Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας για έγκαιρο σχεδιασμό, το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε και φέτος να ανοίξει την πλατφόρμα εγγραφών για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ στις 30 Ιουνίου, όταν τα σχολεία είχαν ήδη κλείσει για τη θερινή περίοδο.
Όπως καταγγέλλει ο αιρετός στο ΚΥΣΔΕ Θοδωρής Κατσωνόπουλος, η καθυστερημένη έκδοση της σχετικής εγκυκλίου οδηγεί σε πλήρη αποδιοργάνωση: μαθητές μένουν χωρίς καθοδήγηση, εκπαιδευτικοί καλούνται να εργαστούν εκτός ωραρίου, και η δημόσια εκπαίδευση υποβαθμίζεται με το πρόσχημα της «εξοικονόμησης πόρων».
Σε αυτό το πλαίσιο, καταγράφονται σοβαρές συνέπειες, από το κλείσιμο τμημάτων μέχρι τη δημιουργία τεχνητών πλεονασμάτων προσωπικού, ενώ τα αιτήματα για θεσμικό σεβασμό και ουσιαστική στήριξη των σχολείων παραμένουν επίκαιρα και ανοιχτά.
Εγγραφές στα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ με τα σχολεία κλειστά – Οργάνωση της τελευταίας στιγμής, σε βάρος μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών
Από 30 Ιουνίου έως 8 Ιουλίου η πλατφόρμα ανοιχτή, με ελάχιστη θερινή υπηρεσία στα σχολεία. Οι μαθητές/τριες μένουν χωρίς υποστήριξη, οι εκπαιδευτικοί χωρίς αναγνώριση, η δημόσια εκπαίδευση χωρίς σεβασμό!
Για μία ακόμη χρονιά, η ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ καθυστέρησε αδικαιολόγητα την έκδοση της εγκυκλίου εγγραφών, επιλέγοντας να ανακοινώσει την έναρξή τους κυριολεκτικά την τελευταία ημέρα λειτουργίας των σχολείων. Η χρονική συγκυρία που επελέγη:
• καθιστά αδύνατο τον ουσιαστικό προγραμματισμό στα σχολεία,
• αναγκάζει εκπαιδευτικούς να παραμένουν στο σχολείο εν μέσω θερινής άδειας για να υποστηρίξουν την διαδικασία,
• στερεί από τους/τις μαθητές/τριες τη δυνατότητα ενημερωμένης επιλογής τομέα ή ειδικότητας.
Δεν είναι μυστικό ότι μεγάλο ποσοστό μαθητών/τριών ΕΠΑΛ εργάζεται το καλοκαίρι, συχνά χωρίς δυνατότητα διαδικτυακής πρόσβασης ή καθοδήγησης. Η παρουσία και η στήριξη των εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη, ιδίως όταν υπάρχουν ασυμφωνίες στα στοιχεία MySchool και Taxisnet, που απαιτούν διορθώσεις από το σχολείο.
Αυτές οι πρακτικές έχουν σοβαρές επιπτώσεις:
• Κλείσιμο τμημάτων, τομέων και ειδικοτήτων με πρόσχημα τις «λίγες εγγραφές»
• Κατευθυνόμενες εγγραφές μαθητών σε τμήματα που δεν επέλεξαν
• Αβεβαιότητα και ανασφάλεια για τις οικογένειες και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς
• Τεχνητή μείωση των εκπαιδευτικών αναγκών, με στόχο τον περιορισμό των προσλήψεων
Πρόκειται για συνειδητή επιλογή που εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο «εξορθλογισμού» και εξοικονόμησης πόρων στη δημόσια παιδεία.
Για τους παραπάνω λόγους, είναι αναγκαία τα εξής:
• Καμία οριστικοποίηση τμήματος τομέα ή ειδικότητας πριν τον Σεπτέμβρη
• Έγκριση όλων των ειδικοτήτων και τομέων, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών/τριών
• Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων χωρίς αυθαίρετους περιορισμούς.
Η επιλογή του Υπουργείου να προχωρά σε διαδικασίες εγγραφών και κρίσιμων υπηρεσιακών ενεργειών μέσα στον Ιούλιο, με ελάχιστη έως μηδενική υποστήριξη από τα σχολεία, συνιστά θεσμική απαξίωση του ρόλου των εκπαιδευτικών και των μορφωτικών αναγκών των μαθητών/τριών.
Απαιτείται άμεση αλλαγή πολιτικής, με προγραμματισμό, έγκαιρη ενημέρωση και θεσμικό σεβασμό προς τους/τις συναδέλφους/ ισσές μας που καλούνται και πάλι να σηκώσουν το βάρος «εκτός ωραρίου και χωρίς αναγνώριση».
Δείτε Σχολεία e-eggrafes.minedu.gov.gr: Μέχρι πότε οι εγγραφές