Τις προτεραιότητες που πρέπει να έχει η Ελλάδα στις μεταρρυθμίσεις για την ανάπτυξή της περιγράφει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) σε έκθεσή του (Going for Growth 2017) με συστάσεις για τις χώρες - μέλη του. Ο διεθνής Οργανισμός προτείνει ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης, λιγότερες ρυθμίσεις σε κρίσιμους κλάδους και παρεμβάσεις στην Παιδεία. Ζητά επίσης διεύρυνση φορολογικής βάσης και ισχυρότερο δίχτυ προστασίας για τους αδύναμους. Συγκεκριμένα οι πέντε προτεραιότητες για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, αφορούν τη συνέχιση της ενίσχυσης των δικτύων κοινωνικής ασφάλειας, τη μείωση των ρυθμίσεων στις βιομηχανίες δικτύων, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της Δημόσιας Διοίκησης, την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και δικαιοσύνης του φορολογικού συστήματος και τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος. Η έκθεση αναφέρει ότι το ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) της Ελλάδας είναι περίπου 50% χαμηλότερο από τις χώρες του ΟΟΣΑ με τις καλύτερες επιδόσεις, ακολουθώντας μία συνεχή πτωτική τάση από το 2009, λόγω της μείωσης της απασχόλησης και της παραγωγικότητας της εργασίας. Η ανισότητα αυξήθηκε στην περίοδο από το 2008 έως το 2013, ενώ την ίδια περίοδο η ανισότητα έμεινε σταθερή κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ. «Το εισόδημα των φτωχότερων μειώθηκε, επίσης, σχετικά περισσότερο από ότι του συνολικού πληθυσμού». Τα δύο τελευταία χρόνια, αναφέρει ο ΟΟΣΑ, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που εφαρμόσθηκαν αντιμετώπισαν εν μέρει τις συστάσεις προηγούμενων εκθέσεων του Οργανισμού. «Πρόοδος έχει γίνει στους τομείς της συμμόρφωσης αναφορικά με τον ΦΠΑ και του δικτύου κοινωνικής ασφάλειας, ενώ οι μεταρρυθμίσεις στους τομείς της εκπαίδευσης και της Δημόσιας Διοίκησης ήταν μέτριες. Εφαρμόστηκε, επίσης, μία σειρά μεταρρυθμίσεων σε τομείς πέραν του βεληνεκούς των προτεραιοτήτων του Going for Growth. Ο ρυθμός των μεταρρυθμίσεων, αναφέρει ο ΟΟΣΑ, επιβραδύνθηκε σε χώρες, όπου ήταν ιδιαίτερα δραστήριες την προηγούμενη διετία, όπως το Μεξικό, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Πολωνία και την Ισπανία, καθώς και σε μία σειρά χωρών, όπου η μεταρρυθμιστική δραστηριότητα δεν ήταν τόσο έντονη, όπως η Αυστραλία, η Ινδονησία και η Σλοβενία. Η πλήρης εφαρμογή στην Ελλάδα πολιτικών για τη μείωση της φτώχειας και της ανισότητας, όπως το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, θα ελάφρυνε το μεγάλο κοινωνικό κόστος της κρίσης, ενώ θα ενίσχυε την κατανάλωση και την ανάπτυξη, σημειώνει η έκθεση. «Η περαιτέρω μείωση των ρυθμίσεων στις βιομηχανίες δικτύων και η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων και της ανεξαρτησίας των ρυθμιστικών Αρχών θα αύξαναν την ανταγωνιστικότητα. Η συνέχιση του εξορθολογισμού των ρυθμίσεων θα βελτίωνε το επιχειρηματικό περιβάλλον. Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και η περαιτέρω διεύρυνση της φορολογικής βάσης είναι κρίσιμης σημασίας για την αύξηση των εσόδων με έναν πιο δίκαιο και φιλικό προς την ανάπτυξη τρόπο. Η καλύτερη αξιοποίηση των διαρθρωτικών πόρων της ΕΕ για την ενίσχυση της επένδυσης στην Παιδεία, την έρευνα και την καινοτομία, και την τεχνολογία της πληροφορικής και των επικοινωνιών, θα βελτιώσει τις δεξιότητες και το ανθρώπινο κεφάλαιο και θα θέσει τη βάση για μία ισχυρότερη οικονομική ανάπτυξη», σημειώνεται. «Οι κυβερνήσεις πρέπει να προωθήσουν δέσμες πολιτικών που θα αξιοποιούν τις συνέργειες των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας, τις αγορές προϊόντων και τις χρηματοπιστωτικές αγορές, ώστε να ξεφύγουν από την παγίδα της χαμηλής ανάπτυξης και να διασφαλίσουν ότι τα οφέλη θα μοιράζονται ευρύτερα στη μεγάλη πλειονότητα των πολιτών», τονίζει ο ΟΟΣΑ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΑΕΔ Τη δεύτερη φάση του προγράμματος Απόκτησης Εργασιακής Εμπειρίας, που αφορά 6.000 ανέργους αναμένεται να ανακοινώσει το επόμενο διάστημα ο ΟΑΕΔ. Ωφελούμενοι του προγράμματος είναι άνεργοι νέοι, ηλικίας 25-29...
Την πρόθεση της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει με διακομματικό διάλογο το ζήτημα των εργαζομένων, που αν και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, απασχολούνται επί χρόνια με συμβάσεις, επανέλαβε ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης, αυτήν την φορά στην αντιπροσωπεία του Πανελλήνιου Συντονιστικού Οργάνου Συλλόγων και Σωματείων του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι». Ο Πάνος Σκουρλέτης, αναγνώρισε την αντίφαση ανάμεσα στην μακρόχρονη απασχόληση και στην σχέση εργασίας με σύμβαση, και ανέφερε ότι η κυβέρνηση θα απευθύνει πρόσκληση προς τις άλλες πολιτικές δυνάμεις, προκειμένου να καταγραφούν και να αξιολογηθούν οι υφιστάμενες συμβάσεις εργασίας στο Δημόσιο και στους ΟΤΑ. Ο υπουργός Εσωτερικών επεσήμανε ότι στόχος είναι να βρεθεί λύση που να συνάδει με το Σύνταγμα, αλλά και να συμμορφώνεται με το κοινοτικό δίκαιο, το οποίο δεν επιτρέπει πρακτικές κατάχρησης της σχέσης εργασίας με σύμβαση εις βάρος των εργαζομένων.
Την ελληνική αξιολόγηση με τις ολλανδικές εκλογές συνδύασε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Στέλιος Κούλογλου, λέγοντας πως αν έβγαινε πρώτος ο ακροδεξιός Βίλντερς, θα «ταρακουνούσε» τους Ευρωπαίους και εν ολίγοις, θα έβγαινε κερδισμένη η Ελλάδα σε ότι αφορά την αξιολόγηση. «Μέχρι τώρα αναμέναμε τον Ομπάμα, ο Ομπάμα έδωσε κάτι, τελείωσε αυτή η ιστορία. Στη συνέχεια αναμενόταν πως ενδεχομένως στις ολλανδικές εκλογές αν έβγαινε ο ακροδεξιός, πιστεύω, θα τους ταρακουνούσε τους Ευρωπαίους να κλείσουν την αξιολόγηση. Η συνολική άνοδος της ακροδεξιάς στην Ευρώπη, εγώ ήλπιζα, πως θα συνέτιζε τους Ευρωπαίους για να κλείσουν ένα θέμα όπως το ελληνικό, που είναι μικρό. Ούτε αυτό έγινε. Άρα στο μέλλον δεν βλέπω να δημιουργούνται καλύτερες, ευνοϊκότερες προϋποθέσεις», τόνισε χαρακτηριστικά σε εκπομπή του ΣΚΑΪ.
Η Ελληνική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να τηρήσει τις δεσμεύσεις της αλλά «δεν θα δεχθούμε να τίθενται νέα ζητήματα στις διαπραγματεύσεις με το ΔΝΤ πέραν των αρχικώς συμπεφωνημένων», δήλωσε σήμερα ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης. Σε συνέντευξή του στο πρακτορείο «Agenzia Nova», ο κ. Βούτσης -ο οποίος στο πλαίσιο της 60ης επετείου από την υπογραφή της Συνθήκης της Ρώμης επισκέπτεται την ιταλική πρωτεύουσα- εμφανίστηκε αισιόδοξος για την επίτευξη μιας ικανοποιητικής συμφωνίας με τους θεσμούς και επεσήμανε ότι «η διαμάχη ανάμεσα στο ΔΝΤ και στις ηγέτιδες ευρωπαϊκές δυνάμεις πρέπει να σταματήσει ή να επιλυθεί, ασφαλώς όχι σε βάρος της χώρας μας». «Εργαζόμαστε ώστε να ολοκληρωθεί τάχιστα η δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος διάσωσης, προκειμένου να περιληφθούν στην ατζέντα προβλέψεις για τη διαχείριση του χρέους και την απομείωσή του, όσο και για τα μελλοντικά πλεονάσματα της οικονομίας, έτσι ώστε να υπάρχουν εγγυήσεις, ότι οποιαδήποτε μέτρα συμφωνηθούν θα υλοποιηθούν χωρίς δημοσιονομική επίπτωση, δηλαδή θα εξισορροπηθούν σε κοινωνικό επίπεδο με άλλες θετικές πολιτικές», σημείωσε επίσης. Μιλώντας για την εσωτερική πολιτική κατάσταση σημείωσε ότι «η κυβερνητική σταθερότητα στην Ελλάδα εξαρτάται καθ' ολοκληρίαν από τις σχέσεις της κυβέρνησης με την κοινωνία, ιδίως όταν τίθενται οικονομικά μέτρα για κρίσιμα ζητήματα, όπως τα εισοδήματα και οι φόροι». Ο πρόεδρος της Βουλής άφησε αιχμές για τη στάση της Ν.Δ., υπογραμμίζοντας πως «αφού άσκησε πιέσεις για ταχεία ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, καλεί και για πρόωρες εκλογές, κάτι που θα καθυστερούσε περαιτέρω νέες συμφωνίες στις διαπραγματεύσεις με τους διεθνείς πιστωτές».
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΟΑΕΔ Τελευταίες ειδήσεις για τα προγράμματα που να ανακοινώσει ο ΟΑΕΔ και αφορούν σε 6000 θέσεις εργασίας. Οπως έγινε γνωστό, σύμφωνα με το tilegrafima.gr την υλοποίηση της δράσης για...
Με πλήρη διαφωνία σε όλα τα μεγάλα θέματα κατέληξε η τηλεδιάσκεψη με τους θεσμούς και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μεταβαίνει στη σύνοδο του Eurogroup στις Βρυξέλλες την Δευτέρα με την επιδίωξη για πολιτική διαπραγμάτευση στα Εργασιακά, το Ασφαλιστικό και τα πρωτογενή πλεονάσματα. «Καμία πρόοδος σε ασφαλιστικό και εργασιακά» ανέφερε ανώτατος κυβερνητικός αξιωματούχος μετά την εξάωρη τηλεδιάσκεψη. «Είχαμε πλήρη συνείδηση ότι δεν θα κλείναμε στις συζητήσεις με τους θεσμούς το ασφαλιστικό και τα εργασιακά» ανέφερε κορυφαίο στέλεχος της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας. «Κλείσαμε αρκετά από τα ζητήματα, έχουν μείνει μόνο 3-4 που νομίζουμε τώρα ότι μπορούν να λυθούν σε ένα πιο υψηλό επίπεδο, και θα δούμε πώς θα γίνει αυτό στο Eurogroup ή γύρω από το Eurogroup» ανέφερε η ίδια πηγή και συμπλήρωνε: «Έχουν μείνει ελάχιστα πράγματα, αυτά που είναι πιο πολύ για πολιτική συζήτηση και οι θέσεις είναι γνωστές πια». Επί της ουσίας, διάσταση απόψεων διαπιστώνεται στα μείζονα θέματα (εργασιακά, συντάξεις και πλεονάσματα). Πρόοδος σημειώθηκε για το υπερ-Ταμείο και τις Ιδιωτικοποιήσεις, καθώς και στον εξωδικαστικό συμβιβασμό. «Κλείσαμε όλα αυτά τα θέματα που θέλαμε, αφήνοντας τα θέματα που νομίζαμε ότι θα είναι δύσκολα» τόνιζε αρμόδιος αξιωματούχος. Εμπλοκή έχει ανακύψει στο Ενεργειακό, το οποίο συζητήθηκε επί δύο ώρες με τη συμμετοχή του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη. «Έχει καθυστερήσει όχι επειδή έχουμε τις παλαιές διαφορές, αλλά επειδή μεσολάβησε η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού που πρέπει να τη μελετήσουμε και να την διαχειριστούμε» ανέφερε πηγή μέσα από την διαπραγμάτευση. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, συζητήθηκαν και τα μέτρα-αντίμετρα, όπου «έχει μείνει ένα μικρό ζήτημα για το πόσο θα είναι ο ΕΝΦΙΑ στο πακέτο». Όπως φαίνεται δηλαδή, οι δανειστές διαφωνούν στο ύψος της μείωσης που η κυβέρνηση ήθελε να προτείνει (έως και 35% ή 40% σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες).
Το ΑΣΕΠ ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της βαθμολογίας των υποψηφίων που έλαβαν μέρος στην εξέταση του γραπτού διαγωνισμού για την ΥΠΑ. Β’ στάδιο του διαγωνισμού για την πλήρωση συνολικά τριάντα δύο...
Προκήρυξη 2Κ/2017 Οπως έγινε γνωστό, στο πλαίσιο της Προκήρυξης 2Κ/2017 του ΑΣΕΠ asep.gr (ΦΕΚ 5/13-2-2017 και ΦΕΚ 8/15-2-2017 Τεύχος Προκηρύξεων ΑΣΕΠ) για την πλήρωση με σειρά προτεραιότητας εκατόν τριάντα πέντε...
«Πρέπει να αποδοθούν ευθύνες, ώστε να αποτραπεί οποιαδήποτε σκέψη για αντίστοιχες ενέργειες στο μέλλον σ' αυτούς που χρησιμοποίησαν τα ονόματα των στελεχών της παράταξής μας. Και σας διαβεβαιώ πως η επιχείρηση στοχοποίησης της ΝΔ και των στελεχών της θα αποτύχει παταγωδώς» δήλωσε στον ραδιοσταθμό «Ράδιο Κρήτη» ο γραμματέας της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης, σχετικά με τις αποστολές εκρηκτικών μηχανισμών στα ονόματα του Άδωνι Γεωργιάδη και του Βασίλη Κικίλια. Ακόμη, ανέφερε πως «πρέπει να υπάρξει επισταμένη έρευνα σε όλα τα επίπεδα και να εντοπιστούν άμεσα οι υπεύθυνοι». «Το υπουργείο Εσωτερικών και ο κ. Τόσκας προσωπικά, πρέπει να ενεργοποιηθεί και να στείλει σαφή μηνύματα πως κανένας δε μπορεί να περιορίσει την ελευθερία του άλλου με τέτοιες κινήσεις [...] Εμείς στη ΝΔ μαχόμαστε με κάθε τρόπο για τη διασφάλιση της ελευθερίας των πολιτών με κάθε δυνατό τρόπο» είπε ο κ. Αυγενάκης. Τέλος, μιλώντας για την πορεία της αξιολόγησης, ο γραμματέας της ΝΔ δήλωσε μεταξύ άλλων: «Στελέχη της κυβέρνησης, όπως ο κ. Σκουρλέτης και ο κ. Ξυδάκης, έχουν παραδεχθεί πως το βάρος των νέων επώδυνων μέτρων θα πέσει στις πλάτες της επομένης κυβέρνησης. Όλοι όσοι λοιπόν, προσπαθούν να μεταφέρουν τέτοιες ευθύνες στην επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ, θα πρέπει να γνωρίζουν πως στη ΝΔ δεν πρόκειται να δώσουμε συγχωροχάρτια σε αυτούς που παίζουν με το μέλλον των Ελλήνων. Το βάρος των μέτρων βαραίνει εξ ολοκλήρου την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ».
Τις προτεραιότητες που πρέπει να έχει η Ελλάδα στις μεταρρυθμίσεις για την ανάπτυξή της περιγράφει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) σε έκθεσή του (Going for Growth 2017) με συστάσεις για τις χώρες - μέλη του. Οι προτεραιότητες για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, αφορούν τη συνέχιση της ενίσχυσης των δικτύων κοινωνικής ασφάλειας, τη μείωση των ρυθμίσεων στις βιομηχανίες δικτύων, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της Δημόσιας Διοίκησης, την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και δικαιοσύνης του φορολογικού συστήματος και τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος.Η έκθεση αναφέρει ότι το ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) της Ελλάδας είναι περίπου 50% χαμηλότερο από τις χώρες του ΟΟΣΑ με τις καλύτερες επιδόσεις, ακολουθώντας μία συνεχή πτωτική τάση από το 2009, λόγω της μείωσης της απασχόλησης και της παραγωγικότητας της εργασίας.Η ανισότητα αυξήθηκε στην περίοδο από το 2008 έως το 2013, ενώ την ίδια περίοδο η ανισότητα έμεινε σταθερή κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ. «Το εισόδημα των φτωχότερων μειώθηκε, επίσης, σχετικά περισσότερο από ότι του συνολικού πληθυσμού».Τα δύο τελευταία χρόνια, αναφέρει ο ΟΟΣΑ, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που εφαρμόσθηκαν αντιμετώπισαν εν μέρει τις συστάσεις προηγούμενων εκθέσεων του Οργανισμού. «Πρόοδος έχει γίνει στους τομείς της συμμόρφωσης αναφορικά με τον ΦΠΑ και του δικτύου κοινωνικής ασφάλειας, ενώ οι μεταρρυθμίσεις στους τομείς της εκπαίδευσης και της Δημόσιας Διοίκησης ήταν μέτριες. Εφαρμόστηκε, επίσης, μία σειρά μεταρρυθμίσεων σε τομείς πέραν του βεληνεκούς των προτεραιοτήτων του Going for Growth.Ο ρυθμός των μεταρρυθμίσεων, αναφέρει ο ΟΟΣΑ, επιβραδύνθηκε σε χώρες, όπου ήταν ιδιαίτερα δραστήριες την προηγούμενη διετία, όπως το Μεξικό, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Πολωνία και την Ισπανία, καθώς και σε μία σειρά χωρών, όπου η μεταρρυθμιστική δραστηριότητα δεν ήταν τόσο έντονη, όπως η Αυστραλία, η Ινδονησία και η Σλοβενία.Η πλήρης εφαρμογή στην Ελλάδα πολιτικών για τη μείωση της φτώχειας και της ανισότητας, όπως το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, θα ελάφρυνε το μεγάλο κοινωνικό κόστος της κρίσης, ενώ θα ενίσχυε την κατανάλωση και την ανάπτυξη, σημειώνει η έκθεση. «Η περαιτέρω μείωση των ρυθμίσεων στις βιομηχανίες δικτύων και η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων και της ανεξαρτησίας των ρυθμιστικών Αρχών θα αύξαναν την ανταγωνιστικότητα. Η συνέχιση του εξορθολογισμού των ρυθμίσεων θα βελτίωνε το επιχειρηματικό περιβάλλον.Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και η περαιτέρω διεύρυνση της φορολογικής βάσης είναι κρίσιμης σημασίας για την αύξηση των εσόδων με έναν πιο δίκαιο και φιλικό προς την ανάπτυξη τρόπο. Η καλύτερη αξιοποίηση των διαρθρωτικών πόρων της ΕΕ για την ενίσχυση της επένδυσης στην Παιδεία, την έρευνα και την καινοτομία, και την τεχνολογία της πληροφορικής και των επικοινωνιών, θα βελτιώσει τις δεξιότητες και το ανθρώπινο κεφάλαιο και θα θέσει τη βάση για μία ισχυρότερη οικονομική ανάπτυξη», σημειώνεται.Οι κυβερνήσεις πρέπει να προωθήσουν δέσμες πολιτικών που θα αξιοποιούν τις συνέργειες των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας, τις αγορές προϊόντων και τις χρηματοπιστωτικές αγορές, ώστε να ξεφύγουν από την παγίδα της χαμηλής ανάπτυξης και να διασφαλίσουν ότι τα οφέλη θα μοιράζονται ευρύτερα στη μεγάλη πλειονότητα των πολιτών, τονίζει ο ΟΟΣΑ.cnn
Την απάντηση του έδωσε άμεσα ο ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή την ανακοίνωση της ΝΔ. Κατηγορεί την αξιωματική αντιπολίτευση ότι ενοχλήθηκε από την απόφαση της κυβέρνησης να ενισχυθούν οι οικογένειες με ένα ή δύο παιδιά, πέραν των τρίτεκνων οικογενειών. Ο ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει ότι ,μετά τους χαμηλοσυνταξιούχους, η ΝΔ αρνείται να ενισχυθούν και οικογένειες με παιδιά. «Μοναδικό της επιχείρημα, για άλλη μια φορά, η ύβρις κατά του πρωθυπουργού και πρόεδρου του ΣΥΡΙΖΑ» καταλήγει η ανακοίνωση. Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως εξής: «Η ΝΔ ενοχλήθηκε από τον σχεδιασμό της κυβέρνησης να ενισχυθούν τα επιδόματα στις οικογένειες με ένα και δύο παιδιά πέραν των οικογενειών με τρία παιδιά. Μετά τους χαμηλοσυνταξιούχους η ΝΔ αρνείται να ενισχυθούν και οικογένειες με παιδιά. Μοναδικό της επιχείρημα, για άλλη μια φορά, η ύβρις κατά του πρωθυπουργού και πρόεδρου του ΣΥΡΙΖΑ».
Σε μια συνέντευξη «χείμαρρο» εμφανίστηκε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς όπου άφησε σαφής αιχμές για το ρόλο της Γερμανίας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ελλάδα! Αναλυτικά σε συνέντευξη που παραχώρησε στον εκδότη του National Interrest, J. Heilbrunn, o κ. Νίκος Κοτζιάς υποστηρίζει ότι η Γερμανία δεν επιδιώκει την ανάπτυξη, αλλά θέλει να απομυζήσει την Ελλάδα. Σημειώνει χαρακτηριστικά για τη Γερμανία «η δομή της εξουσίας βασίζεται στην οικονομική και όχι στην πολιτική ή τη δημοκρατική εξουσία. Έτσι, οι Γερμανοί είναι οι ισχυρότεροι. Έχουν ηγετικό ρόλο και ζητούν όλο και περισσότερα μέτρα λιτότητας από την Ελλάδα. Πιστεύουν ότι η Ελλάδα πρέπει να τιμωρηθεί εξαιτίας της συμπεριφοράς των ελίτ της». Ο κ.Κοτζιάς σημειώνει επίσης ότι η Ελλάδα έχει πληγεί σκληρά από το προσφυγικό και καταλογίζει στην Άνγκελα Μέρκελ ότι δεν αντιλήφθηκε την έκταση του προβλήματος όταν ξέσπασε, αφού εκείνη την περίοδο ήταν επικεντρωμένη στα ζητήματα της οικονομίας. Η συνέντευξη του υπουργού Εξωτερικών ακολουθεί: ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Έχει η Δύση μέλλον; Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Η Δύση μπορεί να έχει ένα θετικό μέλλον μόνο αν χρησιμοποιήσουμε τις ικανότητές μας με έναν έξυπνο τρόπο. Δεύτερον, θα πρέπει να εργαστεί αρκετά σκληρά για να δημιουργήσει νέες ταυτότητες, και τρίτον, θα πρέπει να βρει την καλύτερη δυνατή λύση και να την εφαρμόσει. Εάν η Δύση δεν εργαστεί πάνω σε ένα νέο πρόγραμμα ή σε άλλα εναλλακτικά σενάρια και δεν έχει τη δυνατότητα να εφαρμόσει τελικά το σενάριο που επιλεχθεί, τότε δεν υπάρχει μέλλον. Νομίζω, λοιπόν, ότι υπάρχει μέλλον για τη Δύση μόνο κάτω από αυτές τις τρεις προϋποθέσεις. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Η προσφυγική κρίση έχει πλήξει την Ελλάδα πολύ σκληρά. Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Ναι, η Ελλάδα έχει πληγεί πολύ σκληρά. Και οι πρόσφυγες επίσης. Μετά τον Ιανουάριο του 2015, είχα προειδοποιήσει ότι θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα με τους πρόσφυγες και την οικονομική μετανάστευση, διότι ο ΟΗΕ και η ΕΕ μείωσαν τα χρήματα που προορίζονταν για τους καταυλισμούς στον Νότιο Λίβανο. Και κανείς δεν με άκουσε. Ο ευρωπαϊκός Τύπος διεξήγαγε μια εκστρατεία εναντίον μου. Τους παρουσίασα ένα πρόβλημα και έκλεισαν τα μάτια τους. Επέλεξαν να μην το αναγνωρίσουν και κατηγόρησαν εμένα, ως τον κομιστή των κακών ειδήσεων, αντί να ασχοληθούν με το πραγματικό πρόβλημα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Πιστεύετε ότι η καγκελάριος Μέρκελ επιδείνωσε το πρόβλημα; Έκανε τα πράγματα χειρότερα; Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Νομίζω ότι η Άνγκελα Μέρκελ εκείνη την περίοδο είχε επικεντρωθεί περισσότερο στην οικονομική κρίση στην Ευρώπη και στο πρόβλημα της Ουκρανίας και δε μπόρεσε να αντιληφθεί το προσφυγικό πρόβλημα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Τι συμβαίνει στην Ευρώπη με την άνοδο αυτών των αντι-μεταναστευτικών κινημάτων; Ποια είναι η εκτίμησή σας; Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Τα αντι - Ευρωπαϊκά κινήματα ή εκείνα εναντίον του ευρώ υπήρχαν πριν από τα αντι -μεταναστευτικά. Για παράδειγμα, το AFD στη Γερμανία δεν ξεκίνησε με μια εκστρατεία κατά των προσφύγων, αλλά με μια εκστρατεία κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ευρώ. Στη Γαλλία, το αντι-μεταναστευτικό κίνημα δεν άρχισε με τους πρόσφυγες, δεν έχουν τόσους πολλούς πρόσφυγες. Στην ΕΕ, υπάρχει ένα έλλειμμα ηγεσίας. Δεν υπάρχει αρκετή δημοκρατική συζήτηση σχετικά με το τι είδους Ευρώπη θέλουμε για τον εικοστό πρώτο αιώνα. Η ΕΕ διαθέτει μερικά χρήσιμα εργαλεία, που όμως δεν είναι όλα τους χρήσιμα για το μέλλον. Υπάρχουν πολλοί νέοι άνθρωποι που πηγαίνουν στο σχολείο και ακούν ότι η ΕΕ μπορεί να επιβάλει κυρώσεις στα κράτη, ακούν ότι μπορεί να επιβάλει εμπάργκο και μνημόνια στα κράτη και μετά ακούν ότι η Ελλάδα είναι αντιμέτωπη με τη λιτότητα. Βλέποντας τη συνολική εικόνα, η ΕΕ δεν είναι και τόσο ελκυστική, αν δρα μόνο σε αυτό το πλαίσιο. Αυτός είναι ο λόγος λοιπόν που πρέπει να συζητήσουμε το όραμα της ΕΕ, να επικεντρωθούμε στις αξίες μας και στη δημοκρατία. Τα λαϊκίστικα κινήματα είναι σε άνοδο, ακριβώς επειδή η συζήτηση αυτή δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Το δεύτερο ζήτημα αφορά τις πολλαπλές κρίσεις στην Ένωση: το Brexit, την κρίση στην ευρωζώνη, το προσφυγικό πρόβλημα. Πιστεύω ότι υπάρχουν μεμονωμένες κρίσεις, αλλά όλες προέρχονται από την κρίση ηγεσίας στην ΕΕ. Αν προσπαθούσαμε να δημιουργήσουμε ένα σύστημα που να βασίζεται σε κανόνες και στις ευρωπαϊκές αξίες, τότε τα πράγματα θα ήταν πολύ καλύτερα. Τρίτον, η ευρωπαϊκή ηγεσία πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι υπάρχουν ηττημένοι στη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης. Οι πολιτικές δυνάμεις πρέπει να επικεντρωθούν περισσότερο στα προβλήματα των εργαζομένων, στις ανησυχίες της μεσαίας τάξης. Τα μέλη της μεσαίας τάξης φοβούνται ότι θα χάσουν τη δουλειά τους και χρειάζεται να καθησυχαστούν και να λάβουν απαντήσεις. Το πρόβλημα είναι ότι οι πολιτικοί δεν απαντούν στις ερωτήσεις των πολιτών. Όσο περισσότερο καθυστερούμε τις απαντήσεις αυτές τόσο περισσότερο οι πολίτες στρέφονται σε λαϊκίστικες ή ακροδεξιές ομάδες. Επίσης, υποτιμήσαμε το μέλλον. Πιστέψαμε ότι οι ΗΠΑ θα παρήκμαζαν και ότι ο εικοστός πρώτος αιώνας θα ήταν ένας ευρωπαϊκός αιώνας. Η Αμερική όμως δεν είναι σε παρακμή. Η Νοτιοανατολική Ασία επίσης βρίσκεται σε άνοδο. Η Ευρώπη δεν είναι τόσο σημαντική όσο πίστευαν οι Ευρωπαίοι ότι θα ήταν και η ηγεσία της δεν είναι ευχαριστημένη. Υπάρχει, επίσης, πάρα πολύ γραφειοκρατία χωρίς αρκετή επένδυση στον άνθρωπο, στην Δεύτερη Εποχή των Μηχανών αλλά και στο μέλλον. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζετε είναι οι σχέσεις με τη Ρωσία. Ποια είναι η θέση σας σχετικά με το μέλλον των κυρώσεων απέναντι στη Ρωσία; Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Η απόφαση για την επιβολή κυρώσεων είναι το εύκολο μέρος του παιχνιδιού. Το δύσκολο μέρος είναι η λήψη μιας άλλης σημαντικής απόφασης: Η Ρωσία ανήκει στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα ασφάλειας ή το οικοδόμημα αυτό διαμορφώνεται εναντίον της Ρωσίας; Επίσης, η Ρωσία μοιάζει με την Σοβιετική Ένωση; Αν όχι, τότε θα πρέπει να εξετάσουμε τη Συμφωνία του Ελσίνκι και να αναθεωρήσουμε τα πράγματα. Πρέπει να ερευνήσουμε μακροπρόθεσμα τους τρόπους συνεργασίας με τη Ρωσία και να της ζητήσουμε να αποφασίσει εάν θέλει να είναι μέρος αυτού του ευρωπαϊκού οικοδομήματος ασφάλειας. Αν ναι, τότε θα πρέπει να σέβεται το κράτος δικαίου. Ελπίζω ότι και η Αμερική θα ζητήσει από τη Ρωσία αυτές τις διευκρινίσεις, αλλά σε τελική ανάλυση, είναι οι Ρώσοι που θα πρέπει να απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα. Η άποψή μου είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει συμβιβασμός εάν δεν υπάρχει συζήτηση. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ένας από τους γείτονές σας, που δεν είναι μέρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Τουρκία, προκαλεί πολύ θόρυβο. Τι πιστεύετε για τα πρόσφατα σχόλια του Ερντογάν σχετικά με τους Ναζί; Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Από τότε που έγινα Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας, ασχολούμαι συνεχώς με θέματα που σχετίζονται με την Τουρκία. Ανατρέξτε στην κλασική ισορροπία δυνάμεων που επιθυμούσε και πέτυχε ο Μπίσμαρκ. Μετά την απομάκρυνσή του, η Γερμανία έγινε νευρική, επειδή δεν υφίστατο πλέον αυτή η ισορροπία. Με ποιον θα μπορούσε να συμμαχήσει η Γερμανία; Η νευρική δύναμη που ήταν η Γερμανία του προηγούμενου αιώνα είναι η Τουρκία του σήμερα. Υπάρχουν πολλές πολιτικές και κοινωνικές αντιθέσεις στην Τουρκία, πολλές διαφορετικές θρησκείες και πολλές οικονομικές αντιφάσεις. Η μία πλευρά στην κυβέρνηση φαίνεται να είναι ανασφαλής. Η άλλη πλευρά της κυβέρνησης είναι αλαζονική. Αυτός ο συνδυασμός του φόβου και της αλαζονείας κάνει το καθεστώς ακόμη πιο νευρικό. Θα πρέπει όμως να σέβονται τα άλλα κράτη. Όσον αφορά τα σχόλια για τους Ναζί, πρέπει να πω ότι οι δολοφονίες που οργάνωσαν οι Ναζί ήταν κάτι παραπάνω από γενοκτονία. Ήταν σαν μια βιομηχανική διαδικασία. Αυτό είναι μοναδικό φαινόμενο στην ανθρώπινη ιστορία. Όταν ξεκινά να αντιμετωπίσει κάποιος κάθε πρόβλημα με αυτή την νοοτροπία -δηλαδή, καλώντας όποιον δεν του αρέσει, Ναζί- τότε υποτιμά αυτά που έκαναν οι Ναζί και υποβαθμίζει τα εγκλήματά τους. Ειλικρινά, εξομαλύνει αυτά που έκαναν. O ρόλος της Γερμανίας απέναντι στην Ελλάδα ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ποιος νομίζετε ότι είναι ο ρόλος της Γερμανίας στην ΕΕ αυτή τη στιγμή; Πιστεύετε ότι το Βερολίνο εξακολουθεί να είναι πολύ προσηλωμένο στη λιτότητα και ότι οι πολιτικές του αποδυναμώνουν τις οικονομίες του Νότου; Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Συζητήσεις στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για το μέλλον της ΕΕ γίνονται ήδη από το 1990 σχετικά με την ανάγκη αναβάθμισης της δημοκρατίας στην Ένωση και την ενίσχυση του ρόλου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Μετά την κρίση του ευρώ, το Κοινοβούλιο έχασε δύναμη προς όφελος των άτυπων οργάνων της ΕΕ που δεν είναι δημοκρατικά θεσμοθετημένα: της Ευρωζώνης και του eurogroup. Το Κοινοβούλιο δεν συμμετέχει στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε αυτούς τους τομείς, με αποτέλεσμα στην πραγματικότητα να υπάρχει μια επίσημη δομή που είναι δημοκρατική και ένα άτυπο σύστημα όπου το Κοινοβούλιο δεν έχει καμία εξουσία. Η δομή της εξουσίας βασίζεται στην οικονομική και όχι στην πολιτική ή τη δημοκρατική εξουσία. Έτσι, οι Γερμανοί είναι οι ισχυρότεροι. Έχουν ηγετικό ρόλο και ζητούν όλο και περισσότερα μέτρα λιτότητας από την Ελλάδα. Πιστεύουν ότι η Ελλάδα πρέπει να τιμωρηθεί εξαιτίας της συμπεριφοράς των ελίτ της. Το μεγάλο ερώτημα είναι: τι πιστεύουν οι ίδιοι οι Γερμανοί; Οι Γερμανοί είχαν συσσωρεύσει τεράστιο χρέος μετά από τους δύο Παγκόσμιους Πολέμους. Μετά τη Διάσκεψη του Λονδίνου το 1953, οι Αμερικανοί συνειδητοποίησαν ότι οι πιστωτές και οι Γερμανοί έπρεπε να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνειδητοποίησαν ότι η Γερμανία θα μπορούσε να πληρώσει το χρέος της, μόνο αν υπήρχε ανάπτυξη. Αυτή ήταν η βέλτιστη λύση προς όφελος όλων. Εάν η Γερμανία αναπτυχθεί, τότε οι πιστωτές θα μπορέσουν να πάρουν τα χρήματά τους πίσω. Σήμερα όλοι μιλούν για το πόσο καλή είναι η γερμανική οικονομία, αλλά ξεχνούν την ελάφρυνση του χρέους που είχε από τους Αμερικανούς, χάρη στην καλή θέληση της Ουάσιγκτον. Παρά το γεγονός ότι οι Γερμανοί διέπραξαν πολλά εγκλήματα κατά τη διάρκεια του πολέμου, οι Αμερικανοί υπήρξαν γενναιόδωροι μαζί τους αργότερα έτσι ώστε να μπορέσει να υπάρξει ανάπτυξη. Ωστόσο, οι Γερμανοί δεν υπήρξαν τόσο καλοί μαζί μας και δεν μας συμπεριφέρθηκαν με τον τρόπο που οι Αμερικανοί συμπεριφέρθηκαν σε εκείνους. Η Γερμανία δεν επιθυμεί την ανάπτυξη. Απλά θέλουν να απομυζήσουν την Ελλάδα. Οι Γερμανοί δεν πληρώνουν υψηλά επιτόκια για τα δικά τους δάνεια. Υπάρχουν εταιρείες που παίρνουν πολύ χαμηλά επιτόκια στη χώρα. Καθιστώντας, έτσι, πιο εύκολη τη διαδικασία μόνο για τους Γερμανούς. Η Γερμανία είναι μέρος του προβλήματος, δεδομένου ότι έχουν συμφέροντα στην ΕΕ, αλλά αδυνατούν να σκεφτούν εποικοδομητικά για το κοινό συμφέρον των κρατών μελών της ΕΕ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Υπάρχει μια μακρά ιστορία ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γερμανία, που φτάνει ακόμα και μέχρι το χρώμα της σημαίας. Η Ελληνική σημαία έχει τα ίδια χρώματα με τη βαυαρική. Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Η Γερμανία προσπαθούσε να εδραιωθεί τον δέκατο ένατο αιώνα. Στην αρχή, υιοθέτησε στοιχεία από τη Γαλλική Επανάσταση και τον Διαφωτισμό. Στήριξαν τις αρχές τους στον Καντ και στον Διαφωτισμό, και στη συνέχεια ανέτρεξαν στην αρχαία ελληνική κληρονομιά. Δημιούργησαν μια πολιτιστική και γλωσσική ταυτότητα και μετά δημιούργησαν το κράτος τους. Η θετική πλευρά είναι ότι η Γερμανία ανακάλυψε εκ νέου τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και τις ιδέες του. Οι Γερμανοί βρήκαν στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό έναν τρόπο αυτοπροσδιορισμού. Έτσι, η σύγχρονη Γερμανία βρίσκεται σε μια ενδιαφέρουσα αντίφαση. Αγαπούν την αρχαία Ελλάδα και κατανοούν τον αντίκτυπο που είχε στο γερμανικό κράτος, ωστόσο δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη σύγχρονη Ελλάδα. Κατά έναν περίεργο τρόπο, αγαπούν την Ελλάδα ... αλλά χωρίς τους Έλληνες. Θέλουν να την επισκέπτονται αλλά δεν θέλουν να ασχολούνται μαζί μας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Και με τη Συρία; Τι προτείνετε ως τρόπο τερματισμού του πολέμου εκεί και για να αντιμετωπιστεί το θέμα της Ρωσίας στην Ουκρανία; Η διοίκηση Trump μπορεί να είχε μια ιδέα για το πώς να συνεργαστεί με τη Ρωσία για να σταματήσει τους πολέμους. Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Νομίζω ότι η νέα κυβέρνηση πρόκειται να οργανώσει μια νέα συμμαχία κρατών για την αντιμετώπιση της συριακής κρίσης και η οποία μπορεί να βρει έναν τρόπο να κερδίσει. Δεν μου άρεσε η συμπεριφορά κάποιων ευρωπαϊκών κρατών που συμπεριφέρθηκαν προς τον Trump όπως θα μπορούσαν να συμπεριφερθούν προς τις χώρες του τρίτου κόσμου. Πρέπει να καταλάβουν γιατί κέρδισε και τι κρύβεται πίσω από αυτή την τεράστια υποστήριξη στο πρόσωπό του. Η δημοκρατία θα πρέπει να γίνεται σεβαστή. Δεν έχει να κάνει με το αν είναι αρεστά τα αποτελέσματα αλλά εάν αυτά γίνονται σεβαστά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Πώς βλέπετε το μέλλον μεταξύ Trump και Ευρώπης; Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Η νέα αμερικανική Κυβέρνηση επανεξετάζει τις σχέσεις μας. Είναι χρήσιμο να εκφράσουμε τις απόψεις μας και να συζητήσουμε για το πώς μπορούν να εξελιχθούν τα πράγματα. Ποιοι είναι οι τρόποι μέσω των οποίων μπορούμε να εξασφαλίσουμε από κοινού την ασφάλεια και την σταθερότητα στην περιοχή μας; Αυτό είναι το πιο σημαντικό ερώτημα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Επομένως, πώς θα λύσουμε το ζήτημα της Συρίας; Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ : Έχω περιγράψει τη Συρία ως μια χώρα όπου όλοι βομβαρδίζουν κάποιον. Κάποιοι άρχισαν να αγωνίζονται εκεί για να προστατεύσουν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πρέπει να βρούμε την ανθρώπινη θέληση να προστατεύσουμε εκείνους που είναι ακόμα ζωντανοί. Δεν μπορούμε να βοηθήσουμε εκείνους που έχουν πεθάνει. Πρέπει φέρουμε την ειρήνη μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων.
Στο θεσμικό πλαίσιο προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Αφού κατηγόρησε τις προηγούμενες κυβερνήσεις για το θέμα της ΑΕΠΙ, δύο χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον ίδιο, γνωστοποίησε τον ορισμό προσωρινού επιτρόπου για τον έλεγχο και την κατάθεση νόμου για τα πνευματικά δικαιώματα. Αναλυτικά οι δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα: «Το ζήτημα της προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και έχει πολλές διαστάσεις, πολιτιστικές, οικονομικές, εργασιακές, κοινωνικές. Αφορά στη:-Διαφύλαξη της δυνατότητας των δημιουργών να ζουν από τη δουλειά τους και τη δημιουργία τους.- Δυνατότητα των επαγγελματιών να αξιοποιούν αυτό το έργο για την εργασία ή την επιχειρηματική τους δράση, χωρίς δυσανάλογους περιορισμούς. Και, τέλος, -Αγγίζει το ατομικό δικαίωμα όλων των πολιτών να έχουν μια ευρεία πρόσβαση σε αυτές τις δημιουργίες. Το ζήτημα της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων είναι εντέλει ένα ζήτημα δημόσιας πολιτικής. Η ΑΕΠΙ είναι άλλη μία από τις πολλές θεσμικές «ιδιορρυθμίες» που η κυβέρνησή μας κληρονόμησε από την κατάσταση της προηγούμενης διακυβέρνησης. Μία «ιδιορρυθμία» ριζωμένη σε βάθος δεκαετιών. Οι τελευταίες εξελίξεις, που ξεκίνησαν από το πόρισμα των ορκωτών λογιστών, που η κυβέρνησή μας είχε παραγγείλει, και φτάνουν στη δικαστική απόφαση για την υποχρέωση της ΑΕΠΙ να αποδώσει αναδρομικά ποσό δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε δημιουργούς λόγω καταχρηστικών ποσοστών προμήθειας για τα λεγόμενα μηχανικά δικαιώματα, μας δείχνουν έναν συγκεκριμένο δρόμο. Ομοίως και η επισήμανση του δικαστηρίου για τη υποχρεωτική συνεκτίμηση, έστω, της γνώμης των δημιουργών για μια σειρά ζητημάτων λειτουργίας της ΑΕΠΙ. Μπροστά στη διαμορφωμένη αυτή κατάσταση, η επιλογή μας είναι ξεκάθαρη. Τα δικαιώματα των δημιουργών θα προστατευθούν και θα διευρυνθούν. Ο κόσμος της εργασίας του Πολιτισμού έχει ανάγκη από διαφάνεια στη διαχείριση του μόχθου και των δικαιωμάτων του. Το υπουργείο Πολιτισμού ορίζει άμεσα προσωρινό επίτροπο για να ασκήσει τον δέοντα έλεγχο επί της ΑΕΠΙ. Επίσης, καταθέτει άμεσα στη Βουλή τον νόμο για τα πνευματικά δικαιώματα, όπου θα ρυθμίζονται όλα τα σχετικά ζητήματα κατά τρόπο που να μην αφήνει περιθώρια για νέες αυθαιρεσίες και αθέμιτες επιλογές. Η υπόθεση αυτή αφορά στην διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και των επικοινωνιακών δικαιωμάτων της κοινωνίας και δεν έχουμε την παραμικρή πρόθεση να κάνουμε κάτι λιγότερο από αυτό που πρέπει. Μεγάλη ή μικρή, πρόσφατη ή από μακρού χρόνου υπαρκτή, κάθε κακοδαιμονία που χαρακτηρίζει τη λειτουργία των θεσμών της χώρας, είναι στόχος αυτής της κυβέρνησης να εξαλειφθεί».
«Σήμερα, δεν συζητάμε απλώς για την ελληνική αγορά εργασίας. Σήμερα, συζητάμε για το μέλλον της Ευρώπης. Για το αν δεχόμαστε μία χώρα να αποτελεί εξαίρεση από το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο. Συζητάμε για το αν οι εργαζόμενοι θα έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν στην αναδιανομή του πλούτου που παράγουν ή αντιθέτως η σημερινή Ευρώπη θα συνεχίσει να είναι μία Ευρώπη για τους λίγους». Αυτό δήλωσε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφη Αχτσιόγλου, στην ομιλία της, κατά τη διάρκεια της ημερίδας της IG Metall, με τίτλο «Αποκατάσταση αντί της απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων στην Ελλάδα», που πραγματοποιήθηκε στη Φραγκφούρτη. Η υπουργός Εργασίας, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, υπογράμμισε ότι όλοι οι εργαζόμενοι της Ευρώπης πρέπει να αναλάβουν δράση για την υπεράσπιση των κεκτημένων δικαιωμάτων τους. «Είναι φανερό, ότι οι νεοφιλελεύθερες δυνάμεις βλέπουν στο ζήτημα των εργασιακών σχέσεων την Ελλάδα ως το νέο παράδειγμα που οφείλει να γενικευτεί. Με αυτήν την έννοια, το τέλος της εργασιακής απορρύθμισης και η επαναφορά της εργασιακής κανονικότητας στην Ελλάδα θα είναι νίκη για όλους τους εργαζόμενους της Ευρώπης», πρόσθεσε. «Το μήνυμα της IG Metall είναι "Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας για όλους"» σημείωσε, μεταξύ άλλων, ο Wolfgang Lemb, μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της IG Metall, επισημαίνοντας ότι «χρειαζόμαστε αλλαγή των νεοφιλελεύθερων πολιτικών. Η ανασυγκρότηση του εργατικού δικαίου θα βελτιώσει τη ζωή των εργαζομένων στην Ελλάδα. Η θέση της IG Metall είναι ότι η γερμανική κυβέρνηση έχει μεγάλη ευθύνη για τις αρνητικές εξελίξεις στην Ευρώπη». Ο Dr. Wolfgang Däubler, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βρέμης και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, στην εισήγησή του, παρουσίασε αναλυτικά το πόρισμα της επιτροπής για τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, τονίζοντας ότι «υπάρχουν σήμερα φωνές που ζητούν κατάργηση του εργατικού δικαίου. Δεν μπορούμε να ζητάμε από ανθρώπους να ζήσουν με 500 ευρώ μισθό». Τέλος, ανέφερε ότι«πρέπει να ασκηθεί πολιτική πίεση από τα γερμανικά συνδικάτα προς τη γερμανική κυβέρνηση, γιατί η επίθεση στα εργασιακά στην Ελλάδα είναι μία ευρωπαϊκή εξέλιξη που θα χτυπήσει και τη δική μας πόρτα και οφείλουμε να ασκήσουμε πίεση στο γερμανικό πολιτικό σύστημα».
Άσχετο και ψεύτη χαρακτηρίζει τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα η ΝΔ, με αφορμή τις σημερινές εξαγγελίες του για ενίσχυση για το πρώτο και δεύτερο παιδί. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσε η αξιωματική αντιπολίτευση: «Ο κ. Τσίπρας υποσχέθηκε σήμερα ενίσχυση για το πρώτο και δεύτερο παιδί.Είτε δεν ξέρει τι γίνεται, είτε προσπαθεί, άλλη μια φορά, να εξαπατήσει.Ας μάθει, λοιπόν, ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση θέσπισε και εφάρμοσε από την 1.1.2013 δύο επιδόματα για τις οικογένειες με εξαρτώμενα παιδιά.α) Με το Νόμο 4093/2012 το Ενιαίο Επίδομα Στήριξης Τέκνων, το οποίο χορηγείται σε όλες τις οικογένειες που έχουν από ένα εξαρτώμενο παιδί και άνω, με βάση το ισοδύναμο εισόδημα και την εισοδηματική κατηγορία.β) Με το Νόμο 4141/2013 το Ειδικό Επίδομα Τρίτεκνων και Πολύτεκνων Οικογενειών, το οποίο χορηγείται στις οικογένειες με τρία και άνω εξαρτώμενα παιδιά, με βάση εισοδηματικό κριτήριο.Τελικά και άσχετος και ψεύτης ο κ. Τσίπρας».
Σε εξέλιξη είναι νέα τηλεδιάσκεψη ανάμεσα στον υπουργό οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο και τους εκπροσώπους των Θεσμών. Στη διάρκεια της οι δύο πλευρές θα προσπαθήσουν να λύσουν τις εκκρεμότητες που παραμένουν στα κρίσιμα θέματα των δημοσιονομικών μέτρων τη διετία 2019-2020 αλλά και στα ζητήματα της αγοράς ενέργειας, των αποκρατικοποιήσεων και των εργασιακών (ομαδικές απολύσεις, λοκάουτ, επαναφορά συλλογικών συμβάσεων εργασίας). Στην τηλεδιάσκεψη συμμετέχουν από το οικονομικό επιτελείο ο υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκης καθώς και ο υφυπ. παρά τω πρωθυπουργώ Δημ. Λιάκος. Σύμφωνα με πληροφορίες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έχουν συγκροτήσει κοινό μέτωπο και ζητούν μέτρα 3,6 δισ ευρώ από το αφορολόγητο και τις συντάξεις χωρίς να δέχονται τις αντιπροτάσεις της ελληνικής πλευράς για πάγωμα στις αυξήσεις των συντάξεων που θα μπορούσαν να προκύψουν με βάση το νόμο Κατρούγκαλου όταν θα αρχίσουν να εκδίδονται. Η τηλεδιάσκεψη έχει ιδιαίτερη σημασία για την ομαλή έκβαση του Eurogroup της Δευτέρας, 20 Μαρτίου, στις Βρυξέλλες και για την επιστροφή των Θεσμών στην Αθήνα ώστε να τηρηθεί ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης να υπάρξει μια συνολική συμφωνία στο Eurogroup της 7 Απριλίου που θα γίνει στη Μάλτα. Παρά ταύτα κορυφαίος αξιωματούχος της ευρωζώνης ανέφερε εμμέσως πλην σαφώς την Πέμπτη ότι μια τέτοια συμφωνία είναι δύσκολο να υπάρξει μέσα στον Απρίλιο ενόψει των εορτών του Πάσχα (16 Απριλίου) αλλά και της Εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ από 21-23 Απριλίου στην Ουάσινγκτον όπου θα πρέπει να συζητηθεί το χρέος. Στόχος της τηλεδιάσκεψης είναι επίσης να υπάρξει πρόοδος που θα κατατήσει εφικτή μια συνάντηση ανάμεσα στον κ. Τσακαλώτο, τον υπουργό οικονομικών της Γερμανίας κ. Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, τον Επίτροπο Πιερ Μοσκοβισί και τον πρόεδρο του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ πριν από τη συνεδρίαση της Δευτέρας. Αν η αλληλουχία των γεγονότων εκτυλιχθεί όπως την υπολογίζει ο κ. Τσακαλώτος, τότε στις Βρυξέλλες θα μπορούσε να αποφασιστεί η επιστροφή των Θεσμών στην Αθήνα με στόχο να επιτευχθεί συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (staff level agreement) ως το Eurogroup της 7ης Απριλίου, άρα να γίνει το πρώτο βήμα για μια συνολική συμφωνία τον Μάιο.
Παραμένει το χάσμα ανάμεσα σε κυβέρνηση και δανειστές για τα ενεργειακά ζητήματα της αξιολόγησης. Μπροστά στο αδιέξοδο και προκειμένου να υπάρξει κάποια πρόοδος ως το Eurogroup της 20ης Μαρτίου η ελληνική πλευρά προτείνει να φύγουν τα ενεργειακά από τη β' αξιολόγηση και οι αποφάσεις για την απελευθέρωση της αγοράς να μετατεθούν για το τέλος του χρόνου. Κορυφαίος αξιωματούχος που συμμετείχε στην τηλεδιάσκεψη με τους θεσμούς, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, έλεγε χαρακτηριστικά πως «δύο ώρες τσακωνόμασταν αυτοί ζητούν κι άλλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις αλλά εμείς επιμένουμε ότι ήδη εφαρμόζεται μια πολιτική (δηλαδή δημοπρασίες μέσω ΝΟΜΕ) και πρέπει πρώτα να φανεί τι θα έχει αποδώσει η πολιτική ως το τέλος του χρόνου». Η ίδια πηγή, αν και δεν διευκρίνισε αν δέχονται να περιμένουν ως το τέλος του χρόνου οι Θεσμοί ή όχι, έλεγε πως «θα ψάχνουμε κάποια διατύπωση 2-3 παραγράφων για να μπει στο MoU». Την ώρα αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη η συζήτηση για το ασφαλιστικό και τα εργασιακά με τη συμμετοχή της κ. Αχτσιόγλου και παρουσία του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρη Λιάκου.
Την αντίδραση του Γιάννου Παπαντωνίου προκάλεσε η σημερινή παρέμβαση του Αλέξη Τσίπρα στη Βουλή. Ο κ. Παπαντωνίου κατηγορεί την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό για συκοφάντηση και σκόπιμη στοχοποίησή του, που εξυπηρετεί την «κάλυψη του αδιέξοδου της πολιτικής της» και παράλληλα επιτίθεται «στο ΠΑΣΟΚ και τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, που βρίσκονται σε τροχιά ανάκαμψης»,. «Επί 14 χρόνια όλες οι συμβάσεις του υπουργείου Άμυνας έχουν υποστεί εξονυχιστικό έλεγχο από διοικητικές και δικαστικές αρχές, χωρίς να έχει βρεθεί καμία απολύτως ένδειξη -ή υποψία ένδειξης- παράνομων ή παράτυπων ενεργειών ή παραλείψεών μου», αναφέρει ο Γιάννος Παπαντωνίου, προσθέτοντας ότι «αναφορές του τύπου "μόνο ο τάδε τα έκανε?" εκχυδαΐζουν τον δημόσιο διάλογο και απαξιώνουν τη λειτουργία της προτεινόμενης κοινοβουλευτικής επιτροπής». Ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας υποστηρίζει ότι δεν προκύπτουν στοιχεία «από τις δικαστικές αρχές που έχουν πραγματοποιήσει τις 14ετείς έρευνες». «Άλλες είναι οι σκοπιμότητες της στοχοποίησης μου: Είναι η επικοινωνιακή κυβέρνησης, όπως προκύπτει από την εξέλιξη της οικονομίας και τη συσσώρευση προβλημάτων με αιχμή την τρέχουσα διαπραγμάτευση με τους δανειστές. Είναι η επίθεση στο ΠΑΣΟΚ και τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, που βρίσκονται σε τροχιά ανάκαμψης Είναι, τέλος, η "τιμωρία" της κυβέρνησης Σημίτη και, ειδικότερα η δική μου, για την επιτυχή διαδρομή της ελληνικής οικονομίας εκείνη την περίοδο: Δραστική μείωση του πληθωρισμού, υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, άνοδος των εισοδημάτων, μεγάλα έργα υποδομών. Επιστέγασμα της τεράστιας προσπάθειας που είχε καταβάλει τότε η κυβέρνηση και ο ελληνικός λαός ήταν η ένταξη στον σκληρό πυρήνα της Ευρώπης, την Οικονομική και Νομισματική Ένωση», τονίζει ο κ. Παπαντωνίου Τέλος, αναφέρει ότι «τα τελευταία χρόνια μοιράζομαι το χρόνο μου ανάμεσα στην Ελλάδα και το εξωτερικό γιατί έχω αναπτύξει ακαδημαϊκές και επαγγελματικές δραστηριότητες στην Ευρώπη, σε πανεπιστήμια καθώς και ως σύμβουλος ομίλων που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στη χώρα μας»
Αποδεσμεύονται με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλη Αποστόλου, λογαριασμοί της πρώην ΑΤΕ. Οι λογαριασμοί, που είχαν δεσμευθεί για την περίοδο 2003-2015, αφορούσαν σε ποσά που είχαν καταβληθεί ως έναντι σε παραγωγούς για ενισχύσεις και αποζημιώσεις της ΚΑΠ, Μέτρα Αγροτικής Ανάπτυξης, Δικαιώματα Ενιαίας Ενίσχυσης, ενισχύσεις ελαιοπαραγωγών, καθώς και αποζημιώσεις πυρόπληκτων.Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, με την απόφαση αυτή επιλύεται ένα χρονίζον πρόβλημα που αφορά 26.613 αγρότες, οι οποίοι θα λάβουν τα υπόλοιπα των ποσών που δικαιούνται, συνολικού ύψους 7,34 εκατ. ευρώ, και τα οποία παρέμεναν δεσμευμένα πλέον των δέκα ετών.Σημειώνεται ότι το επόμενο διάστημα οι δικαιούχοι αγρότες θα λάβουν σχετική ενημέρωση από την Τράπεζά τους και θα μπορούν να εισπράξουν τα ποσά που δικαιούνται.