Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναδεικνύονται ολοένα και περισσότερο ως το «αντίδοτο» στη ρύπανση των αστικών κέντρων, αντικαθιστώντας σταδιακά τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και περιορίζοντας τις εκπομπές που αναπνέουμε καθημερινά. Μελέτες πανεπιστημιακών και ερευνητικών ιδρυμάτων συγκλίνουν στο ίδιο συμπέρασμα: η πλήρης μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μειώνει αισθητά το ανθρακικό αποτύπωμα των μεταφορών, από την παραγωγή μέχρι και τα χιλιόμετρα στην άσφαλτο.
Συγκεντρώσαμε τα βασικά ευρήματα δύο κορυφαίων ερευνών – του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Αϊντχόφεν και του Ινστιτούτου Ενεργειακής και Περιβαλλοντικής Έρευνας της Χαϊδελβέργης (IFEU) – και αποτυπώνουμε πώς ο κλάδος των οχημάτων μηδενικών ρύπων αλλάζει ήδη τους περιβαλλοντικούς δείκτες των πόλεων.
Δείτε εδώ Επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου – Οι δικαιούχοι και τα μπόνους
Ευρήματα ανεξάρτητων μελετών για το CO₂
Οι ερευνητές του Αϊντχόφεν επιβεβαιώνουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν ρεαλιστική λύση στο πρόβλημα των εκπομπών CO₂, ενώ ίδια τάση καταγράφει και η μελέτη «Αποτύπωμα άνθρακα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων» του IFEU. Αμφότερες οι έρευνες καταλήγουν πως, σε όλο τον κύκλο ζωής ενός οχήματος, η ηλεκτροκίνηση προηγείται ξεκάθαρα των κινητήρων πετρελαίου και βενζίνης.
Ειδικότερα, ένα ολοκαίνουριο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα ταξινομηθεί το 2025 εκτιμάται ότι θα εκπέμπει 32 % λιγότερο CO₂ από ένα αντίστοιχο σύγχρονο πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Η σύγκριση με βενζινοκίνητο όχημα ανεβάζει τη διαφορά στο 40 %, ποσοστό που αποτυπώνει πόσο γρήγορα κλείνει ο κύκλος του συμβατικού καυσίμου.
Μικρότερο αποτύπωμα κατά τη διάρκεια ζωής
Το ανθρακικό αποτύπωμα κάθε οχήματος ξεκινά πριν καν βγει από τη γραμμή παραγωγής, όμως τα μεγαλύτερα κέρδη των ηλεκτρικών οχημάτων εμφανίζονται σε συνθήκες καθημερινής χρήσης, χάρη στην απουσία ρύπων από την εξάτμιση.
Κατά την οδήγηση, η ηλεκτροκίνηση αποδεικνύεται έως και τετραπλάσια σε ενεργειακή απόδοση σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα. Οι διαφορές γίνονται ακόμη πιο έντονες όταν η φόρτιση γίνεται με ρεύμα που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές. όσο «πιο πράσινο» το ενεργειακό μείγμα, τόσο μικρότερο το συνολικό αποτύπωμα του αυτοκινήτου.
Κρίσιμος ο ρόλος της μπαταρίας
Παρά τα οφέλη, η παραγωγή της μπαταρίας παραμένει η ενεργοβόρα διαδικασία με τη μεγαλύτερη επίδραση στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο του ηλεκτρικού οχήματος. Σύμφωνα με την ομάδα του Αϊντχόφεν, οι εκπομπές φτάνουν τα 75 κιλά CO₂ για κάθε κιλοβατώρα χωρητικότητας. Περίπου το 50 % των συνολικών εκπομπών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου προέρχεται ακριβώς από αυτή τη φάση, καθιστώντας τη χωρητικότητα (και άρα το βάρος) της μπαταρίας καθοριστικό παράγοντα.
Δείτε επίσης Ποιά αυτοκίνητα είναι τελικά πιο καθαρά;
Όσο μικρότερη η μπαταρία, τόσο περιορίζεται η κατανάλωση ενέργειας στο δρόμο, ενώ μειώνεται και το αρχικό ανθρακικό αποτύπωμα. Παράλληλα, ενέργεια απαιτείται σε κάθε στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας, από την εξόρυξη σπάνιων μετάλλων μέχρι τη διαμόρφωση των τελικών κυψελών.
Ανακύκλωση και δεύτερη ζωή: το επόμενο βήμα
Η ανακύκλωση υψηλής τάσης έχει ήδη μπει στην ατζέντα των κατασκευαστών. υλικά όπως κοβάλτιο, νικέλιο, χαλκός και λίθιο ανακτώνται για νέο κύκλο χρήσης, περιορίζοντας περαιτέρω το ενεργειακό ίχνος του κλάδου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μάλιστα, θέτει πλέον συγκεκριμένα κριτήρια βιωσιμότητας για τη διαχείριση των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Πέρα από την ανακύκλωση, οι ίδιες μπαταρίες μπορούν να αποκτήσουν «δεύτερη ζωή» σε στατικές εφαρμογές, π.χ. ως οικιακές μονάδες αποθήκευσης ενέργειας. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι οι επαναχρησιμοποιημένες μπαταρίες θα εξελιχθούν σε κρίσιμο πυλώνα του συστήματος αποθήκευσης την προσεχή δεκαετία, ενισχύοντας την ενεργειακή μετάβαση και περιορίζοντας ακόμη περισσότερο το συνολικό αποτύπωμα.