Οι Έλληνες και οι ειδήσεις στο διαδίκτυο: Mια ιδιαίτερη περίπτωση

Κάποιοι από εμάς στην Ελλάδα,αποφεύγουν συστηματικά να διαβάζουν ειδήσεις, ενώ άλλοι διαβάζουν πολύ. Οι δεύτεροι θέλουν πληθώρα διαδικτυακών πηγών και χρησιμοποιούν πολύ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις πλατφόρμες ανταλλαγής προσωπικών μηνυμάτων για να μοιραστούν με τους φίλους τους και να σχολιάσουν ειδήσεις.

Της Αγγελικής Μπούμπουκα

Για , μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αντώνης Καλογερόπουλος, μεταδιδακτορικός ερευνητής του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας, στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, και μέλος της ερευνητικής ομάδας του DNR.

– Ποιες τάσεις δείχνουν να διαμορφώνονται, να επιμένουν διαχρονικά ή να υποχωρούν σε σχέση με την ενημέρωση στην Ελλάδα; Είναι κάποιες που σας ανησυχούν ή που σας κάνουν να αισιοδοξείτε;

“ Η Ελλάδα είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση στην έρευνά μας. Παρατηρούμε πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη στα MME, εκτεταμένη χρήση των social media για ενημέρωση, και ένα μεγάλο ποσοστό που αποφεύγει να διαβάσει ειδήσεις. Ταυτόχρονα, έχουμε ένα κοινό που ενημερώνεται από πολλά μέσα και σχολιάζει/συζητά συχνά ειδήσεις στα social media. Το δεύτερο κοινό είναι πολιτικοποιημένο και συχνά πολωμένο.”

– Η διαχρονική απροθυμία του κοινού στην Ελλάδα να πληρώσει για ειδήσεις και η εξάρτηση από τα social media για την ενημέρωση, εκτιμάτε ότι συνδέεται κυρίως με την κρίση αξιοπιστίας τους ή και με την αναπαραγωγή αποτυχημένων επιχειρηματικών μοντέλων;

“ Δεν υπάρχει κουλτούρα πληρωμών για ειδήσεις στο διαδίκτυο στην Ελλάδα. Δεν υπάρχουν βέβαια και αρκετά μέσα ενημέρωσης πίσω από paywall. Στην Ελλάδα κυριαρχεί εδώ και δύο δεκαετίες η αντίληψη πως το περιεχόμενο που καταναλώνουμε στο διαδίκτυο (ειδήσεις, ταινίες, μουσική) είναι δωρεάν. Η αντίληψη αυτή έχει αρχίσει να κάμπτεται ως προς το ψυχαγωγικό περιεχόμενο, αλλά για τις ειδήσεις η αλλαγή θα είναι πιο δύσκολη δεδομένης και της γενικευμένης δυσπιστίας προς τα μέσα ενημέρωσης αλλά και επειδή υπάρχουν πάρα πολλά μέσα ενημέρωσης που προσφέρουν το περιεχόμενό τους δωρεάν.”

– Βλέπουμε την Ελλάδα πρώτη σε ποσοστά στη χρήση κάποιων πλατφορμών ανταλλαγής μηνυμάτων (messaging apps), ειδικά τα Messenger (του Facebook) & Viber)\. Αφορά συγκεκριμένες ομάδες κοινού; Φαίνεται να λειτουργεί ως μια ευκαιρία για τα ΜΜΕ ή για όσους θέλουν να τα παρακάμψουν;

“ Στην Ελλάδα όπως και σε πολλές χώρες ανεβαίνει η χρήση των messaging apps για ενημέρωση (σχολιασμό ειδήσεων, ανταλλαγή λινκ). Η άνοδος των ιδιωτικών κοινωνικών δικτύων έχει να κάνει με την δυσκολία αρκετών χρηστών του Facebook να εκφραστούν μπροστά στις επαφές τους που περιλαμβάνουν συγγενείς, γνωστούς, και συναδέλφους. Τα messaging apps τους δίνουν την δυνατότητα να προσαρμόσουν τα μηνύματά τους στο κοινό που απευθύνονται. Αυτό συμβαίνει κυρίως για ευαίσθητο περιεχόμενο όπως οι πολιτικές ειδήσεις.”

– Το DNR19 εστιάζει στην επίδραση του λαϊκισμού στα ΜΜΕ. Τι διαπιστώνετε για την Ελλάδα, για την οποία επισημαίνετε και ιδιαίτερη πολιτική πόλωση;

“ Φέτος συμπεριλάβαμε ερωτήσεις στη έρευνάς μας που εξετάζουν τα ποσοστά λαϊκισμού σε αρκετές χώρες. Η Ελλάδα είναι στις πρώτες θέσεις με περίπου 7 στους 10 ερωτώμενους να συμφωνούν με λαϊκίστικες απόψεις. Οι πιο λαϊκιστές ερωτώμενοι του δείγματος σε όλες τις χώρες του δείγματος ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιούν Facebook για την ενημέρωσή τους αλλά και να σχολιάζουν κάτω από ειδήσεις. Και οι δύο αυτές οι τάσεις είναι αρκετά διαδεδομένες στην Ελλάδα.”

——————

Τα γενικά βασικά συμπεράσματα της έρευνας, για το σύνολο των 38 υπό έρευνα χωρών, είναι:

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Reuters, το ενημερωτικό οικοσύστημα χαρακτηρίζεται από τον κατακερματισμό της διαδικτυακής αγοράς ΜΜΕ, τις αλλαγές και την πόλωση στο τηλεοπτικό τοπίο και στην μακροχρόνια κρίση του έντυπου Τύπου.

Σχεδόν όλοι πια (92%) διαβάζουν ειδήσεις στο διαδίκτυο, και για πρώτη φορά τα κινητά τηλέφωνα καταγράφονται ως εξίσου δημοφιλής με τους υπολογιστές συσκευή για την κατανάλωση ειδήσεων (65%). Αλλά μόνο το 7% των ερωτηθέντων πλήρωσαν τον τελευταίο χρόνο για να έχουν πρόσβαση σε ειδήσεις.

Πηγές ειδήσεων στην Ελλάδα το διάστημα 2016-2019

Έτος Τηλεόραση Έντυπα Διαδίκτυο (& social media) Social media
2016 66% 31% 96% 74%
2017 66% 26% 95% 69%
2018 67% 26% 94% 71%
2019 68% 24% 92% 67%

Η χώρα μας διατηρεί ένα από τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης (67%) για πρόσβαση στις ειδήσεις και έναν από τους χαμηλότερους δείκτες εμπιστοσύνης των χρηστών στις ειδήσεις (27%, γενικά, που φτάνει στο 35% για ειδήσεις μέσω μηχανών αναζήτησης). Υπερβαίνουμε, επίσης, τον μέσο όρο ειδησεογραφικών πηγών που χρησιμοποιούν οι αναγνώστες ανά τον κόσμο, δηλώνοντας πρόσβαση σε τουλάχιστον 5 πηγές τη βδομάδα. Το συγκεκριμένο στοιχείο αποδίδεται στην ευρεία χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η οποία εκθέτει τους χρήστες περισσότερο σε τυχαίες ειδήσεις/πηγές που μοιράζονται οι διαδικτυακοί φίλοι τους.

Δημοφιλέστερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον διαμοιρασμό και τη συζήτηση των ειδήσεων παραμένουν το Facebook (58%) και το YouTube (36%). Ακολουθούν, για την ίδια χρήση, σημειώνοντας άνοδο σε σχέση με πέρσι, οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων Facebook Messenger (25%) και Viber (17%) -τα ποσοστά των οποίων είναι τα υψηλότερα από κάθε άλλη χώρα. Έπονται το Instagram (15%), επίσης σε άνοδο, και το Twitter (12%).

Κορυφαία μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων στην Ελλάδα – 2019

Κατάταξη Μέσο Για ειδήσεις Για κάθε χρήση
1 Facebook 58% (-2) 80%  
2 YouTube 36% (-) 81%  
3 Facebook Messenger 25% (+3) 63%  
4 Viber 17% (+3) 54%  
5 Instagram 15% (+5) 42%  
6 Twitter 12% (-1) 24%  

ΑΠΕ ΜΠΕ

ip[
Exit mobile version