Η Fraport Greece ανακοίνωσε στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες και στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ) του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου, κατά 620 εκατομμύρια ευρώ. Μετά την εν λόγω αύξηση, το συνολικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα ανέρχεται στα 650 εκατομμύρια ευρώ. Όλοι οι σχετικοί φόροι έχουν ήδη καταβληθεί στο Δημόσιο. Παράλληλα, η Fraport Greece κατέθεσε στο ΤΑΙΠΕΔ τις συμβάσεις χρηματοδότησης που συνήψε με τις Τράπεζες, προκειμένου αυτές να ελεγχθούν και να εγκριθούν από το Ελληνικό Δημόσιο, όπως ακριβώς προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης. Η καταβολή προς το ελληνικό δημόσιο με την παράδοση των αεροδρομίων του εφάπαξ τιμήματος της παραχώρησης (1,234 δισεκατομμύρια ευρώ) και η χρηματοδότηση των επενδύσεων, που θα πραγματοποιήσει η Fraport Greece μέχρι το 2020 σε αερολιμενικές υποδομές και στην ανάπτυξη των αεροδρομίων (πάνω από 330 εκατ. ευρώ) διασφαλίζονται πλήρως από τα ίδια κεφάλαια και από τις παραπάνω τραπεζικές χρηματοδοτήσεις. Η Fraport Greece, ενόψει της ανάληψης της διαχείρισης των 14 αεροδρομίων, έχει πραγματοποιήσει όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες, που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των αεροδρομίων. Η εταιρεία έχει προχωρήσει ακόμη στις απαραίτητες προσλήψεις του προσωπικού που θα στελεχώσει τα αεροδρόμια και στην εκπαίδευσή του, αλλά και στην εγκατάσταση νέων υποδομών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών για την αναβάθμιση των λειτουργειών των αεροδρομίων. Παράλληλα, έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί για την επιλογή των εταιρειών φύλαξης, συντήρησης και καθαρισμού των αεροδρομίων, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία των εμπορικών παραχωρήσεων και μισθώσεων έχει ήδη συμφωνηθεί και συμβολαιοποιηθεί. Πρόσφατα υπογράφηκε η σύμβαση με το ελληνικό δημόσιο για την παροχή υπηρεσιών πυρασφάλειας στα 14 αεροδρόμια από το Πυροσβετικό Σώμα. Aνάλογες συμβάσεις έχουν υπογραφεί με το Λιμενικό Σώμα αλλά και τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. news
Νέο ραντεβού έχουν σήμερα στις 17:00 οι εκπροσώποι της κυβέρνησης με τους επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών, με φόντο κόκκιαν δάνεια και τα δημοσιονομικά μεγέθη. Το ΔΝΤ δεν έχει αλλάξει καθόλου την τακτική του και η Ντέλια Βελκουλέσκου επιμένει σε ξαφνικό θάνατο των συντάξεων. Το Ταμείο απαιτεί κατάργηση των προσωπικών διαφορών στις συντάξεις άμεσα. Βασική διαφορά είναι στο δημοσιονομικό κενό για το 2019, με το Ταμείο να επιμένει στις προβλέψεις του για 2% του ΑΕΠ, ζητώντας τα αντίστοιχα μέτρα για την κάλυψή του, ύψους 3,6 δισ. ευρώ. Η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι με βάση τα επικαιροποιημένα στοιχεία για την ελληνική οικονομία, η εκτίμηση αυτή θα πρέπει να αναθεωρηθεί προς τα κάτω.
Συνεχίζουμε να αναμένουμε οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα το 2017, δήλωσε τη Δευτέρα η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδια για ζητήματα οικονομικών, Ανίκα Μπράιτχαρτ, κληθείσα να σχολιάσει τα στοιχεία που δημοσίευσε σήμερα η ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με τα οποία σημειώθηκε ύφεση 1,1% κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2016. Η Αν. Μπράιτχαρτ ανέφερε πως η Επιτροπή «σημειώνει» τα εν λόγω νούμερα, υπογραμμίζοντας πως αυτά είναι τριμηνιαία και επομένως όχι τελικά. «Συνεχίζουμε να αναμένουμε ανάπτυξη γι' αυτό το έτος και, όπως κάναμε ξεκάθαρο στις προβλέψεις μας, η διατήρηση του μομέντουμ των μεταρρυθμίσεων και η συνέχιση της εφαρμογής τους είναι αναγκαία προκειμένου να στηριχθεί η ανάπτυξη και να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη» υπογράμμισε η ίδια, προσθέτοντας πως η εργασία με τις ελληνικές αρχές και τους υπόλοιπους εταίρους συνεχίζεται με στόχο να συνεχιστεί η πρόοδος και η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Ερωτηθείσα εάν η αποστολή στην Αθήνα αναμένεται να τερματιστεί χωρίς συμφωνία, ανέφερε ότι η εργασία συνεχίζεται και ότι η ολοκλήρωση της αποστολής εξαρτάται από την πρόοδο που σημειώνεται. «Δεν δεσμευόμαστε εκ των προτέρων για την ημερομηνία ολοκλήρωσης της αξιολόγησης», συμπλήρωσε η ίδια.
Διπλό μπόνους κρύβουν τα νέα όρια ηλικίας για τους 60άρηδες, καθώς έως το 2021 επιβαρύνονται με μικρή αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης και γλιτώνουν τα 40 χρόνια εργασίας. Αντίθετα όσοι πιάνουν τα 58 ή τα 55 θα περιμένουν περισσότερα χρόνια μέχρι να συμπληρώσουν το νέο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης, ενώ ίσως χρειαστεί να δουλέψουν και περισσότερα χρόνια ακόμη και πέραν των 40. Η έξοδος των 60άρηδων επιβαρύνεται έως το 2021 με τα νέα όρια ηλικίας από 11 μήνες έως 6 έτη, ενώ στις μικρότερες ηλικίες (55 ετών) η αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης ξεκινά από τον ενάμιση χρόνο και φτάνει τα 10 χρόνια. Για παράδειγμα: - Ασφαλισμένος στο ΙΚΑ που κλείνει τα 60 το 2018 μπορεί να πάρει μειωμένη στα 62, ενώ αν κλείσει τα 55 ή τα 57 θα περιμένει έως 7 χρόνια για να συνταξιοδοτηθεί με μειωμένη. - Παλιός ασφαλισμένος (πριν το 1982) σε Ταμεία ΔΕΚΟ-τραπεζών που είναι σήμερα 55 ετών και συμπληρώνει 35ετία το 2018 θα περιμένει άλλα τέσσερα χρόνια για να πάρει σύνταξη, καθώς θα πρέπει να μείνει στην εργασία μέχρι τα 60 και επί της ουσίας θα αποχωρήσει με 40 χρόνια. Μεγάλη παγίδα υπάρχει για τους δημοσίους υπαλλήλους, καθώς ακόμη και με 35 έως 37 έτη ασφάλισης έως το 2021 η έξοδος είναι απαγορευτική, αν δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 58 ή 59 ετών. Στις περιπτώσεις, δε, που έχουν τα χρόνια ασφάλισης αλλά κλείνουν τα 58 ή τα 59 από το 2022 και μετά θα υποχρεωθούν να παραμείνουν στην εργασία μέχρι το 62ο έτος και για να αποχωρήσουν θα απαιτούνται σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, 40 χρόνια εργασίας. Στην πραγματικότητα όμως αντί για 40 θα έχουν 41 χρόνια ασφάλισης μέχρι να συμπληρώσουν και το όριο ηλικίας των 62. Τα όρια ηλικίας για τους μέχρι το 1992 ασφαλισμένους διαμορφώνονται ανάλογα με τα χρόνια εργασίας τους έως το 2012 και ανάλογα με τον αριθμό των πλασματικών ετών που μπορούν να αναγνωρίσουν, ώστε να αποχωρήσουν πριν από τα 62 με 33 έως 35 έτη, αρκεί να τα συμπληρώσουν έως το 2012.Για τις γυναίκες μετράει και η ηλικία των 55 ετών, εφόσον συμπληρώθηκε μέχρι το 2012 και είχαν τουλάχιστον 4.500 ημέρες ασφάλισης. Κερδισμένες είναι όσες είχαν έως το 2012 το 55ο έτος με 4.500 ημέρες ασφάλισης εκ των οποίων 100 ανά έτος την προηγούμενη πενταετία γιατί έτσι θα κλειδώσουν την έξοδο από το 60ό έτος έως το 60ό έτος και 11 μήνες. Οι γυναίκες που έκλεισαν το 55ο έτος το 2011 ή το 2012 και συμπληρώνουν τουλάχιστον 4.500 ημέρες ασφάλισης είτε πριν είτε μετά το 2012, δικαιούνται μόνο μειωμένη σύνταξη, πριν από τα 62 (στα 56 και στα 57) εφόσον έχουν 100 ημέρες ασφάλισης κάθε έτος την τελευταία πενταετία πρν την υποβολή της αίτησης. Ελεύθερος Τύπος
Στον ρόλο του ΔΝΤ εντοπίζεται το μεγαλύτερο «αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις της ελληνικής πλευράς με τους Ευρωπαίους εταίρους. Οι απαιτήσεις που προβάλλει είναι δυσβάσταχτες για την ελληνική πλευρά, ωστόσο η συμμετοχή του στο πρόγραμμα κρίνεται σε αυτή τη φάση «αναπόφευκτη». Κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος σημείωνε ότι στην παρούσα φάση υπάρχει «βέτο» από Ολλανδία και Γερμανία να μη γίνουν κινήσεις που θα οδηγήσουν σε απόσυρση του ΔΝΤ από το ελληνικό πρόγραμμα. Άλλα κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ότι αυτή τη στιγμή η Κομισιόν τηρεί στάση αναμονής, υπηρετώντας τον στόχο της ένταξης του Ταμείου στο πρόγραμμα. Προσδοκούν ωστόσο ότι θα παίξει ρόλο «γεφυροποιού», αν φανεί πλήρες αδιέξοδο μεταξύ ελληνικής πλευράς και ΔΝΤ. Οι πληροφορίες αυτές έρχονται τη στιγμή που το απόγευμα αναμένεται κρίσιμο ραντεβού μεταξύ του οικονομικού επιτελείου και των επικεφαλής των δανειστών, από το οποίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει και το πότε θα φύγουν τα τεχνικά κλιμάκια. Η συνάντηση έχει προγραμματιστεί για τις 17:00 και αντικείμενο τα δημοσιονομικά, ενώ μετά θα υπάρξει ραντεβού για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Κυβερνητικοί παράγοντες τηρούσαν στάση αναμονής ενόψει της συνάντησης που θεωρείται καθοριστική. Παράλληλα επαναλάμβαναν τη θέση ότι θα πρέπει να κλείσουν όλα τα θέματα μαζί. Όπως έγγραψε το Euro2day.gr από το πρωί, το Σαββατοκύριακο κύλησε με μιάμιση συνάντηση ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους δανειστές. Όλα τα δημοσιονομικά θέματα έχουν παραπεμφθεί σε τεχνικά κλιμάκια, στα δε εργασιακά η δήλωση κυβερνητικής πηγής σύμφωνα με την οποία «το ΔΝΤ τα έχει στυλώσει», τα λέει όλα. Οι εκπρόσωποι του κουαρτέτου αναμένεται να αναχωρήσουν αύριο από την Αθήνα, χωρίς συμφωνία για μία ακόμα φορά. Εικόνα ρήξης όμως δεν προκύπτει ούτε από κυβερνητικές, ούτε από ευρωπαϊκές πηγές, παρά το γεγονός ότι σκηνικό ρήξης στήθηκε την περασμένη Τρίτη, όταν η ελληνική υπουργική ομάδα βρέθηκε ενώπιον όλων εκείνων των απαιτήσεων που είχαν χαρακτηριστεί το προηγούμενο διάστημα «παράλογες» και διαπιστώθηκε ότι δεν έχουν αμβλυνθεί στο ελάχιστο από την πλευρά των δανειστών και ιδίως του ΔΝΤ. «Θα πάρει καιρό, δεν θα κλείσει έτσι εύκολα η συμφωνία», εκτιμά πηγή με γνώση των διεργασιών, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο επανόδου των επικεφαλής των θεσμών μετά τη συνεδρίαση του EwG την ερχόμενη Πέμπτη. Η δεύτερη, χειρότερη εναλλακτική είναι η συνέχιση των διαπραγματεύσεων εξ αποστάσεως. Κυβερνητική πηγή πάντως σημειώνει με νόημα πως «με καλή θέληση από όλες τις πλευρές, η διαπραγμάτευση θα μπορούσε να κλείσει σε μία ώρα».
Τη στιγμή που ο πρωθυπουργός πανηγυρίζει για τη δήθεν επιστροφή της οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, τα στοιχεία τον διαψεύδουν», δήλωσε ο Χρήστος Σταϊκούρας. Ο τομεάρχης Οικονομικών της ΝΔ σημειώνει πως η οικονομία επέστρεψε το 2015 και παρέμεινε το 2016 σε ύφεση και πως ακόμη το ΑΕΠ δεν έχει φτάσει εκεί που ήταν το 2014. Ανέφερε, επίσης, ότι το τέταρτο τρίμηνο του 2016, η μεταβολή του ΑΕΠ παρουσιάζει σημαντικό αρνητικό πρόσημο τόσο έναντι του προηγούμενου τριμήνου όσο και έναντι του αντίστοιχου του 2015, καθιστώντας αυτό το χειρότερο τέταρτο τρίμηνο από το 1998. «Αυτό είναι το αποτέλεσμα της αβεβαιότητας που παραμένει και διογκώνεται λόγω, κυρίως, της καθυστέρησης ολοκλήρωσης της αξιολόγησης. Η Κυβέρνηση έχει ήδη συσσωρεύσει τεράστιο κόστος στην οικονομία και στην κοινωνία. Δεν έχει όμως ούτε την ικανότητα, ούτε το σχέδιο, ούτε τη βούληση να βγάλει τη χώρα από την κρίση. Αντιθέτως, με την αναποτελεσματικότητα, την ανικανότητα και τις ιδεοληψίες που την χαρακτηρίζουν, σέρνει την οικονομία στη στασιμότητα και βυθίζει την κοινωνία στο τέλμα», πρόσθεσε ο τομεάρχης οικονομικών και βουλευτής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Η μη ολοκλήρωση της αξιολόγησης θέτει σε κίνδυνο ξανά τις ελληνικές τράπεζες με κύριο σύμπτωμα την φυγή των καταθέσεων και συνέπειες την αύξηση της εξάρτησης από τον ΕLA και απομάκρυνση της χαλάρωσης των capital controls προειδοποιεί η Moody's. Σύμφωνα με τον διεθνή οίκο αξιολόγησης, η μείωση των καταθέσεων αποδίδεται κυρίως στην καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης, μια καθυστέρηση που έχει αρνητικό αντίκτυπο στην εμπιστοσύνη των καταθετών. Οπως επισημαίνει ο οίκος, η μείωση των καταθέσεων επηρεάζει αρνητικά τις ελληνικές τράπεζες και τις προσπάθειές τους να μειώσουν την εξάρτησή τους από το διατραπεζικό σύστημα της Ευρωζώνης. Τονίζει επίσης ότι η αύξηση των καταθέσεων είναι ζωτικής σημασίας για τις μακροπρόθεσμες ανάγκες δανεισμού τους. Αν η φυγή καταθέσεων οδηγήσει σε αύξηση της εξάρτησης των ελληνικών τραπεζών από τον μηχανισμό ELA, θα αυξηθεί το κόστος δανεισμού για τις τράπεζες και θα περιοριστεί η κερδοφορία τους, σημειώνει. Η εμπιστοσύνη των καταθετών και οι καταθέσεις είναι εξαιρετικά ευάλωτες στις πολιτικές εξελίξεις τα τελευταία χρόνια, έχοντας καταγράψει σημαντική πτώση το α’ εξάμηνο του 2015, ως αποτέλεσμα του παρατεταμένου αδιεξόδου στις διαπραγματεύσεις της χώρας με τους πιστωτές της. Σε εκείνη την περίπτωση, έφυγαν από το τραπεζικό σύστημα περίπου 40 δισ. ευρώ, αναγκάζοντας τις τράπεζες να αυξήσουν την εξάρτησή τους από τη χρηματοδότηση της κεντρικής τράπεζας, περιλαμβανομένου του ELA. Οι ελληνικές αρχές επέβαλαν περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων (capital controls) τον Ιούνιο του 2015, που περιόρισαν τις αναλήψεις ρευστού στα 60 ευρώ ημερησίως και βελτίωσαν την επιδεινούμενη ρευστότητα των τραπεζών. Τον Ιούλιο του 2016, μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τον Δεκέμβριο του 2015, τα νέα μέτρα που εφαρμόστηκαν για τη μερική χαλάρωση των capital controls βοήθησαν τις τράπεζες να προσελκύσουν και πάλι καταθέσεις. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, από τον Ιούλιο του 2015 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016, επέστρεψαν στο τραπεζικό σύστημα καταθέσεις ύψους 430 εκατ. ευρώ μηνιαίως κατά μέσο όρο, από την εγχώρια αγορά. Όμως η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης αντισταθμίζει αυτή τη θετική δυναμική στις καταθέσεις, προκαλώντας μειώσεις 3,4 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2016 και 1,6 δισ. τον Ιανουάριο του 2017. Η μείωση των καταθέσεων στα 119,7 δισ. ευρώ στο τέλος Ιανουαρίου αποτελεί χαμηλό 15ετίας για το σύστημα και υπονομεύει την προσπάθεια των τραπεζών να βελτιώσουν τη χρηματοδότησή τους, μειώνοντας την εξάρτησή τους από τη χρηματοδότηση της κεντρικής τράπεζας, σημειώνει ο οίκος. Αυτή η χρηματοδότηση αντιπροσώπευε το 22% των συνολικών τραπεζών assets τον Δεκέμβριο του 2016, από το οποίο το 14% σχετιζόταν με τον ELA. Αν και οι ελληνικές τράπεζες το 2016 έκαναν βήματα για να μειώσουν την εξάρτησή τους από τον ELA, όπως για παράδειγμα αποκτώντας πρόσβαση στη διατραπεζική αγορά repo, η αύξηση των καταθέσεων είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροπρόθεσμη χρηματοδοτική τους δυνατότητα. Μια ενδεχόμενη αύξηση του ELA για να αντισταθμιστεί η εκροή καταθέσεων θα αυξήσει τα κόστη χρηματοδότησης των τραπεζών και θα μειώσει την κερδοφορία, ενώ θα είναι καταστροφική σε ό,τι αφορά στη βελτίωση της εμπιστοσύνης των καταθετών και την περαιτέρω χαλάρωση των capital controls. Αν και περαιτέρω καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης θα ήταν επιβλαβείς για τις τράπεζες, ωστόσο η επανέναρξη των διαπραγματεύσεων και των συζητήσεων για τη διάσωση μεταξύ της κυβέρνηση και των πιστωτών της στις 28 Φεβρουαρίου είναι θετική εξέλιξη. Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης επικεντρώνεται στην άρνηση της Ελλάδας να νομοθετήσει δημοσιονομικά μέτρα πέραν του Αυγούστου 2018, όταν λήγει το τρίτο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής. Επιπλέον, η πολυπόθητη ένταξη των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, που θα βελτίωνε την εμπιστοσύνη επενδυτών και καταθετών, εξαρτάται από την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης thetoc
Η παρουσίαση της Ετήσιας Έκθεσης του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου θα πραγματοποιηθεί για ακόμη μια χρονιά στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών και στο πλαίσιο των δράσεων του Ινστιτούτου Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Αμυντικών Αναλύσεων.Συνέχεια του άρθρου
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Το Future Library είναι αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία – γεννήθηκε στη Βέροια το 2011 και ουσιαστικά αποτελεί ένα δίκτυο βιβλιοθηκών ανοιχτό σε όλους. Η επιτυχημένη συνεργασία του Future Library με το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (Κ.Ι.Κ.Π.Ε.) συνεχίζεται για τρίτη συνεχή χρονιά με τη διοργάνωση νέου κύκλου επιμορφωτικών σεμιναρίων «Από την έρευνα στη διδασκαλία». Όπως αναφέρεται στο Δελτίο τύπου τα Σεμινάρια έχουν έως τώρα διεξαχθεί σε 8 Δημόσιες και Δημοτικές βιβλιοθήκες της Περιφέρειας και της Αττικής, με ομιλητές 27 διακεκριμένους επιστήμονες από 10 Πανεπιστήμια και επιστημονικά Ιδρύματα της χώρας και με τις συμμετοχές των εκπαιδευτικών να φτάνουν τις 1006. Αποτέλεσμα είναι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να επιμορφώνονται στα πιο πρόσφατα ερευνητικά αποτελέσματα θεμάτων της διδακτέας ύλης γυμνασίων και λυκείων, αλλά και η δημιουργία της πλατφόρμας διαδικτυακής μάθησης edu.futurelibrary.gr, που δίνει την ευκαιρία σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς αλλά και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό, να αναπαράγουν τις εισηγήσεις οποιαδήποτε στιγμή και να ενημερώνονται για τις εξελίξεις του επιστημονικού τους πεδίου ενδιαφέροντος. Τα σεμινάρια θα αφορούν τέσσερις κύκλους μαθημάτων του εκπαιδευτικού προγράμματος: Αρχαία Ελληνικά, Νέα Ελληνικά, Ιστορία, και Οικονομία και απευθύνονται και πάλι σε εκπαιδευτικούς Μέσης Εκπαίδευσης, καθηγητές φροντιστηρίων, άνεργους καθηγητές, σχολικούς συμβούλους αλλά και το ευρύτερο κοινό. Ο τρίτος κύκλος θα περιλαμβάνει Δημόσιες και Δημοτικές Βιβλιοθήκες από το Δίκτυο Βιβλιοθηκών του Future Library. Συγκεκριμένα: Παπαστράτειος Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγρινίου: 4 & 5 Νοεμβρίου 2016 Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λιβαδειάς: 3 & 4 Φεβρουαρίου 2017 Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λάρισας "Κωνσταντίνος Κούμας": 3 & 4 Μαρτίου 2017 Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών: 28 & 29 Απριλίου 2017 Η είσοδος είναι ελεύθερη | Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης. Διευκρινίζεται ότι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν και τα τέσσερα Σεμινάρια ή να δηλώσουν τον τίτλο που τους ενδιαφέρει. Περισσότερες πληροφορίες για τα σεμινάρια μπορείτε να δείτε στους αντίστοιχους ιστοχώρους.
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Η προσωπική εμπειρία είναι μία δυνατή γνώση που μεταφέρεται βιωματικά και για αυτό το λόγο είναι μία γνώση που αποτυπώνεται κατακτώντας τον ακροατή. Έτσι ο οργανισμός Human Library Organization δημιουργήσε βιβλιοθήκες με "ανθρώπινα" βιβλία. Όπως αναφέρεται στο άρθρο της η Morgan Shoaff άνθρωποι παίρνουν τη θέση βιβλίων σε βιβλιοθήκες της πόλης προσφέροντας εθελοντικά τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους πάνω σε συγκεκριμένες θεματικές που γνωρίζουν. Οι αναγνώστες έχουν το δικαίωμα να ρωτήσουν και να λάβουν ειλικρινείς πληροφορίες και απαντήσεις συζητώντας και επιχειρηματολογώντας μαζί τους πάνω στη συγκεκριμένη θεματική. Στις ζωντανές αυτές βιβλιοθήκες δίνεται η δυνατότητα να ερθει κανείς σε επαφή με προσωπικά βιώματα και εμπειρίες κάποιου, συζητιούνται θέματα δύσκολα όπως οι ανισότητες και τα στερεότυπα που υπάρχουν δημιουργώντας έτσι ένα δέσιμο σε αυτή την αναγνωστική κοινότητα συντελώντας έτσι στο να ενισχυθεί η θετική αντίληψη της διαφορετικότητας.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Ακόμα και μετά από τόσα χρόνια που το διαδίκτυο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, δεν έχει βρεθεί ένας τρόπος που να μπορούν τα παιδιά να εκπαιδευτούν στη σωστή χρήση του. Εδώ έρχονται το Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο, μαζί με το δίκτυο Insafe και μας φέρνουν ένα πολύ χρήσιμο εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς! Το εγχειρίδιο αυτό περιλαμβάνει σχέδια μαθημάτων με ιδέες και δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να καταλάβουν τις ευκαιρίες αλλά και τις προκλήσεις που προκύπτουν από το διαδίκτυο αλλά και να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν στη ζωή τους. Στόχος του εγχειριδίου αυτού είναι να απαντήσει σε ερωτήματα αλλά και να ευαισθητοποιήσει παιδιά και εκπαιδευτικούς γύρω από θέματα σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εφήβων στο διαδίκτυο, την κριτική επεξεργασία όλων των πληροφοριών που δέχονται, την προστασία της ιδιωτικότητάς τους, τα πνευματικά δικαιώματα κ.α.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Μέσα στις σύγχρονες τάξεις, που οι μαθητές με ειδικές ανάγκες έχουν να αντιμετωπίσουν φαινόμενα όπως ο εκφοβισμός, η πίεση και ο ανταγωνισμός από τους συμμαθητές τους αλλά και το γενικότερο άγχος τους σχολείου, η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ ισχυρό εργαλείο για την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους. Τα διάφορα εργαλεία τεχνολογίας, που είναι πλέον προσιτά σε όλους, προσφέρουν κάτι που έλειπε από την παραδοσιακή εκπαίδευση και μάθηση: την ευκολία επιλογής θεμάτων που αφορούν τους μαθητές και τους αρέσουν αλλά και τη δυνατότητα προσωποποίησης της όλης διαδικασίας, κάτι που αυξάνει κατακόρυφα το ενδιαφέρον. Μέσω των εργαλείων αυτών ενισχύεται και η συζήτηση ανάμεσα στους μαθητές αλλά και η συνεργασία μεταξύ τους. Είναι σημαντικό ότι η τεχνολογία βοηθά τους ιδιαίτερους αυτούς μαθητές να επικοινωνούν πιο εύκολα με τους εκπαιδευτικούς, να μην απογοητεύονται αλλά και να μαθαίνουν να πιστεύουν στις δυνάμεις τους.
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας με την προβολή της ανάγνωσης ενός βιβλίου ως μία ενδιαφέρουσα, διασκεδαστική και άκρως ψυχαγωγική δραστηριότητα αποτελεί βασικό εκπαιδευτικό στόχο σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Συχνά όμως παρατηρείται το φαινόμενο οι μαθητές να δηλώνουν πως η διαδικασία αυτή γίνεται με τρόπο παθητικό όπου οι ίδιοι δεν συμμετέχουν ενεργά. Στο άρθρο του o Jesse Buetow αναφέρει τον τρόπο που τα βιβλία μποορύν να μετατραπούν σε αλληλεπιδραστικά εργαλεια συνεργατικής μάθησης στην σχολική αίθουσα. Με στόχο να ενθαρρύνουν τους μαθητές να μετατραπούν σε αυτόνομους αναγνώστες αλλά και αναγνώστες ουσίας που μπορούν να αναπαραγάγουν το περιεχόμενο του βιβλίου. Οι μαθητές ενθαρρύνονται να δημιουργήσουν μικρά διαφημιστικά όπου θα παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους το βιβλίο που διάβασαν. Τα "ομιλόντα" βιβλία εξυπηρετούν τόσο ακαδημαϊκούς σκοπούς του αναλυτικού προγράμματος όσο και την ενεργοποίηση των μαθητών για συμμετοχή. Εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία των βίντεο του βιβλίο και της αυθεντικής αφήγησης των μαθητών είναι το Explain Everything, ShowMe, Educreations, και το PixiClip.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Η τακτική του να έχει κάθε μαθητής έναν υπολογιστή μπροστά του (ή αντίστοιχα ένα τάμπλετ ή ένα κινητό πιο πρόσφατα) εμφανίστηκε αρχικά στη δεκαετία του '90 αλλά φαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια επανέρχεται δυναμικά. Σε τι ακριβώς περιλαμβάνει αυτή η τακτική; Το σχολείο ή το πανεπιστήμιο προμηθεύει τον κάθε μαθητή/φοιτητή με μία συσκευή (είτε υπολογιστή είτε οτιδήποτε άλλο) που έχει ήδη εγκατεστημένα προγράμματα και υλικό που θα του χρησιμεύσουν στην πορεία. Ποια είναι όμως τα θετικά και ποια τα αρνητικά μιας τέτοιας πρακτικής; Εκτός του ότι υπάρχει ενδυνάμωση των μαθητών και εξοικείωσης με την τεχνολογία, τι κινδύνους μπορεί να κρύβει αν οι συμμετέχοντες δεν μπορούν να τη διαχειριστούν σωστά;
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Η σχολική εκπαίδευση, από το νηπιαγωγείο ως το λύκειο, ακολουθεί τις βασικές αρχές της εκπαίδευσης και των αναλυτικών προγραμμάτων, μία από τις οποίες είναι η διαμόρφωση δημοκρατικών και υπεύθυνων πολιτών μέσα από ρεαλιστικές συνθήκες μάθησης και βίωσης. Η μάθηση για να μπορέσει να είναι αποτελεσματική και να οδηγήσει στην υιοθέτηση νέων συμπεριφορών και προτύπων θα πρέπει να είναι βιωματική και να στηρίζεται στην ενεργοποίηση των μαθητών. Σε αυτό το πλαίσιο και με βασικό χαρακτηριστικό τη χρήση των νεων τεχνολογιών αναπτύχθηκε ένα διαδραστικό project με την ονομασία "Γίνομαι πολίτης". Ειδικότερα, με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας και της Περιφέρειας ΑΜΘ-ΠΕ Δράμας και με την έγκριση του ΥΠ.Π.Ε.Θ.(Αρ.Πρωτ.: Φ13.1/177360/Δ2/24-10-2016), παρουσιάστηκε στις 19 Νοεμβρίου η πλατφόρμα του εγχειρήματος αυτού. Μπαίνοντας στο www.gpolitis.gr μπορεί κανείς να κατεβάσει το android app «Εκφράζω τη γνώμη μου» ή να μπει απευθείας στην ομώνυμη GIS εφαρμογή για να υποβάλει τις προτάσεις/απόψεις του (συνοδεύοντάς τες με φωτογραφίες, βίντεο, ή αρχεία ήχου), να δει τι έχουν επισημάνει οι υπόλοιποι χρήστες, αλλά και να φιλτράρει τις καταχωρήσεις, ώστε να δει μόνο όσα έχουν υποβάλει οι συμμαθητές του κλπ. Με βάση το υλικό που συγκεντρώνεται από τους μαθητές διοργανώνονται δράσεις, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς. Ουσιαστικά, oι προτάσεις/απόψεις των μαθητών αξιοποιούνται για τη διοργάνωση δράσεων με στόχο την άμεση βελτίωση του σχολικού και ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντός τους.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Τα διαδικτυακά σεμινάρια είναι μια σχετικά νέα πρακτική η οποία όμως αποδεικνύεται ότι είναι ιδιαίτερα εύχρηστη και βολική γιατί δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθείς σεμινάρια που σε ενδιαφέρουν, όπου και αν βρίσκεσαι, όποια ώρα θες και όσες φορές θες χωρίς να δεσμεύεσαι από τη φυσική παρουσία, το χώρο και το χρόνο. Παράδειγμα αποτελούν τα διαδικτυακά σεμινάρια του Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού Common Sense τα οποία εστιάζουν στην εκπαίδευση και στην ενσωμάτωση της τεχνολογίας μέσα στις εκπαιδευτικές και διδακτικές διαδικασίες. Τα σεμινάρια αυτά είναι δωρεάν, προσφέρουν μια ποικιλία αντικειμένων και περιεχομένου ενώ ταυτόχρονα γίνονται και νέα για την περίπτωση που κάποιος θέλει να τα δει και ζωντανά.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου για το 2017 θα είναι η 7η Φεβρουαρίου και θα έχει τον τίτλο «Γίνε η αλλαγή: Όλοι μαζί για ένα καλύτερο Διαδίκτυο». Αυτός ο εορτασμός θα είναι ο 14ος συνεχόμενος ενώ πραγματοποιείται σε πάνω από 160 χώρες σε όλον τον κόσμο. Για το 2017 λοιπόν διοργανώνονται τρείς διαγωνισμοί, για όλες τις ηλικίες, με στόχο "τα ίδια τα παιδιά να αποτυπώσουν τις ιδέες τους για το πώς αντιλαμβάνονται το δημιουργικό και ασφαλές διαδίκτυο. Σκοπός της ημέρας είναι να περάσει το μήνυμα του σεβασμού προς τους άλλους ψηφιακούς χρήστες και της αναζήτησης ευκαιριών για δημιουργική διαδικτυακή συμπεριφορά. Παιδιά και νέοι άνθρωποι ενθαρρύνονται να πάρουν θέση ως ψηφιακοί πολίτες του μέλλοντος συμμετέχοντας ενεργά σε ανοιχτές συζητήσεις και δράσεις." Παράλληλα δίνεται και το ανάλογο υλικό ώστε να διδαχθεί το νόημα της ημέρας αυτής σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. Η προθεσμία για τους διαγωνισμούς έχει ορισθεί ως η 20η Ιανουαρίου.
Συνεισφορά: Αλεξάνδρα Νάκου - [email protected] Η γνώση και η πληροφορία χαρακτηρίζεται πλέον από την παγκόσμια εμβέλεια τους. Είναι πλέον ζητούμενο η ενθάρρυνση πρακτικών που καλλιεργούν διεθνείς συνεργασίες εκπαιδευτικών και σχολείων καλλιεργώντας την έννοια του μαθητή του κόσμου και των παγκόσμιων σχολειων. Είναι συχνό φαινόμενο η ανάπτυξη και δημιουργία προγραμμάτων που ενθαρρύνουν τις συνεργασίες εκπαιδευτικών και σχολειων ανά τον κόσμο, δημιουργώντας προηγούμενες καλές πρακτικες που καλό είναι να συνεχίζονται και να αποτελούν σημείο αναφοράς. Στο άρθρο της η Stacy Tornio αναφέρει καλές πρακτικές που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί ώστε να οδηγήσουν τους μαθητές να αποκτήσουν μία παγκόμια θεώρηση της πληροφορίας και της γνώσης αποκτώντας έτσι την ταυτότητα του μαθητή -πολίτη του κόσμου. Συγκεκριμένα, με το να θέτουμε θέματα παγκόσμιου ενδιαφέροντος και σημασίας στον ημερήσιο σχεδιασμό μαθημάτων, με το να εμπλεκόμαστε σε σχέδια εργασίας που μέσα από την εμπειρία και τη μάθηση οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με συμμαθητές τους από άλλες χώρες αλλά και με το να συμπεριλαμβάνουμε βιβλία ξένης λογοτεχνίας στην τάξη μας, βοηθάμε τους μαθητές να αποκτήσουν μία παγκόσμια θεώρηση της πραγματικότητας. Σε αυτό το σημείο βασικό σύμφωνα με την Stacy Tornio είναι να αποτελούν αντικείμενο μελέτης και το εποπτικό υλικό παό τυχόν ταξίδια του ίδιου του εκπαιδευτικού ή των μαθητών του αφού μέσα από τις προσωπικές ιστορίες και εμπειρίες η γνώση μεταδίδεται πιο εύκολα διατηρώντας το ενδιαφέρον των μαθητών.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Τι γνώμη έχουν άραγε οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι μαθητές για τη χρήση της τεχνολογίας μέσα στην τάξη, κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας; Θεωρούν ότι έχει καλύτερα αποτελέσματα από την απλή, παραδοσιακή διδασκαλία; Οι ανάλογες έρευνες που γίνονται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές είναι ιδιαίτερα χρήσιμες καθώς μας δίνουν μία «εσωτερική» ματιά στο πώς βλέπουν την τεχνολογία και την εφαρμογή της οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι. Σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά σε 20.000 περίπου μαθητές και εκπαιδευτικούς τα στοιχεία δείχνουν ότι το 80% των εκπαιδευτικών και το 51% των μαθητών θεωρούν ότι οι τεχνολογικές εφαρμογές κάνουν την εκπαίδευση πιο διασκεδαστική. Αντίστοιχα, το 38% των εκπαιδευτικών λένε ότι τους βοηθούν να διδάσκουν καλύτερα ενώ το 66% των μαθητών ότι τους βοηθά να μαθαίνουν καλύτερα.
Συνεισφορά: Ελένη Ρεβέκκα Στάιου - [email protected] Έχει αναρωτηθεί κανείς πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος που κάνουμε έρευνα πλέον, από τη στιγμή που έχουμε στη διάθεσή μας το διαδίκτυο και τόσα άλλα ψηφιακά εργαλεία; Ποιος άραγε χρησιμοποιεί ακόμα τις παραδοσιακές μεθόδους της βιβλιοθήκης και της εγκυκλοπαίδειας; Στο σημερινό λοιπόν άρθρο φιλοξενούμε ένα πόστερ που καταγράφει 7 βήματα για να κάνει κάποιος μια έρευνα χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία. Είναι εκπληκτικό το πώς υπάρχουν εργαλεία για κάθε βήμα της έρευνας, από τη συλλογή των δεδομένων μέχρι και το τελικό στάδιο της συγγραφής μιας εργασίας ή ενός report. Το πρώτο βήμα αφορά φυσικά την αναζήτηση δεδομένων, το δεύτερο τη διαχείρισή τους, το τρίτο την οργάνωσή τους, το τέταρτο το διάβασμά τους, το πέμπτο τη σύνθεσή τους και την καταγραφή σημειώσεων, το έκτο το γράψιμο και το 7ο το γράψιμο και την οργάνωση της βιβλιογραφίας.