Αβέβαιη η επιστροφή των θεσμών. Το ΔΝΤ τίναξε στον αέρα την συμφωνία. Τι ζητά

Την μια ημέρα κλείνουν και την επόμενη ξανανοίγουν ασφαλιστικό και - κυρίως - εργασιακό αφού το ΔΝΤ επιμένει μέχρι και το τέλος στο «όλα ή τίποτα» για τα δύο θέματα που θεωρεί πού βασικά για το ελληνικό πρόγραμμα. Αφού έκλεισε το αφορολόγητο με μείωση του από τα 8.636 στα 5.900 ευρώ από το 2019 και τα αντισταθμιστικά μέτρα - για τα οποία δεν φαίνεται να καίγονται και ιδιαίτερα οι δανειστές - το οικονομικό επιτελείο θεωρούσε ότι είχε πείσει ότι οι περικοπές των συντάξεων έστω και σε μια δόση είχε συμφωνηθεί ότι θα πρέπει να γίνουν το 2020. Το ΔΝΤ όμως έβαλε ξανά βέτο και ζήτησε να πέσει ψαλίδι και στο αφορολόγητο και στις συντάξεις από το 2019 δημιουργώντας άλλο ένα πρόβλημα. Το υπουργείο Οικονομικών έστειλε την Τετάρτη μια πρόταση που περιλαμβάνει εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ το 2019 που θα επιμερίζεται σε 0,7% του ΑΕΠ από την μείωση των συντάξεων και 0,3% από μείωση του αφορολόγητου και άλλο 1% το 2020 το οποίο θα επιμερίζεται αντίστοιχα σε 0,3% από περικοπή συντάξεων και 0,7% του ΑΕΠ από περικοπή αφορολόγητου. Η απάντηση από το ΔΝΤ δεν έχει έρθει ακόμη σύμφωνα με εκτιμήσει ς αλλά δεν θα είναι αυτό το πρόβλημα που θα καθυστερήσει την συμφωνία. Το μεγάλο πρόβλημα όμως παραμένει το εργασιακό. Η ελληνική πλευρά αισιοδοξούσε ότι μπορούσε να υποχωρήσει από το αίτημα για συλλογικές διαπραγματεύσεις ( με προοπτική ότι θα συζητηθούν μετά τα μέσα του 2018 ) και να εξασφαλίσει έτσι ότι το όριο των ομαδικών απολύσεων δεν θα αυξηθεί πάνω από το 5% που είναι σήμερα έστω και αν χρειαστεί να καταργήσει και την απαραίτητη απόφαση του εκάστοτε υπουργού εργασίας που ισχύει σήμερα. Και σε αυτό το θέμα το ΔΝΤ είχε άλλη άποψη η οποία δημιουργεί μεγαλύερο πρόβλημα από το ασφαλιστικό . Το Ταμείο επιμένει να εμμένει στην θέση του για πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας η οποία μεταφράζεται σε: Απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων με άρση της διοικητικής ρύθμισης για την ενεργοποίησης του. Την επαναφορά του επαχθούς μέτρου της ανταπεργίας που έχει καταργηθεί από το 1982 και προβλέπει το δικαίωμα του εργοδότη σε περίπτωση απεργίας διαρκείας είτε να αναστείλει από μόνος του την λειτουργίας της επιχείρησης του είτε να δημιουργήσει απεργοσπαστικό μηχανισμό με νέους εργαζόμενους. Την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου ώστε να γίνει πιο δύσκολη η κήρυξη απεργίας και οι συνδικαλιστές να χάσουν κάποια από τα προνόμια τους. Με άλλα λόγια ζητούν την αύξηση του χρόνου προειδοποίησης από τις 24 ώρες που είναι σήμερα και η κήρυξη απεργίας να αποφασίζεται με απόφαση του 51% των εργαζομένων του κάθε κλάδου. Τα δύο αυτά θέματα οδήγησαν χθες το Euro Working Group στην απόφαση να δώσουν το πράσινο φώς στην επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα χωρίς όμως να βάλουν ημερομηνία στο εισιτήριο. Τουλάχιστον όχι πριν να κλείσουν επί της αρχής τα δύο θέματα με συμφωνία της ελληνικής πλευράς και του ΔΝΤ. enikonomia

ΔΕΗ: Από σήμερα Παρασκευή οι αιτήσεις για 276 προσλήψεις

Από σήμερα Παρασκευή 31 Μαρτίου ξεκινά η υποβολή αιτήσεων σε δύο διαγωνισμούς της ΔΕΗ που αφορούν στην πρόσληψη συνολικά 276 εποχικών υπαλλήλων (για οκτώ μήνες) στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας. Συγκεκριμένα 230 υπάλληλοι θα προσληφθούν στην Κοζάνη (Πτολεμαΐδα) και 46 στην Φλώρινα (Ορυχείο Αμυνταίου), στις ειδικότητες ΠΕ Μηχανικών, ΠΕ Πληροφορικής, ΔΕ Μηχανοτεχνικών, ΔΕ Ηλεκτροτεχνικών, ΔΕ Τεχνιτών Ορυχείων, ΔΕ Οδηγών, ΔΕ Τεχνιτών Μηχανημάτων Έργων κ.α. Οι υποψήφιοι που διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα κατατάσσονται σε πίνακες κατά ειδικότητα, με βάση το κριτήριο της εντοπιότητας. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους έως τις 10 Απριλίου στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτ. Μακεδονίας. Πληροφορίες στο τηλ. 24630– 52437.

Στο κόκκινο 8 στα 10 ρυθμισμένα δάνεια το πρώτο τρίμηνο του 2017

Μεγάλο πισωγύρισμα στην προσπάθεια μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, έχει φέρει η καθυστέρηση στην αξιολόγηση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017. Ο αρνητικός αντίκτυπος καθυστερήσεων και αβεβαιότητας αντανακλάται στην εικόνα των ρυθμισμένων δανείων, τα οποία αναμένεται να δείξουν ότι σε ποσοστό 80% έχουν ξαναγυρίσει στο "κόκκινο". Την ίδια στιγμή, η κατάσταση μπορεί να καταστεί αναστρέψιμη – όχι βεβαίως χωρίς κάποιες απώλειες -, μόνο εφόσον η αξιολόγηση κλείσει το αργότερο τον Μάιο, όπως επισημαίνουν οι τραπεζίτες. Το στίγμα της πορείας των NPLs έδωσε χθες η Eurobank, η οποία άνοιξε την αυλαία των ανακοινώσεων αποτελεσμάτων 2016. Η Eurobank, η οποία για πρώτη φορά είχε αρνητικό σχηματισμό νέων μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στο δ΄ τρίμηνο του 2016 (τα νέα NPEs μειώθηκαν κατά 108 εκατ. ευρώ) και κατάφερε να εξυγιάνει το 40% των ρυθμισμένων δανείων της, στο α΄ τρίμηνο του 2017 παρουσίασε τον υψηλότερο ρυθμό δημιουργίας νέων NPEs στα τελευταία πέντε τρίμηνα. Στο ίδιο μήκος κύματος, επιβεβαιώνοντας επιδείνωση των δανειακών τους χαρτοφυλακίων στο α΄ τρίμηνο του 2017, η οποία οφείλεται στο μεγαλύτερο ποσοστό της στο "ξανακοκκίνισμα" ρυθμισμένων δανείων, κινήθηκαν και οι ενημερώσεις της Alpha Bank και της Εθνικής Τράπεζας προς τους ξένους αναλυτές. Σημειώνεται ότι οι τράπεζες είχαν τα πρώτα θετικά σημάδια "τιθάσευσης" των "κόκκινων" δανείων μέσω επιτυχών μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων το γ΄ τρίμηνο του 2016. Τότε, όπως ανέφεραν στους ξένους αναλυτές, ο δείκτης των ρυθμισμένων δανείων που ξαναγίνονταν "κόκκινα" είχε υποχωρήσει στο 17% - 18% έναντι επιπέδων 40% προς διετίας. Τώρα, μόνο μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2017%, το προ διετίας 40% έγινε 80%... Οι αρνητικές εξελίξεις για τα NPLs στο α΄ τρίμηνο 2017 θα υποχρεώσουν τις τράπεζες να αυξήσουν σημαντικά τη "δόση" των διαγραφών και των πωλήσεων δανείων στο μίγμα της στρατηγικής τους προκειμένου να επιτύχουν τους φετινούς στόχους μείωσης των NPLs. Όπως εκτιμάται, η "δοσολογία" διαγραφών και πωλήσεων θα ενισχυθεί από 30% έως και 50% ανά τράπεζα, με έμφαση στις διαγραφές. Οι τραπεζίτες κάνουν λόγο για διαγραφές και "κουρέματα" δανείων που θα φτάσουν φέτος τα 8 δις. ευρώ έναντι των αρχικών σχεδιασμών για 2,5 – 3 δις. ευρώ. Σημειώνεται ότι τόσο οι διαγραφές, όσο και οι πωλήσεις δανείων στις οποίες επίσης θα προχωρήσουν οι τράπεζες από τα τέλη του ερχόμενου μήνα, απελευθερώνονται χωρίς επιπτώσεις για τα κεφάλαια των τραπεζών χάρη στη διευθέτηση της απόσβεσης του αναβαλλόμενου φόρου σε ορίζοντα εικοσαετίας. Η αναστροφή των αρνητικών εξελίξεων στα NPLs και η προσπάθεια να καλυφθεί ο "εκτροχιασμός" του α΄ τριμήνου, αναμένεται να συνοδευτεί και από μεγαλύτερη πίεση του SSM για την ανάκτηση ενεχύρων από τις τράπεζες. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να γίνει ορατή από το β΄ εξάμηνο του έτους, όταν θα ξεκινήσουν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και η ουσιαστική λειτουργία του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

Στο «στόχαστρο» συνταξιούχοι Δημοσίου, πρώην ΤΕΒΕ και ΙΚΑ – Ποιες συντάξεις θα περικοπούν ακόμα και 30%

Με το ΔΝΤ να διατηρεί το status του «σκληρού» που ζητά κάτι παραπάνω για τις συντάξεις και τα εργασιακά, συνεχίζεται η προσπάθεια να κλειδώσει το τελικό πακέτο της συμφωνίας. Με δεδομένο ότι οι περικοπές δε θα είναι οριζόντιες, κεντρικό ρόλο στο ύψος των μειώσεων θα «παίξει» η προσωπική διαφορά που θα προκύψει από τον επανυπολογισμό των καταβαλλόμενων συντάξεων. Όμως δεν εμφανίζουν όλες οι συντάξεις θετική προσωπική διαφορά. Από τα συνολικά 2,2 εκατ. καταβαλλόμενες συντάξεις (πλην ΟΓΑ), που θα πρέπει να επανυπολογισθούν έως τον Σεπτέμβριο του 2017 «προσωπική διαφορά» εκτιμάται ότι θα προκύψει για 1,2 εκατ. συντάξεις. Στο φάσμα των περικοπών θα μπουν περίπου 900.000 συνταξιούχοι. Σύμφωνα με πληροφορίες οι μειώσεις θα γίνουν σε δύο δόσεις εντός της διετίας 2019- 2020. Στόχος είναι τον πρώτο χρόνο να εξοικονομηθεί 0,70% του ΑΕΠ από τη συνταξιοδοτική δαπάνη και τον δεύτερο χρόνο το υπόλοιπο 0,30%. Αυτό σημαίνει ότι αν η προσωπική διαφορά είναι 100 ευρώ τον πρώτο χρόνο θα περικοπούν 70 ευρώ και τον δεύτερο 30. Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει την περικοπή της «προσωπικής διαφοράς» στις κύριες συντάξεις άνω των 600-700. Δηλαδή η μέση σύνταξη αυτού του επιπέδου θα μειωθεί κατά περίπου 10% σε δύο δόσεις (7% και 3%) ενώ η περικοπή θα αγγίξει το 30% στις συντάξεις άνω των 1000-1200 ευρώ. Οι μεγαλύτερες «προσωπικές διαφορές» εντοπίζονται στους συνταξιούχους του πρ. ΤΕΒΕ (περίπου 30%) και του Δημοσίου (15%-20%), ενώ στο ΙΚΑ είναι μικρές (4%-5%). Έτσι, στο στόχαστρο για πιθανές περικοπές μπαίνουν :-οι συνταξιούχοι που παρά τις 12 μειώσεις που έχουν υποστεί εξακολουθούν να λαμβάνουν σύνταξη άνω των 1000 ευρώ. Πρόκειται για συνταξιούχους του δημοσίου, κυρίως ενστόλους, γιατρούς του ΕΣΥ και Πανεπιστημιακούς.-οι συνταξιούχοι του ΙΚΑ που συνταξιοδοτήθηκαν με 35ετία με υψηλούς μισθούς και-οι συνταξιούχοι από το πρώην ΤΕΒΕ με περισσότερα από 35 χρόνια ασφάλισης. Ωστόσο προσωπικές διαφορές εμφανίζουν και οι χαμηλές συντάξεις (το 44,8% των συνταξιούχων που λαμβάνουν μηνιαία σύνταξη κάτω από τα 665 ευρώ) τις οποίες θέλει πάση θυσία να προστατέψει η κυβέρνηση. Ειδικότερα, προσωπικές διαφορές εμφανίζουν οι μητέρες ανηλίκων που συνταξιοδοτήθηκαν με μειωμένη σύνταξη, οι οποίες λαμβάνουν τα κατώτατα όρια με τη λεγόμενη προσαύξηση κατωτάτων ορίων και η σύνταξή τους είναι αρκετά μεγαλύτερη από εκείνη που δικαιούντο, με βάση τις εισφορές και τις αποδοχές τους, συνταξιούχοι του ΙΚΑ με 15ετία, αλλά και πρώην ελεύθεροι επαγγελματίες του ΤΕΒΕ. Πηγή κειμένου: protothema

Εμπλοκή στο Euroworking από το ΔΝΤ. Στον αέρα η επιστροφή της τρόικας

Θετικό ήταν το κλίμα στο χθεσινοβραδινό Euroworking Group σε σχέση με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τον καθορισμό της δημοσιονομικής πορείας για μετά το 2018. Ωστόσο, δεν έλειψαν οι δύσκολες συζητήσεις με το ΔΝΤ, το οποίο δεν έχει πεισθεί, ούτε από την ελληνική πλευρά ούτε του Ευρωπαίους για το πότε θα πρέπει να εφαρμοστεί το νο σύστημα περικοπής των συντάξεων. Βέβαια, γίνεται προσπάθεια για επιστροφή της τρόικας τη Δευτέρα, όπως πληροφορείται το real.gr, ώστε να συγγραφεί το SLA μέχρι το eurogroup της 7ης Απριλίου. Διαπιστώθηκε ότι υπάρχει και ένα ανοικτό ζήτημα, όπως είχαν γράψει χθες και οι «Ειδήσεις» και αυτό είναι το θέμα των εργασιακών σχέσεων. Πεποίθηση, όμως, είναι ότι και αυτό θα κλείσει εν ευθέτω χρόνο και σίγουρα εγκαίρως, ώστε να μην διαταραχθεί η διαδικασία για πιθανές εκταμιεύσεις στις 22 Μαΐου. Στην πράξη, οι Βρυξέλλες αναμένουν το σήμα της Αθήνας για το πότε θα είναι έτοιμη με προτάσεις επί του συγκεκριμένου θέματος (εργασιακά) και εφόσον υπάρξει ανταπόκριση οι εκπρόσωποι των 19 υπουργείων Οικονομικών θα ενημερωθούν άμεσα αρμοδίως. Τις προηγούμενες ώρες, καλά πληροφορημένη πηγή των Βρυξελλών έλεγε ότι «παραμένει το μοναδικό σημείο τριβής με την Αθήνα (εννοώντας τα εργασιακά). Ωστόσο το υπόλοιπο SLA είναι έτοιμο και δεν θα υπάρξουν προβλήματα. Τις επόμενες ώρες θα δούμε πόσο μπορεί να “κολλήσουμε” στο συγκεκριμένο θέμα». Προσέθετε δε ότι το θέμα των συντάξεων είναι δύσκολο, λόγω της στάσης του ΔΝΤ. Κύκλοι των Βρυξελλών σχολίαζαν ότι δεν ήταν καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι ο πρόεδρος του Eurogroup Γ. Ντάινσελμπλουμ προέβη σε δύο κινήσεις. Πρώτον ανακοίνωσε για πρώτη φορά δημόσια (στο Ολλανδικό Κοινοβούλιο) το ύψος της δόσης 7 δισ. και δεύτερον απέστειλε επιστολή στον πρόεδρο του Κοινοβουλίου κ. Ταγιάνι αρνούμενος να παραστεί σε συνεδρίαση ενημέρωσης του ΕΚ για το ελληνικό ζήτημα και παρέπεμψε σε επόμενη συνεδρίαση μόλις η αξιολόγηση θα έχει ολοκληρωθεί.

Αβέβαιη η επιστροφή των θεσμών – Το ΔΝΤ τίναξε στον αέρα την συμφωνία. Τι ζητά

Την μια ημέρα κλείνουν και την επόμενη ξανανοίγουν ασφαλιστικό και - κυρίως - εργασιακό αφού το ΔΝΤ επιμένει μέχρι και το τέλος στο «όλα ή τίποτα» για τα δύο θέματα που θεωρεί πού βασικά για το ελληνικό πρόγραμμα. Αφού έκλεισε το αφορολόγητο με μείωση του από τα 8.636 στα 5.900 ευρώ από το 2019 και τα αντισταθμιστικά μέτρα - για τα οποία δεν φαίνεται να καίγονται και ιδιαίτερα οι δανειστές - το οικονομικό επιτελείο θεωρούσε ότι είχε πείσει ότι οι περικοπές των συντάξεων έστω και σε μια δόση είχε συμφωνηθεί ότι θα πρέπει να γίνουν το 2020. Το ΔΝΤ όμως έβαλε ξανά βέτο και ζήτησε να πέσει ψαλίδι και στο αφορολόγητο και στις συντάξεις από το 2019 δημιουργώντας άλλο ένα πρόβλημα. Το υπουργείο Οικονομικών έστειλε την Τετάρτη μια πρόταση που περιλαμβάνει εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ το 2019 που θα επιμερίζεται σε 0,7% του ΑΕΠ από την μείωση των συντάξεων και 0,3% από μείωση του αφορολόγητου και άλλο 1% το 2020 το οποίο θα επιμερίζεται αντίστοιχα σε 0,3% από περικοπή συντάξεων και 0,7% του ΑΕΠ από περικοπή αφορολόγητου. Η απάντηση από το ΔΝΤ δεν έχει έρθει ακόμη σύμφωνα με εκτιμήσει ς αλλά δεν θα είναι αυτό το πρόβλημα που θα καθυστερήσει την συμφωνία. Το μεγάλο πρόβλημα όμως παραμένει το εργασιακό. Η ελληνική πλευρά αισιοδοξούσε ότι μπορούσε να υποχωρήσει από το αίτημα για συλλογικές διαπραγματεύσεις ( με προοπτική ότι θα συζητηθούν μετά τα μέσα του 2018 ) και να εξασφαλίσει έτσι ότι το όριο των ομαδικών απολύσεων δεν θα αυξηθεί πάνω από το 5% που είναι σήμερα έστω και αν χρειαστεί να καταργήσει και την απαραίτητη απόφαση του εκάστοτε υπουργού εργασίας που ισχύει σήμερα. Και σε αυτό το θέμα το ΔΝΤ είχε άλλη άποψη η οποία δημιουργεί μεγαλύερο πρόβλημα από το ασφαλιστικό . Το Ταμείο επιμένει να εμμένει στην θέση του για πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας η οποία μεταφράζεται σε: Απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων με άρση της διοικητικής ρύθμισης για την ενεργοποίησης του. Την επαναφορά του επαχθούς μέτρου της ανταπεργίας που έχει καταργηθεί από το 1982 και προβλέπει το δικαίωμα του εργοδότη σε περίπτωση απεργίας διαρκείας είτε να αναστείλει από μόνος του την λειτουργίας της επιχείρησης του είτε να δημιουργήσει απεργοσπαστικό μηχανισμό με νέους εργαζόμενους. Την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου ώστε να γίνει πιο δύσκολη η κήρυξη απεργίας και οι συνδικαλιστές να χάσουν κάποια από τα προνόμια τους. Με άλλα λόγια ζητούν την αύξηση του χρόνου προειδοποίησης από τις 24 ώρες που είναι σήμερα και η κήρυξη απεργίας να αποφασίζεται με απόφαση του 51% των εργαζομένων του κάθε κλάδου. Τα δύο αυτά θέματα οδήγησαν χθες το Euro Working Group στην απόφαση να δώσουν το πράσινο φώς στην επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα χωρίς όμως να βάλουν ημερομηνία στο εισιτήριο. Τουλάχιστον όχι πριν να κλείσουν επί της αρχής τα δύο θέματα με συμφωνία της ελληνικής πλευράς και του ΔΝΤ. enikonomia

ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΕΞΕΛΙΞΗ: Δεν δόθηκε “πράσινο φως” για επιστροφή της τρόικας – Αγκάθι παραμένουν τα εργασιακά

Παρά το θετικό κλίμα και την καλή προαίρεση...στο Euro Working Group για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τον καθορισμό της περαιτέρω δημοσιονομικής πορείας για μετά το 2018, δεν προέκυψε συμφωνία για επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα και μάλιστα, σημειώθηκαν βήματα προς τα πίσω, αντί για πρόοδο. «Αγκάθι» παραμένει το θέμα των εργασιακών, με τις Βρυξέλλες να περιμένουν το σήμα της Αθήνας για το πότε θα είναι έτοιμη η κυβέρνηση με προτάσεις επί του συγκεκριμένου θέματος (εργασιακά). Σύμφωνα με πηγές των Βρυξελλών τα υπόλοιπα θέματα για συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (SLA) είναι έτοιμα και δεν θα υπάρξουν προβλήματα.

Μπακογιάννη εναντίον Κοτζιά: Ποτέ ξανά τόσο μεγάλα ψέματα από Ελληνα ΥΠΕΞ, θα έπρεπε να ντρέπεται

Σκληρή η ανταπάντηση της Ντόρας Μπακογιάννη κατά του Νίκου Κοτζιά, με αφορμή τους ισχυρισμούς του υπουργείου Εξωτερικών ότι επί υπουργίας της το ποσό των 2,5 εκατ. δολαρίων είχε χορηγηθεί στο όνομα προγραμμάτων, που ποτέ δεν υλοποιήθηκαν. «Ο κ. Κοτζιάς θα έπρεπε να ντρέπεται. Ποτέ στην ιστορία της χώρας δεν έχουν ειπωθεί τόσο μεγάλα και ξεδιάντροπα ψέματα από Έλληνα υπουργό Εξωτερικών», αναφέρει η κα Μπακογιάννη και συνεχίζει: «Κατά καιρούς όσοι είχαμε την τιμή να υπηρετήσουμε το υπουργείο Εξωτερικών έχουμε ασκήσει κριτική ο ένας στον άλλο. Πάντα όμως σεβόμασταν ότι το ΥΠΕΞ εκπροσωπεί όλους τους Έλληνες και όλες τις Ελληνίδες πέρα και πάνω από κόμματα. Κανείς δεν το εξευτέλισε με αυτό τον τρόπο». «Ο κ. Κοτζιάς αν έχει την παραμικρή τσίπα ας πάει αύριο το πρωί τον φάκελο στον εισαγγελέα. Διαφορετικά θα το κάνω εγώ. Ευτυχώς κάποια πράγματα στη χώρα παραμένουν όρθια παρά τις φιλότιμες προσπάθειές τους», προσθέτει η κα Μπακογιάννη η οποία παραπέμπει στη δήλωση του τότε Γ.Γ Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Συνεργασίας για την Ανάπτυξη, Θεόδωρου Σκυλακάκη: «Υπουργοί που δεν γνωρίζουν τους νόμους του υπουργείου τους... Άγνοια νόμου δεν επιτρέπεται. Αυτό βέβαια ισχύει για τους απλούς πολίτες. Αν είσαι υπουργός στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται ότι επιτρέπεται. Όχι μόνο να μην ξέρεις τους νόμους που έχει ψηφίσει το δικό σου υπουργείο αλλά και να εκτοξεύεις νοσηρά υπονοούμενα για "ασκόπως σπαταληθέντα χρήματα" και "κρυφούς λογαριασμούς" επειδή είσαι ανίκανος να κάνεις ένα στοιχειώδη έλεγχο των όσων ανακριβώς (και συνεπώς συκοφαντικά) ισχυρίζεσαι. Συγκεκριμένο παράδειγμα ο κ. Κοτζιάς, ο οποίος ισχυρίζεται σήμερα σε ανακοίνωσή του υπουργείου του ότι "...μετά από μακρά και επίπονη έρευνα- επεστράφη στις 24 Μαρτίου 2017, στην Τράπεζα της Ελλάδος, το ποσό των 2,5 εκατ. Δολ. ΗΠΑ που είχε χορηγηθεί το 2008 –επί Υπουργίας κας Ντόρας Μπακογιάννη- από την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) του ΥΠΕΞ στο «Κέντρο Κλιματικής Αλλαγής της Κοινότητας της Καραϊβικής» (ΚΚΑΚΚ), στο όνομα της υλοποίησης προγραμμάτων. Όπως διαπιστώθηκε, τα προγράμματα αυτά ουδέποτε υλοποιήθηκαν, καθότι η ελληνική πλευρά δεν είχε μεριμνήσει τότε, για τη σύνταξη και υπογραφή του απαιτούμενου Μνημονίου Κατανόησης, στο οποίο θα προβλέπονταν υποχρεώσεις και μηχανισμοί για την παρακολούθηση και τον έλεγχο εφαρμογής της Συμφωνίας." Επισυνάπτω λοιπόν το μνημόνιο" που κατά τον κ. Κοτζιά δεν είχε ποτέ υπογραφεί όπως αναγράφεται στο ΦΕΚ του 2011 που το κύρωσε με σχετικό νόμο (ως τέως συνεργάτης του κ. Γεωργίου Παπανδρέου η κυβέρνηση του οποιου κύρωσε το σχετικό μνημόνιο ο κ. Κοτζιάς μπορεί να ρωτήσει τον κ. Δρούτσα η υπογραφή του οποιου υπάρχει εκεί, είμαι βέβαιος ότι εξ αυτού του λόγου θα τον γνωρίζει και προσωπικά και θα τον συμπαθεί κιόλας), από το οποίο προκύπτει ότι οι κάποιοι αρμόδιοι οδήγησαν τον κ. Κοτζιά σε μια τεράστια γκάφα. Τον διαβεβαιώ και προσωπικά σχετικώς μια που υπέγραψα ο ίδιος ως Γενικός Γραμματέας του Υπεξ το σχετικό μνημόνιο που είχαν εισηγηθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες και κύρωσε στη συνέχεια η Βουλή των Ελλήνων. Το μνημόνιο προβλέπει βεβαίως και μηχανισμό παρακολούθησης και εφαρμογή των κανόνων της Europe Aid για τη διαχείριση των σχετικών χρημάτων, την πίστωση των τόκων στον σχετικό λογαριασμό με τρόπο που να μειώνει την ελληνική συνεισφορά, την πληρωμή χρημάτων μόνο για εγκεκριμένα έργα, την υλοποίηση της συμφωνίας από κοινή επιτροπή με ίση συμμετοχή του Υπεξ και του ΚΚΑΚΚ κ.λπ. Δεν θα μπω στην ουσία της υπόθεσης, της υποχρέωσης δηλαδή της Ελλάδας να δίνει αναπτυξιακή βοήθεια, της επιλογής που είχαμε κάνει τότε να μειώσουμε δραματικά από τα 17 εκ. ευρώ στα 3 τα λεφτά που δίδονταν στις ΜΚΟ και να τα διοχετεύσουμε με διεθνείς συμφωνίες σε περιφερειακούς διεθνείς οργανισμούς, των σοβαρότατων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής για τις χώρες της Καραϊβικής, που είναι οι περισσότερες πολύ φτωχές, του γεγονότος ότι αυτά έγιναν προ κρίσης και η ελληνική πλευρά προφανώς συνειδητά -για λόγους οικονομικούς- δεν τα προώθησε στη συνέχεια και άφησε να λήξουν οι σχετικές συμφωνίες και να πάρει τα λεφτά πίσω κ.λπ. Θα πω μόνον ότι το να μην γνωρίζει ένας υπουργός σε επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου τους νόμους που έχει το ίδιο εισηγηθεί και έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή των Ελλήνων και "μετά από μακρά κι επίπονη έρευνα" να ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν, είναι εξαιρετικά ανησυχητικό και επικίνδυνο. Ιδίως όταν το συγκεκριμένο υπουργείο διαχειρίζεται θέματα εξωτερικής πολιτικής, διεθνών διαπραγματεύσεων, ελληνοτουρκικά κ.λπ» Τι υποστηρίζει το ΥΠΕΞ Το υπουργείο Εξωτερικών ανέφερε ότι επιστρέφει το ποσό των 2,5 εκατ. δολαρίων στο ελληνικό Δημόσιο το υπουργείο Εξωτερικών, ενώ έχει ζητήσει την επιστροφή ακόμη 10 εκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει, τα 2,5 εκατ. δολάρια είχαν χορηγηθεί το 2008, επί υπουργίας Ντόρας Μπακογιάννη, από την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας του ΥΠΕΞ στο «Κέντρο Κλιματικής Αλλαγής της Κοινότητας της Καραϊβικής», στο όνομα της υλοποίησης προγραμμάτων. Όπως διαπιστώθηκε, τα προγράμματα αυτά ουδέποτε υλοποιήθηκαν, ανέφερε το υπουργείο, με συνέπεια να βρεθεί το εν λόγω ποσό ως επένδυση σε έντοκο ομόλογο δημοσίου, χώρας της Λατινικής Αμερικής, με μηνιαία απόδοση 5%. Ακόμα, όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του, έχει ήδη εντοπίσει και έχει ζητήσει την επιστροφή άλλων 10 εκατομμυρίων δολαρίων που είχαν δοθεί, επίσης, κατά την περίοδο 2008-2009, χωρίς τις απαραίτητες διασφαλίσεις, σε διαφόρους οργανισμούς και φορείς του εξωτερικού.

Στο κόκκινο 8 στα 10 ρυθμισμένα δάνεια το πρώτο τρίμηνο του 2017

Μεγάλο πισωγύρισμα στην προσπάθεια μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, έχει φέρει η καθυστέρηση στην αξιολόγηση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017. Ο αρνητικός αντίκτυπος καθυστερήσεων και αβεβαιότητας αντανακλάται στην εικόνα των ρυθμισμένων δανείων, τα οποία αναμένεται να δείξουν ότι σε ποσοστό 80% έχουν ξαναγυρίσει στο "κόκκινο". Την ίδια στιγμή, η κατάσταση μπορεί να καταστεί αναστρέψιμη – όχι βεβαίως χωρίς κάποιες απώλειες -, μόνο εφόσον η αξιολόγηση κλείσει το αργότερο τον Μάιο, όπως επισημαίνουν οι τραπεζίτες. Το στίγμα της πορείας των NPLs έδωσε χθες η Eurobank, η οποία άνοιξε την αυλαία των ανακοινώσεων αποτελεσμάτων 2016. Η Eurobank, η οποία για πρώτη φορά είχε αρνητικό σχηματισμό νέων μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων στο δ΄ τρίμηνο του 2016 (τα νέα NPEs μειώθηκαν κατά 108 εκατ. ευρώ) και κατάφερε να εξυγιάνει το 40% των ρυθμισμένων δανείων της, στο α΄ τρίμηνο του 2017 παρουσίασε τον υψηλότερο ρυθμό δημιουργίας νέων NPEs στα τελευταία πέντε τρίμηνα. Στο ίδιο μήκος κύματος, επιβεβαιώνοντας επιδείνωση των δανειακών τους χαρτοφυλακίων στο α΄ τρίμηνο του 2017, η οποία οφείλεται στο μεγαλύτερο ποσοστό της στο "ξανακοκκίνισμα" ρυθμισμένων δανείων, κινήθηκαν και οι ενημερώσεις της Alpha Bank και της Εθνικής Τράπεζας προς τους ξένους αναλυτές. Σημειώνεται ότι οι τράπεζες είχαν τα πρώτα θετικά σημάδια "τιθάσευσης" των "κόκκινων" δανείων μέσω επιτυχών μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων το γ΄ τρίμηνο του 2016. Τότε, όπως ανέφεραν στους ξένους αναλυτές, ο δείκτης των ρυθμισμένων δανείων που ξαναγίνονταν "κόκκινα" είχε υποχωρήσει στο 17% - 18% έναντι επιπέδων 40% προς διετίας. Τώρα, μόνο μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2017%, το προ διετίας 40% έγινε 80%... Οι αρνητικές εξελίξεις για τα NPLs στο α΄ τρίμηνο 2017 θα υποχρεώσουν τις τράπεζες να αυξήσουν σημαντικά τη "δόση" των διαγραφών και των πωλήσεων δανείων στο μίγμα της στρατηγικής τους προκειμένου να επιτύχουν τους φετινούς στόχους μείωσης των NPLs. Όπως εκτιμάται, η "δοσολογία" διαγραφών και πωλήσεων θα ενισχυθεί από 30% έως και 50% ανά τράπεζα, με έμφαση στις διαγραφές. Οι τραπεζίτες κάνουν λόγο για διαγραφές και "κουρέματα" δανείων που θα φτάσουν φέτος τα 8 δις. ευρώ έναντι των αρχικών σχεδιασμών για 2,5 – 3 δις. ευρώ. Σημειώνεται ότι τόσο οι διαγραφές, όσο και οι πωλήσεις δανείων στις οποίες επίσης θα προχωρήσουν οι τράπεζες από τα τέλη του ερχόμενου μήνα, απελευθερώνονται χωρίς επιπτώσεις για τα κεφάλαια των τραπεζών χάρη στη διευθέτηση της απόσβεσης του αναβαλλόμενου φόρου σε ορίζοντα εικοσαετίας. Η αναστροφή των αρνητικών εξελίξεων στα NPLs και η προσπάθεια να καλυφθεί ο "εκτροχιασμός" του α΄ τριμήνου, αναμένεται να συνοδευτεί και από μεγαλύτερη πίεση του SSM για την ανάκτηση ενεχύρων από τις τράπεζες. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να γίνει ορατή από το β΄ εξάμηνο του έτους, όταν θα ξεκινήσουν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και η ουσιαστική λειτουργία του εξωδικαστικού συμβιβασμού. capital

Στις 4 Απριλίου κυκλοφορεί το νέο χαρτονόμισμα των 50 ευρώ

Στις 4 Απριλίου 2017 τίθεται σε κυκλοφορία το νέο τραπεζογραμμάτιο των 50 ευρώ, με τα καινοτόμα χαρακτηριστικά ασφαλείας του. Μεταξύ του παλιού και του νέου θα υπάρχουν διαφορές, όπως για παράδειγμα η αναγραφή της ονομαστικής αξίας, που θα είναι τυπωμένη σε χρώμα σμαραγδί, όμως και το καινούριο χαρτονόμισμα θα είναι πορτοκαλί. Όπως και αυτά των 5, 10 και 20 φέρουν ένα πορτρέτο της θεάς Ευρώπης με την τεχνική της υδατογράφησης. Επίσης, στο ολόγραμμα έχει ενσωματωθεί ένα παράθυρο, όπου αν κρατήσει κανείς το χαρτονόμισμα στο φως, θα δει το πορτρέτο της Ευρώπης. Τα παλαιά χαρτονομίσματα παραμένουν σε ισχύ και θα ανταλλαχτούν σταδιακά από τις εθνικές τράπεζες των κρατών-μελών. H ΤτΕ έδωσε στη δημοσιότητα βίντεο αλλά και ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για όσα πρέπει να γνωρίζει κάθε Ευρωπαίος πολίτης.

Στουρνάρας: Οι συντάξεις είναι ακόμη μεγάλες. Μάλλον θα χρειαστούν νέες περικοπές

To ασφαλιστικό εξακολουθεί να αποτελεί βασική προτεραιότητα και στη δεύτερη αξιολόγηση, γιατί, παρά τις πολυάριθμες παρεμβάσεις που έγιναν, παραμένει δαπανηρό, δήλωσε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, σε ομιλία που έκανε σήμερα σε συνέδριο. Ο ίδιος είπε ότι σήμερα δεν είναι εφικτό στην Ελλάδα ένα επαρκές και ταυτόχρονα βιώσιμο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα και πρότεινε τη συμπλήρωση του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης με την ιδιωτική (σε ατομική βάση) και την επαγγελματική ασφάλιση (σε επίπεδο επιχείρησης). Οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προυπολογισμό στα ασφαλιστικά ταμεία/ΕΦΚΑ, είπε ο κεντρικός τραπεζίτης, ανήλθαν σε 7,6% του ΑΕΠ το 2016 και αναμένεται να φθάσουν το 9,9% του ΑΕΠ το 2017, καθώς οι συντάξεις του δημοσίου θα παρέχονται πλέον και αυτές από τον ΕΦΚΑ (σ.σ.: τα στοιχεία αυτά συμπίπτουν με αυτά που είχε δώσει ο Πόουλ Τόμσεν και είχαν αμφισβητηθεί από την κυβέρνηση). Μάλιστα, ο Διοικητής θεωρεί ότι τα μεγέθη αυτά μπορεί να είναι τελικά ακόμη υψηλότερα, καθώς εκτιμάται ότι θα υπάρξει υστέρηση των εσόδων του ΕΦΚΑ σε σχέση με τον στόχο του 2017 και εκκρεμεί ακόμη η καταβολή σύνταξης σε σημαντικό αριθμό συνταξιούχων. «Αυτό το πλαίσιο εκτυλισσόμενων περικοπών στις συντάξεις δείχνει ότι ένα επαρκές και, ταυτόχρονα, βιώσιμο «αμιγώς κοινωνικοασφαλιστικό» σύστημα δεν είναι οικονομικά εφικτό υπό τις παρούσες συνθήκες στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Στουρνάρας, προσθέτοντας: «Η οικειοποίηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών είναι δύσκολη, αλλά μπορεί να ενισχυθεί με πολιτικές που αυξάνουν το εισόδημα των συνταξιούχων στο μέλλον, παρέχοντας έτσι ένα κατάλληλο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας και μετριάζοντας τις κοινωνικοπολιτικές αντιδράσεις ή τον κίνδυνο αντιστροφής των μεταρρυθμίσεων[1]. Οι πολιτικές αυτές περιλαμβάνουν την παράταση του εργασιακού βίου και την αύξηση της απασχολησιμότητας των εργαζομένων μεγαλύτερης ηλικίας, την ενθάρρυνση της ιδιωτικής αποταμίευσης ή, η μέθοδος που είναι συνηθέστερη και πιο πρόσφορη, τη συμπλήρωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων που συσσωρεύονται στο πλαίσιο των δημόσιων συστημάτων του πρώτου πυλώνα με συστήματα επαγγελματικής ασφάλισης του δεύτερου πυλώνα και με προσωπικά συνταξιοδοτικά προϊόντα του τρίτου πυλώνα. Η οικονομική ασφάλεια μετά τη συνταξιοδότηση δεν πρέπει και δεν μπορεί να παρέχεται από μία και μόνη πηγή: τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, τα συνταξιοδοτικά προγράμματα που παρέχουν οι εργοδότες και οι προσωπικές αποταμιεύσεις είναι όλα τους απαραίτητα και συμπληρωματικά τμήματα ενός ενιαίου συστήματος που του διασφαλίζουν προσιτό κόστος, επάρκεια και βιωσιμότητα». enikonomia

Από την Παρασκευή 276 εποχικές προσλήψεις στη ΔΕΗ

Ξεκινά την Παρασκευή 31 Μαρτίου η υποβολή αιτήσεων σε δύο διαγωνισμούς της ΔΕΗ σχετικά με την πρόσληψη συνολικά 276 εποχικών υπαλλήλων (για οκτώ μήνες) στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας. Συγκεκριμένα 230 υπάλληλοι θα προσληφθούν στην Κοζάνη (Πτολεμαΐδα) και 46 στην Φλώρινα (Ορυχείο Αμυνταίου), στις ειδικότητες ΠΕ Μηχανικών, ΠΕ Πληροφορικής, ΔΕ Μηχανοτεχνικών, ΔΕ Ηλεκτροτεχνικών, ΔΕ Τεχνιτών Ορυχείων, ΔΕ Οδηγών, ΔΕ Τεχνιτών Μηχανημάτων Έργων κ.α. Οι υποψήφιοι που διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα κατατάσσονται σε πίνακες κατά ειδικότητα, με βάση το κριτήριο της εντοπιότητας. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους έως τις 10 Απριλίου στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτ. Μακεδονίας. Πληροφορίες στο τηλ. 24630– 52437.

Συνάντηση Κ. Μητσοτάκη με Φ. Γεννηματά αύριο

Συνάντηση με την πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Φώφη Γεννηματά, θα έχει αύριο το μεσημέρι στις 12.00 ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης. Την συνάντηση ζήτησε ο πρόεδρος της ΝΔ, στο πλαίσιο των επαφών του με όλα τα κόμματα.

Χάκερ σε σελίδα του Φ.Ολάντ: «Σας καλώ να σας κεράσω ένα ποτό στο αποχαιρετιστήριο πάρτι μου» (φωτό)

Με ανοιχτό το στόμα έμειναν εχθές, Τετάρτη, οι «φίλοι» του Γάλλου προέδρου στο Facebook, αντικρίζοντας την πρόσκληση που δημοσιεύτηκε από τον επίσημο λογαριασμό του Ολάντ και η οποία τους καλούσε να περάσουν για ένα ποτό από το αποχαιρετιστήριο πάρτι του, στο προεδρικό μέγαρο! Αν και η ανάρτηση κατέβηκε σε λιγότερο από μια ώρα, η πρόσκληση για το ψεύτικο event που δημιούργησε ομάδα η οποία καλεί σε παραίτηση τον Γάλλο πρόεδρο είχε ήδη κοινοποιηθεί αρκετές φορές, προκαλώντας την προσοχή και την καζούρα των τοπικών ΜΜΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το υποτιθέμενο πάρτι του Γάλλου προέδρου θα λάμβανε χώρα (πού αλλού;) στο προεδρικό μέγαρο, στις 7 Μαΐου, όταν δηλαδή θα έχει εκλεγεί ο νέος πρόεδρος της Γαλλίας. Όσο για την ανταπόκριση του κοινού του Facebook, αυτή είναι ήδη αξιοσημείωτη, αφού 1,2 χιλιάδες άτομα έχουν δηλώσει ότι θα πάνε στο γλέντι και άλλα 3 χιλιάδες άτομα το σκέφτονται. Υπενθυμίζεται ότι και το 2011, ο Νικολά Σαρκοζί είχε υποστεί την ίδια φάρσα, πριν ακόμη ανακοινώσει αν θα είναι ξανά υποψήφιος.

Στουρνάρας: Δεν είναι εφικτό να δίνονται επαρκείς και βιώσιμες συντάξεις

To ασφαλιστικό εξακολουθεί να αποτελεί βασική προτεραιότητα και στη δεύτερη αξιολόγηση, γιατί, παρά τις πολυάριθμες παρεμβάσεις που έγιναν, παραμένει δαπανηρό, δήλωσε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, σε ομιλία που έκανε σήμερα σε συνέδριο. Ο ίδιος είπε ότι σήμερα δεν είναι εφικτό στην Ελλάδα ένα επαρκές και ταυτόχρονα βιώσιμο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα και πρότεινε τη συμπλήρωση του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης με την ιδιωτική (σε ατομική βάση) και την επαγγελματική ασφάλιση (σε επίπεδο επιχείρησης). Οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προυπολογισμό στα ασφαλιστικά ταμεία/ΕΦΚΑ, είπε ο κεντρικός τραπεζίτης, ανήλθαν σε 7,6% του ΑΕΠ το 2016 και αναμένεται να φθάσουν το 9,9% του ΑΕΠ το 2017, καθώς οι συντάξεις του δημοσίου θα παρέχονται πλέον και αυτές από τον ΕΦΚΑ (σ.σ.: τα στοιχεία αυτά συμπίπτουν με αυτά που είχε δώσει ο Πόουλ Τόμσεν και είχαν αμφισβητηθεί από την κυβέρνηση). Μάλιστα, ο Διοικητής θεωρεί ότι τα μεγέθη αυτά μπορεί να είναι τελικά ακόμη υψηλότερα, καθώς εκτιμάται ότι θα υπάρξει υστέρηση των εσόδων του ΕΦΚΑ σε σχέση με τον στόχο του 2017 και εκκρεμεί ακόμη η καταβολή σύνταξης σε σημαντικό αριθμό συνταξιούχων. «Αυτό το πλαίσιο εκτυλισσόμενων περικοπών στις συντάξεις δείχνει ότι ένα επαρκές και, ταυτόχρονα, βιώσιμο «αμιγώς κοινωνικοασφαλιστικό» σύστημα δεν είναι οικονομικά εφικτό υπό τις παρούσες συνθήκες στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Στουρνάρας, προσθέτοντας: «Η οικειοποίηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών είναι δύσκολη, αλλά μπορεί να ενισχυθεί με πολιτικές που αυξάνουν το εισόδημα των συνταξιούχων στο μέλλον, παρέχοντας έτσι ένα κατάλληλο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας και μετριάζοντας τις κοινωνικοπολιτικές αντιδράσεις ή τον κίνδυνο αντιστροφής των μεταρρυθμίσεων[1]. Οι πολιτικές αυτές περιλαμβάνουν την παράταση του εργασιακού βίου και την αύξηση της απασχολησιμότητας των εργαζομένων μεγαλύτερης ηλικίας, την ενθάρρυνση της ιδιωτικής αποταμίευσης ή, η μέθοδος που είναι συνηθέστερη και πιο πρόσφορη, τη συμπλήρωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων που συσσωρεύονται στο πλαίσιο των δημόσιων συστημάτων του πρώτου πυλώνα με συστήματα επαγγελματικής ασφάλισης του δεύτερου πυλώνα και με προσωπικά συνταξιοδοτικά προϊόντα του τρίτου πυλώνα. Η οικονομική ασφάλεια μετά τη συνταξιοδότηση δεν πρέπει και δεν μπορεί να παρέχεται από μία και μόνη πηγή: τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, τα συνταξιοδοτικά προγράμματα που παρέχουν οι εργοδότες και οι προσωπικές αποταμιεύσεις είναι όλα τους απαραίτητα και συμπληρωματικά τμήματα ενός ενιαίου συστήματος που του διασφαλίζουν προσιτό κόστος, επάρκεια και βιωσιμότητα». enikonomia

Μήνυμα Στουρνάρα: Το ασφαλιστικό σύστημα παραμένει γενναιόδωρο

Το Ασφαλιστικό σύστημα παρά τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει με τα προηγούμενα Μνημόνια παραμένει δαπανηρό και γενναιόδωρο υποστήριξε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας. Mιλώντας σε ασφαλιστικό συνέδριο τόνισε ότι μπορεί να καταστεί αναγκαίο να υπάρξουν αναπροσαρμογές σε ορισμένες συντάξεις τούτο διότι, αφενός, ορισμένες συνταξιοδοτικές παροχές στην Ελλάδα παραμένουν σχετικά γενναιόδωρες, με βάση τόσο τα ελληνικά όσο και τα διεθνή δεδομένα. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «ένα επαρκές και, ταυτόχρονα, βιώσιμο «αμιγώς κοινωνικοασφαλιστικό» σύστημα δεν είναι οικονομικά εφικτό υπό τις παρούσες συνθήκες στην Ελλάδα». Σε κάθε περίπτωση η οικειοποίηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών σύμφωνα με τον διοικητή της ΤτΕ είναι δύσκολη, αλλά μπορεί να ενισχυθεί με πολιτικές που αυξάνουν το εισόδημα των συνταξιούχων στο μέλλον, παρέχοντας έτσι ένα κατάλληλο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας και μετριάζοντας τις κοινωνικοπολιτικές αντιδράσεις ή τον κίνδυνο αντιστροφής των μεταρρυθμίσεων . Οι πολιτικές αυτές περιλαμβάνουν την παράταση του εργασιακού βίου και την αύξηση της απασχολησιμότητας των εργαζομένων μεγαλύτερης ηλικίας, την ενθάρρυνση της ιδιωτικής αποταμίευσης ή, η μέθοδος που είναι συνηθέστερη και πιο πρόσφορη, τη συμπλήρωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων που συσσωρεύονται στο πλαίσιο των δημόσιων συστημάτων του πρώτου πυλώνα με συστήματα επαγγελματικής ασφάλισης του δεύτερου πυλώνα και με προσωπικά συνταξιοδοτικά προϊόντα του τρίτου πυλώνα. Όσον αφορά στον χαρακτηρισμό "γενναιόδωρου" ο διοικητής της ΤτΕ επικαλέστηκε τόσο ελληνικά όσο και διεθνή δεδομένα. Ενδεικτικά, πρόσφατη ερευνητική εργασία που εκπονήθηκε από την Ομάδα Ανάλυσης Δημόσιας Πολιτικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών δείχνει ότι πριν από τις διάφορες περικοπές στις συντάξεις που νομοθετήθηκαν την περίοδο 2010-2013, κατά μέσο όρο 50,7% των συντάξεων του ΙΚΑ χρηματοδοτήθηκε από εισφορές, ενώ το υπόλοιπο 49,3% καλύφθηκε με κοινωνικές μεταβιβάσεις, ουσιαστικά δηλαδή με κρατική επιχορήγηση. Λαμβάνοντας υπόψη τις περικοπές της περιόδου 2010-2013, η κρατική επιχορήγηση μειώνεται στο 35,8%. • Η σχετική γενναιοδωρία του συστήματος αντανακλάται επίσης στα υψηλά ακαθάριστα ποσοστά αναπλήρωσης σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το ακαθάριστο ποσοστό αναπλήρωσης ήταν περίπου 81% στο τέλος του 2013, το υψηλότερο στη ζώνη του ευρώ και σχεδόν 30 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από το μέσο όρο της ζώνης του ευρώ . • Στοιχεία που δημοσίευσε πιο πρόσφατα η Eurostat έδειξαν ότι το 2014 οι δαπάνες για τις συντάξεις γήρατος στην Ελλάδα είναι οι υψηλότερες μεταξύ των χωρών της ΕΕ (13,3% του ΑΕΠ έναντι μέσου όρου 9,8% του ΑΕΠ στην ΕΕ-28). • Ενώ οι μεταρρυθμίσεις του 2015 και του 2016 είχαν επιχειρήσει να περιορίσουν περαιτέρω τις συνταξιοδοτικές παροχές, προέβλεπαν εξαίρεση των ήδη συνταξιούχων μέχρι τον Ιούλιο του 2018. Ως εκ τούτου, το βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής που προκύπτει από τις τελευταίες μεταρρυθμίσεις επωμίστηκαν οι νέες γενιές συνταξιούχων με περισσότερα έτη υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να επιδεινώνεται η σχέση παροχών-εισφορών και να δημιουργούνται ζητήματα δικαιοσύνης μεταξύ των γενεών. Σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού 2017 που επικαλέστηκε ο κ Στουρνάρας οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τα ασφαλιστικά ταμεία/ΕΦΚΑ ανήλθαν σε 7,6% του ΑΕΠ το 2016 και αναμένεται να φθάσουν το 9,9% του ΑΕΠ το 2017, καθώς οι συντάξεις του Δημοσίου παρέχονται πλέον και αυτές από τον ΕΦΚΑ. Αυτό ισοδυναμεί με περισσότερο από το ένα τρίτο των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού το 2017. Σημειώνεται επίσης ότι αυτά τα εκτιμώμενα μεγέθη ενδέχεται στην πραγματικότητα να διαμορφωθούν ακόμη υψηλότερα, καθώς (α) υπάρχει σήμερα ένας σημαντικός αριθμός συνταξιούχων προς τους οποίους η καταβολή της σύνταξης εκκρεμεί, κάτι που δεν έχει ληφθεί υπόψη στις προβολές και (β) η είσπραξη των εσόδων του ΕΦΚΑ μέχρι τώρα αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις και εκτιμάται ότι θα υπάρξει υστέρηση σε σχέση με το στόχο για το 2017. Ο κ. Στουρνάρας υποστήριξε ότι το κράτος δεν θα πρέπει να επιμένει να διατηρεί το μονοπώλιο των συνταξιοδοτικών παροχών. Ο ίδιος τάχθηκε υπέρ ενός συστήματος επαγγελματικής ασφάλισης.

Έκτακτο Eurogroup για την Ελλάδα αρχές Μαϊου για να κλείσει η συμφωνία. Τι έχει κλειδώσει

Η συμφωνία θα επικυρωθεί σε έκτακτο Eurogroup το πρώτο 10ημερο του Μαϊου αφού αυτό είναι δέσμευση των θεσμών. Στις 7 Απριλίου θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει το staff level agreement και σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες περιλαμβάνει: - Παραμένει το 5% στις ομαδικές απολύσεις αλλα χωρίς αναγκαιότητα της έγκρισης απο το υπουργείο - Αλλάζει ο συνδικαλιστικός νόμος - Για τις περικοπές των συντάξεων μέσω της προσωπικής διαφοράς, το θέμα δεν έχει κλείσει εντελώς. Παραμένει ανοικτό αν θα υπάρξει κλιμάκωση ή θα γίνουν εφάπαξ το 2019. Υπάρχει το ενδεχόμενο να γίνει το 60% το 2019 και το υπόλοιπο το 2020. - Οσον αφορά στα πρωτογενή πλεονάσματα, η πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι είναι 3,5% το 2019 και το 2020 και 3% το 2021 και το 2022. Για το θέμα της ΔΕΗ είναι ότι υπάρχει συμφωνία πώλησης λιγνιτικών μονάδων. Αυτό θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο αφού γίνει έρευνα αγοράς. Ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2018. Στον διαγωνισμό αυτό θα συμμετάσχουν και ελληνικές εταιρείες. Το πιο σημαντικό είναι ότι αν δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τα λιγνιτικά, τότε θα βγουν προς πώληση και τα υδροηλεκτρικά! Τι λένε στην Ευρώπη Ωστόσο, από την Ευρώπη τα νέα είναι διαφορετικά. Ευρωπαϊκές πηγές, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ - ΜΠΕ βλέπουν κάποια «αγκάθια» για την επίτευξη της συμφωνίας, που θα ανοίξει το δρόμο για τη συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (Staff Level Agreement). Υποστηρίζουν ότι δεν έχει εξαλειφθεί ο κίνδυνος να δημιουργηθούν νέα εμπόδια ενόψει του Eurogroup της 7ης Απριλίου, καθώς οι απαιτήσεις του ΔΝΤ για απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και το λοκ- άουτ δεν έχουν φύγει από το τραπέζι. Ειδικότερα, ως προς το θέμα των ομαδικών απολύσεων τίθεται εκ νέου στη διαπραγμάτευση η αύξηση του ορίου από το 5% στο 10% με παράλληλη κατάργηση της προέγκρισης από το κράτος. Εδω τα νεα ήταν πιο αισιόδοξα... Όπως πληροφορήθηκαν οι βουλευτές των ΑΝΕΛ έως την Παρασκευή θα έχει κλείσει το staff level agreement που θα ανοίξει το δρόμο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Οι βουλευτές ενημερώθηακν από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και την υπουργό Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου. Ενδεικτική είναι η δήλωση του υφυπουργού Εξωτερικών αρμόδιου για θέματα Απόδημου Ελληνισμού, Τέρενς Κουίκ, ο οποίος, δήλωσε «κλείσαμε». Το μόνο «αγκάθι» μέχρι την Παρασκευή είναι το θέμα της ΔΕΗ, ενώ, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες από τους ΑΝΕΛ, το ζήτημα των εργασιακών εξετάζεται σε ανώτερο επίπεδο. Πάντως οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν πως τα εργασιακά δεν εμποδίζουν την ολοκλήρωση της συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο την Παρασκευή. Τα μέτρα, που αφορούν την περίοδο μετά το 2019, προβλέπουν τη μείωση του αφορολόγητου περίπου στις 6.000 ευρώ ή και πιο κάτω, ενώ η μάχη έχει επικεντρωθεί στο ύψος της μείωσης των συντάξεων. Αναφορικά με τα αντίμετρα προβλέπεται μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 200 εκατομμύρια ευρώ με την κυβέρνηση όμως να διεκδικεί η μείωση αυτή να αγγίξει τα 400 εκατομμύρια. Επίσης προβλέπεται μείωση των συντελεστών φορολόγησης φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Παράλληλα προβλέπεται ότι 120.000 παιδιά θα αποκτήσουν πρόσβαση σε παιδικούς σταθμούς χωρίς καμία επιβάρυνση των οικογενειών και χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Σε ό,τι αφορά τα πλεονάσματα, αυτά θα διατηρηθούν στο 3,5% για τρία χρόνια και όχι για δέκα όπως ζήτησαν οι δανειστές. Επίσης φαίνεται πως «κλείδωσε» η συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα με χρηματοδότηση και στην εαρινή σύνοδο του Ταμείου θα αποτυπωθούν με ακρίβεια τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος καθώς πλέον έχουν συμφωνήσει σε αυτό και οι Ευρωπαίοι εταίροι, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ίδια πηγή. usay

Kαταργεί τη διαγωγή από τα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας

Συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι μεταρρυθμίσεις στην παιδεία!Με πρωτοφανή ταχύτητα «ανταποκρίθηκε» ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου στην ερώτηση 28 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποιοί, όπως αποκάλυψε η «Κ», ζήτησαν κατάργηση της αξιολόγησης της διαγωγής των μαθητών. Οπως είπε στη Βουλή ο κ. Γαβρόγλου θα φέρει στη Βουλή διάταξη για την κατάργηση του αναχρονιστικού μέτρου του χαρακτηρισμού της «διαγωγής».Εξέφρασε μάλιστα την ελπίδα ότι αυτή θα ψηφιστεί όταν πάει στη Βουλή.«Για το θέμα της διαγωγής κοσμίας και κοσμιοτάτης, ελπίζω όταν θα φέρουμε στη Βουλή τη διάταξη για την κατάργηση της διαγωγής, να την ψηφίσετε. Είναι ένα εντελώς αναχρονιστικό μέτρο, ένα μέτρο που χρησιμοποιήθηκε ενάντια και στους αριστερούς αλλά, θέλω να σας πω, και ενάντια σε πάρα πολύ δημιουργικούς πολίτες αυτής της χώρας» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας.Οπως αποκάλυψε με ρεπορτάζ της η «Κ» αν και οι 28 βουλευτές παραδέχονται ότι, «τα τελευταία χρόνια, στην πλειονότητα των σχολείων έχει καταστεί ανενεργή η διάταξη και δεν επιβάλλεται το αυταρχικό και εκδικητικό αυτό μέτρο στους μαθητές, ούτε σε ιδιαίτερα ακραίες περιπτώσεις», θεωρείται επιβεβλημένη η παρέμβασή τους, αφού «υπάρχουν κάποια ελάχιστα σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά, που, για να καλύψουν την παιδαγωγική τους ανεπάρκεια ή για να τιμωρήσουν για όλη του τη ζωή έναν απόφοιτο της μη αρεσκείας τους, εφαρμόζουν συχνά την υποβάθμιση της διαγωγής των μαθητών, και χωρίς μάλιστα να έχουν εφαρμόσει πλήρως τις διατάξεις του υπουργείου και τις αποφάσεις του ΣτΕ».Μάλιστα οι 28 βουλευτές κάνουν λόγο για «ανυπεράσπιστους εφήβους» δεδομένου ότι «τόσο οι οργανώσεις γονέων όσο και των μαθητών δεν έχουν ποτέ –ακόμη και σήμερα– λάβει καμία πληροφόρηση από το υπουργείο για τα δικαιώματα και τις προβλεπόμενες διαδικασίες (ποινές, κανονισμός κ.ά)».Το θέμα της κατάργησης της διαγωγής προκάλεσε την αντίδραση και της βουλευτού της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Εύης Χριστοφιλοπούλου, η οποία έκανε λόγο για «λαϊκισμούς στην παιδεία». Με αφορμή μάλιστα το συγκεκριμένο θέμα κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προχώρησε σε αιφνιδιαστική μείωση των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.Απαντώντας, ο υπουργός Παιδείας, αφού επανέλαβε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «τα παιδιά να μπορούν να μπαίνουν στις Σχολές με το απολυτήριο και τη βαθμολογία», είπε ότι η μείωση κατά 1.000 των εισακτέων έγινε σε απόλυτη τήρηση της νομοθεσίας και σε μερική συμμόρφωση με τις αποφάσεις των Σχολών και των πρυτανικών Αρχών. Ταυτόχρονα, υπογράμμισε ότι συνεχίζει να πιστεύει πως η μάχη για την ποιότητα της εκπαίδευσης δεν πρέπει να εκφυλλιστεί σε μάχη για τον αριθμό των εισακτέων».«Υπάρχουν ασφαλώς θέματα υποδομής, αλλά κυρίως σήμερα υπάρχουν θέματα ποιότητας στην εκπαίδευση. Τα πανεπιστήμια είναι πολλές φορές υπερβολικά στο να θέλουν λίγους φοιτητές. Εμείς προσπαθήσαμε να κινηθούμε σε μια ορθολογικοποίηση. Θέλουμε καλούς νομικούς, αυτό δεν σημαίνει ότι αυτό πρέπει να γίνει με λίγους φοιτητές» είπε ο Κώστας Γαβρόγλου και κατηγόρησε το ΠΑΣΟΚ πως όταν ήταν στην κυβέρνηση ανακοίνωσε μείωση 10.000 εισακτέων, δύο μόλις μέρες πριν από τις εξετάσεις.Η βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι πέταξε στα σκουπίδια όλη την προσπάθεια που είχε γίνει για μια συνολική μεταρρύθμιση στον χώρο της παιδείας, που πήγε στο Ενιαίο Λύκειο και κατήγγειλε ότι σήμερα οι μειώσεις των εισακτέων έγιναν χωρίς διαβούλευση με τις σχολές.

Τηλεφωνική επικοινωνία Τσίπρα με Λαγκάρντ. Εμπλοκή στη διαπραγμάτευση- Τι ζητά το ΔΝΤ

Λίγη ώρα πριν από το Euroworking Group και μερικές μέρες πριν από το κρίσιμο Εurogroup της 7ης Απριλίου, εμπλοκή παρουσιάστηκε στη διαπραγμάτευση, με το ΔΝΤ να βάζει ξανά στο τραπέζι όλα τα αιτήματά του για τα εργασιακά. Την αποκάλυψη έκανε ο διευθυντής σύνταξης της Realnews και των «Ειδήσεων», Βασίλης Σκουρής, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του realfm 97.8. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μετέδωσε ο Βασίλης Σκουρής, η ελληνική πλευρά αναφέρει ότι οι Ευρωπαίοι δεν πήραν θέση στο θέμα, ενώ η κυβέρνηση δεν αναμένει συμφωνία έως τη συνεδρίαση του Euroworking Group το απόγευμα. Αξίζει να αναφερθεί ότι η προγραμματισμένη για το απόγευμα συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ υπό την προεδρία του Αλέξη Τσίπρα τελικά αναβλήθηκε, όπως και η σύγκληση του κυβερνητικού συμβουλίου υπό τον Γιάννη Δραγασάκη που αναμενόταν εντός της ημέρας. Την εμπλοκή επιβεβαίωσε από τις Βρυξέλλες και ο ανταποκριτής της Realnews, Θάνος Αθανασίου. Εξάλλου όπως αποκάλυψε ο ανταποκριτής του ΑΝΤ1 Θανάσης Τσίτσας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του σταθμού, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε τηλεφωνική επικοινωνία με την επικεφαλής του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ. Νωρίτερα, ο αναπληρωτής επικεφαλής εκπρόσωπος της Κομισιόν Αλεξάντερ Βιντερστάιν και η εκπρόσωπος της ΕΕ Άννικα Μπράιτχάρτ, που ενημέρωσαν τον Τύπο, ανέφεραν ότι δεν έχει ακόμα επέλθει συμφωνία μεταξύ των ελληνικών αρχών και της τρόικας. Ο αναπληρωτής επικεφαλής εκπρόσωπος, ερωτηθείς σχετικά, δήλωσε πως δεν έχει τίποτα να προσθέσει στην χθεσινή δήλωση της Άννικας Μπράiντχαρτ («δεν επιβεβαιώνουμε δημοσιεύματα που μιλάνε για συμφωνία») και η ίδια κάλεσε τα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεχίσουν να εργάζονται για την ολοκλήρωσή της.

Εμπλοκή στη διαπραγμάτευση. Οι απαιτήσεις του ΔΝΤ για τα εργασιακά

Λίγη ώρα πριν από το Euroworking Group και μερικές μέρες πριν από το κρίσιμο Εurogroup της 7ης Απριλίου, εμπλοκή παρουσιάστηκε στη διαπραγμάτευση, με το ΔΝΤ να βάζει ξανά στο τραπέζι όλα τα αιτήματά του για τα εργασιακά. Την αποκάλυψη έκανε ο διευθυντής σύνταξης της Realnews και των «Ειδήσεων», Βασίλης Σκουρής, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του realfm 97.8. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μετέδωσε ο Βασίλης Σκουρής, η ελληνική πλευρά αναφέρει ότι οι Ευρωπαίοι δεν πήραν θέση στο θέμα, ενώ η κυβέρνηση δεν αναμένει συμφωνία έως τη συνεδρίαση του Euroworking Group το απόγευμα. Αξίζει να αναφερθεί ότι η προγραμματισμένη για το απόγευμα συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ υπό την προεδρία του Αλέξη Τσίπρα τελικά αναβλήθηκε, όπως και η σύγκληση του κυβερνητικού συμβουλίου υπό τον Γιάννη Δραγασάκη που αναμενόταν εντός της ημέρας. Την εμπλοκή επιβεβαίωσε από τις Βρυξέλλες και ο ανταποκριτής της Realnews, Θάνος Αθανασίου. Νωρίτερα, ο αναπληρωτής επικεφαλής εκπρόσωπος της Κομισιόν Αλεξάντερ Βιντερστάιν και η εκπρόσωπος της ΕΕ Άννικα Μπράιτχάρτ, που ενημέρωσαν τον Τύπο, ανέφεραν ότι δεν έχει ακόμα επέλθει συμφωνία μεταξύ των ελληνικών αρχών και της τρόικας. Ο αναπληρωτής επικεφαλής εκπρόσωπος, ερωτηθείς σχετικά, δήλωσε πως δεν έχει τίποτα να προσθέσει στην χθεσινή δήλωση της Άννικας Μπράiντχαρτ («δεν επιβεβαιώνουμε δημοσιεύματα που μιλάνε για συμφωνία») και η ίδια κάλεσε τα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεχίσουν να εργάζονται για την ολοκλήρωσή της.