Η Τράπεζα της Ελλάδος έδωσε στη δημοσιότητα ένα βίντεο και ενημερωτικά φυλλάδια για το τι πρέπει να γνωρίζουμε για το νέο χαρτονόμισμα των 50 ευρώ, το οποίο ξεκινά την κυκλοφορία του την ερχόμενη εβδομάδα, στις 4 Απριλίου. «Το νέο τραπεζογραμμάτιο των 50 ευρώ είναι πιο ασφαλές και η γνησιότητά του επαληθεύεται εύκολα. Αρκούν ο έλεγχος με τη αφή, ο οπτικός έλεγχος και η εξέταση υπό γωνία», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Το νέο ηλεκτρονικό υπερ-όπλο που θα «σκανάρει» σε χρόνο-εξπρές τις τραπεζικές κινήσεις με τα εισοδήματα που έχουν δηλώσει οι φορολογούμενοι στην εφορία, ρίχνει στη «μάχη» για την αποκάλυψη υποθέσεων «μαύρου» χρήματος και παράνομης προσαύξησης περιουσίας, το υπουργείο Οικονομικών. Η αρχή γίνεται με τις κινήσεις που πραγματοποίησαν την περίοδο 2002-2014 στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους 1,27 εκατομμύρια φυσικά πρόσωπα, που βρίσκονται σε κάποια από τις λίστες για τις οποίες έχει εκδοθεί εισαγγελική παραγγελία ελέγχου. Για τους συγκεκριμένους φορολογούμενους οι υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχουν ήδη στη διάθεσή τους, την πλήρη κίνηση των τραπεζικών τους λογαριασμών για την περίοδο 2002-2014, ξεχωρίζοντας τις πρωτογενείς καταθέσεις από λοιπές κινήσεις. Τις επόμενες ημέρες, πιστοποιημένοι ελεγκτές της ΑΑΔΕ, πιάνουν δουλειά ενεργοποιώντας το νέο λογισμικό σύστημα το οποίο θα μπορεί να διασταυρώνει σε ελάχιστο χρόνο τα στοιχεία από τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των φυσικών προσώπων με τα αντίστοιχα των δηλωθέντων εισοδημάτων τους. Η διασταύρωση γίνεται αυτόματα και με μεγαλύτερη ασφάλεια αξιοπιστίας προκειμένου να ξεχωρίσουν οι πλέον ενδιαφέρουσες υποθέσεις και να επιλεγούν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου για πλήρη έλεγχο. Το σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας, παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, την υφυπουργό Κατερίνα Παπανάτσιου και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή. Ο κ. Τσακαλώτος επαναλαμβάνοντας την παραδοχή ότι «έχουμε ζορίσει τη μεσαία τάξη», ανέφερε ότι οι πόροι από την πάταξη της φοροδιαφυγής, θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν και για την άμβλυνση αυτής της κατάστασης. «Δηλώστε πριν σας βρούμε» Ο υπουργός επιχείρησε να στείλει και ένα μήνυμα σε όσους έχουν κρατήσει εισοδήματα, κρυφά από την εφορία συνδέοντας το «υπερ-όπλο» με τη ρύθμιση της οικειοθελούς αποκάλυψης κεφαλαίων. Τα προγράμματα αυτά, όπως είπε, έχουν «καρότο και μαστίγιο». «Το καρότο είναι ότι αν δηλώσεις χρήματα που δεν έχουν φορολογηθεί θα ξεχάσουμε κάποιες ποινές και πρόστιμα. Το μαστίγιο είναι ότι τώρα διαθέτουμε τα στοιχεία ώστε όσοι δεν έχουν εκμεταλλευτεί μέχρι τώρα την ευκαιρία που τους δίνει ο νόμος, να το σκεφτούν και δυο, και τρεις και τέσσερις φορές. Από την πλευρά του ο κ. Πιτσιλής αναφερόμενο στη ρύθμιση κάλεσε τους φορολογούμενους που έχουν εκκρεμότητες να σπεύσουν να τις τακτοποιήσουν όσο το πρόγραμμα της αποκάλυψης αδήλωτων κεφαλαίων είναι σε ισχύ καθώς μπορεί οι συντελεστές της ρύθμισης να μην είναι αυτοί οι οποίοι ορισμένοι περίμεναν, «είναι όμως καλύτεροι από το αποτέλεσμα του ελέγχου». Το δικό της μήνυμα στους φοροφυγάδες έστειλε και η κ. Παπανάτσιου, σημειώνοντας ότι «κάθε φορά που κλείνουμε ένα παράθυρο, οι φοροφυγάδες ψάχνουν το επόμενο αλλά το ίδιο κάνουμε και εμείς για να το κλείσουμε». Πως λειτουργεί το σύστημα Περιγράφοντας τη λειτουργία του νέου λογισμικού, το οποίο δημιουργήθηκε αποκλειστικά από μία ομάδα υπαλλήλων της ΑΑΔΕ, ο υπουργός ανέφερε ότι η διαδικασία του εντοπισμού των ποσών που έχουν κατατεθεί για πρώτη φορά στους τραπεζικούς λογαριασμούς κάθε ελεγχόμενου φορολογούμενου και η διασταύρωσή τους με τα δεδομένα των φορολογικών του δηλώσεων, απαιτούσε έως και ένα χρόνο για να ολοκληρωθεί, με τα μέσα που είχαν μέχρι τώρα στη διάθεσή τους οι ελεγκτές. Με το νέο λογισμικό, η διαδικασία αυτή μπορεί να ολοκληρώνεται σε διάστημα μιας εβδομάδας, μαζικά και για πληθώρα φορολογουμένων, επιταχύνοντας κατά πολύ την πρώτη αυτή φάση των ελέγχων.Όπως διευκρίνισαν, στη συνέχεια ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής και οι συνεργάτες του, το λογισμικό θα αξιοποιηθεί αρχικά για την υποβοήθηση των ελέγχων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα και συνολικά για την ολοκλήρωση των 23.300 ελέγχων που έχουν προγραμματίσει να πραγματοποιήσουν φέτος οι υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. Το σύστημα εντοπίζει και επεξεργάζεται μόνο τα στοιχεία πρωτογενών καταθέσεων, δηλαδή των ποσών που εμφανίζονται για πρώτη φορά κατατεθειμένα στους τραπεζικούς λογαριασμούς κάθε ελεγχόμενου, καθώς έχει τη δυνατότητα να εξαιρεί από τα προς διασταύρωση στοιχεία μεταφορές κεφαλαίων από λογαριασμό σε λογαριασμό του ιδίου προσώπου, δάνεια και αντιλογισμούς. Μέσω αυτοματοποιημένων λογιστικών αλγορίθμων, το σύστημα μπορεί να συσχετίσει τα στοιχεία των πρωτογενών καταθέσεων με τα δηλωθέντα εισοδήματα μέσα σε λίγη ώρα, οδηγώντας σε κάποιες πρώτες ενδείξεις πιθανής φοροδιαφυγής. Το σύστημα όμως σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά το έργο των ελεγκτών. Σημειώνεται ότι, όπως διευκρίνισαν οι τεχνικοί υπεύθυνοι λειτουργίας του λογισμικού, το πρόβλημα της έλλειψης στοιχείων από τις κινήσεις καταθετικών λογαριασμών σε τράπεζες οι οποίες στο μεταξύ έχουν συγχωνευθεί ή απορροφηθεί από άλλες έχει επιλυθεί και οι αρμόδιες αρχές έχουν πλέον στη διάθεσή τους όλα τα στοιχεία μετά από συνεργασία με τις τράπεζες. Ερωτήματα για τον έλεγχο Με δεδομένο ότι η αρχική βάση δεδομένων με τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών 1,27 εκατ. φυσικών προσώπων περιλαμβάνει στοιχεία για την περίοδο 2000-2012, γεννάται το ερώτημα εάν οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ έχουν πλέον το δικαίωμα να ελέγξουν τους φορολογούμενους για τα έτη 2000-2006 τα οποία μπορεί να έχουν ήδη παραγραφεί. Η απάντηση αναμένεται να δοθεί τον Μάιο από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας. «Μαστίγιο και καρότο» Ο υπουργός επιχείρησε να στείλει και ένα μήνυμα: Τα προγράμματα αυτά, όπως είπε, έχουν «καρότο και μαστίγιο». «Το καρότο είναι ότι αν δηλώσεις χρήματα που δεν έχουν φορολογηθεί θα ξεχάσουμε κάποιες ποινές και πρόστιμα. Το μαστίγιο είναι ότι τώρα διαθέτουμε τα στοιχεία ώστε όσοι δεν έχουν εκμεταλλευτεί μέχρι τώρα την ευκαιρία που τους δίνει ο νόμος, να το σκεφτούν και δύο, και τρεις και τέσσερις φορές». imerisia
Αρ. Πρωτ. 1249 Αθήνα 30/03/2017 Προς Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε. Θέμα: Αποστολή γνωμοδότησης της νομικής συμβούλου της Δ.Ο.Ε. σχετικά με τη στελέχωση και λειτουργία των Σχολικών ΕπιτροπώνΣας αποστέλλουμε γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της Δ.Ο.Ε., Μαρίας Μαγδαληνής Τσίπρα, σχετικά με τη στελέχωση και λειτουργία των σχολικών επιτροπών και τη συμμετοχή των Διευθυντών των σχολικών μονάδων σε αυτές.Πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε τη γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου για τις σχολικές επιτροπές.Για το Δ.Σ. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣΚικινής Θανάσης Γκούμας Θανάσης
Αρ. Πρωτ. 1249 Αθήνα 30/03/2017 Προς Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε.Απάντηση στην επιστολή του Υπουργού ΠαιδείαςΚύριε Υπουργέ,Σε απάντηση της επιστολής που μας απευθύνατε τονίζουμε τα παρακάτω:Στην πρόσφατη συνάντησή μας στις 7/3/2017 το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. είχε θέσει υπόψη σας μια σειρά από εξαιρετικής σημασίας ζητήματα τα οποία απασχολούν τον κλάδο των εκπαιδευτικών της Π.Ε. . Η άμεση πραγματοποίηση όλων των μόνιμων διορισμών που έχει ανάγκη η εκπαίδευση, η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής – 14χρονου σχολείου, η αύξηση των δαπανών για την παιδεία, η κατάργηση των Υ.Α. για τα ολοήμερα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία, η κατάργηση όλου του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης – χειραγώγησης, η επιτακτική ανάγκη στήριξης της Ειδικής Αγωγής, η απόδοση οργανικών θέσεων στους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, η αλλαγή της αναλογίας των μαθητών ανά εκπαιδευτικό σε 1:20 για το Δημοτικό και 1:15 για το Νηπιαγωγείο, η εξίσωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών της Π.Ε. με αυτό των εκπαιδευτικών της Δ.Ε., η ανάγκη περιορισμού στο ελάχιστο των ελαστικών μορφών εργασίας, τα τεράστια προβλήματα αναπληρωτών εκπαιδευτικών (άδειες, περίθαλψη, επίδομα θέσης ευθύνης, κλπ.) και η ανάγκη της κατοχύρωσης ίσων δικαιωμάτων με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, η εκπαίδευση των παιδιών των μεταναστών και προσφύγων, η επιμόρφωση για όλους τους εκπαιδευτικούς, η εκπαίδευση των ελληνοπαίδων του εξωτερικού, είναι ζητήματα που απασχολούν όλους τους εκπαιδευτικούς και χρήζουν άμεσων απαντήσεων και λύσεων από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Στις 20/3/2017, έχοντας υπόψη τις πιέσεις που ασκούνται από ομάδες συμφερόντων και με δεδομένο το αίτημα της Δ.Ο.Ε. για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και 14χρονο σχολείο, σας απευθύναμε αίτημα για συνάντηση μα αποκλειστικό θέμα την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, στο οποίο ακόμη δεν μας έχετε απαντήσει και δεν έχετε ορίσει συνάντηση.Την Τετάρτη 29/3/2017 με εμβόλιμη τροπολογία σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών «ρυθμίστηκαν» με καταστροφικό τρόπο θέματα κομβικής σημασίας για την εκπαίδευση τα οποία έχουν να κάνουν με την αμφισβήτηση της αναγνώρισης του βασικού πτυχίου ως μοναδικού προσόντος διορισμού στην εκπαίδευση.Με βάση τα παραπάνω γίνεται κατανοητό και από τον πιο ανυποψίαστο ότι στο χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης, αφενός δε δίνονται λύσεις από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας στα, από χρόνια, συσσωρευμένα προβλήματα, αφετέρου δημιουργούνται και νέα δεδομένα τα οποία δεν μπορούν παρά να μας βρουν αντίθετους.Αυτά τα ζητήματα είναι η θεματολογία συζήτησης που προτάσσει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας.Σε σχέση με το Νόμο για την Επιλογής Στελεχών (4327/2015) η Δ.Ο.Ε. με την τοποθέτηση του Προέδρου της στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής είχε προειδοποιήσει την, τότε, πολιτική ηγεσία για την αντισυνταγματικότητα των ρυθμίσεων.Το θέμα της επιλογής των στελεχών δεν μπορεί να αποτελέσει για τη Δ.Ο.Ε. κατεπείγον ζήτημα που θα προταχθεί σε σχέση με όλα τα κυρίαρχα αιτήματά της. Άλλωστε για το θέμα έχουμε τοποθετηθεί.Περιμένουμε, λοιπόν, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να καλέσει το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. σε συνάντηση για όλα τα θέματα που έχουμε θέσει υπόψη της με πρώτα αυτά της προσχολικής αγωγής και των ρυθμίσεων σχετικά με την πρόσληψη αναπληρωτών (αφού η πολιτική ηγεσία, δυστυχώς, επιλέγει να λειτουργεί με καταστροφική μονομέρεια) . Στη σειρά των θεμάτων που θα συζητηθούν, σαφέστατα, θα περιλαμβάνεται και το ζήτημα της επιλογής των στελεχών αφού πρώτα δοθούν απαντήσεις και δεσμευθεί η πολιτική ηγεσία για λύσεις στα μείζονα ζητήματα της εκπαίδευσης. Πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε την ανακοίνωση σε μορφή PDFΓια το Δ.Σ. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣΚικινής Θανάσης Γκούμας Θανάσης
Την μια ημέρα κλείνουν και την επόμενη ξανανοίγουν ασφαλιστικό και - κυρίως - εργασιακό αφού το ΔΝΤ επιμένει μέχρι και το τέλος στο «όλα ή τίποτα» για τα δύο θέματα που θεωρεί πού βασικά για το ελληνικό πρόγραμμα. Αφού έκλεισε το αφορολόγητο με μείωση του από τα 8.636 στα 5.900 ευρώ από το 2019 και τα αντισταθμιστικά μέτρα - για τα οποία δεν φαίνεται να καίγονται και ιδιαίτερα οι δανειστές - το οικονομικό επιτελείο θεωρούσε ότι είχε πείσει ότι οι περικοπές των συντάξεων έστω και σε μια δόση είχε συμφωνηθεί ότι θα πρέπει να γίνουν το 2020. Το ΔΝΤ όμως έβαλε ξανά βέτο και ζήτησε να πέσει ψαλίδι και στο αφορολόγητο και στις συντάξεις από το 2019 δημιουργώντας άλλο ένα πρόβλημα. Το υπουργείο Οικονομικών έστειλε την Τετάρτη μια πρόταση που περιλαμβάνει εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ το 2019 που θα επιμερίζεται σε 0,7% του ΑΕΠ από την μείωση των συντάξεων και 0,3% από μείωση του αφορολόγητου και άλλο 1% το 2020 το οποίο θα επιμερίζεται αντίστοιχα σε 0,3% από περικοπή συντάξεων και 0,7% του ΑΕΠ από περικοπή αφορολόγητου. Η απάντηση από το ΔΝΤ δεν έχει έρθει ακόμη σύμφωνα με εκτιμήσει ς αλλά δεν θα είναι αυτό το πρόβλημα που θα καθυστερήσει την συμφωνία. Το μεγάλο πρόβλημα όμως παραμένει το εργασιακό. Η ελληνική πλευρά αισιοδοξούσε ότι μπορούσε να υποχωρήσει από το αίτημα για συλλογικές διαπραγματεύσεις ( με προοπτική ότι θα συζητηθούν μετά τα μέσα του 2018 ) και να εξασφαλίσει έτσι ότι το όριο των ομαδικών απολύσεων δεν θα αυξηθεί πάνω από το 5% που είναι σήμερα έστω και αν χρειαστεί να καταργήσει και την απαραίτητη απόφαση του εκάστοτε υπουργού εργασίας που ισχύει σήμερα. Και σε αυτό το θέμα το ΔΝΤ είχε άλλη άποψη η οποία δημιουργεί μεγαλύερο πρόβλημα από το ασφαλιστικό . Το Ταμείο επιμένει να εμμένει στην θέση του για πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας η οποία μεταφράζεται σε: Απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων με άρση της διοικητικής ρύθμισης για την ενεργοποίησης του. Την επαναφορά του επαχθούς μέτρου της ανταπεργίας που έχει καταργηθεί από το 1982 και προβλέπει το δικαίωμα του εργοδότη σε περίπτωση απεργίας διαρκείας είτε να αναστείλει από μόνος του την λειτουργίας της επιχείρησης του είτε να δημιουργήσει απεργοσπαστικό μηχανισμό με νέους εργαζόμενους. Την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου ώστε να γίνει πιο δύσκολη η κήρυξη απεργίας και οι συνδικαλιστές να χάσουν κάποια από τα προνόμια τους. Με άλλα λόγια ζητούν την αύξηση του χρόνου προειδοποίησης από τις 24 ώρες που είναι σήμερα και η κήρυξη απεργίας να αποφασίζεται με απόφαση του 51% των εργαζομένων του κάθε κλάδου. Τα δύο αυτά θέματα οδήγησαν χθες το Euro Working Group στην απόφαση να δώσουν το πράσινο φώς στην επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα χωρίς όμως να βάλουν ημερομηνία στο εισιτήριο. Τουλάχιστον όχι πριν να κλείσουν επί της αρχής τα δύο θέματα με συμφωνία της ελληνικής πλευράς και του ΔΝΤ. enikonomia
Από σήμερα Παρασκευή 31 Μαρτίου ξεκινά η υποβολή αιτήσεων σε δύο διαγωνισμούς της ΔΕΗ που αφορούν στην πρόσληψη συνολικά 276 εποχικών υπαλλήλων (για οκτώ μήνες) στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας. Συγκεκριμένα 230 υπάλληλοι θα προσληφθούν στην Κοζάνη (Πτολεμαΐδα) και 46 στην Φλώρινα (Ορυχείο Αμυνταίου), στις ειδικότητες ΠΕ Μηχανικών, ΠΕ Πληροφορικής, ΔΕ Μηχανοτεχνικών, ΔΕ Ηλεκτροτεχνικών, ΔΕ Τεχνιτών Ορυχείων, ΔΕ Οδηγών, ΔΕ Τεχνιτών Μηχανημάτων Έργων κ.α. Οι υποψήφιοι που διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα κατατάσσονται σε πίνακες κατά ειδικότητα, με βάση το κριτήριο της εντοπιότητας. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους έως τις 10 Απριλίου στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτ. Μακεδονίας. Πληροφορίες στο τηλ. 24630– 52437.
Μεγάλο πισωγύρισμα στην προσπάθεια μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, έχει φέρει η καθυστέρηση στην αξιολόγηση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017. Ο αρνητικός αντίκτυπος καθυστερήσεων και αβεβαιότητας αντανακλάται στην εικόνα των ρυθμισμένων δανείων, τα οποία αναμένεται να δείξουν ότι σε ποσοστό 80% έχουν ξαναγυρίσει στο "κόκκινο". Την ίδια στιγμή, η κατάσταση μπορεί να καταστεί αναστρέψιμη – όχι βεβαίως χωρίς κάποιες απώλειες -, μόνο εφόσον η αξιολόγηση κλείσει το αργότερο τον Μάιο, όπως επισημαίνουν οι τραπεζίτες. Το στίγμα της πορείας των NPLs έδωσε χθες η Eurobank, η οποία άνοιξε την αυλαία των ανακοινώσεων αποτελεσμάτων 2016. Η Eurobank, η οποία για πρώτη φορά είχε αρνητικό σχηματισμό νέων μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στο δ΄ τρίμηνο του 2016 (τα νέα NPEs μειώθηκαν κατά 108 εκατ. ευρώ) και κατάφερε να εξυγιάνει το 40% των ρυθμισμένων δανείων της, στο α΄ τρίμηνο του 2017 παρουσίασε τον υψηλότερο ρυθμό δημιουργίας νέων NPEs στα τελευταία πέντε τρίμηνα. Στο ίδιο μήκος κύματος, επιβεβαιώνοντας επιδείνωση των δανειακών τους χαρτοφυλακίων στο α΄ τρίμηνο του 2017, η οποία οφείλεται στο μεγαλύτερο ποσοστό της στο "ξανακοκκίνισμα" ρυθμισμένων δανείων, κινήθηκαν και οι ενημερώσεις της Alpha Bank και της Εθνικής Τράπεζας προς τους ξένους αναλυτές. Σημειώνεται ότι οι τράπεζες είχαν τα πρώτα θετικά σημάδια "τιθάσευσης" των "κόκκινων" δανείων μέσω επιτυχών μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων το γ΄ τρίμηνο του 2016. Τότε, όπως ανέφεραν στους ξένους αναλυτές, ο δείκτης των ρυθμισμένων δανείων που ξαναγίνονταν "κόκκινα" είχε υποχωρήσει στο 17% - 18% έναντι επιπέδων 40% προς διετίας. Τώρα, μόνο μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2017%, το προ διετίας 40% έγινε 80%... Οι αρνητικές εξελίξεις για τα NPLs στο α΄ τρίμηνο 2017 θα υποχρεώσουν τις τράπεζες να αυξήσουν σημαντικά τη "δόση" των διαγραφών και των πωλήσεων δανείων στο μίγμα της στρατηγικής τους προκειμένου να επιτύχουν τους φετινούς στόχους μείωσης των NPLs. Όπως εκτιμάται, η "δοσολογία" διαγραφών και πωλήσεων θα ενισχυθεί από 30% έως και 50% ανά τράπεζα, με έμφαση στις διαγραφές. Οι τραπεζίτες κάνουν λόγο για διαγραφές και "κουρέματα" δανείων που θα φτάσουν φέτος τα 8 δις. ευρώ έναντι των αρχικών σχεδιασμών για 2,5 – 3 δις. ευρώ. Σημειώνεται ότι τόσο οι διαγραφές, όσο και οι πωλήσεις δανείων στις οποίες επίσης θα προχωρήσουν οι τράπεζες από τα τέλη του ερχόμενου μήνα, απελευθερώνονται χωρίς επιπτώσεις για τα κεφάλαια των τραπεζών χάρη στη διευθέτηση της απόσβεσης του αναβαλλόμενου φόρου σε ορίζοντα εικοσαετίας. Η αναστροφή των αρνητικών εξελίξεων στα NPLs και η προσπάθεια να καλυφθεί ο "εκτροχιασμός" του α΄ τριμήνου, αναμένεται να συνοδευτεί και από μεγαλύτερη πίεση του SSM για την ανάκτηση ενεχύρων από τις τράπεζες. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να γίνει ορατή από το β΄ εξάμηνο του έτους, όταν θα ξεκινήσουν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και η ουσιαστική λειτουργία του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Με το ΔΝΤ να διατηρεί το status του «σκληρού» που ζητά κάτι παραπάνω για τις συντάξεις και τα εργασιακά, συνεχίζεται η προσπάθεια να κλειδώσει το τελικό πακέτο της συμφωνίας. Με δεδομένο ότι οι περικοπές δε θα είναι οριζόντιες, κεντρικό ρόλο στο ύψος των μειώσεων θα «παίξει» η προσωπική διαφορά που θα προκύψει από τον επανυπολογισμό των καταβαλλόμενων συντάξεων. Όμως δεν εμφανίζουν όλες οι συντάξεις θετική προσωπική διαφορά. Από τα συνολικά 2,2 εκατ. καταβαλλόμενες συντάξεις (πλην ΟΓΑ), που θα πρέπει να επανυπολογισθούν έως τον Σεπτέμβριο του 2017 «προσωπική διαφορά» εκτιμάται ότι θα προκύψει για 1,2 εκατ. συντάξεις. Στο φάσμα των περικοπών θα μπουν περίπου 900.000 συνταξιούχοι. Σύμφωνα με πληροφορίες οι μειώσεις θα γίνουν σε δύο δόσεις εντός της διετίας 2019- 2020. Στόχος είναι τον πρώτο χρόνο να εξοικονομηθεί 0,70% του ΑΕΠ από τη συνταξιοδοτική δαπάνη και τον δεύτερο χρόνο το υπόλοιπο 0,30%. Αυτό σημαίνει ότι αν η προσωπική διαφορά είναι 100 ευρώ τον πρώτο χρόνο θα περικοπούν 70 ευρώ και τον δεύτερο 30. Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει την περικοπή της «προσωπικής διαφοράς» στις κύριες συντάξεις άνω των 600-700. Δηλαδή η μέση σύνταξη αυτού του επιπέδου θα μειωθεί κατά περίπου 10% σε δύο δόσεις (7% και 3%) ενώ η περικοπή θα αγγίξει το 30% στις συντάξεις άνω των 1000-1200 ευρώ. Οι μεγαλύτερες «προσωπικές διαφορές» εντοπίζονται στους συνταξιούχους του πρ. ΤΕΒΕ (περίπου 30%) και του Δημοσίου (15%-20%), ενώ στο ΙΚΑ είναι μικρές (4%-5%). Έτσι, στο στόχαστρο για πιθανές περικοπές μπαίνουν :-οι συνταξιούχοι που παρά τις 12 μειώσεις που έχουν υποστεί εξακολουθούν να λαμβάνουν σύνταξη άνω των 1000 ευρώ. Πρόκειται για συνταξιούχους του δημοσίου, κυρίως ενστόλους, γιατρούς του ΕΣΥ και Πανεπιστημιακούς.-οι συνταξιούχοι του ΙΚΑ που συνταξιοδοτήθηκαν με 35ετία με υψηλούς μισθούς και-οι συνταξιούχοι από το πρώην ΤΕΒΕ με περισσότερα από 35 χρόνια ασφάλισης. Ωστόσο προσωπικές διαφορές εμφανίζουν και οι χαμηλές συντάξεις (το 44,8% των συνταξιούχων που λαμβάνουν μηνιαία σύνταξη κάτω από τα 665 ευρώ) τις οποίες θέλει πάση θυσία να προστατέψει η κυβέρνηση. Ειδικότερα, προσωπικές διαφορές εμφανίζουν οι μητέρες ανηλίκων που συνταξιοδοτήθηκαν με μειωμένη σύνταξη, οι οποίες λαμβάνουν τα κατώτατα όρια με τη λεγόμενη προσαύξηση κατωτάτων ορίων και η σύνταξή τους είναι αρκετά μεγαλύτερη από εκείνη που δικαιούντο, με βάση τις εισφορές και τις αποδοχές τους, συνταξιούχοι του ΙΚΑ με 15ετία, αλλά και πρώην ελεύθεροι επαγγελματίες του ΤΕΒΕ. Πηγή κειμένου: protothema
Θετικό ήταν το κλίμα στο χθεσινοβραδινό Euroworking Group σε σχέση με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τον καθορισμό της δημοσιονομικής πορείας για μετά το 2018. Ωστόσο, δεν έλειψαν οι δύσκολες συζητήσεις με το ΔΝΤ, το οποίο δεν έχει πεισθεί, ούτε από την ελληνική πλευρά ούτε του Ευρωπαίους για το πότε θα πρέπει να εφαρμοστεί το νο σύστημα περικοπής των συντάξεων. Βέβαια, γίνεται προσπάθεια για επιστροφή της τρόικας τη Δευτέρα, όπως πληροφορείται το real.gr, ώστε να συγγραφεί το SLA μέχρι το eurogroup της 7ης Απριλίου. Διαπιστώθηκε ότι υπάρχει και ένα ανοικτό ζήτημα, όπως είχαν γράψει χθες και οι «Ειδήσεις» και αυτό είναι το θέμα των εργασιακών σχέσεων. Πεποίθηση, όμως, είναι ότι και αυτό θα κλείσει εν ευθέτω χρόνο και σίγουρα εγκαίρως, ώστε να μην διαταραχθεί η διαδικασία για πιθανές εκταμιεύσεις στις 22 Μαΐου. Στην πράξη, οι Βρυξέλλες αναμένουν το σήμα της Αθήνας για το πότε θα είναι έτοιμη με προτάσεις επί του συγκεκριμένου θέματος (εργασιακά) και εφόσον υπάρξει ανταπόκριση οι εκπρόσωποι των 19 υπουργείων Οικονομικών θα ενημερωθούν άμεσα αρμοδίως. Τις προηγούμενες ώρες, καλά πληροφορημένη πηγή των Βρυξελλών έλεγε ότι «παραμένει το μοναδικό σημείο τριβής με την Αθήνα (εννοώντας τα εργασιακά). Ωστόσο το υπόλοιπο SLA είναι έτοιμο και δεν θα υπάρξουν προβλήματα. Τις επόμενες ώρες θα δούμε πόσο μπορεί να “κολλήσουμε” στο συγκεκριμένο θέμα». Προσέθετε δε ότι το θέμα των συντάξεων είναι δύσκολο, λόγω της στάσης του ΔΝΤ. Κύκλοι των Βρυξελλών σχολίαζαν ότι δεν ήταν καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι ο πρόεδρος του Eurogroup Γ. Ντάινσελμπλουμ προέβη σε δύο κινήσεις. Πρώτον ανακοίνωσε για πρώτη φορά δημόσια (στο Ολλανδικό Κοινοβούλιο) το ύψος της δόσης 7 δισ. και δεύτερον απέστειλε επιστολή στον πρόεδρο του Κοινοβουλίου κ. Ταγιάνι αρνούμενος να παραστεί σε συνεδρίαση ενημέρωσης του ΕΚ για το ελληνικό ζήτημα και παρέπεμψε σε επόμενη συνεδρίαση μόλις η αξιολόγηση θα έχει ολοκληρωθεί.
Την μια ημέρα κλείνουν και την επόμενη ξανανοίγουν ασφαλιστικό και - κυρίως - εργασιακό αφού το ΔΝΤ επιμένει μέχρι και το τέλος στο «όλα ή τίποτα» για τα δύο θέματα που θεωρεί πού βασικά για το ελληνικό πρόγραμμα. Αφού έκλεισε το αφορολόγητο με μείωση του από τα 8.636 στα 5.900 ευρώ από το 2019 και τα αντισταθμιστικά μέτρα - για τα οποία δεν φαίνεται να καίγονται και ιδιαίτερα οι δανειστές - το οικονομικό επιτελείο θεωρούσε ότι είχε πείσει ότι οι περικοπές των συντάξεων έστω και σε μια δόση είχε συμφωνηθεί ότι θα πρέπει να γίνουν το 2020. Το ΔΝΤ όμως έβαλε ξανά βέτο και ζήτησε να πέσει ψαλίδι και στο αφορολόγητο και στις συντάξεις από το 2019 δημιουργώντας άλλο ένα πρόβλημα. Το υπουργείο Οικονομικών έστειλε την Τετάρτη μια πρόταση που περιλαμβάνει εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ το 2019 που θα επιμερίζεται σε 0,7% του ΑΕΠ από την μείωση των συντάξεων και 0,3% από μείωση του αφορολόγητου και άλλο 1% το 2020 το οποίο θα επιμερίζεται αντίστοιχα σε 0,3% από περικοπή συντάξεων και 0,7% του ΑΕΠ από περικοπή αφορολόγητου. Η απάντηση από το ΔΝΤ δεν έχει έρθει ακόμη σύμφωνα με εκτιμήσει ς αλλά δεν θα είναι αυτό το πρόβλημα που θα καθυστερήσει την συμφωνία. Το μεγάλο πρόβλημα όμως παραμένει το εργασιακό. Η ελληνική πλευρά αισιοδοξούσε ότι μπορούσε να υποχωρήσει από το αίτημα για συλλογικές διαπραγματεύσεις ( με προοπτική ότι θα συζητηθούν μετά τα μέσα του 2018 ) και να εξασφαλίσει έτσι ότι το όριο των ομαδικών απολύσεων δεν θα αυξηθεί πάνω από το 5% που είναι σήμερα έστω και αν χρειαστεί να καταργήσει και την απαραίτητη απόφαση του εκάστοτε υπουργού εργασίας που ισχύει σήμερα. Και σε αυτό το θέμα το ΔΝΤ είχε άλλη άποψη η οποία δημιουργεί μεγαλύερο πρόβλημα από το ασφαλιστικό . Το Ταμείο επιμένει να εμμένει στην θέση του για πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας η οποία μεταφράζεται σε: Απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων με άρση της διοικητικής ρύθμισης για την ενεργοποίησης του. Την επαναφορά του επαχθούς μέτρου της ανταπεργίας που έχει καταργηθεί από το 1982 και προβλέπει το δικαίωμα του εργοδότη σε περίπτωση απεργίας διαρκείας είτε να αναστείλει από μόνος του την λειτουργίας της επιχείρησης του είτε να δημιουργήσει απεργοσπαστικό μηχανισμό με νέους εργαζόμενους. Την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου ώστε να γίνει πιο δύσκολη η κήρυξη απεργίας και οι συνδικαλιστές να χάσουν κάποια από τα προνόμια τους. Με άλλα λόγια ζητούν την αύξηση του χρόνου προειδοποίησης από τις 24 ώρες που είναι σήμερα και η κήρυξη απεργίας να αποφασίζεται με απόφαση του 51% των εργαζομένων του κάθε κλάδου. Τα δύο αυτά θέματα οδήγησαν χθες το Euro Working Group στην απόφαση να δώσουν το πράσινο φώς στην επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα χωρίς όμως να βάλουν ημερομηνία στο εισιτήριο. Τουλάχιστον όχι πριν να κλείσουν επί της αρχής τα δύο θέματα με συμφωνία της ελληνικής πλευράς και του ΔΝΤ. enikonomia
Παρά το θετικό κλίμα και την καλή προαίρεση...στο Euro Working Group για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τον καθορισμό της περαιτέρω δημοσιονομικής πορείας για μετά το 2018, δεν προέκυψε συμφωνία για επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα και μάλιστα, σημειώθηκαν βήματα προς τα πίσω, αντί για πρόοδο. «Αγκάθι» παραμένει το θέμα των εργασιακών, με τις Βρυξέλλες να περιμένουν το σήμα της Αθήνας για το πότε θα είναι έτοιμη η κυβέρνηση με προτάσεις επί του συγκεκριμένου θέματος (εργασιακά). Σύμφωνα με πηγές των Βρυξελλών τα υπόλοιπα θέματα για συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (SLA) είναι έτοιμα και δεν θα υπάρξουν προβλήματα.
Σκληρή η ανταπάντηση της Ντόρας Μπακογιάννη κατά του Νίκου Κοτζιά, με αφορμή τους ισχυρισμούς του υπουργείου Εξωτερικών ότι επί υπουργίας της το ποσό των 2,5 εκατ. δολαρίων είχε χορηγηθεί στο όνομα προγραμμάτων, που ποτέ δεν υλοποιήθηκαν. «Ο κ. Κοτζιάς θα έπρεπε να ντρέπεται. Ποτέ στην ιστορία της χώρας δεν έχουν ειπωθεί τόσο μεγάλα και ξεδιάντροπα ψέματα από Έλληνα υπουργό Εξωτερικών», αναφέρει η κα Μπακογιάννη και συνεχίζει: «Κατά καιρούς όσοι είχαμε την τιμή να υπηρετήσουμε το υπουργείο Εξωτερικών έχουμε ασκήσει κριτική ο ένας στον άλλο. Πάντα όμως σεβόμασταν ότι το ΥΠΕΞ εκπροσωπεί όλους τους Έλληνες και όλες τις Ελληνίδες πέρα και πάνω από κόμματα. Κανείς δεν το εξευτέλισε με αυτό τον τρόπο». «Ο κ. Κοτζιάς αν έχει την παραμικρή τσίπα ας πάει αύριο το πρωί τον φάκελο στον εισαγγελέα. Διαφορετικά θα το κάνω εγώ. Ευτυχώς κάποια πράγματα στη χώρα παραμένουν όρθια παρά τις φιλότιμες προσπάθειές τους», προσθέτει η κα Μπακογιάννη η οποία παραπέμπει στη δήλωση του τότε Γ.Γ Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Συνεργασίας για την Ανάπτυξη, Θεόδωρου Σκυλακάκη: «Υπουργοί που δεν γνωρίζουν τους νόμους του υπουργείου τους... Άγνοια νόμου δεν επιτρέπεται. Αυτό βέβαια ισχύει για τους απλούς πολίτες. Αν είσαι υπουργός στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται ότι επιτρέπεται. Όχι μόνο να μην ξέρεις τους νόμους που έχει ψηφίσει το δικό σου υπουργείο αλλά και να εκτοξεύεις νοσηρά υπονοούμενα για "ασκόπως σπαταληθέντα χρήματα" και "κρυφούς λογαριασμούς" επειδή είσαι ανίκανος να κάνεις ένα στοιχειώδη έλεγχο των όσων ανακριβώς (και συνεπώς συκοφαντικά) ισχυρίζεσαι. Συγκεκριμένο παράδειγμα ο κ. Κοτζιάς, ο οποίος ισχυρίζεται σήμερα σε ανακοίνωσή του υπουργείου του ότι "...μετά από μακρά και επίπονη έρευνα- επεστράφη στις 24 Μαρτίου 2017, στην Τράπεζα της Ελλάδος, το ποσό των 2,5 εκατ. Δολ. ΗΠΑ που είχε χορηγηθεί το 2008 –επί Υπουργίας κας Ντόρας Μπακογιάννη- από την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) του ΥΠΕΞ στο «Κέντρο Κλιματικής Αλλαγής της Κοινότητας της Καραϊβικής» (ΚΚΑΚΚ), στο όνομα της υλοποίησης προγραμμάτων. Όπως διαπιστώθηκε, τα προγράμματα αυτά ουδέποτε υλοποιήθηκαν, καθότι η ελληνική πλευρά δεν είχε μεριμνήσει τότε, για τη σύνταξη και υπογραφή του απαιτούμενου Μνημονίου Κατανόησης, στο οποίο θα προβλέπονταν υποχρεώσεις και μηχανισμοί για την παρακολούθηση και τον έλεγχο εφαρμογής της Συμφωνίας." Επισυνάπτω λοιπόν το μνημόνιο" που κατά τον κ. Κοτζιά δεν είχε ποτέ υπογραφεί όπως αναγράφεται στο ΦΕΚ του 2011 που το κύρωσε με σχετικό νόμο (ως τέως συνεργάτης του κ. Γεωργίου Παπανδρέου η κυβέρνηση του οποιου κύρωσε το σχετικό μνημόνιο ο κ. Κοτζιάς μπορεί να ρωτήσει τον κ. Δρούτσα η υπογραφή του οποιου υπάρχει εκεί, είμαι βέβαιος ότι εξ αυτού του λόγου θα τον γνωρίζει και προσωπικά και θα τον συμπαθεί κιόλας), από το οποίο προκύπτει ότι οι κάποιοι αρμόδιοι οδήγησαν τον κ. Κοτζιά σε μια τεράστια γκάφα. Τον διαβεβαιώ και προσωπικά σχετικώς μια που υπέγραψα ο ίδιος ως Γενικός Γραμματέας του Υπεξ το σχετικό μνημόνιο που είχαν εισηγηθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες και κύρωσε στη συνέχεια η Βουλή των Ελλήνων. Το μνημόνιο προβλέπει βεβαίως και μηχανισμό παρακολούθησης και εφαρμογή των κανόνων της Europe Aid για τη διαχείριση των σχετικών χρημάτων, την πίστωση των τόκων στον σχετικό λογαριασμό με τρόπο που να μειώνει την ελληνική συνεισφορά, την πληρωμή χρημάτων μόνο για εγκεκριμένα έργα, την υλοποίηση της συμφωνίας από κοινή επιτροπή με ίση συμμετοχή του Υπεξ και του ΚΚΑΚΚ κ.λπ. Δεν θα μπω στην ουσία της υπόθεσης, της υποχρέωσης δηλαδή της Ελλάδας να δίνει αναπτυξιακή βοήθεια, της επιλογής που είχαμε κάνει τότε να μειώσουμε δραματικά από τα 17 εκ. ευρώ στα 3 τα λεφτά που δίδονταν στις ΜΚΟ και να τα διοχετεύσουμε με διεθνείς συμφωνίες σε περιφερειακούς διεθνείς οργανισμούς, των σοβαρότατων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής για τις χώρες της Καραϊβικής, που είναι οι περισσότερες πολύ φτωχές, του γεγονότος ότι αυτά έγιναν προ κρίσης και η ελληνική πλευρά προφανώς συνειδητά -για λόγους οικονομικούς- δεν τα προώθησε στη συνέχεια και άφησε να λήξουν οι σχετικές συμφωνίες και να πάρει τα λεφτά πίσω κ.λπ. Θα πω μόνον ότι το να μην γνωρίζει ένας υπουργός σε επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου τους νόμους που έχει το ίδιο εισηγηθεί και έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή των Ελλήνων και "μετά από μακρά κι επίπονη έρευνα" να ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν, είναι εξαιρετικά ανησυχητικό και επικίνδυνο. Ιδίως όταν το συγκεκριμένο υπουργείο διαχειρίζεται θέματα εξωτερικής πολιτικής, διεθνών διαπραγματεύσεων, ελληνοτουρκικά κ.λπ» Τι υποστηρίζει το ΥΠΕΞ Το υπουργείο Εξωτερικών ανέφερε ότι επιστρέφει το ποσό των 2,5 εκατ. δολαρίων στο ελληνικό Δημόσιο το υπουργείο Εξωτερικών, ενώ έχει ζητήσει την επιστροφή ακόμη 10 εκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει, τα 2,5 εκατ. δολάρια είχαν χορηγηθεί το 2008, επί υπουργίας Ντόρας Μπακογιάννη, από την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας του ΥΠΕΞ στο «Κέντρο Κλιματικής Αλλαγής της Κοινότητας της Καραϊβικής», στο όνομα της υλοποίησης προγραμμάτων. Όπως διαπιστώθηκε, τα προγράμματα αυτά ουδέποτε υλοποιήθηκαν, ανέφερε το υπουργείο, με συνέπεια να βρεθεί το εν λόγω ποσό ως επένδυση σε έντοκο ομόλογο δημοσίου, χώρας της Λατινικής Αμερικής, με μηνιαία απόδοση 5%. Ακόμα, όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του, έχει ήδη εντοπίσει και έχει ζητήσει την επιστροφή άλλων 10 εκατομμυρίων δολαρίων που είχαν δοθεί, επίσης, κατά την περίοδο 2008-2009, χωρίς τις απαραίτητες διασφαλίσεις, σε διαφόρους οργανισμούς και φορείς του εξωτερικού.
Μεγάλο πισωγύρισμα στην προσπάθεια μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, έχει φέρει η καθυστέρηση στην αξιολόγηση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017. Ο αρνητικός αντίκτυπος καθυστερήσεων και αβεβαιότητας αντανακλάται στην εικόνα των ρυθμισμένων δανείων, τα οποία αναμένεται να δείξουν ότι σε ποσοστό 80% έχουν ξαναγυρίσει στο "κόκκινο". Την ίδια στιγμή, η κατάσταση μπορεί να καταστεί αναστρέψιμη – όχι βεβαίως χωρίς κάποιες απώλειες -, μόνο εφόσον η αξιολόγηση κλείσει το αργότερο τον Μάιο, όπως επισημαίνουν οι τραπεζίτες. Το στίγμα της πορείας των NPLs έδωσε χθες η Eurobank, η οποία άνοιξε την αυλαία των ανακοινώσεων αποτελεσμάτων 2016. Η Eurobank, η οποία για πρώτη φορά είχε αρνητικό σχηματισμό νέων μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στο δ΄ τρίμηνο του 2016 (τα νέα NPEs μειώθηκαν κατά 108 εκατ. ευρώ) και κατάφερε να εξυγιάνει το 40% των ρυθμισμένων δανείων της, στο α΄ τρίμηνο του 2017 παρουσίασε τον υψηλότερο ρυθμό δημιουργίας νέων NPEs στα τελευταία πέντε τρίμηνα. Στο ίδιο μήκος κύματος, επιβεβαιώνοντας επιδείνωση των δανειακών τους χαρτοφυλακίων στο α΄ τρίμηνο του 2017, η οποία οφείλεται στο μεγαλύτερο ποσοστό της στο "ξανακοκκίνισμα" ρυθμισμένων δανείων, κινήθηκαν και οι ενημερώσεις της Alpha Bank και της Εθνικής Τράπεζας προς τους ξένους αναλυτές. Σημειώνεται ότι οι τράπεζες είχαν τα πρώτα θετικά σημάδια "τιθάσευσης" των "κόκκινων" δανείων μέσω επιτυχών μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων το γ΄ τρίμηνο του 2016. Τότε, όπως ανέφεραν στους ξένους αναλυτές, ο δείκτης των ρυθμισμένων δανείων που ξαναγίνονταν "κόκκινα" είχε υποχωρήσει στο 17% - 18% έναντι επιπέδων 40% προς διετίας. Τώρα, μόνο μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2017%, το προ διετίας 40% έγινε 80%... Οι αρνητικές εξελίξεις για τα NPLs στο α΄ τρίμηνο 2017 θα υποχρεώσουν τις τράπεζες να αυξήσουν σημαντικά τη "δόση" των διαγραφών και των πωλήσεων δανείων στο μίγμα της στρατηγικής τους προκειμένου να επιτύχουν τους φετινούς στόχους μείωσης των NPLs. Όπως εκτιμάται, η "δοσολογία" διαγραφών και πωλήσεων θα ενισχυθεί από 30% έως και 50% ανά τράπεζα, με έμφαση στις διαγραφές. Οι τραπεζίτες κάνουν λόγο για διαγραφές και "κουρέματα" δανείων που θα φτάσουν φέτος τα 8 δις. ευρώ έναντι των αρχικών σχεδιασμών για 2,5 – 3 δις. ευρώ. Σημειώνεται ότι τόσο οι διαγραφές, όσο και οι πωλήσεις δανείων στις οποίες επίσης θα προχωρήσουν οι τράπεζες από τα τέλη του ερχόμενου μήνα, απελευθερώνονται χωρίς επιπτώσεις για τα κεφάλαια των τραπεζών χάρη στη διευθέτηση της απόσβεσης του αναβαλλόμενου φόρου σε ορίζοντα εικοσαετίας. Η αναστροφή των αρνητικών εξελίξεων στα NPLs και η προσπάθεια να καλυφθεί ο "εκτροχιασμός" του α΄ τριμήνου, αναμένεται να συνοδευτεί και από μεγαλύτερη πίεση του SSM για την ανάκτηση ενεχύρων από τις τράπεζες. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να γίνει ορατή από το β΄ εξάμηνο του έτους, όταν θα ξεκινήσουν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και η ουσιαστική λειτουργία του εξωδικαστικού συμβιβασμού. capital
Στις 4 Απριλίου 2017 τίθεται σε κυκλοφορία το νέο τραπεζογραμμάτιο των 50 ευρώ, με τα καινοτόμα χαρακτηριστικά ασφαλείας του. Μεταξύ του παλιού και του νέου θα υπάρχουν διαφορές, όπως για παράδειγμα η αναγραφή της ονομαστικής αξίας, που θα είναι τυπωμένη σε χρώμα σμαραγδί, όμως και το καινούριο χαρτονόμισμα θα είναι πορτοκαλί. Όπως και αυτά των 5, 10 και 20 φέρουν ένα πορτρέτο της θεάς Ευρώπης με την τεχνική της υδατογράφησης. Επίσης, στο ολόγραμμα έχει ενσωματωθεί ένα παράθυρο, όπου αν κρατήσει κανείς το χαρτονόμισμα στο φως, θα δει το πορτρέτο της Ευρώπης. Τα παλαιά χαρτονομίσματα παραμένουν σε ισχύ και θα ανταλλαχτούν σταδιακά από τις εθνικές τράπεζες των κρατών-μελών. H ΤτΕ έδωσε στη δημοσιότητα βίντεο αλλά και ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για όσα πρέπει να γνωρίζει κάθε Ευρωπαίος πολίτης.
To ασφαλιστικό εξακολουθεί να αποτελεί βασική προτεραιότητα και στη δεύτερη αξιολόγηση, γιατί, παρά τις πολυάριθμες παρεμβάσεις που έγιναν, παραμένει δαπανηρό, δήλωσε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, σε ομιλία που έκανε σήμερα σε συνέδριο. Ο ίδιος είπε ότι σήμερα δεν είναι εφικτό στην Ελλάδα ένα επαρκές και ταυτόχρονα βιώσιμο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα και πρότεινε τη συμπλήρωση του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης με την ιδιωτική (σε ατομική βάση) και την επαγγελματική ασφάλιση (σε επίπεδο επιχείρησης). Οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προυπολογισμό στα ασφαλιστικά ταμεία/ΕΦΚΑ, είπε ο κεντρικός τραπεζίτης, ανήλθαν σε 7,6% του ΑΕΠ το 2016 και αναμένεται να φθάσουν το 9,9% του ΑΕΠ το 2017, καθώς οι συντάξεις του δημοσίου θα παρέχονται πλέον και αυτές από τον ΕΦΚΑ (σ.σ.: τα στοιχεία αυτά συμπίπτουν με αυτά που είχε δώσει ο Πόουλ Τόμσεν και είχαν αμφισβητηθεί από την κυβέρνηση). Μάλιστα, ο Διοικητής θεωρεί ότι τα μεγέθη αυτά μπορεί να είναι τελικά ακόμη υψηλότερα, καθώς εκτιμάται ότι θα υπάρξει υστέρηση των εσόδων του ΕΦΚΑ σε σχέση με τον στόχο του 2017 και εκκρεμεί ακόμη η καταβολή σύνταξης σε σημαντικό αριθμό συνταξιούχων. «Αυτό το πλαίσιο εκτυλισσόμενων περικοπών στις συντάξεις δείχνει ότι ένα επαρκές και, ταυτόχρονα, βιώσιμο «αμιγώς κοινωνικοασφαλιστικό» σύστημα δεν είναι οικονομικά εφικτό υπό τις παρούσες συνθήκες στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Στουρνάρας, προσθέτοντας: «Η οικειοποίηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών είναι δύσκολη, αλλά μπορεί να ενισχυθεί με πολιτικές που αυξάνουν το εισόδημα των συνταξιούχων στο μέλλον, παρέχοντας έτσι ένα κατάλληλο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας και μετριάζοντας τις κοινωνικοπολιτικές αντιδράσεις ή τον κίνδυνο αντιστροφής των μεταρρυθμίσεων[1]. Οι πολιτικές αυτές περιλαμβάνουν την παράταση του εργασιακού βίου και την αύξηση της απασχολησιμότητας των εργαζομένων μεγαλύτερης ηλικίας, την ενθάρρυνση της ιδιωτικής αποταμίευσης ή, η μέθοδος που είναι συνηθέστερη και πιο πρόσφορη, τη συμπλήρωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων που συσσωρεύονται στο πλαίσιο των δημόσιων συστημάτων του πρώτου πυλώνα με συστήματα επαγγελματικής ασφάλισης του δεύτερου πυλώνα και με προσωπικά συνταξιοδοτικά προϊόντα του τρίτου πυλώνα. Η οικονομική ασφάλεια μετά τη συνταξιοδότηση δεν πρέπει και δεν μπορεί να παρέχεται από μία και μόνη πηγή: τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, τα συνταξιοδοτικά προγράμματα που παρέχουν οι εργοδότες και οι προσωπικές αποταμιεύσεις είναι όλα τους απαραίτητα και συμπληρωματικά τμήματα ενός ενιαίου συστήματος που του διασφαλίζουν προσιτό κόστος, επάρκεια και βιωσιμότητα». enikonomia
Ξεκινά την Παρασκευή 31 Μαρτίου η υποβολή αιτήσεων σε δύο διαγωνισμούς της ΔΕΗ σχετικά με την πρόσληψη συνολικά 276 εποχικών υπαλλήλων (για οκτώ μήνες) στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας. Συγκεκριμένα 230 υπάλληλοι θα προσληφθούν στην Κοζάνη (Πτολεμαΐδα) και 46 στην Φλώρινα (Ορυχείο Αμυνταίου), στις ειδικότητες ΠΕ Μηχανικών, ΠΕ Πληροφορικής, ΔΕ Μηχανοτεχνικών, ΔΕ Ηλεκτροτεχνικών, ΔΕ Τεχνιτών Ορυχείων, ΔΕ Οδηγών, ΔΕ Τεχνιτών Μηχανημάτων Έργων κ.α. Οι υποψήφιοι που διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα κατατάσσονται σε πίνακες κατά ειδικότητα, με βάση το κριτήριο της εντοπιότητας. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους έως τις 10 Απριλίου στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτ. Μακεδονίας. Πληροφορίες στο τηλ. 24630– 52437.
Συνάντηση με την πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Φώφη Γεννηματά, θα έχει αύριο το μεσημέρι στις 12.00 ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης. Την συνάντηση ζήτησε ο πρόεδρος της ΝΔ, στο πλαίσιο των επαφών του με όλα τα κόμματα.
Με ανοιχτό το στόμα έμειναν εχθές, Τετάρτη, οι «φίλοι» του Γάλλου προέδρου στο Facebook, αντικρίζοντας την πρόσκληση που δημοσιεύτηκε από τον επίσημο λογαριασμό του Ολάντ και η οποία τους καλούσε να περάσουν για ένα ποτό από το αποχαιρετιστήριο πάρτι του, στο προεδρικό μέγαρο! Αν και η ανάρτηση κατέβηκε σε λιγότερο από μια ώρα, η πρόσκληση για το ψεύτικο event που δημιούργησε ομάδα η οποία καλεί σε παραίτηση τον Γάλλο πρόεδρο είχε ήδη κοινοποιηθεί αρκετές φορές, προκαλώντας την προσοχή και την καζούρα των τοπικών ΜΜΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το υποτιθέμενο πάρτι του Γάλλου προέδρου θα λάμβανε χώρα (πού αλλού;) στο προεδρικό μέγαρο, στις 7 Μαΐου, όταν δηλαδή θα έχει εκλεγεί ο νέος πρόεδρος της Γαλλίας. Όσο για την ανταπόκριση του κοινού του Facebook, αυτή είναι ήδη αξιοσημείωτη, αφού 1,2 χιλιάδες άτομα έχουν δηλώσει ότι θα πάνε στο γλέντι και άλλα 3 χιλιάδες άτομα το σκέφτονται. Υπενθυμίζεται ότι και το 2011, ο Νικολά Σαρκοζί είχε υποστεί την ίδια φάρσα, πριν ακόμη ανακοινώσει αν θα είναι ξανά υποψήφιος.
To ασφαλιστικό εξακολουθεί να αποτελεί βασική προτεραιότητα και στη δεύτερη αξιολόγηση, γιατί, παρά τις πολυάριθμες παρεμβάσεις που έγιναν, παραμένει δαπανηρό, δήλωσε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, σε ομιλία που έκανε σήμερα σε συνέδριο. Ο ίδιος είπε ότι σήμερα δεν είναι εφικτό στην Ελλάδα ένα επαρκές και ταυτόχρονα βιώσιμο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα και πρότεινε τη συμπλήρωση του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης με την ιδιωτική (σε ατομική βάση) και την επαγγελματική ασφάλιση (σε επίπεδο επιχείρησης). Οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προυπολογισμό στα ασφαλιστικά ταμεία/ΕΦΚΑ, είπε ο κεντρικός τραπεζίτης, ανήλθαν σε 7,6% του ΑΕΠ το 2016 και αναμένεται να φθάσουν το 9,9% του ΑΕΠ το 2017, καθώς οι συντάξεις του δημοσίου θα παρέχονται πλέον και αυτές από τον ΕΦΚΑ (σ.σ.: τα στοιχεία αυτά συμπίπτουν με αυτά που είχε δώσει ο Πόουλ Τόμσεν και είχαν αμφισβητηθεί από την κυβέρνηση). Μάλιστα, ο Διοικητής θεωρεί ότι τα μεγέθη αυτά μπορεί να είναι τελικά ακόμη υψηλότερα, καθώς εκτιμάται ότι θα υπάρξει υστέρηση των εσόδων του ΕΦΚΑ σε σχέση με τον στόχο του 2017 και εκκρεμεί ακόμη η καταβολή σύνταξης σε σημαντικό αριθμό συνταξιούχων. «Αυτό το πλαίσιο εκτυλισσόμενων περικοπών στις συντάξεις δείχνει ότι ένα επαρκές και, ταυτόχρονα, βιώσιμο «αμιγώς κοινωνικοασφαλιστικό» σύστημα δεν είναι οικονομικά εφικτό υπό τις παρούσες συνθήκες στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Στουρνάρας, προσθέτοντας: «Η οικειοποίηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών είναι δύσκολη, αλλά μπορεί να ενισχυθεί με πολιτικές που αυξάνουν το εισόδημα των συνταξιούχων στο μέλλον, παρέχοντας έτσι ένα κατάλληλο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας και μετριάζοντας τις κοινωνικοπολιτικές αντιδράσεις ή τον κίνδυνο αντιστροφής των μεταρρυθμίσεων[1]. Οι πολιτικές αυτές περιλαμβάνουν την παράταση του εργασιακού βίου και την αύξηση της απασχολησιμότητας των εργαζομένων μεγαλύτερης ηλικίας, την ενθάρρυνση της ιδιωτικής αποταμίευσης ή, η μέθοδος που είναι συνηθέστερη και πιο πρόσφορη, τη συμπλήρωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων που συσσωρεύονται στο πλαίσιο των δημόσιων συστημάτων του πρώτου πυλώνα με συστήματα επαγγελματικής ασφάλισης του δεύτερου πυλώνα και με προσωπικά συνταξιοδοτικά προϊόντα του τρίτου πυλώνα. Η οικονομική ασφάλεια μετά τη συνταξιοδότηση δεν πρέπει και δεν μπορεί να παρέχεται από μία και μόνη πηγή: τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, τα συνταξιοδοτικά προγράμματα που παρέχουν οι εργοδότες και οι προσωπικές αποταμιεύσεις είναι όλα τους απαραίτητα και συμπληρωματικά τμήματα ενός ενιαίου συστήματος που του διασφαλίζουν προσιτό κόστος, επάρκεια και βιωσιμότητα». enikonomia
Το Ασφαλιστικό σύστημα παρά τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει με τα προηγούμενα Μνημόνια παραμένει δαπανηρό και γενναιόδωρο υποστήριξε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας. Mιλώντας σε ασφαλιστικό συνέδριο τόνισε ότι μπορεί να καταστεί αναγκαίο να υπάρξουν αναπροσαρμογές σε ορισμένες συντάξεις τούτο διότι, αφενός, ορισμένες συνταξιοδοτικές παροχές στην Ελλάδα παραμένουν σχετικά γενναιόδωρες, με βάση τόσο τα ελληνικά όσο και τα διεθνή δεδομένα. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «ένα επαρκές και, ταυτόχρονα, βιώσιμο «αμιγώς κοινωνικοασφαλιστικό» σύστημα δεν είναι οικονομικά εφικτό υπό τις παρούσες συνθήκες στην Ελλάδα». Σε κάθε περίπτωση η οικειοποίηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών σύμφωνα με τον διοικητή της ΤτΕ είναι δύσκολη, αλλά μπορεί να ενισχυθεί με πολιτικές που αυξάνουν το εισόδημα των συνταξιούχων στο μέλλον, παρέχοντας έτσι ένα κατάλληλο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας και μετριάζοντας τις κοινωνικοπολιτικές αντιδράσεις ή τον κίνδυνο αντιστροφής των μεταρρυθμίσεων . Οι πολιτικές αυτές περιλαμβάνουν την παράταση του εργασιακού βίου και την αύξηση της απασχολησιμότητας των εργαζομένων μεγαλύτερης ηλικίας, την ενθάρρυνση της ιδιωτικής αποταμίευσης ή, η μέθοδος που είναι συνηθέστερη και πιο πρόσφορη, τη συμπλήρωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων που συσσωρεύονται στο πλαίσιο των δημόσιων συστημάτων του πρώτου πυλώνα με συστήματα επαγγελματικής ασφάλισης του δεύτερου πυλώνα και με προσωπικά συνταξιοδοτικά προϊόντα του τρίτου πυλώνα. Όσον αφορά στον χαρακτηρισμό "γενναιόδωρου" ο διοικητής της ΤτΕ επικαλέστηκε τόσο ελληνικά όσο και διεθνή δεδομένα. Ενδεικτικά, πρόσφατη ερευνητική εργασία που εκπονήθηκε από την Ομάδα Ανάλυσης Δημόσιας Πολιτικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών δείχνει ότι πριν από τις διάφορες περικοπές στις συντάξεις που νομοθετήθηκαν την περίοδο 2010-2013, κατά μέσο όρο 50,7% των συντάξεων του ΙΚΑ χρηματοδοτήθηκε από εισφορές, ενώ το υπόλοιπο 49,3% καλύφθηκε με κοινωνικές μεταβιβάσεις, ουσιαστικά δηλαδή με κρατική επιχορήγηση. Λαμβάνοντας υπόψη τις περικοπές της περιόδου 2010-2013, η κρατική επιχορήγηση μειώνεται στο 35,8%. • Η σχετική γενναιοδωρία του συστήματος αντανακλάται επίσης στα υψηλά ακαθάριστα ποσοστά αναπλήρωσης σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το ακαθάριστο ποσοστό αναπλήρωσης ήταν περίπου 81% στο τέλος του 2013, το υψηλότερο στη ζώνη του ευρώ και σχεδόν 30 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από το μέσο όρο της ζώνης του ευρώ . • Στοιχεία που δημοσίευσε πιο πρόσφατα η Eurostat έδειξαν ότι το 2014 οι δαπάνες για τις συντάξεις γήρατος στην Ελλάδα είναι οι υψηλότερες μεταξύ των χωρών της ΕΕ (13,3% του ΑΕΠ έναντι μέσου όρου 9,8% του ΑΕΠ στην ΕΕ-28). • Ενώ οι μεταρρυθμίσεις του 2015 και του 2016 είχαν επιχειρήσει να περιορίσουν περαιτέρω τις συνταξιοδοτικές παροχές, προέβλεπαν εξαίρεση των ήδη συνταξιούχων μέχρι τον Ιούλιο του 2018. Ως εκ τούτου, το βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής που προκύπτει από τις τελευταίες μεταρρυθμίσεις επωμίστηκαν οι νέες γενιές συνταξιούχων με περισσότερα έτη υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να επιδεινώνεται η σχέση παροχών-εισφορών και να δημιουργούνται ζητήματα δικαιοσύνης μεταξύ των γενεών. Σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού 2017 που επικαλέστηκε ο κ Στουρνάρας οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τα ασφαλιστικά ταμεία/ΕΦΚΑ ανήλθαν σε 7,6% του ΑΕΠ το 2016 και αναμένεται να φθάσουν το 9,9% του ΑΕΠ το 2017, καθώς οι συντάξεις του Δημοσίου παρέχονται πλέον και αυτές από τον ΕΦΚΑ. Αυτό ισοδυναμεί με περισσότερο από το ένα τρίτο των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού το 2017. Σημειώνεται επίσης ότι αυτά τα εκτιμώμενα μεγέθη ενδέχεται στην πραγματικότητα να διαμορφωθούν ακόμη υψηλότερα, καθώς (α) υπάρχει σήμερα ένας σημαντικός αριθμός συνταξιούχων προς τους οποίους η καταβολή της σύνταξης εκκρεμεί, κάτι που δεν έχει ληφθεί υπόψη στις προβολές και (β) η είσπραξη των εσόδων του ΕΦΚΑ μέχρι τώρα αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις και εκτιμάται ότι θα υπάρξει υστέρηση σε σχέση με το στόχο για το 2017. Ο κ. Στουρνάρας υποστήριξε ότι το κράτος δεν θα πρέπει να επιμένει να διατηρεί το μονοπώλιο των συνταξιοδοτικών παροχών. Ο ίδιος τάχθηκε υπέρ ενός συστήματος επαγγελματικής ασφάλισης.