Αλλαγές αναμένονται από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά, στους δείκτες αξιολογικής κατάταξης των – οι οποίοι έχουν «επιπτώσεις» στο 20% της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων- όπως προέκυψε από την έκτακτη Σύνοδο των πρυτάνεων, η οποία έγινε διαδικτυακά παρουσία και της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως.

Σύμφωνα με το Έθνος, στις εργασίες της Συνόδου παραβρέθηκε και πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης», κ. Περ. Μήτκας, ο οποίος παραδέχτηκε ότι υπάρχουν προβλήματα στους δείκτες κατάταξης των ΑΕΙ και συνεπώς θα υπάρξουν βελτιώσεις από την επόμενη ακαδημαϊκή, γεγονός που «καθησύχασε» της διοικήσεις των ιδρυμάτων. Για το συγκεκριμένο θέμα υπήρχαν σφοδρές αντιδράσεις από πανεπιστήμια τις προηγούμενες μέρες με αποτέλεσμα η ΕΘΑΑΕ, να εκδώσει ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι «δεν έχει την αποστολή να προβαίνει σε αξιολογική κατάταξη των ελληνικών Πανεπιστημίων και δεν έχει προτείνει τέτοια κατάταξη. Εφάρμοσε κριτήρια ποιότητας και επιτευγμάτων αποκλειστικά για τη μοριοδότηση των ιδρυμάτων».

Η έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων, έγινε μετά την επιστολή της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως, προς τα ΑΕΙ, με την οποία ζητά να καταθέσουν οι Σύγκλητοι των Πανεπιστημίων τις εισηγήσεις τους για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη (συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων) αλλά και ύστερα από την κατάταξη των ελληνικών ΑΕΙ από την ΕΘΑΑΕ για το 20% της ετήσιας χρηματοδότησής τους.

Και για τα δύο θέματα υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις αλλά τουλάχιστον όσον αφορά στην αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, η υπουργός Παιδείας, επέμεινε στους πρυτάνεις να προχωρήσουν στις σχετικές εισηγήσεις για τα τμήματα τα οποία πρέπει να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν με άλλα τα οποία βρίσκονται σε συναφή επιστημονικά πεδία. Στόχος του υπουργείου, είναι σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, η ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται πληρέστερα στις εξελίξεις της επιστήμης, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας.

Οι αντιδράσεις για την αναδιάρθρωση του Ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας

Οι αντιδράσεις για την αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων είναι έντονες από τα ΑΕΙ. Χαρακτηριστική περίπτωση το Ιόνιο πανεπιστήμιο το οποίο με ανακοίνωση του συλλόγου των διδασκόντων αναφέρει ότι «τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας «ξύπνησαν» τους χειρότερους εφιάλτες της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας γενικότερα, αφού προτρέπει σε συγχωνεύσειςκαταργήσεις πανεπιστημιακών τμημάτων με fast track διαδικασίες.

Η «προτροπή» αυτή σύντομα αναμένεται να γίνει εκβιασμός με την εφαρμογή του απαράδεκτου μέτρου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στα ΑΕΙ. Και σαν να μην έφτανε αυτό, κατά την προσφιλή τακτική του Υπουργείου μέσω διαρροών στον Τύπο και χωρίς να έχουν ενημερωθεί επίσημα τα Ιδρύματα, εμφανίστηκε και η περιβόητη κατάταξη των ΑΕΙ από την ΕΘΑΑΕ, με ατεκμηρίωτα τριψήφια νουμεράκια και με στοχευμένες κατευθύνσεις που είναι προφανείς ακόμα και στον τελευταίο ανίδεο αναγνώστη! Μία λέξη αρμόζει μόνο για όλα αυτά: …Ντροπή!!!»

Ολόκληρη η ανακοίνωση του Συλλόγου Διδασκόντων Ιόνιου πανεπιστημίου

Η Υπουργός Παιδείας δείχνει ξεκάθαρα ότι όχι μόνο δεν σέβεται τους στοιχειώδεις κανόνες του διαλόγου, αλλά πρωτίστως απαξιώνει τους θεσμούς και τα θεσμικά όργανα των Πανεπιστημίων.

Και ερωτούμε: 1. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να μαθαίνουν από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης την αξιολογική τους κατάταξη πριν ακόμα αυτή φτάσει επίσημα στα θεσμοθετημένα τους όργανα; 2. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να καλούνται να υποβάλλουν σχέδιο αναδιάρθρωσης τους έως 31-03-2022, όταν το Υπουργείο χρειάζεται ένα εξάμηνο για να συντάξει μια επιστολή με αόριστα κριτήρια βάσει των οποίων θα πρέπει οι Διοικήσεις να κάνουν συγκεκριμένες προτάσεις; 3. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να καλούνται να υποβάλλουν σχέδιο αναδιάρθρωσης τους όταν πολλά από τα Τμήματά τους βρίσκονται σε διαδικασία πιστοποίησης των νέων προγραμμάτων σπουδών τους σύμφωνα με τις διαδικασίες της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης; Είναι φανερό πως η ηγεσία του Υπουργείου δεν επιθυμεί έναν γόνιμο και δημιουργικό διάλογο, αλλά αντιθέτως βιάζεται να προωθήσει μία πολιτική που συρρικνώνει και απαξιώνει το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο, στηρίζοντας τις προτάσεις της σε επιτροπές «σοφών» που κατά παραγγελία επεξεργάζονται και παρουσιάζουν δήθεν «σχέδια δράσης για το Πανεπιστήμιο του 2030». Προσπαθεί δε να τεκμηριώσει τα παράλογα, με α λα καρτ παραπομπές σε εισηγήσεις της ΕΘΑΑΕ, όποτε αυτό απαιτείται (αλλά αγνοώντας την – επί της ουσίας – στην προτεινόμενη διαδικασία αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης). Η Ε.Δ.Ι.Π., σε απάντηση της συστηματικής εκτροπής της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας δηλώνει ότι αντιτίθεται σε οποιαδήποτε προσπάθεια ποσοτικής και ποιοτικής υποβάθμισης του Ιονίου Πανεπιστημίου!

Τονίζουμε εμφατικά ότι η όποια απόπειρα κατάργησης ή συγχώνευσης ακαδημαϊκών μονάδων, ακόμα και σε περιπτώσεις επικαλύψεων που είναι αναπόφευκτες σε ένα πολυνησιωτικό περιβάλλον, αποτελεί για την ακαδημαϊκή κοινότητα casus belli και αφετηρία αγώνων.

Ζητούμε: • από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων να επιδείξει την απαιτούμενη σύνεση, να σταματήσει τα πολιτικά παιχνίδια στην πλάτη των Ιδρυμάτων και να αφουγκραστεί την πανεπιστημιακή κοινότητα, αλλά και τις ιδιαιτερότητες των ιδρυμάτων, • από τη Διοίκηση του Ιονίου Πανεπιστημίου να υπερασπιστεί όλα ανεξαιρέτως τα Τμήματα του και να αντιταχθεί στο σχέδιο της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που θέλει να εξαφανίσει από τον Ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια, χωρίς να αναλάβει και την ευθύνη αυτής της επιλογής, • από τους θεσμικούς φορείς στην Περιφέρεια Ιόνιων Νήσων να ενώσουν την φωνή τους μαζί μας ώστε να εξασφαλίσουμε την απρόσκοπτη λειτουργία και περαιτέρω ανάπτυξη του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Η ανακοίνωση της ΕΘΑΑΕ για τη δημοσιοποίηση των δεδομένων για την κατανομή της ετήσιας χρηματοδότησης των ΑΕΙ

Το Ανώτατο Συμβούλιο της ΕΘΑΑΕ εφάρμοσε για πρώτη φορά μια νέα διαδικασία αποτίμησης του έργου που παράγεται στα Ελληνικά Πανεπιστήμια και με βάση αυτά τα ευρήματα εισηγήθηκε, σύμφωνα με τον νόμο, στο Υπουργείο Παιδείας την κατανομή του 80% και του 20% της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των ΑΕΙ. Η ΕΘΑΑΕ δημοσιοποίησε στον ιστότοπό της (www.ethaae.gr) τα δεδομένα που κατέγραψε και οδήγησαν στην εισήγησή της, πρώτον, για λόγους διαφάνειας και, δεύτερον και κυριότερον, γιατί αποτελούν μια καλή πρώτη βάση αναφοράς για την κατάσταση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Προσεκτική μελέτη του συνόλου των στοιχείων, είτε σε εθνικό επίπεδο είτε σε επίπεδο ιδρύματος, μπορεί να οδηγήσει σε σειρά χρήσιμων συμπερασμάτων και να αποτελέσει ένα ακόμη εργαλείο στην διαμόρφωση στρατηγικής και σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Η ΕΘΑΑΕ δεν έχει την αποστολή να προβαίνει σε αξιολογική κατάταξη των ελληνικών Πανεπιστημίων και δεν έχει προτείνει τέτοια κατάταξη. Εφάρμοσε κριτήρια ποιότητας και επιτευγμάτων αποκλειστικά για τη μοριοδότηση των ιδρυμάτων. Μόνο μια ενότητα κριτηρίων (Α: Συνεχής βελτίωση βασικών ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων) εφαρμόσθηκε σε όλα τα Πανεπιστήμια. Επομένως το αποτέλεσμα που προέκυψε από την εφαρμογή των κριτηρίων δεν αποτελεί αξιολογική κατάταξη και κακώς θεωρήθηκε τέτοια. Μια αξιολογική κατάταξη προϋποθέτει διαφορετικό σχεδιασμό και εφαρμογή των ίδιων κριτηρίων για όλα τα Ιδρύματα. Στο πλαίσιο της αποστολής της, η ΕΘΑΑΕ θα συνεχίσει να συλλέγει, να αναλύει και να παρουσιάζει τα δεδομένα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας, συμβάλλοντας στην εθνική προσπάθεια για τη συνεχή αναβάθμιση των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων.