Υπερασπίζουμε και διευρύνουμε τις κατακτήσεις μας στην εκπαίδευση

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια οι πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας ήταν ραγδαίες.

Εκπαιδευτικοί του ΣΥΡΙΖΑ

Η πολιτική αλλαγή του 2015, αλλά και όσα ακολούθησαν, δημιούργησαν νέες συνθήκες για τη χώρα και το λαϊκό κίνημα. Η έξοδος από τα μνημόνια και ο μεγαλύτερος βαθμός ελευθερίας, ανεξάρτητα από το αν παραμένουν οι δυσκολίες, δημιουργούν νέες δυνατότητες για να βγούμε από το φαύλο κύκλο της λιτότητας.

Μέσα σε αυτές τις συνθήκες η κυβέρνηση της Αριστεράς, παρά τον ανηλεή πόλεμο από το πολιτικό κατεστημένο, τους «δανειστές» και τα συστημικά ΜΜΕ, προσπάθησε μέσα από το παράλληλο πρόγραμμα να βγάλει τη χώρα από την ασφυξία και το λαό μας από τα δεσμά της λιτότητας.

Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει στην κοινωνία ένα ολιστικό σχέδιο με τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές και αναπτυξιακές προτεραιότητες, που διακρίνουν σαφώς την πολιτική της αριστεράς από αυτή του νεοφιλελευθερισμού που τη βιώσαμε στην πιο ακραία του μορφή μέχρι το 2015. Η έξοδος από τη στενή επιτροπεία θα ανοίξει το δρόμο για τη υλοποίηση των θετικών εξαγγελιών που έγιναν στη ΔΕΘ από την κυβέρνηση (διορισμοί, μη περικοπή συντάξεων, στήριξη αδύναμων, μείωση ΕΝΦΙΑ κ.λπ.)

Στην εκπαίδευση έγιναν πολλά από το Γενάρη του 2015. Από τη δαμόκλειο σπάθη της διαθεσιμότητας-απόλυσης, της μείωσης των μισθών-συντάξεων και της αυταρχικότητας της διοίκησης, είδαμε τη δικαίωση σημαντικών αιτημάτων των αγώνων μας, αλλά και τη συνέχιση σοβαρών προβλημάτων που είναι αποτέλεσμα της πολιτικής λιτότητας και περικοπών που έχουν επιβληθεί με τα μνημόνια.

Ακόμα και σ’ αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, βασικά αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος αποτυπώθηκαν σε νομοθετικές παρεμβάσεις τα δύο τελευταία χρόνια. Παρά τη λυσσαλέα αντίδραση Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ και τις επανειλημμένες διακηρύξεις του κ. Μητσοτάκη για κατάργηση των κατακτήσεων και επαναφορά των απολύσεων, την ακύρωση των σημαντικών αυτών κατακτήσεων για το εκπαιδευτικό κίνημα κανείς μας δεν θα την επιτρέψει.

Αξίζει νομίζουμε να θυμηθούμε ποια θετικά βήματα έγιναν τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση, με πρώτο το γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια τα σχολεία πλέον ανοίγουν έγκαιρα και κανονικά κάθε Σεπτέμβρη.

Α. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Καθιερώθηκε η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, εφαρμόζεται ήδη σε 184 Δήμους και σταδιακά στους υπόλοιπους Δήμους στην τρέχουσα τριετία.
Θεσμοθετήθηκε ο Νέος Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, οριοθετήθηκε το διδακτικό ωράριο των νηπιαγωγών και σε όλα τα νηπιαγωγεία εξισώθηκε το ωράριο με αυτό των εκπαιδευτικών του Δημοτικού Σχολείου.
Θεσμοθετήθηκε ο Νέος Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου εξασφα-λίζοντας σε όλα τα δημοτικά σχολεία της χώρας, την ενιαία παροχή κοινών γνωστικών και διδακτικών αντικειμένων και καταργήθηκαν τα εξοντωτικά για τους μαθητές/-τριες 7ωρα.
Εφαρμογή σημαντικών προγραμμάτων στα δημοτικά σχολεία όπως τα «Σχολικά Γεύματα», της κολύμβησης και του «Τσάντα στο Σχολείο».
Επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης στα Δημοτικά σχολεία.

Δημιουργία Δικτύου 912 Σχολικών Βιβλιοθηκών Δημοτικών Σχολείων με την ανάλογη χρηματοδότηση για τη λειτουργία τους .
Εμπλουτισμός των νέων διδακτικών αντικειμένων στους μαθητές/-τριες όλων των δημοτικών σχολείων παρέχοντας ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση για όλους.
Δημιουργία δομών υποδοχής εκπαίδευσης των προσφύγων (ΔΥΕΠ) και τμημάτων υποδοχής τους στα δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευ-σης για τη σταδιακή τους ένταξη σε αυτά.
Με τις αλλαγές στα Γυμνάσια καθιερώθηκαν τα δύο τετράμηνα και μειώθηκε ο εξεταστικός φόρτος σε όφελος των μαθητών. Καθιερώθηκε επίσης η ενισχυτική διδασκαλία για τους μετεξεταστέους.
Μειώνεται δραστικά από τη φετινή σχολική χρονιά ο εξεταστικός φόρτος και στο Λύκειο. Καταργήθηκε η τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο.
Σχεδιάζεται η νέα Γ΄ ΓΕΛ (από το 2019-20) με στόχο τη μείωση της ανάγκης για εξωσχολική βοήθεια. Εκπονούνται νέα, σύγχρονα προγράμματα σπουδών και προω-θείται νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Καθιερώνεται η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Με τις αλλαγές στα ΕΠΑΛ υλοποιούνται οι προτάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος: ενιαία Α΄ τάξη, τομέας στη Β΄, ειδικότητα στη Γ΄, μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας με πλήρη εργασιακά δικαιώματα στους αποφοίτους. Διευρύνθηκε η πρόσβαση των αποφοίτων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και στα νέα διετή προγράμματά που θα αναπτύσσουν. Εναλλακτική ενισχυτική διδα-σκαλία, διορισμός ψυχολόγων, νέα προγράμ-ματα σπουδών, ενίσχυση εργαστηριακού εξοπλισμού, επιμόρφωση εκπαιδευτικών και έγκαιρη χορήγηση επαγγελματικών δικαιω-μάτων στους απόφοιτους είναι μερικά ακόμη μέτρα ενίσχυσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

 

Καθιέρωση τριετούς Εσπερινού Λυκείου (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ), αίτημα πολλών χρόνων των εργαζόμενων μαθητών.
Με το ν. 4368/16 καθιερώθηκε ένα νέο, σύγχρονο πλαίσιο για την αντισταθμιστική εκπαίδευση, με τη δημιουργία Σχολικών Κέντρων Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης.
Δημιουργία θεσμικού πλαισίου υποστήριξης όλων των σχολείων με τοποθέτηση Κοινωνικών Λειτουργών και Ψυχολόγων.
Αναβάθμιση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (ΕΑΕ) με στόχο τον ανασχεδιασμό και ανασυγκρότηση της νομοθεσίας και του θεσμικού πλαισίου με ενταξιακό προσανατολισμό. Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια ιδρύθηκαν 36 ΣΜΕΑΕ και 570 Τμήματα Ένταξης (ΤΕ) στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαί-δευσης και διπλασιάστηκε ο αριθμός των αναπληρωτών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Θεσμοθέτηση, νέου τύπου σχολείου, του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου (ΕΝΕΕΓΥ-Λ).
Καταργήθηκε ο νόμος που νομιμοποίησε την πράξη νομοθετικού περιεχομένου που ποινικοποιούσε τις κινητοποιήσεις των μαθητών. Καταργήθηκε επίσης η υποχρεωτική αναπλήρωση μαθημάτων από καταλήψεις μαθητών Σάββατα και διακοπές Πάσχα χωρίς τη γνώμη της σχολικής κοινότητας, ρύθμιση που καταστρατηγούσε εργασιακά δικαιώματα.

 

Κατάργηση της αναγραφής του χαρακτηρισμού της διαγωγής στους τίτλους σπουδών που χορηγούνται στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για να αποφευχθεί ο εφ’ όρου ζωής στιγματισμός εφήβων.
Κατάργηση της διάκρισης δικαιολογημένων – αδικαιολόγητων απου-σιών (Γυμνάσια, ΓΕΛ, ΕΠΑΛ) και περιορισμός τής χωρίς νόημα γραφειοκρατίας στα σχολεία.
Θεσμοθέτηση Κρατικού Πιστοποιη-τικού Πληροφορικής με απογευματινά μαθήματα στα δημόσια σχολεία, από τη φετινή σχολική χρονιά.
Επανήλθε ο έλεγχος και η εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων στο Υπουργείο Παιδείας, μπήκε φραγμός στην αυθαιρεσία των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων και προστατεύονται τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε αυτά.
Δημιουργήθηκαν νέες δομές υποστήριξης του έργου των εκπαιδευτικών και των σχολείων με βασικό τους χαρακτηριστικό τη μετάβαση από τα μονοπρόσωπα όργανα (σχολ. σύμβουλοι, υπεύθυνοι διαφόρων δραστηριοτήτων) προς τα συλλογικά (ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, ΚΕΑ) στην προσπάθεια να υπάρξει αλληλεπιδραστική και δυναμική σχέση ανάμεσα στο σχολείο και στις δομές υποστήριξης.
Σύσταση θέσεων Υποδιευθυντή σχολείου με βάση τους μαθητές και όχι τα τμήματα (1 θέση Υποδιευθυντή σε σχολεία με 120 μαθητές και 2 θέσεις Υποδιευθυντή με 270 μαθητές).

 

Σταμάτησε η συνεχής μείωση, κατά 34% από το 2009 ως το 2015, των δημόσιων δαπανών για την εκπαίδευση. Στους προϋπολογισμούς του 2017 και 2018 αυξήθηκαν σταθερά, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, φτάνοντας το 2,9% επί του ΑΕΠ. Δεν χωρεί αμφισβήτηση ότι οι δαπάνες αυτές παραμένουν χαμηλά. Το σημαντικότερο είναι ότι με αυτό τον τρόπο ανατράπηκε η αρνητική πρόβλεψη του μεσοπρόθεσμου 2014-18 της προηγούμενης κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ για συνεχή μείωση των δημόσιων δαπανών για την παιδεία, οι οποίες θα μειώνονταν με βάση αυτή την πρόβλεψη και θα έφταναν μόλις στο 1,9 % επί του ΑΕΠ το 2018.

Β. ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Η επιστροφή των 2500 εκπαιδευτικών της ΤΕΕ, που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα (ν.4325/15) και η αναγνώριση του χρόνου διαθεσιμότητας ως χρόνου πραγματικής εκπαιδευτικής υπηρεσίας, με την ταυτόχρονη επαναλειτουργία των αντίστοιχων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, με αποτέλεσμα να αυξηθούν σημαντικά ο αριθμός των μαθητών/-τριών σε αυτά (ν.4327/15).
Η οριστική κατάργηση του θεσμού της διαθεσιμότητας και της αυτοδίκαιης αργίας (ν.4325/15).
Η κατάργηση της ατομικής αξιολόγησης εκπαιδευτικών (ΠΔ152/13) και με τα τιμωρητικά χαρακτηριστικά που αυτή είχε, η κατάργηση της σύνδεσης της αξιολόγησης με μισθό και βαθμό.

 

Το ξεπάγωμα της μισθολογικής καθήλωσης που ίσχυε από το 2011 (ν.4354/15) και η επαναφορά της εξέλιξης σε ΜΚ ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας.
Ο εκδημοκρατισμός της διαδικασίας επιλογής διευθυντών σχολείων και στελεχών διοίκησης, που συμπεριλαμβάνει και την έκφραση γνώμης των εκπαιδευτικών. Ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια για όλες τις θέσεις στελεχών της Εκπαίδευσης.
Η κατάργηση της πολιτικής επιστράτευσης των απεργών (ν.4325/15).
Η αναγνώριση ολόκληρης της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών μετά το 2010 και η κατάργηση της διαγραφής τους από τους πίνακες, όταν δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία, για δύο χρόνια. Η επέκταση των αδειών για συμμετοχή σε εξετάσεις λόγω σπουδών και για παρακολούθηση επιμορφωτικών δράσεων και σεμιναρίων, η επέκταση της αναρρωτικής άδειας σε ένα μήνα, οι εκπτώσεις σε εισιτήρια πλοίων, η εξασφάλιση σίτισης, η νομοθετική πρόβλεψη για στέγαση από τους δήμους, είναι μερικά από τα μέτρα στήριξης των αναπληρωτών. Οι αιτήσεις των αναπληρωτών γίνονται ηλεκτρονικά και οι σχετικοί πίνακες επικυρώνονται πλέον από το ΑΣΕΠ.
Καταργήθηκε το ΠΔ για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις υπεράριθμων εκπαι-δευτικών σε όλη την επικράτεια (ν. 4351/15).
Εντάχθηκαν σε οργανικές θέσεις οι μεταταχθέντες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση από το 2013, εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (ΦΕΚ β΄ 3391/16).
Καταργήθηκε η διάταξη με την οποία ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί που προσλαμ-βάνονταν στα ΙΕΚ μπορούσαν να «αποσπαστούν» στα ΕΠΑΛ ως εκπαιδευτικοί (ν. 4351/15).

 

 

Καταργήθηκε η διάταξη με την οποία οι διατελέσαντες Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, Πρόεδροι και Διευθύνοντες Σύμβουλοι Οργανισμών, καθώς Γενικοί και Ειδ. Γραμματείς του ΥΠΠΕΘ, ορίζονταν με τη λήξη της θητείας τους ως σχολικοί σύμβουλοι χωρίς καμία κρίση (ν. 4342/15).
Δόθηκε η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς που παραιτούνται για συνταξιοδότηση κάθε Απρίλιο να παραμένουν μέχρι τέλους του σχολικού αντί του διδακτικού έτους (παραμονή επιπλέον 2 μήνες).
Εξομοιώθηκαν με τους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς οι εκπαιδευτικοί που είναι γονείς ανάπηρου παιδιού (67%), (ν.4403/16).
Έσπασε το καθεστώς αδιοριστίας με το διορισμό πάνω από 600 εκπαιδευτικών διοριστέων του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ του 2008 και από δικαστικές αποφάσεις (2016-18).

 

Εντάχθηκε στο νέο προϋπολογισμό ο διορισμός 4.500 εκπαιδευτικών και ΕΕΠ στην ειδική αγωγή στο πλαίσιο του τριετούς προγράμματος 15.000 διορισμών στην εκπαίδευση.
Αύξηση κατά 50% του επιδόματος θέσης ευθύνης των Προϊσταμένων Ολιγοθέσιων Δημοτικών και Νηπιαγωγείων.
Μείωση του διδακτικού ωραρίου των διευθυντών και υποδιευθυντών Δημοτικών Σχολείων κατά 2 ώρες.
Δόθηκε η δυνατότητα να παραχω-ρούνται οι εγκαταστάσεις κατασκηνώσεων του Αγίου Ανδρέα Αττικής και στους εκπαιδευ-τικούς μέσω των ομοσπονδιών τους και απομένει η δική τους πρωτοβουλία για την αξιοποίησή τους.

Προφανώς χρειάζεται να γίνουν πολλά περισσότερα. Σταδιακή αύξηση των δημόσιων εκπαιδευτικών δαπανών ώστε να φτάσουν αυτές τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μαζικοί διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες της εκπαίδευσης, πολύπλευρη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου, ουσιαστικές εκπαιδευτικές αλλαγές μετά από διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα. Όμως ο δρόμος έχει ανοίξει.

Στις 7 του Νοέμβρη 2018

Συμμετέχουμε μαζικά για την ανάδειξη των αιρετών μας

εκπροσώπων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια.

Παλεύουμε για πλήρη διαφάνεια, αντικειμενικότητα, αμεροληψία

Υπερασπίζουμε και διευρύνουμε τις κατακτήσεις μας.

Συνεχίζουμε τους αγώνες μας για την οριστική κατάργηση της λιτότητας.

Για 14χρονη δημόσια δωρεάν δημοκρατική και ποιοτική εκπαίδευση

για όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς