιο με σαφείς θέσεις, διάγραμμα βηματισμών και στη συνέχεια, σε μεταγενέστερη φάση συγκεκριμένες προτάσεις για ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα ορίζει την ανώτατη εκπαίδευση.

  1. Ψηφιακή εκπαίδευση

Μακροπρόθεσμη στρατηγική αλλαγών που περιλαμβάνει τις τάσεις στην αλλαγή της γνώσης στο νέο ψηφιακό περιβάλλον, την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Τι αλλάζει, προς ποιες κατευθύνσεις, ποιοι στόχοι, ποια μεθοδολογία αλλαγών, ποια στάδια προετοιμασίας; Πώς το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα ετοιμαστεί για εισέλθει στη νέα εποχή;

Πλατφόρμα ανοιχτής πρόσβασης στο εκπαιδευτικό υλικό για σχολεία και πανεπιστήμια. Αξιοποίηση ΕΣΠΑ και κοινοτικής χρηματοδότησης.


  1. Τα οικονομικά της εκπαίδευσης: Εξεύρεση πρόσθετων πόρων, εξοικονόμηση πόρων, προτάσεις.

Μπορούν να ελέγχουν τις οικονομικές τους ροές τα πανεπιστήμια και να συντάσσουν προϋπολογισμούς; Σε ποιο βαθμό και οι σχολικές μονάδες, και σε ποια κλίμακα, μπορούν να αποκτήσουν οικονομική αυτοδυναμία; Από πού θα εξευρεθούν οι πόροι. Κράτος, ευρωπαϊκοί πόροι, ιδιωτικά ιδρύματα, μορφές συνεργειών.

Δυνατότητες εξοικονόμησης πόρων μέσω ψηφιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού σε σχολεία και πανεπιστήμια.

Η αξιοποίηση της πανεπιστημιακής περιουσίας και των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων.

Στην Κατηγορία : ΠΑΙΔΕΙΑ
ip[
Exit mobile version