Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Εσείς χρησιμοποιείτε τη γλώσσα των social media; Γράφετε LOL, BRB kai OMG; Ξέρετε άραγε τι σημαίνουν; Η νεολαία πάντως σήμερα τα χρησιμοποιεί σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό, σε σημείο που αναρωτιούνται οι ειδικοί αν έχει επίπτωση στην εκπαίδευσή τους και στον τρόπο που μαθαίνουν. Η μορφή αυτή της γλώσσας, η λεγόμενη slang, θεωρείται εξέλιξη και ενσωματώνει νέες εκφράσεις ώστε να μπορέσει να αποτυπώσει και τις ανάλογες ανάγκες των ανθρώπων. Η slang λοιπόν επηρεάζει τα παιδιά μέσα στην τάξη και στον τρόπο που λαμβάνουν τη γνώση και μαθαίνουν; Δεν είναι λίγοι οι εκπαιδευτικοί που «παραπονιούνται» για τις φτωχές ικανότητες των παιδιών στην έκφραση και στον γραπτό λόγο. Παίζει κάποιο ρόλο η νέα αυτή γλώσσα; Ή μήπως ενάντια σε όλες τις προβλέψεις κάνει τελικά καλό στους μαθητές;
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Η χρήση του βίντεο στην εκπαίδευση ειναι μία βασική δεξιότητα οπτικού γραμματισμού που αποτελεί βασικό στόχο σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης. Οι μαθητές δημιουργώντας δικά τους βίντεο αποκτούν μεγάλο βαθμό αυτενέργειας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στο άρθρο της η Monica Burns εκπαιδευτικός και συγγραφέας προτείνει 8 εργαλεία για τη δημιουργία βίντεο από μαθητές και εκπαιδευτικούς δίνοντάς τους έτσι χρήσιμες συμβουλές για τη χρήση των εργαλείων αυτών στην τάξη. Στις εφαρμογές αυτές συμπεριλαμβάνονται γνωστά εργαλεία όπως το iMovie, τοSpark Video, ή το ShowMe. Επιπλέον, αναφέρει και εργαλεία όπως το Explain Everything όπου οι μαθητές μπορούν να σχεδιάσουν στην οθόνη τους τα δικά τους αυθεντικά σχέδια και στη συνέχεια με τη βοήθεια του συγκεκριμένου εργαλείου να τους δώσουν ζωή και να δημιουργήσουν τα δικά τους κινούμενα σχέδια. Στον κατάλογο των οχτώ αυτών εργαλείων αναφέρνται και εργαλεία όπως το 30handsκαι το mySimpleshow όπου οι μαθητές μπορούν να καταγράψουν την οθόνη δημιουργώντας έτσι τις δικές τους αφηγήσεις ή tutorials.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Είστε από αυτούς τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να μοιράζονται ιδέες και ανακοινώσεις με τους μαθητές τους ακόμα και μετά το χτύπημα του κουδουνιού; Αναρωτιέστε πώς μπορείτε να το κάνετε; Δεν είναι λίγοι οι εκπαιδευτικοί που νιώθουν να καταπιέζονται από το στενό ωράριο του σχολείου και τα όρια της επίσημης επικοινωνίας. Μπορεί στον ελεύθερο χρόνο τους να ψάχνουν και άλλες πηγές και άλλες δραστηριότητες και άλλες πληροφορίες αλλά να μην μπορούν να τα μοιραστούν όλα αυτά με τους μαθητές τους. Αν ανήκετε σε αυτήν την κατηγορία τότε δείτε αυτούς τους πέντε τρόπους για να διατηρήσετε την επικοινωνία σας. Από ένα πολύ απλό εργαλείο ανταλλαγής μηνυμάτων μέχρι έναν ηλεκτρονικό πίνακα ανακοινώσεων, σίγουρα θα βρείτε κάτι που να σας ταιριάζει.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Όλο και κάπου θα έχει πάρει το μάτι σας αυτά τα περίεργα τετραγωνάκια, με τα ιδιαίτερα σχέδια μέσα, τους κώδικες QR! Οι πιο προχωρημένοι θα έχετε και στο κινητό σας την ειδική εφαρμογή, που τα «διαβάζει» και σε οδηγεί στην ιστοσελίδα με την οποία είναι συνδεδεμένα. Οι κώδικες QR έχουν αρχίσει τον τελευταίο καιρό να χρησιμοποιούνται και για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ακόμα και μέσα στην τάξη, από τη στιγμή που υπάρχει η δυνατότητα να χρησιμοποιούνται κινητές συσκευές από μαθητές και καθηγητές, έστω και με κάποιους περιορισμούς. Οι ιδέες για τη χρήση τους, πολλές. Για παράδειγμα μπορούν να βοηθήσουν σε ένα πρωτότυπο κυνήγι θησαυρού για τα παιδιά ή μπορεί να τους προσφέρει περισσότερες πληροφορίες πάνω σε ένα αντικείμενο που μελετούν. Οι κώδικες αυτοί, έτσι και αλλιώς, μπορούν να δημιουργηθούν εύκολα και δωρεάν με τις ειδικές εφαρμογές και μπορούν να εκτυπωθούν και να κολλήσουν παντού!
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Η εικόνα διαχρονικά είχε την ιδιότητα να μεταφέρει ισχυρά νοήματα κατορθώνοντας να αποτυπωθεί αμεσότερα εμπλέκοντας ενεργά τον θεατή στην επεξεργασία της πληροφορίας που παρεχει. Η χρήση της εικόνας στην εκπαίδευση, είτε με παραδοσιακά μέσα, είτε με νέα τεχνολογικά εργαλεία υπήρξε ένα χρήσιμο εποπτικό μέσο για τον εκπαιδευτικό. Ζητούμενο είναι η διαδραστική παρουσίαση της πληροφορίας και η αποτελεσματικότερη χρήση της οπτικοποίησή της προς όφελος του μαθητή. Το Visme είναι ένα νέο εργαλείο για τη δημιουργία παρουσιάσεων, infographic, οπτικών στατιστικών πινάκων και γενικότερα διαδικτυακών πληροφοριών και δεδομένων με τρόπο διασκεδαστικό και άμεσο. Ο χρήστης εγγράφεται δψρεάν και μέσα από μία μεγάλη βιβλιοθήκη προτύπων δημιουργεί εύκολα την παρουσίαση του, την αφίσα ή το πόστερ του και μπορεί να το μοιραστεί με την ομάδα του.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Οι μαθητές όλων των ηλικιών έχουν ένα κοινό στοιχείο: Τη φαντασία τους! Όταν τη χρησιμοποιούν για να δημιουργήσουν ιστορίες και να τις αφηγηθούν, μπορούν να κάνουν θαύματα! Ταυτόχρονα, η όλη διαδικασία τους βοηθά ιδιαιτέρως στη διαδικασία της μάθησης. Με τη βοήθεια λοιπόν του Toontastic 3D, μιας εφαρμογής της Google, τα παιδιά-αλλά και όποιος άλλος έχει έμπνευση- μπορούν να δημιουργήσουν τους δικούς τους χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων όπως θέλουν, να σκηνοθετήσουν την ιστορία τους, να της βάλουν φωνή και μουσική και στο τέλος να μοιραστούν με όποιον θέλουν το βιντεάκι που δημιούργησαν. Η εφαρμογή είναι δωρεάν, η διαδικασία είναι απλή και διασκεδαστική και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και μέσα στις τάξεις, σε πολλά γνωστικά πεδία.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Θυμάστε τα καλλιτεχνικά στο σχολείο; Μια ώρα που πολλοί την θεωρούσαν ευκαιρία για...χάζεμα αλλά σε άλλους έδωσε την ευκαιρία να αναδείξουν όποια ταλέντα είχαν αλλά και να μάθουν-αν ήταν τυχεροί και είχαν καλό δάσκαλο- κάποια πράγματα παραπάνω για την τέχνη. Η ώρα των καλλιτεχνικών λοιπόν, ήταν από τα πρώτα που αντιμετώπισαν περικοπές λόγω κρίσης στην εκπαίδευση. Έρχεται όμως η τεχνολογία και προσφέρει τρόπους και εργαλεία για τη διδασκαλία της αλλά και τη δημιουργία που λύνουν τα χέρια των εκπαιδευτικών. Η τεχνολογία, προσφέροντας εφαρμογές για απλή ζωγραφική μέχρι και προηγμένο μοντάζ βίντεο, δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς να κάνουν δημιουργικές δράσεις με πολύ μικρότερο κόστος από ότι παλιότερα, χωρίς να επιβαρύνουν το σχολικό προϋπολογισμό.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Το να εισάγει ένας εκπαιδευτικός την τεχνολογία μέσα στη τάξη του είναι μια σχετικά εύκολη διαδικασία, ειδικά τώρα που είναι διαθέσιμα τόσα διαφορετικά εργαλεία για όλες τις ανάγκες και όλα τα επίπεδα χρήσης. Πλέον, ίσως το πιο βασικό θέμα είναι να πάρει απόφαση να το κάνει. Η τεχνολογία, ενώ μπορεί να προσφέρει πολλά στη διαδικασία της μάθησης, υπάρχει η περίπτωση να μην είναι η κατάλληλη λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζει κάποιος εκπαιδευτικός. Γι' αυτό θα ήταν χρήσιμο, πριν τη συστήσουμε στα παιδιά, να κάνουμε 15 ερωτήσεις που θα μας δείξουν αν τελικά αυτό είναι το εργαλείο που χρειαζόμαστε και πώς πρέπει να το αξιοποιήσουμε. Για παράδειγμα, θα πρέπει να αναρωτηθούμε αν η τεχνολογία θα βοηθήσει τους μαθητές να σκεφτούν πιο βαθιά ή αν αντίθετα, υπάρχει περίπτωση να τη θεωρήσουν κάτι το βαρετό. Ενδιαφέρουσα είναι και η ερώτηση σχετικά με το αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε κάποια εργαλεία επειδή απλά μας αρέσουν ή επειδή όντως θεωρούμε ότι θα βοηθήσουν τους μαθητές μας. Εσείς έχετε αναρωτηθεί κάτι από αυτά τα 15 που αναφέρει το σημερινό άρθρο;
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Η WWF, ιδιαίτερα γνωστή Μη Κυβερνητική Οργάνωση που ασχολείται με θέματα σχετικά με το περιβάλλον και τη φύση, δημιούργησε μια πολύ χρήσιμη εφαρμογή (και την αντίστοιχη ιστοσελίδα) για πάνω από 26000 είδη ζώων που βρίσκονται πάνω στη γη, σε ολόκληρο τον κόσμο. Με τη διαδραστική εφαρμογή Wildfinder, ο χρήστης μπορεί να δει πληροφορίες για έναν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό ζώων, κατηγοριοποιημένα ανάλογα με το είδος τους ή με την περιοχή που ζουν. Εκτός των πληροφοριών, μπορούν να βρεθούν φωτογραφίες αλλά και στοιχεία για τις συνήθειές τους και για το αν αυτά τα είδη βρίσκονται σε κίνδυνο ή όχι. Η λειτουργία αυτής της εφαρμογής και σε κινητές συσκευές (κινητά και tablets) μπορεί να χρησιμεύσει ακόμα περισσότερο σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, εντός και εκτός σχολικών τάξεων, καθώς μπορεί να συνδυαστεί με διάφορες εργασίες και εκδρομές, όπως για παράδειγμα πώς σχετίζεται ο κίνδυνος εξαφάνισης ενός είδους με τη μόλυνση του περιβάλλοντος.
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Η ενθάρρυνση της δημιουργικότητας αλλά και της ενεργούς συμμετοχής στη διαδικασία της διδασκαλίας των μαθητών είναι ζητούμενο των εκπαιδευτικών και σε μεγάλο βαθμό μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη βοήθεια της τεχνολογίας και των νέων εφαρμογών τους. Το Buncee είναι ένα εργαλείο μαθητές κάθε ηλικίας που τους βοηθάει να εκφραστούν δημιουργικά, να συνεργαστούν διαδικτυακά και βέβαια να παρουσιάσουν τις δικές τους ιστορίες. Στην παρουσίασή του ο χρήστης- μαθητής μπορεί να προσθέσει ήχο, προσωπικό σχολιασμό ή αφήγηση και βέβαια πολλά ακόμα πολυμεσικά στοιχεία όπως αυτοκόλλητα, qr codes, εικόνα κ.α. Με τη χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη ενώ παράλληλα μέσα από τον σχολιαμό και τη δημιοργική διαδικασία αφοιμοιώνουν καλύτερα τον εκπαιδευτικό στόχο της παρουσίασης τους.
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Μαθητές και έφηβοι χειρίζονται και κυρίως είναι ιδιοκτήτες κινητών συσκευών από πολύ μικρή ηλικία. Ωστόσο, αν και η τεχνολογία εχει γίνει απαραίτητο μέσο στη διδασκαλία και τη σχολική ζωή συχνά δεν είναι αποδεκτή ως αποδοτικό μέσο ενεργοποίησης του μαθητή. Στο άρθρο του τμήματος Learning Network της ηλεκτονικής έκδοσης της New York Times περιγράφεται πως η εκπαιδευτικός Robin Fogel-Shrive χρησιμοποίησε τις φωτογραφιες τύπου Selfies των μαθητών της ως μαθητική εργασία. Ειδικότερα, εκμεταλευόμενη την τάση αυτή της νέας γενιάς ανέθεσε ως εργασία στους μαθητές της να τραβήξουν μία δική τους Selfie ώστε να δημιουργηθεί ένας πίνακας με τις φωτογραφίες όλων των μαθητών της τάξης και μέσα από αυτόν τον πίνακα ο καθένας να συστήσει τον εαυτό του. Παράλληλα, μεσα από αυτή τη διαδικασία ακολύθησε συζήτηση και προβληματισμός γύρω από το φαινόμενο "αυτοφωτογράφσης" που παρατηρείται στους νέους στα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα. Με τον τρόπο αύτο οι μαθητές προβληματίστηκαν και απάντησαν σε ερωτήματα όπως γιατί επιλέγουν οι νέοι αυτό τον τρόπο φωτογράφησης, πόσο συχνά φωτογραφίζονται με αυτό τον τρόπο και κυρίως οι φωτογραφίες Selfies αποτελούν ένα νέο είδος οπτικού ημερολογίου για τους νέους. Η κριτική αυτή χρήση των νέων τάσεων αλλά και του τρόπυ έκθεσης των νέων στα κοινωνικά δίκτυα αποτελεί μία καλή πρακτική κινητοποίησης του ενδιαφέροντος και της κριτικής σκέψης καιν προβληματισμού των μαθητών.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Οι ψεύτικες ειδήσεις δεν είναι κάτι νέο, ούτε είναι φαινόμενο μόνο της ηλεκτρονικής ενημέρωσης και του διαδικτύου. Σίγουρα όμως τα κοινωνικά μέσα έχουν δώσει νέα ώθηση στην ταχύτητα με την οποία κυκλοφορούν και στον πολλαπλασιασμό του αριθμού τους. Καθώς βρισκόμαστε πάνω σε μία από τις εξάρσεις του φαινομένου, είναι ενδιαφέρον να αναρωτηθούμε πώς μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τους μαθητές μας ώστε να προστατεύονται από αυτές τις ψεύτικες ειδήσεις. Υπάρχουν κάποια σημεία που μπορούν να εντοπίζουν ώστε να διαπιστώνουν αν μια είδηση είναι αλήθινή ή ψεύτικη; Μια λίστα με 7 σημεία προτείνει το σημερινό άρθρο, σημεία τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούν τα παιδιά (αλλά και οι μεγαλύτεροι) ώστε να καταλήξουν αν η είδηση που διαβάζουν είναι τελικά ψεύτικη. Από εκεί, η συζήτηση ανοίγει, περιλαμβάνοντας για παράδειγμα και την παράμετρο της ιστοσελίδας που διαβάζουμε, αν είναι εμπιστοσύνης ή όχι.
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Είναι γεγονός πως στην επόχή μας από πολύ μικρή ηλικία παιδιά και έφηβοι διαθέτουν κινητό τηλέφωνο δικό τους με σύνδεση στο διαδίκτυο. Τα κινητά τηλέφωνα αν και πολυμεσικέ συσκευές συνήθως θεωρούνται ως διάσπαση στη μαθησιακή διαδικασία και ως εκ τούτου απαγορεύεται η χρήση τους εντός του σχοείου. Ωστόσο, έχει δημιουργθεί μία συζήτηση για το πόσο θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στη μαθησιακή διδασκαλία από τη στιγμή που αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για τον εμπλουτισμό της. Στο σημερινό άρθρο αναφέρεται η περίπτωση του Καναδά όπου οι εκπαιδευτικοί έχοντας εντοπίσει πως τα κινητά τηλέφωνα χρησιμοποιούνται καθημερινά και συχνά από τους μαθητές αποφάσισαν να άρουν την απαγόρευση της χρήσης τους κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του μαθήματος. Σύμφωνα με έρευνες που δημοσιεύτηκαν και αναφέρονται στο άρθρο οι μαθητές άσχετα από τον κανόνα απαγόρευσης ή όχι θα βρουν τρόπο και να φέρουν το κινητό στο σχολείο αλλά και να το χρησιμοποιήσουν. Σχολεία που παρουσίασαν μία πιο διαλακτική πολιτική επιτρέποντας τους μαθητές να εχουν ανοικτό το κινητό και σε πλήρη θέα κατά τη διάρκεια του μαθήματος παρουσίασαν καλύτερα αποτελέσματα, καθώς όπως ανέφεραν οι εκπαιδευτικοί των σχολείων και απελευθερώθηκε η δημιουργικότητα αλλά και έλαβαν σωστές κατευθυντήριες γραμμές για τη χρήση τους σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Τα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα - Λιναρδάτου διοργανώνουν, για 8η χρονιά, Διημερίδα με τίτλο "Τεχνολογίες Αιχμής στην Εκπαιδευτική πράξη" με αντικείμενο την εισαγωγή, χρήση και αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η Διημερίδα θα πραγματοποιηθεί στις 3 και 4 Μαρτίου 2017, στις κτηριακές εγκαταστάσεις των εκπαιδευτηρίων και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε φοιτητές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης & Κολλεγίων καθώς και σε όλους όσους ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με το χώρο της εκπαίδευσης. Όπως αναφέρουν οι διοργανωτές, στόχος της Διημερίδας είναι να δοθεί βήμα σε αξιόλογους εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές που προέρχονται είτε από το δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό τομέα, προκειμένου να παρουσιάσουν μέρος της δουλειάς τους και να καταθέσουν τις προτάσεις τους με επιδιωκόμενο αποτέλεσμα τη βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Επίσης, να δοθεί η δυνατότητα στους επισκέπτες που θα παρακολουθήσουν τις εργασίες της διημερίδας να ενημερωθούν για τις δυνατότητες που τους παρέχουν οι Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών, να ανταλλάξουν ιδέες και πρακτικές αξιοποίησης των σύγχρονων εκπαιδευτικών εργαλείων και να ενσωματώσουν δημιουργικά τις τεχνολογίες στη διδακτική τους καθημερινότητα. Φόρμα δήλωσης Συμμετοχής
05-03-17 Ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου δήλωσε για την 6η Μαρτίου, ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού: Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, με στόχο την ευαισθητοποίηση όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας πάνω στο συγκεκριμένο θέμα και την πρόληψη και την αντιμετώπιση κάθε μορφής σχολικής βίας, σωματικής ή λεκτικής. Σήμερα, που η κοινωνία μας αντιμετωπίζει ποικίλες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές προκλήσεις, είναι ιδιαίτερα σημαντικός ο ρόλος του σχολείου στην πραγμάτωση των ανθρωπιστικών αξιών, στην εξάλειψη της ρητορικής του μίσους και της ξενοφοβίας καθώς και στην εξάλειψη των προκαταλήψεων και του ρατσισμού απέναντι σε κάθε είδους διαφορετικότητα (αναπηρία, σωματική διάπλαση, φύλο). Για την αποτελεσματική πρόληψη και την εξάλειψη της σχολικής βίας είναι ανάγκη να ενισχυθεί ο δημοκρατικός και ο κοινοτικός χαρακτήρας του σχολείου, και να δοθεί έμφαση στην παιδαγωγική λειτουργία του. Σε αυτή την κατεύθυνση το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει την ενίσχυση της συλλογικής λειτουργίας του Συλλόγου Διδασκόντων, την αναβάθμιση του θεσμού των μαθητικών κοινοτήτων, καθώς και τη συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην παιδαγωγική διαχείριση της τάξης. Με τη ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας, τη συμμετοχή και τον διάλογο οικοδομείται ένα ασφαλές περιβάλλον, χωρίς αποκλεισμούς, και οι μαθητές και οι μαθήτριες ενδυναμώνονται, μαθαίνουν να επιλύουν ειρηνικά τις διαφορές τους, να αποδέχονται τον άλλο, αλλά και να αμύνονται απέναντι στον φόβο και στην ανασφάλεια που προκαλείται από κάθε μορφής βία.Ας δεσμευτούμε λοιπόν εκπαιδευτικοί, μαθητές και μαθήτριες πως το σχολείο θα είναι ένας χώρος φιλόξενος για όλους και όλες, ένας χώρος όπου όλα τα παιδιά και οι έφηβοι και οι έφηβες θα νιώθουν ασφάλεια και αποδοχή.
05-03-17 O Κώστας Γαβρόγλου επροσώπησε την κυβέρνηση στον εορτασμό της Ορθοδοξίας Στην αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον καθεδρικό ναό της Μητρόπολης Αθηνών για τον εορτασμό της Ορθοδοξίας παρέστη σήμερα ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου εκπροσωπώντας και την κυβέρνηση.Αργότερα ο κ. Γαβρόγλου παρακάθησε στο γεύμα που παρέθεσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος στο Προεδρικό Μέγαρο παρουσία και του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου.
Η επισκόπηση του τύπου της Δευτέρας 06-03-17 σε μορφή pdf Η επισκόπηση του τύπου της Κυριακής 05-03-17 σε μορφή pdf Η επισκόπηση του τύπου του Σαββάτου 04-03-17 σε μορφή pdf
06-03-17 Συνέντευξη του Παυσανία Παπαγεωργίου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στην Σοφία Παπαδοπούλου Ο γγ Νέας Γενιάς Π. Παπαγεωργίου μιλά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το 2ο Ελληνογερμανικό Φόρουμ Νεολαίας Να περάσουν από την ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών στην υλοποίηση κοινών προγραμμάτων, επιζητούν οι συμμετέχοντες στο 2ο ελληνογερμανικό Φόρουμ Νεολαίας, η αυλαία του οποίου ανοίγει, σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, με το προσφυγικό, τον κοινωνικό αποκλεισμό και τη συμμετοχή των νέων στα κοινά. «Ήρθε η ώρα να περάσουμε σ΄ ένα δεύτερο επίπεδο (σσ: είναι η δεύτερη ανάλογη συνάντηση, καθώς είχε προηγηθεί ακόμη μία στη Γερμανία). Όχι απλώς να ανταλλάξουν οι δύο πλευρές απόψεις και εμπειρίες, αλλά να θέσουν συγκεκριμένους άξονες και να κάνουν συγκεκριμένους σχεδιασμούς, ώστε με τη λήξη του φόρουμ να προχωρήσουμε σε υλοποίηση προγραμμάτων από κοινού» εξήγησε σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στην Σοφία Παπαδοπούλου ο γενικός γραμματέας Νέα Γενιάς Παυσανίας Παπαγεωργίου, λίγο πριν από την επίσημη έναρξη του Φόρουμ. Αναλύοντας τους άξονες, ο κ. Παπαγεωργίου σημείωσε: «Είναι η επανένταξη των νέων σ' έναν κοινωνικό ιστό, που είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα για εμάς, επειδή έχουμε το ζήτημα στα εργασιακά, όπου μένουν εκτός. Έχουμε το ζήτημα της εκπαίδευσης, όπου οι περισσότεροι έχουν περάσει από την εκπαίδευση, είναι ακόμη στην ομάδα των νέων, αλλά δεν μπορούν να συνεχίσουν στις βαθμίδες ένταξης στον κοινωνικό ιστό. Είναι το προσφυγικό, που αποτελεί μέρος της ατζέντας σε κάθε χώρα της Ευρώπης πλέον και για τους νέους και για όλες τις άλλες ηλικίες και μετά τα διάφορα διαπολιτισμικά». Σ' αυτή την ελληνογερμανική συνάντηση νεολαίας θα τεθούν, επίσης, επί τάπητος ζητήματα «που ενδιαφέρουν και τους δύο πληθυσμούς ή έχουμε κάποια θέματα που θέλει να φέρει ο άλλος την άλλη πλευρά πιο κοντά», αλλά και «το ζήτημα της μνήμης μεταξύ των σχέσεων των δύο λαών. Δηλαδή πρέπει να ξεπεράσουμε και κάποια εμπόδια, τα οποία έχουν προκύψει σε περιόδους ιστορικές τελείως διαφορετικές από τις σημερινές και ο απώτερος στόχος -που είναι και το επίκεντρο του γιατί γίνεται τώρα αυτό το φόρουμ- είναι να καταφέρει η Ελλάδα, μέσα στην οικονομική κρίση, να μη μείνει πίσω σε επιμέρους ζητήματα». Ολόκληρη η συνέντευξη που παραχώρησε ο κ. Παπαγεωργίου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έχει ως εξής: Ερ: Πόσο δεκτικός μπορεί να είναι ένας μεσήλικας σε νέα γνώση, που είναι και υποχρεωτικά ανατρεπτική των προτύπων που είχε; Και, αντίστροφα, μήπως η απόκτηση γνώσης από τους "μεγάλους" στερεί το συγκριτικό πλεονέκτημα των νέων; Απ: Η νεολαία, η νέα γενιά έχει μια πολύ μεγάλη γκάμα ηλικιακή. Ξεκινάει από τα 16 και εκτείνεται ως τα 35. Δεν μπορεί όμως να λειτουργήσει αποκομμένη από τις άλλες ηλικιακές ομάδες. Αυτό σημαίνει ότι είναι σε συνεχή επαφή συνήθως με μεγαλύτερους από αυτή την ηλικία και έχει τις διαδικασίες της άτυπης εκπαίδευσης. Δηλαδή, η επαφή μαζί με ομάδες πληθυσμιακές διαφορετικές προσδίδει μία περαιτέρω γνώση σε όλες αυτές τις ομάδες νέων που θα τη χρησιμοποιήσουν μετέπειτα στην καθημερινή ζωή και στις δράσεις τους. Υπάρχει εμπειρία και καλές πρακτικές στην Ελλάδα και φαντάζομαι αντίστοιχες και στη Γερμανία που αποδεικνύουν ακριβώς αυτό το αντικείμενο. Η ΧΑΝΘ, για παράδειγμα, στην Ελλάδα μεταδίδει γνώσεις από μεγαλύτερης ηλικίας πληθυσμούς σε νεότερους και διαπιστώνουμε ότι αυτά τα παιδιά που έχουν περάσει από αυτές τις διαδικασίες -είτε είναι μη τυπικής, όπως σεμινάρια είτε είναι τελείως άτυπης, όπως συμμετοχικής διαδικασίας- έχουν μετά ιδιαίτερα αυξημένα πλεονεκτήματα και ιδιαιτερότητες στην κοινωνικοποίησή τους και στη μετάδοση αυτών των γνώσεων και σε άλλες ομάδες παρακάτω. Οπότε είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι αναπόσπαστη αλυσίδα, η οποία βρίσκεται για τη γνώση από τους μεγαλύτερους προς τους νεότερους. Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, παρά μόνο έτσι. Ερ: Πώς ενημερώνονται οι νέοι σε σχέση με τα ευρωπαϊκά προγράμματα που τους αφορούν; Προχωράει ο προγραμματισμός της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς και του δήμου Θεσσαλονίκης για δημιουργία εθνικού δικτύου πόλεων, στο πλαίσιο του intercity youth; Απ: Η πραγματικότητα είναι ότι από το 2005 και μετά -έχουμε ένα μικρό peak το 2004, λόγω εθελοντισμού που σχετίζεται με ζητήματα που έχουν να κάνουν με τους Ολυμπιακούς Αγώνες- αρχίζει η κατιούσα. Σήμερα έχουμε αρχίσει να επαναφέρουμε την ενημέρωση από τα ευρωπαϊκά όργανα προς την Ελλάδα, αλλά δεν μπορούμε να τη μεταγγίσουμε στον βαθμό που θα έπρεπε να γίνεται κάτι τέτοιο. Γιατί τα γραφεία για την ενημέρωση των νέων, τα τοπικά συμβούλια, όλες αυτές οι δραστηριότητες είχαν ξεκινήσει σε εκείνη την περίοδο και το 2008 και το 2009 με την οικονομική κρίση είχαν αρχίσει όχι απλώς να λιγοστεύουν, αλλά να καταργούνται. Σήμερα επαναφέρουμε την επικοινωνία με την Ευρώπη και με τους έξω, αλλά προσπαθούμε και να τη μεταγγίσουμε και στους πραγματικά ενδιαφερόμενους που είναι οι νέοι. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας είναι και η συνεργασία με τον δήμο της Θεσσαλονίκης, δηλαδή να βρούμε αυτούς που όλο αυτό το διάστημα έμειναν ενεργοί. Ο δήμος Θεσσαλονίκης είναι χαρακτηριστικότατο παράδειγμα γι αυτό, έκανε την ευρωπαϊκή πρωτεύουσα για τους νέους, έχει πολύ μεγάλο πληθυσμό νέων, διατήρησε το δικό μας γραφείο τής Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς μέσα στον δικό του ιστό, στο δημαρχείο. Να εκμεταλλευτούμε, λοιπόν, αυτή την παρουσία και υπεραξία του δήμου, να τον φέρουμε σε επαφή με τους άλλους, αυτό το δίκτυο το διεθνές με το οποίο έχουμε ήδη αναπτύξει σχέσεις και να καταφέρουμε να φτιάξουμε αυτόν τον πομπό προς τη νεολαία και τη νέα γενιά. Τα οικονομικά δεν μας επιτρέπουν να δημιουργήσουμε απευθείας σε κάθε πόλη ένα κέντρο. Χρησιμοποιώντας όμως τους δήμους και τις σχέσεις μεταξύ των ΟΤΑ, αυτό γίνεται ακόμη πιο εύκολο. Αυτό που μας επιτρέπει η οικονομική συνθήκη, γιατί δεν έχει άμεση σχέση μαζί της, είναι να δημιουργήσουμε τους πολλαπλασιαστές. Δηλαδή να κάνουμε επιμόρφωση ανθρώπων που ασχολούνται με τα θέματα νέας γενιάς, είτε είναι υπάλληλοι της γγ Νέας Γενιάς είτε των δήμων, είτε ΜΚΟ, είτε άλλων συλλογικοτήτων και να δημιουργήσουμε αυτούς τους λειτουργούς, οι οποίοι μπαίνουν μέσα στη νέα γενιά, στα σημεία όπου δραστηριοποιούνται και γίνονται πολλαπλασιαστές για την ενημέρωση και την προώθηση των προγραμμάτων. Ερ: Ποιες είναι οι μορφές μη τυπικής εκπαίδευσης που μπορεί να συμβάλουν στην εξέλιξη των δεξιοτήτων των νέων; Απ: Εδώ έχουμε έναν χώρο όπου υπάρχουν διάφορες συγκρούσεις. Εμείς, ως Γενική Γραμματεία, έχουμε δραστηριότητα στη μη τυπική εκπαίδευση. Είναι σε μορφή κατάρτισης που αποσκοπούσε στην επαγγελματική απασχόληση. Υπάρχουν όμως και άλλες μορφές κατάρτισης, οι οποίες δεν αποσκοπούν απλώς και μόνο στην ένταξη στον χώρο εργασίας. Για τον λόγο αυτόν έχουμε προγράμματα, τα οποία προσδίδουν κάποιες δεξιότητες. Μέσω της μη τυπικής εκπαίδευσης αποκτά ο νέος κάποιες δεξιότητες, οι οποίες τον βοηθούν και για τον χώρο εργασίας και για τον χώρο κοινωνικοποίησης. Αυτά είναι προγράμματα που τρέχει η Γενική Γραμματεία σε συνεργασία με άλλους φορείς, π.χ. με πανεπιστήμια, όπως το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, ή με συλλογικότητες κ.λπ. Αυτές οι δραστηριότητες προσπαθούμε -όσο το δυνατόν- να είναι χρηματοδοτούμενες από ευρωπαϊκά προγράμματα, για ευνόητους λόγους. Επαναφέραμε το Erasmus Plus Youth που είχε διακοπεί το 2014. Μας έδωσε έναν πρώτο αέρα, αλλά διαπιστώνουμε πως υπάρχουν κι άλλα, πολλά προγράμματα, στη συζήτησή μας με τη γενική διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα θέματα της τυπικής εκπαίδευσης και σκοπεύουμε το επόμενο εξάμηνο να εντάξουμε ακόμη περισσότερα, για να έχουν μεγαλύτερη γκάμα επιλογών οι νέοι που ενδιαφέρονται. Ερ: Σε ό,τι αφορά τους πρόσφυγες νεαρής ηλικίας, υπάρχει σχέδιο που να προωθεί την ένταξή τους στο φάσμα της οικονομίας; Απ: Υπάρχουν τρεις διαφορετικές ομάδες στους νεαρούς πρόσφυγες: οι ανήλικοι ασυνόδευτοι, που έχουν πολύ μεγαλύτερες ανάγκες απ? αυτές που μπορούμε να τους δώσουμε εμείς και γι αυτό και περνάνε στο υπουργείο Εργασίας, στο κομμάτι που ασχολείται με την Πρόνοια. Υπάρχουν οι ανήλικοι που είναι από 16 και πάνω και ασυνόδευτοι, δηλαδή ο νόμος τους αντιμετωπίζει ως ασυνόδευτους ανηλίκους αλλά στην πραγματικότητα είναι άνδρες, καθώς προέρχονται από έναν χώρο όπου ωριμάζεις πολύ πιο γρήγορα λόγω των αναγκών. Γι αυτούς ψάχνουμε να βρούμε πώς θα μπορέσουμε να τους βοηθήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο μέσα στην ιδιαιτερότητά τους. Και υπάρχει και η ομάδα των νέων, οι οποίοι είναι και ενήλικες. Είναι η ομάδα στην οποία έχουμε κατευθυνθεί τώρα και έχουμε φτιάξει ένα τεχνικό δελτίο, μια πρόταση, για να κάνουμε τη δράση, η οποία θα διαγνώσει τις δεξιότητές τους και το επίπεδο μόρφωσής τους και θα τους προσφέρει, παράλληλα, -ανάλογα σε ποιο επίπεδο βρίσκονται- περαιτέρω δεξιότητες, ώστε όπου κι αν κατευθυνθούν να είναι π.χ. γλωσσικά έτοιμοι να ενταχθούν ή να έχουν ένα επαγγελματικό δικαίωμα, μια επαγγελματική δεξιότητα, που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ανά πάσα στιγμή στη ζωή τους και θα στηρίζεται επάνω στις γνώσεις που έχουν πάρει στη χώρα προέλευσης. Αυτό δίνει μια υπεραξία. Γιατί δεν έχουμε απλώς ψυχές που τις βάζουμε τη μία επάνω στην άλλη, μέχρι να περάσει ένα συγκεκριμένο διάστημα για να προωθηθούν σε άλλες χώρες ή να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Έχουμε ανθρώπους ενεργούς που θα προσφέρουν είτε στις δικές τους συλλογικότητες και στη δική τους προσπάθεια, είτε ευρύτερα. Διαβάζοντας τις δυνατότητές τους έχουμε και μια πολύ πιο σωστή αντιμετώπιση του δυναμικού, το οποίο υπάρχει. Κάτι τέτοιο δεν έχει αρνητική πτυχή ούτε οικονομική -γιατί η οικονομική υποστήριξη αυτού του προγράμματος είναι από κονδύλια ευρωπαϊκά που αφορούν το προσφυγικό- ούτε κατά κάποιον τρόπο «κλοπή» θέσεων εργασίας τις οποίες θα χρησιμοποιούσαμε για κάποιον άλλον πληθυσμό. Είναι κάποιες έξτρα δραστηριότητες που δημιουργούνται για τους πρόσφυγες και προσφέρουν -εν αντιθέσει- πολύ μεγάλες διεξόδους στην ανεργία των εκπαιδευτικών, που θα ενταχθούν για να κάνουν όλο αυτό το σχέδιο πραγματικότητα.
Το καλύτερο αντίδοτο για όσους υποφέρουν από γενικευμένη κόπωση και εξάντληση λόγω του καρκίνου είναι η σωματική άσκηση σε συνδυασμό ίσως, με την ψυχοθεραπεία. Η άσκηση φέρνει καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με τα έξτρα φλιτζάνια καφέ, τον ύπνο ή τα φάρμακα, και γι' αυτό πρέπει να είναι το πρώτο πράγμα που συνιστούν οι γιατροί, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα. Οι ερευνητές, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια, Κάρεν Μούστιαν του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου του Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό ογκολογίας "JAMA Oncology", μελέτησαν (μετα-ανάλυση) 113 τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές, που αφορούσαν συνολικά πάνω από 11.500 ασθενείς, εκ των οποίων σχεδόν οι μισές ήσαν γυναίκες με καρκίνο του μαστού. Η σωματική εξάντληση είναι η συχνότερη παρενέργεια κατά την αντικαρκινική θεραπεία και μετά από αυτήν. Μπορεί να μειώσει την ικανότητα ενός ασθενούς να κάνει ολοκληρωμένα την θεραπεία του, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες επιβίωσής του, ενώ υποσκάπτει την ποιότητα της ζωής του, καθώς ο ασθενής δυσκολεύεται να πάρει μέρος σε διάφορες δραστηριότητες Διαφέρει από τη συνήθη χρόνια κόπωση, δεν ανακουφίζεται με την ανάπαυση ή τον ύπνο και μπορεί να διαρκέσει για μήνες ή και για χρόνια. Οι επιστήμονες θεωρούν πιθανό ότι προκαλείται από τη χρόνια φλεγμονή στον οργανισμό λόγω της νόσου και της θεραπείας. Η νέα μελέτη διαπίστωσε ότι η τόσο η αερόβια όσο η αναερόβια σωματική άσκηση -με ή χωρίς παράλληλη ψυχοθεραπεία- είναι πιο αποτελεσματική στο να μειωθεί η εξάντληση, σε σχέση με τις φαρμακευτικές παρεμβάσεις με φάρμακα, όπως το Ritalin ή το Modafinil. «Τα φάρμακα αυτά δεν “δουλεύουν” πολύ καλά, μολονότι συνταγογραφούνται συνεχώς. Οι καρκινοπαθείς ήδη παίρνουν πολλά φάρμακα και όλα έχουν κινδύνους και παρενέργειες, συνεπώς αν μπορεί κανείς να μειώσει τα φάρμακα, αυτό αποβαίνει σε όφελος των ασθενών», δήλωσε η Μούστιαν. Θετική επίδραση έχει από μόνη της και η ψυχολογική παρέμβαση, η οποία βοηθά τον ασθενή να προσαρμοσθεί στη νέα κατάστασή του και να αλλάξει την προσωπική συμπεριφορά του.