Την 26η ή 27η Απριλίου προτείνει ο Πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ ως κατάλληλες ημέρες για να ενημερώσει την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την πορεία της 2ης αξιολόγησης του 3ου ελληνικού προγράμματος. Η επιστολή απευθύνεται στον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Αντόνιο Ταγιάνι και έρχεται ως απάντηση των επικρίσεων που δέχθηκε στη χθεσινή ολομέλεια στο Στρασβούργο, όπου και είχε προειδοποιήσει εγκαίρως με παλαιότερη επιστολή του πως δεν μπορούσε να παραστεί. Στην σημερινή του επιστολή ο Γερούν Ντάισελμπλουμ αναφέρει τα εξής. «Κατά τους τελευταίους μήνες και εβδομάδες ανταλλάξαμε πολλές επιστολές για τη συμμετοχή μου σε μια συζήτηση στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την Ελλάδα. Όπως μεταξύ άλλων αναφέρεται στις επιστολές μου της 30ης Μαρτίου και 4 Απριλίου είμαι πλήρως δεσμευμένος να συνεχίσω τη συζήτηση για την Ελλάδα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπως για παράδειγμα έκανα στις 21 Μαρτίου στην επιτροπή ECON. Για λόγους προγραμματισμού ήταν αδύνατο για μένα να παραστώ στην Ολομέλεια αυτής της εβδομάδας. Οι υπηρεσίες μας έχουν ήδη έρθει σε επαφή για την εξεύρεση κατάλληλης στιγμής για να συμμετάσχω σε μια συζήτηση στην Ολομέλεια στο εγγύς μέλλον. Μέσα από αυτή την επιστολή θα ήθελα να σας επιδείξω τη διαθεσιμότητα μου για την επόμενη σύνοδο της ολομέλειας στο τέλος του Απριλίου. Στις 26 θα είμαι διαθέσιμος από αργά το απόγευμα. Η 27η είναι εθνική εορτή στην Ολλανδία, αλλά θα είμαι διαθέσιμος όλη την ημέρα. Θα ήθελα να προτείνω όπως οι υπηρεσίες μας βρουν μαζί μια κατάλληλη στιγμή (στην ατζέντα του ΕΚ) σε μία από τις προτεινόμενες ημερομηνίες».
Τι είναι αυτό που ωθεί νέους Γερμανούς να εντάσσονται στο κίνημα του Γιάνη Βαρουφάκη, που θέλει, όπως λέει, να αλλάξει εκ βάθρων την Ευρώπη; Στο ερώτημα επιχειρεί να δώσει απαντήσεις το διαδικτυακό περιοδικό Bento του Spiegel, που μίλησε με ορισμένους απ’ αυτούς και κατέγραψε τις απόψεις τους. «Η προσφυγική κρίση, η άνοδος του δεξιού λαϊκισμού στην Ευρώπη, η εκλογή του Τραμπ και το Brexit έχουν προκαλέσει το τελευταίο διάστημα έντονη ανησυχία για τη συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ειδικά στις τάξεις της νεολαίας. Ορισμένοι νέοι άνθρωποι εντάσσονται σε κόμματα του κατεστημένου, άλλοι ιδρύουν νέους πολιτικούς σχηματισμούς ή μετέχουν με σημαίες της ΕΕ στις πορείες του «Παλμού της Ευρώπης» (“Pulse of Europe”). Κάποιοι, ωστόσο, εντάσσονται στο ευρωπαϊκό κίνημα του Γιάνη Βαρουφάκη με την αινιγματική συντόμευση DiEM25 ( Democracy in Europe Movement 2025) που θέλει να φέρει την επανάσταση στην Ευρώπη», αναφέρει το άρθρο. Μετά από ένα σύντομο προφίλ του «αριστερού ιδεαλιστή» πρώην υπουργού Οικονομικών της Ελλάδας το Bento αναφέρει τους στόχους του DiEM25, που κινείται «κάπου ανάμεσα σε λαϊκό κίνημα και ευρωπαϊκό κόμμα» και θέλει να φέρει τη διαφάνεια στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και να μεταδίδονται μέσω Ίντερνετ οι συνεδριάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Οι στόχοι του New Deal του DiEm25 για την Ευρώπη Μια σύμβαση ευρωπαϊκών τραπεζών, που θα επενδύσουν από κοινού στην πράσινη ενέργεια. Μια στρατηγική για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας, που θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους να βρίσκουν δουλειές στις περιοχές τους και να μην αναγκάζονται να μεταναστεύουν σε οικονομικά ισχυρότερα κράτη. Ένα πανευρωπαϊκό Ταμείο για την καταπολέμηση της φτώχειας, που θα καλύπτει τις βασικές ανάγκες όλων των Ευρωπαίων και θα λειτουργήσει ως βάση μιας μελλοντικής Κοινωνικής Ένωσης. Το δικαίωμα σε οικονομικά προσιτή στέγαση. Ο τίτλος του άρθρου του Bento: «Πώς θέλουν οι οπαδοί του Βαρουφάκη να προστατέψουν την Ευρώπη απ' τους δεξιούς λαϊκιστές» Κι εδώ είναι που παίρνουν το λόγο οι Γερμανοί φοιτητές, που εμπνέονται απ’ τα οράματα του Γιάνη Βαρουφάκη. «Δεν πιστεύω ότι ένα κράτος μπορεί μόνο του να λύσει τα προβλήματα του σήμερα, όπως η καταστροφή του περιβάλλοντος, οι εντεινόμενες κοινωνικές ανισότητες ή η εργασιακή ανασφάλεια....», λέει ο 25χρονος Konstantin, που σπουδάζει στο Αμβούργο. Και συνεχίζει: «Το DiEM είναι ένα κίνημα που υπερβαίνει τις εθνικές δομές και θέλει να ασκήσει μια συνολική ευρωπαϊκή πολιτική. Και προσφέρει ένα νέο όραμα μιας πιο ελεύθερης και πιο αλληλέγγυας Ευρώπης, που μου λείπει από τα άλλα κόμματα.» Ο 24χρονος Sören που σπουδάζει κοινωνιολογία έχει θορυβηθεί απ’ την άνοδο του δεξιού λαϊκισμού στην Ευρώπη: «Ως δημοκράτες πρέπει να κάνουμε κάτι για να διατηρήσουμε τη δημοκρατίας μας. Στο DiEM το θέμα είναι να συμπράξουν οι Δημοκράτες σ’ ολόκληρη την Ευρώπη. Να μη διαχωριστούμε στα κόμματα, τα παρακλάδια και τις διάφορες τάσεις και ασχολούμαστε με τοπυς εαυτούς μας, αλλά να αναπτύξουμε ένα κοινό project. Αλλά το DiEM είναι ακόμη πολύ νέο, πρέπει να αναπτύξουμε το δίκτυό μας. Αυτή τη στιγμή απασχολούμαστε με τη διοργάνωση της Εναλλακτικής Συνόδου του G20, τη Σύνοδο Παγκόσμιας Αλληλεγγύης (Global-Solidarity-Summit)». Η 22χρονη Elisa σπουδάζει εθνολογία στη Χαϊδελβέργη. Ανησυχεί κι αυτή με την απήχηση που έχουν οι ακροδεξιές «σειρήνες» στη νεολαία. «Νιώθω ότι δεν με εκφράζει κανένα απ’ τα κατεστημένα κόμματα στη Γερμανία. Κι είναι κι αυτός ένας λόγος που ενθουσιάστηκα με το DiEm όταν γνώρισα το κίνημα σε μια εκδήλωση στο Πανεπιστήμιό μου το περασμένο καλοκαίρι. Φυσικά και φοβάμαι μήπως ξεφουσκώσει, μήπως χάσει την αρχική του ενέργεια και δεν απομείνουμε στο τέλος αρκετοί για να αγωνιστούμε για μια πιο δημοκρατική Ευρώπη. Δεν πρέπει με τίποτε να εγκαταλείψουμε νωρίς την προσπάθεια», λέει. Και το άρθρο καταλήγει: «Το εγχείρημα είναι ακόμη νέο και επωφελείται απ’ τη γοητεία της νέας αρχής και το χάρισμα του ιδρυτή του. Αν και κατά πόσον θα καταφέρει το DiEM25 να επηρεάσει την πολιτική της ΕΕ, ας ελπίσουμε ότι δεν θα μπορέσουμε να το κρίνουμε το 2025».
Την επαναφορά της βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ για τις μεταβιβάσεις ακινήτων, του μοναδικού εγγράφου που είχε καταργηθεί το 2014 στο πλαίσιο της προσπάθειας περιορισμού της γραφειοκρατίας, προβλέπει το άρθρο 60 του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση επισημαίνει η ΠΟΜΙΔΑ. Σε σχετικό υπόμνημα προς τον υπουργό κ. Πάνο Σκουρλέτη, αλλά και τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Γιώργο Πατούλη, αναφέρει ότι o αριθμός των δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη σύνταξη κάθε συμβολαιογραφικού εγγράφου μεταβίβασης ακινήτου για οποιαδήποτε αιτία, είναι ασύλληπτος και συνεχώς διογκούμενος.
Σενάριο συμβιβασμού για συντάξεις και φορολογικό ανάμεσα σε κυβέρνηση και δανειστές φαίνεται πως προωθείται τις τελευταίες ώρες, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg. Το σενάριο προβλέπει τη μεταφορά των περικοπών στις συντάξεις το 2019 και της μείωσης του αφορολόγητου στο 2020, ωστόσο αυτό θα ισχύει μόνο στην περίπτωση που οι στόχοι θα υλοποιηθούν, διαφορετικά θα εφαρμοστούν οι περικοπές όλες μαζί το 2019. Στο σενάριο εξετάζεται να γίνουν οι περικοπές συντάξεων ύψους 1% του ΑΕΠ το 2019 και αυτές που σχετίζονται με το αφορολόγητο όριο, επίσης 1% του ΑΕΠ, να μεταφερθούν για το 2020. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, τα φορολογικά μέτρα που έχουν προγραμματιστεί για το 2020 θα μεταφερθούν ένα χρόνο νωρίτερα, το 2019, αν οι προβλέψεις για την εκτέλεση του προϋπολογισμού το 2018 δείξουν ότι η Ελλάδα δεν θα πιάσει το όριο του 3,5% που τίθεται για το πρωτογενές πλεόνασμα. Στο 1,8 δισ. οι περικοπές στις συντάξεις Στο «βωμό» της αύξησης του ΑΕΠ κατά 2,7% και της επίτευξης πλεονασμάτων 1,75% για το 2017 και 3,5% το 2018, θυσιάζονται οι συντάξεις και το αφορολόγητο, με συζητήσεις για περικοπές της τάξης των 1,8 δις. ευρώ. Ωστόσο, αν εκτροχιαστεί το χρονοδιάγραμμα της αξιολόγηση, τα δεδομένα θα ανατραπούν. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, οι διαδικασίες για να επιτευχθεί συμφωνία δεν θα είναι απλές, αφού οι δανειστές θα πρέπει να συμφωνήσουν για τις λεπτομέρειές του. Το Bloomberg σημειώνει ότι το ζήτημα των περικοπών στις συντάξεις θεωρεί ως κομβικό σημείο στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλάδας και δανειστών. βράδυ μεταξύ των ίδιων παικτών, θα φανεί κατά πόσο αυτός ο συμβιβασμός έχει την πολιτική έγκριση όλων των πλευρών για να πάει στο Eurogroup της Παρασκευής. Στόχος του προέδρου του Eurogroup, Γερούν Νάισελμπλουμ, δεν είναι άλλος από το να μπορέσει να παρουσιάσει στους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, στη Μάλτα, μία «πολιτική συμφωνία» που θα ανοίξει τον δρόμο για την επίτευξη τεχνικής συμφωνίας αμέσως μετά, σημείωνε η ίδια πηγή. topontiki
Αισιόδοξη για σημαντική πρόοδο στο Eurogroup της 7ης Απριλίου στη Μάλτα εμφανίστηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την εκπρόσωπο Τύπου Άννικα Μπράιντχαρτ να δηλώνει πως υπήρξε μια «σύγκλιση απόψεων χθες». Αναφορικά με τις χθεσινές επαφές στις Βρυξέλλες, η εκπρόσωπος Τύπου του Επίτροπου Οικονομικών υποθέσεων Πιέρ Μοσκοβισί δήλωσε πως αποτέλεσε μια «καλή ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων». Η Άννικα Μπράιντχαρτ, είπε πως η Επιτροπή θεωρεί πως υπήρξε «σύγκλιση απόψεων» στα ζητήματα της αξιολόγησης και ολοκλήρωσε λέγοντας πως ελπίζει στην επίτευξη σημαντικής προόδου στη Μάλτα. Ευρωπαίος αξιωματούχος εξηγούσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι κατά τη χθεσινή συνάντηση υπήρξε ενός είδους «προκαταρκτική συμφωνία» στη βάση ενός συμβιβασμού μεταξύ ΔΝΤ και ελληνικής πλευράς. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, που θα πραγματοποιηθεί σήμερα το βράδυ μεταξύ των ίδιων παικτών, θα φανεί κατά πόσο αυτός ο συμβιβασμός έχει την πολιτική έγκριση όλων των πλευρών για να πάει στο Eurogroup της Παρασκευής. Στόχος του προέδρου του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, δεν είναι άλλος από το να μπορέσει να παρουσιάσει στους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, στη Μάλτα, μία «πολιτική συμφωνία» που θα ανοίξει τον δρόμο για την επίτευξη τεχνικής συμφωνίας αμέσως μετά, σημείωνε η ίδια πηγή.
Στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2016 κυμαίνονται οι τιμές των προϊόντων για το πασχαλινό τραπέζι στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, παρά την αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24% και παρά τις αυξήσεις στους Ειδικούς Φόρους, σύμφωνα με την έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Παράλληλα, αναφέρεται ότι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι κυμαίνεται και η τιμή του αρνιού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετικά στοιχεία του ΙΕΛΚΑ: Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2017 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 58,53 ευρώ σχεδόν στην ίδια τιμή σε σχέση με το 2016 με 57,82 ευρώ. Σημειώνεται ότι αρκετά από τα προϊόντα (ποτά, ξύδι, μουστάρδα, τσουρέκι, φύλλο) για τα οποία πραγματοποιήθηκαν τιμοληψίες έχουν αυξημένο συντελεστή ΦΠΑ από 23% σε 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (και από 13% σε 24% σε σχέση με το 2015) και η συνολική τιμή του τυπικού καλαθιού χωρίς αυτές τις αυξήσεις είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 (-1%). Σημειώνεται επίσης ότι στα οινοπνευματώδη ποτά και μπύρες οι αυξήσεις όπου εμφανίζονται προέρχονται από την εφαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα κρασιά.
Στον απόηχο της χθεσινοβραδινής συνάντησης, πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση των δύο πλευρών εξέφρασαν την πεποίθηση ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος και είμαστε κοντά σε συμφωνία Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το σχέδιο συμβιβασμού προβλέπει τη λήψη μέτρων ύψους 1% του ΑΕΠ στις συντάξεις το 2019 και ύψους 1% του ΑΕΠ το 2020 στο φορολογικό. Όμως, σε περίπτωση που οι προβλέψεις για το 2018 δεν επαληθευτούν και η οικονομία βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση, τότε τα μέτρα στο σύνολο τους (1% του ΑΕΠ ασφαλιστικό και 1% του ΑΕΠ φορολογικό) θα τεθούν σε εφαρμογή όλα μαζί από το 2019. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα στοιχεία του συμβιβασμού πρέπει, ακόμη, να εγκριθούν από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Στον απόηχο της χθεσινοβραδινής συνάντησης, πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση των δύο πλευρών εξέφρασαν την πεποίθηση ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος και είμαστε κοντά σε συμφωνία Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το σχέδιο συμβιβασμού προβλέπει τη λήψη μέτρων ύψους 1% του ΑΕΠ στις συντάξεις το 2019 και ύψους 1% του ΑΕΠ το 2020 στο φορολογικό. Όμως, σε περίπτωση που οι προβλέψεις για το 2018 δεν επαληθευτούν και η οικονομία βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση, τότε τα μέτρα στο σύνολο τους (1% του ΑΕΠ ασφαλιστικό και 1% του ΑΕΠ φορολογικό) θα τεθούν σε εφαρμογή όλα μαζί από το 2019. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα στοιχεία του συμβιβασμού πρέπει, ακόμη, να εγκριθούν από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας έχει σειρά στις συναντήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη με τους πολιτικούς αρχηγούς. Ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του για συναντήσεις με τους Πολιτικούς Αρχηγούς, θα συναντηθεί αύριο, Πέμπτη 6 Απριλίου, στις 11:00, με το Γενικό Γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Δημήτρη Κουτσούμπα. Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στο γραφείο του Γενικού Γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας στη Βουλή.
Μετά το Πάσχα αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η ηλεκτρονική εφαρμογή του Taxisnet για την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Η προσπάθεια της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να ανοίξουν στις αρχές Απριλίου το σύστημα κόλλησαν μπροστά σε εμπόδια που προέβαλαν οι ίδιες οι υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., οι οποίες αφενός καθυστέρησαν να εκδώσουν και κοινοποιήσουν την εγκύκλιο για τον υπολογισμό των φορολογητέων παροχών σε είδος που αφορούν στα εταιρικά αυτοκίνητα αφετέρου δεν δέχθηκαν να διευκολύνουν χιλιάδες επιχειρήσεις να υπολογίσουν σωστά αυτές τις παροχές για τους μετόχους, τα στελέχη και τους εργαζομένους τους. Οι επιχειρήσεις αυτές δεν κατάφεραν να υποβάλουν εγκαίρως τις βεβαιώσεις αποδοχών, ώστε να προσυμπληρωθούν πριν από τις αρχές Απριλίου στα έντυπα Ε1 των φορολογουμένων αυτών τα πλήρη στοιχεία για τα φορολογητέα ποσά. Ουσιαστικά, η καθυστέρηση στην έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής οφείλεται στην αδυναμία ηλεκτρονικής υποβολής των βεβαιώσεων αποδοχών χιλιάδων εργαζομένων, στελεχών και μετόχων σε ιδιωτικές εταιρίες, που έχουν κάνει χρήση εταιρικών αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια του 2016. Στις περιπτώσεις αυτές οι υπεύθυνοι λογιστές των εταιριών αδυνατούν να υπολογίσουν σωστά τις παροχές σε είδος που αφορούν στη χρήση των εταιρικών αυτοκινήτων και έτσι δεν μπορούν ακόμη και μέχρι σήμερα να υποβάλουν στο σύστημα ΤΑXISNET τις βεβαιώσεις αποδοχών, ώστε τα – προσυμπληρωμένα στα έντυπα Ε1 των φορολογουμένων – στοιχεία για τα φορολογητέα ποσά μισθών να είναι ορθά και πλήρη. Η σημαντική καθυστέρηση με την οποία εκδόθηκε και κοινοποιήθηκε από την αρμόδια υπηρεσία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) η εγκύκλιος για τον τρόπο υπολογισμού των παροχών σε είδος που αφορούν στα εταιρικά αυτοκίνητα σε συνδυασμό με την έλλειψη πληροφοριακών δεδομένων για τον ορθό υπολογισμό των συγκεκριμένων παροχών έχουν φέρει τους λογιστές πολλών εταιριών στα πρόθυρα νευρικής κρίσης καθώς δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τη συμπλήρωση και την υποβολή των βεβαιώσεων αποδοχών. Ετσι, για εκατοντάδες χιλιάδες φορολογουμένους, δεν είναι ακόμη δυνατή η προσυμπλήρωση των κωδικών των δηλώσεων με τα συνολικά ποσά των φορολογητέων μισθών. Η εγκύκλιος για τον τρόπο υπολογισμού των φορολογητέων παροχών σε είδος οι οποίες αφορούν στα εταιρικά αυτοκίνητα εκδόθηκε στις 24 Μαρτίου, μόλις μια εβδομάδα πριν τη λήξη της προθεσμίας για την ηλεκτρονική υποβολή των βεβαιώσεων αποδοχών (31 Μαρτίου)! Σύμφωνα δε με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο, βάση υπολογισμού των παροχών σε είδος για τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι οι «λιανικές τιμές προ φόρων» των συγκεκριμένων οχημάτων. Ομως, παρά το γεγονός ότι οι τιμοκατάλογοι με τις «λιανικές τιμές προ φόρων» για όλα τα μοντέλα ΙΧ αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα βρίσκονται στη διάθεση των τελωνειακών υπηρεσιών της χώρας, τα δεδομένα των καταλόγων αυτών δεν χορηγούνται στους λογιστές όσων εταιριών έχουν εισάγει εκείνες τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα, ώστε να προβούν, μέσω των λογιστών τους, στον ακριβή υπολογισμό των φορολογητέων παροχών σε είδος για τους μετόχους τους, τα στελέχη τους και τους εργαζομένους τους. Ετσι, πολλές εταιρίες αδυνατούν ακόμη και σήμερα να υποβάλουν ηλεκτρονικά τις βεβαιώσεις αποδοχών, στις οποίες θα πρέπει απαραιτήτως να είναι δηλωμένα και τα ποσά των φορολογητέων παροχών σε είδος, σε ξεχωριστά πεδία. Εξαιτίας δε της μη υποβολής των βεβαιώσεων, οι υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. δεν είναι σε θέση, για τους συγκεκριμένους φορολογούμενους, να προσυμπληρώσουν τα συνολικά ποσά των φορολογητέων εισοδημάτων τους από μισθωτές υπηρεσίες στα ηλεκτρονικά έντυπα Ε1 που αναρτώνται στους λογαριασμούς τους στο TAXISNET. Είναι χαρακτηριστικό ότι, εξαιτίας της αδυναμίας υπολογισμού των παροχών σε είδος για τα εταιρικά αυτοκίνητα, η ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή των βεβαιώσεων αποδοχών παραμένει ακόμη ανοικτή, αν και η προθεσμία υποβολής των συγκεκριμένων βεβαιώσεων έχει λήξει από τις 31 Μαρτίου! Η εφαρμογή υποδέχεται και τυπικά εκπρόθεσμες βεβαιώσεις χωρίς πρόστιμα. «Ξέχασαν» να υποβάλουν δηλώσεις 120.000 Πάνω από 70.000 φορολογούμενοι εντοπίστηκαν στις αρχές του 2016 να μην έχουν υποβάλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων για το φορολογικό έτος 2014. Η Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης απέστειλε τον Ιανουάριο του 2016 e-mails σε 70.566 φυσικά πρόσωπα, ενώ πραγματοποίησαν και 8.401 τηλεφωνικές κλήσεις. Αποτέλεσμα αυτών ήταν να υποβληθούν 7.822 επιπλέον δηλώσεις σε σύνολο 71.267 μοναδικών επικοινωνιών (ποσοστό συμμόρφωσης 10,98%). Αντίστοιχες ενέργειες ξεκίνησαν στις αρχές του τρέχοντος έτους και για τους υπόχρεους σε δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2015. Εντοπίστηκαν περίπου 50.000 φορολογούμενοι που δεν υπέβαλαν δηλώσεις. Συγκεκριμένα, η Δ.Φ.Σ. έστειλε 49.955 e-mails σε ισάριθμα φυσικά πρόσωπα που δεν είχαν υποβάλει δηλώσεις εισοδήματος φορολογικού έτος 2015 και πραγματοποίησε 5.800 τηλεφωνικές επικοινωνίες. Ελεύθερος Τύπος
Στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2016 κυμαίνονται οι τιμές των προϊόντων για το πασχαλινό τραπέζι στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, παρά την αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24% και παρά τις αυξήσεις στους Ειδικούς Φόρους, σύμφωνα με την έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Παράλληλα, αναφέρεται ότι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι κυμαίνεται και η τιμή του αρνιού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετικά στοιχεία του ΙΕΛΚΑ: Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2017 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 58,53 ευρώ σχεδόν στην ίδια τιμή σε σχέση με το 2016 με 57,82 ευρώ. Σημειώνεται ότι αρκετά από τα προϊόντα (ποτά, ξύδι, μουστάρδα, τσουρέκι, φύλλο) για τα οποία πραγματοποιήθηκαν τιμοληψίες έχουν αυξημένο συντελεστή ΦΠΑ από 23% σε 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (και από 13% σε 24% σε σχέση με το 2015) και η συνολική τιμή του τυπικού καλαθιού χωρίς αυτές τις αυξήσεις είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 (-1%). Σημειώνεται επίσης ότι στα οινοπνευματώδη ποτά και μπύρες οι αυξήσεις όπου εμφανίζονται προέρχονται από την εφαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα κρασιά. Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή παρουσιάζουν η τιμή μουστάρδας με -56% (λόγω και προωθητικών ενεργειών στο προϊόν), στα αναψυκτικά με -14% και στο αλεύρι με -13%. Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2016 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 45%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του. Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω της ύφεσης και της μείωσης της κατανάλωσης. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές. Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι μειωμένη σε σχέση με το 2016 κατά -0,9% στα 5,95 ευρώ ανά κιλό. Ενώ μικρή μείωση αναμένεται για την τιμή στο Κατσίκι κατά 1,9% στα 6,83 ευρώ ανά κιλό. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο. Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών, δωροεπιταγών κλπ (η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν). enikonomia
«Οι υπουργοί Οικονομικών πρέπει να κάνουν τη δουλειά τους στο Eurogroup της Παρασκευής και να επιτύχουν μία συμφωνία. Αυτό το είναι το μόνο θετικό αποτέλεσμα, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Να περιμένουμε μέχρι την Παρασκευή, αλλά νομίζω ότι είμαστε κοντά, πολύ κοντά σε αυτήν τη συμφωνία», επισήμανε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόναλντ Τουσκ, κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα. Ο κ. Τουσκ πρόσθεσε πως η διάθεση της ΕΕ δεν είναι να τιμωρήσει την Ελλάδα, αλλά να τη βοηθήσει, και σημείωσε ότι ο ελληνικός λαός έχει, ήδη, τιμωρηθεί αρκετά. Ερωτηθείς αν είναι έτοιμος να αποδεχθεί το αίτημα του Πρωθυπουργού για σύγκληση συνόδου των κρατών μελών της Ευρωζώνης, σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία την Παρασκευή, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αρκέστηκε να πει ότι δεν θέλει να κάνει υποθέσεις ούτε σχόλια επί αρνητικών σεναρίων. Όπως είπε, είναι πολύ εύκολο να χαλάσει όλη μας η καλή δουλειά και να δώσουμε λάθος εικόνα με τέτοιες υποθέσεις. «Εγώ θα κάνω τη δουλειά μου», πρόσθεσε, ενώ επεσήμανε ότι αυτό που θέλει να κάνει αυτή τη στιγμή είναι υποστηρίξει τους υπουργούς Οικονομικών να φτάσουν σε μια συμφωνία στο επικείμενο Eurogroup.
Το ποσό των 1,138 δισ. ευρώ άντλησε το ελληνικό δημόσιο κατά την δημοπρασία εντόκων γραμματίων εξάμηνης διάρκειας, που διενήργησε σήμερα ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ). Το επιτόκιο διαμορφώθηκε σε 2,97%, αμετάβλητο συγκριτικά με τη προηγούμενη δημοπρασία εντόκων γραμματίων αντίστοιχης διάρκειας. Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών το ύψος των προσφορών υπερκάλυψε το δημοπρατούμενο ποσό κατά 1,30 φορές.
Στον απόηχο της χθεσινοβραδινής συνάντησης, πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση των δύο πλευρών εξέφρασαν την πεποίθηση ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος και είμαστε κοντά σε συμφωνία. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το σχέδιο συμβιβασμού προβλέπει τη λήψη μέτρων ύψους 1% του ΑΕΠ στις συντάξεις το 2019 και ύψους 1% του ΑΕΠ το 2020 στο φορολογικό. Όμως, σε περίπτωση που οι προβλέψεις για το 2018 δεν επαληθευτούν και η οικονομία βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση, τότε τα μέτρα στο σύνολο τους (1% του ΑΕΠ ασφαλιστικό και 1% του ΑΕΠ φορολογικό) θα τεθούν σε εφαρμογή όλα μαζί από το 2019. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα στοιχεία του συμβιβασμού πρέπει, ακόμη, να εγκριθούν από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Στον απόηχο της χθεσινοβραδινής συνάντησης, πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση των δύο πλευρών εξέφρασαν την πεποίθηση ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος και είμαστε κοντά σε συμφωνία. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το σχέδιο συμβιβασμού προβλέπει τη λήψη μέτρων ύψους 1% του ΑΕΠ στις συντάξεις το 2019 και ύψους 1% του ΑΕΠ το 2020 στο φορολογικό. Όμως, σε περίπτωση που οι προβλέψεις για το 2018 δεν επαληθευτούν και η οικονομία βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση, τότε τα μέτρα στο σύνολο τους (1% του ΑΕΠ ασφαλιστικό και 1% του ΑΕΠ φορολογικό) θα τεθούν σε εφαρμογή όλα μαζί από το 2019. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα στοιχεία του συμβιβασμού πρέπει, ακόμη, να εγκριθούν από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
H κυβέρνηση θα πρέπει να έρθει στη βουλή και να παραδώσει την εντολή αν δειλιάζει ή δεν θέλει να κλείσει την αξιολόγηση ή θεωρεί ότι μπορεί να πορεύεται έτσι,τόνισε ο Σταύρος Θεοδωράκης μιλώντας στον Real Fm. Πρόσθεσε ότι η χώρα δεν αντέχει άλλη παράταση και ανέφερε ότι «ελπίζω να μην σκέφτονται ένα νέο 2015 όταν παραλίγο να βρεθούμε εκτός Ευρώπης γιατί, όπως λέμε, η στάμνα πάει πολλές φορές για νερό αλλά μια φορά σπάει». Ο επικεφαλής του «Ποταμιού» εκτίμησε ότι η κατάσταση είναι σε επικίνδυνο σημείο καθώς οι απαιτήσεις των Γερμανών και του ΔΝΤ αυξάνονται και αυτό θα αποβεί εις βάρος της χώρας. Τέλος, απάντησε σε δημοσιεύματα και στελέχη των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ περί «εκπροσώπων του ΔΝΤ στην Ελλάδα» λέγοντας ότι αυτοί που μιλούν με το ΔΝΤ και συμφωνούν τα μέτρα είναι οι υπουργοί του κ. Τσίπρα.
«Τόσο εγώ όσο και η ελληνική κυβέρνηση δεν είμαστε διατεθειμένοι να παρακολουθούμε για πολύ ακόμη, παιχνίδια σε βάρος του ελληνικού λαού και παιχνίδια σε βάρος της ενότητας της ΕΕ» διεμήνυσε ο Αλέξης Τσίπας μετά την συνάντηση με τον Ντ. Τουσκ. Ο Πρωθυπουργός δεν διευκρίνισε περαιτέρω την ευθεία προειδοποίηση-απειλή ωστόσο εμφανίστηκε έντονα ανήσυχος για την πορεία της διαπραγμάτευσης. Χαρακτήρισε «αμετανόητους» ορισμένους εκ των πιστωτών και έριξε όλη την ευθύνη επάνω τους για την καθυστέρηση του κλεισίματος της αξιολόγησης υποστηρίζοντας ότι κωλυσιεργούν σκοπίμως. Ο Αλέξης Τσίπρας είπε πως αν η συμφωνία δεν επιτευχθεί στο Eurogroup της Παρασκευής («αυτό το άτυπο διευθυντήριο της ΕΕ» όπως το αποκάλεσε, τότε θα πρέπει να υπάρξουν πρωτοβουλίες σε ανώτερο πολιτικό επίπεδο ώστε να επιτευχθεί λύση πριν το Πάσχα και πάντως εντός του Απριλίου, ζητώντας και έκτακτη σύνοδο κορυφής της ΕΕ αν απαιτηθεί κάτι τέτοιο. Αμετανόητοι ορισμένοι δανειστές«Είναι αμετανόητοι ορισμένοι πιστωτές, Μετά από τις αχρείαστες απαιτήσεις που προέβαλαν για το 2018, σήμερα επαναλαμβάνουν την τακτική κωλυσιεργίας. Η αξιολόγηση έπρεπε να ολοκληρωθεί από τον Δεκέμβριο του 2016, όμως με δική τους ευθύνη και κωλυσιεργία, τίθεται σε κίνδυνο η διαδικασίας ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας» είπε με έμφαση ο Αλ. Τσίπρας. Οπως υποστήριξε, «κάποιοι με τεχνητό τρόπο θέτουν εμπόδια για την ανάπτυξη που θα οδηγήσει στην έξοδο από το πρόγραμμα σε ένα χρόνο από σήμερα» για να προσθέσει: «Η αίσθηση που έχουμε στην Ελλάδα είναι πως κάθε φορά που πλησιάζουμε σε συμφωνία κάποιοι έρχονται τελευταία στιγμή να βάλουν επιπρόσθετες απαιτήσεις, επιχειρούν να ροκανίσουν το χρόνο να βλάψουν την ανάκαμψη και να επαναφέρουν στο τραπέζι αρνητικά σενάρια, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για όλη την Ευρώπη». Να κλείσει εντός του Απριλίου και με έκτακτη Σύνοδο Κορυφής Οπως πρόσθεσε ο Πρωθυπουργός που δεν έκρυβε την ανησυχία του «αν παρά τις προβλέψεις αυτή η συμφωνία δεν επιτευχθεί στο πλαίσιο του άτυπου διευθυντηρίου της ΕΕ του Eurogroup, θα πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες σε ανώτερο επίπεδο ώστε να έχουμε θετική εξέλιξη πριν το Πάσχα. Σε κάθε περίπτωση εντός του Απριλίου ακόμη και αν χρειαστεί να γίνει έκτακτη σύνοδος ηγετών.
Το Brexit συνιστά ξεκάθαρα μία αποτυχία της Ευρώπης και ένα σήμα κινδύνου για την πορεία της μη ισορροπημένης και δημοκρατικά θεμελιωμένης οικονομικής ολοκλήρωσης της, η οποία πρέπει άμεσα να διορθωθεί αν δεν θέλουμε να έχει συνέχεια. Κι ένας τρόπος να γίνει αυτό είναι να υπάρξει μία εποικοδομητική επαναπροσέγγιση με τη Βρετανία. Αυτό σημείωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, στην ημερίδα "Brexit, ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ κατά την περίοδο των διαπραγματεύσεων και την επόμενη ημέρα", που διοργανώνει το Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο. Ο ίδιος συμπλήρωσε στην ομιλία του ότι, από τις πρώτες οδηγίες προς τις χώρες-μέλη της ΕΕ, προκύπτει πως θα καταβληθεί προσπάθεια για «συναινετικό διαζύγιο» και για παράλληλη οικοδόμηση νέων δεσμών με τη Βρετανία. «Όμως», συνέχισε ο υπουργός, «το μεγαλύτερο κέρδος θα προκύψει εάν σαν αποτέλεσμα του Brexit η Ευρωζώνη προχωρήσει σε ενίσχυση των κεντρομόλων τάσεων οικονομικής και δημοσιονομικής ενοποίησης της, αποτρέποντας φαινόμενα κοινωνικής διάλυσης και οικονομικού εθνικισμού και λαϊκισμού. Κι αυτό ενόσω οι χώρες-μέλη της σαν την Ελλάδα θα επιδιώκουν την με κάθε τρόπο σύσφιξη των σχέσεων τους με συγγενείς ευρωπαϊκές χώρες όπως πλέον είναι η Βρετανία». Σχετικά με τις επιπτώσεις στην Ελληνική οικονομία κ. Παπαδημητρίου σημείωσε ότι, αναλόγως της εξέλιξης των διαπραγματεύσεων και της συμφωνίας που θα προκύψει μεταξύ Βρετανίας-ΕΕ για να αρχίσει να ξεπληρώνει η πρώτη, σταδιακά, τις υποχρεώσεις της προς την δεύτερη (ύψους 57 δισ. ευρώ) εκτιμάται ότι αυτό το κόστος μπορεί να κυμανθεί από 0,3% έως 1% του ΑΕΠ συνολικά για μία διετία. «Πρόκειται για μία μάλλον ήπια επίπτωση αν επικρατήσει το καλό σενάριο», όπως είπε ο υπουργός. Επιπτώσεις στη ρευστότητα Αλλά δεν είναι μόνο το άμεσο κόστος που θα προκύψει από την κάμψη των ελληνικών εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών και των βρετανικών επενδύσεων ενδεχομένως λόγω της υποτίμησης της βρετανικής στερλίνας. Υπάρχει και το έμμεσο κόστος που μπορεί να προκαλέσει η πιθανή αναστάτωση των διεθνών χρηματοπιστωτικών αγορών με συνέπεια την αύξηση του κινδύνου και των επιτοκίων δανεισμού εξαιτίας της κάμψης τιμών των ελληνικών κρατικών ομολόγων, υπογράμμισε ο υπουργός. «Σε μία τέτοια περίπτωση, όπως είπε, η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη θα επιβαρύνει περαιτέρω την εγχώρια ρευστότητα και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των ελληνικών τραπεζών» και πρόσθεσε ότι στο έμμεσο κόστος περιλαμβάνεται και η αναπότρεπτη αλλαγή στον προϋπολογισμό της ΕΕ στον οποίο η βρετανική συνεισφορά ανέρχεται σε 16,56 δις ευρώ, δηλαδή 11,13% του συνόλου (έναντι 1,84 δισ. ευρώ της Ελλάδας ή 1,4% του συνόλου του προϋπολογισμού). Μέχρι στιγμής, όπως είπε, δεν έχει αποσαφηνιστεί εάν και κατά πόσο θα αναπληρωθεί η βρετανική συνεισφορά στον κοινοτικό προϋπολογισμό από τα υπόλοιπα κράτη μέλη ή απλώς θα οριστικοποιηθεί η σταθεροποίησή του σε μειωμένο αριθμητικό μέγεθος. Διμερείς σχέσεις Ο υπουργός υπενθύμισε πως οι εμπορικοί και οικονομικοί δεσμοί της Ελλάδας με τη Βρετανία έχουν μακρά ιστορία και βαρύνουσα σημασία. Στη Βρετανία κατοικούν μονίμως 40-45.000 Έλληνες, υπάρχει σημαντική ελληνική φοιτητική παρουσία στα πανεπιστήμια της χώρας, ενώ σημαντική είναι και η δράση γύρω από τον ελληνικό πολιτισμό. Όσον αφορά τις διμερείς εμπορικές σχέσεις, το ύψος των εισαγωγών από τη Βρετανία ανέρχεται στο ποσό των 1,3 δισ. ευρώ έναντι ελληνικών εξαγωγών αξίας 1,08 δισ. ευρώ (2015). Το μείγμα των ελληνικών εξαγωγών στη Βρετανία απαρτίζεται κυρίως από φαρμακευτικά προϊόντα (14,3%), ηλεκτρικά και ηλεκτρονικός εξοπλισμός (10,8%), ορυκτά καύσιμα, πετρελαιοειδή (8,3%), λαχανικά, τρόφιμα και ξηροί καρποί (8,2%) κλπ. Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέχει την 7η θέση στους εξαγωγικούς προορισμούς της Ελλάδας με μερίδιο 4,2% (2016). Ο τουρισμός κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στο διμερές ισοζύγιο πληρωμών με απολαβές ύψους 2,1 δισ. ευρώ και αφίξεις 2,4 εκ. τουριστών από τη Βρετανία το 2015, αντιστοιχώντας στο 14,3% των συνολικών εισπράξεων ή αλλιώς στο 9,2% των αφίξεων τουριστών στη χώρα μας. Σε αυτό το πλαίσιο, η νέα εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία θα πρέπει να διασφαλίζει την αποτελεσματική πρόσβαση των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών σε μια παραδοσιακή εξαγωγική αγορά, η απώλεια της οποίας θα είχε σημαντικές επιπτώσεις σε τομείς, όπως τα βιομηχανικά προϊόντα (περίπου 350 εκ. ευρώ), τα χημικά (περίπου 200εκ ευρώ), τα τρόφιμα (περίπου 350 εκ. ευρώ), ο τουρισμός κ.α. Όσον αφορά τις άμεσες επενδύσεις, οι ετήσιες ακαθάριστες εισροές από τη Βρετανία κυμαίνονται περίπου, στα 250 εκατ. ευρώ, τη τελευταία εξαετία. Ακολούθως, το εισόδημα που αποδίδεται στη Βρετανία από την πραγματοποίηση βρετανικών επενδύσεων στην χώρα μας (τόκοι, μερίσματα, κέρδη κλπ) ανέρχεται σε 1,3 δις ευρώ έναντι εισπράξεων ύψους 0,5 δις ευρώ από ελληνικές επενδύσεις στη Βρετανία. Το βρετανικό επενδυτικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον τουρισμό, την αγορά ακινήτων, τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, την τεχνολογία και την ενέργεια. «Από τα παραπάνω συνάγεται πως το Brexit θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ελληνικές εξαγωγές και την παραγωγή ορισμένων βιομηχανικών κλάδων (πχ τρόφιμα, φάρμακα), ενώ θα έχει μικρότερη επίπτωση στα τουριστικά έσοδα και τις βρετανικές επενδύσεις στη χώρα» είπε ο κ. Παπαδημητρίου και συνέχισε ότι, επίσης, αρνητικά θα επηρεάσει τις εξαγωγές κάποιων αγροτικών προϊόντων, δεδομένου ότι η φιλελεύθερη στάση της Βρετανίας αντίκειται στον προστατευτισμό των χωρών της Ν. Ευρώπης για τα αγροτικά προϊόντα και είναι πιθανόν να λάβει αντίμετρα. Ναυτιλία Τέλος, το Brexit αναμένεται να αυξήσει κατά τι το κόστος του χρήματος, να περιορίσει ενδεχομένως τις κοινοτικές ενισχύσεις και να μειώσει τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιριών μέσω της υποτίμησης της στερλίνας, της πιθανής επιβράδυνσης του διεθνούς εμπορίου και της αύξησης των ναύλων. «Ωστόσο, ουδέν κακόν αμιγές καλού» υπογράμμισε ο υπουργός και ανέφερε ότι, αν υπάρξει φυγή από το Λονδίνο κάποιων ναυτιλιακών επιχειρήσεων προς άλλα ναυτιλιακά κέντρα, δεν αποκλείεται να ευνοηθεί και το λιμάνι του Πειραιά (πχ παραρτήματα ναυτιλιακών γραφείων αντιπροσώπευσης). «Μέσα σε ρεαλιστικά πλαίσια, ένα μεγαλύτερο μέρος του κύκλου εργασιών των ναυτιλιακών εταιριών καθώς και των υπηρεσιών που παρέχουν, μπορεί να μεταφερθεί στην Ελλάδα, διατηρώντας την σύνδεση που υπάρχει μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου στον ναυτιλιακό κλάδο» είπε ο υπουργός. Παρομοίως, ευκαιρίες επενδυτικές για την Ελλάδα μπορεί να δημιουργηθούν με το Brexit στον τομέα της άμυνας-ασφάλειας στα πλαίσια ανασυγκρότησης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, ενώ, η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, δημιουργεί προκλήσεις στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας. Η προσπάθεια συνάρθρωσης μιας αμυντικής ευρωπαϊκής βιομηχανίας καθώς και η πρόσληψη των αμυντικών δαπανών ως αναπτυξιακών από την ΕΕ, αποτελεί μια πρώτη προσπάθεια κάλυψης των κενών που αφήνει η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου. Οι εμπειρίες και οι πόροι (assets) που διαθέτει η Ελλάδα στους τομείς αυτούς, ένεκα των προκλήσεων που έχει να αντιμετωπίσει και των δαπανών που έχει καταβάλει, επιτρέπουν στην ελληνική οικονομία και τις ελληνικές επιχειρήσεις να συμμετάσχουν στην προσπάθεια ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας. Ο κ. Παπαδημητρίου εκτιμά ότι η δημιουργία του European Defense Fund το οποίο θα χρηματοδοτείται από το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (MMF) μετά το 2021 με ποσό ετησίως 500 εκατομμυρίων ευρώ και μοχλευμένα κεφάλαια 5 δισ. ευρώ ετησίως, για την ενίσχυση ευρωπαϊκών κονσόρτσιουμ αμυντικής βιομηχανίας αποτελεί μια δέσμη ευκαιριών από την οποία μπορεί να αντλήσει σημαντικά οφέλη η Ελλάδα. «Η πρόθεση της ΕΕ για ενίσχυση ευρωπαϊκών κονσόρτσιουμ αμυντικής βιομηχανίας με περιφερειακή διάρθρωση δημιουργεί ένα παράθυρο ευκαιρίας για τις ελληνικές εταιρίες» σημείωσε ο υπουργός. Φαρμακευτικές Ακόμη, ο ίδιος εκτίμησε ότι ενδέχεται να προσελκυσθούν κάποιες δραστηριότητες ξένων φαρμακευτικών πολυεθνικών από τη Βρετανία στην Ελλάδα λόγω των δυνατοτήτων που προσφέρει η χώρα μας στον κλάδο αυτό. Επιπρόσθετα, η χώρα μας μπορεί να διεκδικήσει μεγαλύτερο μέρος από τα προγράμματα συγχρηματοδοτήσεων σε έρευνα και τεχνολογία που παρέχει η ΕΕ για φαρμακευτικές εταιρίες, σημαντικό μέρος των οποίων κατευθυνόταν μέχρι πρότινος στο Ηνωμένο Βασίλειο.
ΟΑΕΔ – Δωρέαν παιδικές κατασκηνώσεις: Πάνω από 1.000 ηλεκτρονικές αιτήσεις στο πρόγραμμα διαμονής παιδιών σε παιδικές κατασκηνώσεις, έγιναν την πρώτη ώρα αφότου άνοιξε η υπηρεσία της διαδικτυακής πύλης του ΟΑΕΔ....
Το Brexit συνιστά ξεκάθαρα μία αποτυχία της Ευρώπης και ένα σήμα κινδύνου για την πορεία της μη ισορροπημένης και δημοκρατικά θεμελιωμένης οικονομικής ολοκλήρωσης της, η οποία πρέπει άμεσα να διορθωθεί αν δεν θέλουμε να έχει συνέχεια. Κι ένας τρόπος να γίνει αυτό είναι να υπάρξει μία εποικοδομητική επαναπροσέγγιση με τη Βρετανία. Αυτό σημείωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, στην ημερίδα "Brexit, ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ κατά την περίοδο των διαπραγματεύσεων και την επόμενη ημέρα", που διοργανώνει το Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο. Ο ίδιος συμπλήρωσε στην ομιλία του ότι, από τις πρώτες οδηγίες προς τις χώρες-μέλη της ΕΕ, προκύπτει πως θα καταβληθεί προσπάθεια για «συναινετικό διαζύγιο» και για παράλληλη οικοδόμηση νέων δεσμών με τη Βρετανία. «Όμως», συνέχισε ο υπουργός, «το μεγαλύτερο κέρδος θα προκύψει εάν σαν αποτέλεσμα του Brexit η Ευρωζώνη προχωρήσει σε ενίσχυση των κεντρομόλων τάσεων οικονομικής και δημοσιονομικής ενοποίησης της, αποτρέποντας φαινόμενα κοινωνικής διάλυσης και οικονομικού εθνικισμού και λαϊκισμού. Κι αυτό ενόσω οι χώρες-μέλη της σαν την Ελλάδα θα επιδιώκουν την με κάθε τρόπο σύσφιξη των σχέσεων τους με συγγενείς ευρωπαϊκές χώρες όπως πλέον είναι η Βρετανία». Σχετικά με τις επιπτώσεις στην Ελληνική οικονομία κ. Παπαδημητρίου σημείωσε ότι, αναλόγως της εξέλιξης των διαπραγματεύσεων και της συμφωνίας που θα προκύψει μεταξύ Βρετανίας-ΕΕ για να αρχίσει να ξεπληρώνει η πρώτη, σταδιακά, τις υποχρεώσεις της προς την δεύτερη (ύψους 57 δισ. ευρώ) εκτιμάται ότι αυτό το κόστος μπορεί να κυμανθεί από 0,3% έως 1% του ΑΕΠ συνολικά για μία διετία. «Πρόκειται για μία μάλλον ήπια επίπτωση αν επικρατήσει το καλό σενάριο», όπως είπε ο υπουργός. Επιπτώσεις στη ρευστότητα Αλλά δεν είναι μόνο το άμεσο κόστος που θα προκύψει από την κάμψη των ελληνικών εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών και των βρετανικών επενδύσεων ενδεχομένως λόγω της υποτίμησης της βρετανικής στερλίνας. Υπάρχει και το έμμεσο κόστος που μπορεί να προκαλέσει η πιθανή αναστάτωση των διεθνών χρηματοπιστωτικών αγορών με συνέπεια την αύξηση του κινδύνου και των επιτοκίων δανεισμού εξαιτίας της κάμψης τιμών των ελληνικών κρατικών ομολόγων, υπογράμμισε ο υπουργός. «Σε μία τέτοια περίπτωση, όπως είπε, η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη θα επιβαρύνει περαιτέρω την εγχώρια ρευστότητα και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των ελληνικών τραπεζών» και πρόσθεσε ότι στο έμμεσο κόστος περιλαμβάνεται και η αναπότρεπτη αλλαγή στον προϋπολογισμό της ΕΕ στον οποίο η βρετανική συνεισφορά ανέρχεται σε 16,56 δις ευρώ, δηλαδή 11,13% του συνόλου (έναντι 1,84 δισ. ευρώ της Ελλάδας ή 1,4% του συνόλου του προϋπολογισμού). Μέχρι στιγμής, όπως είπε, δεν έχει αποσαφηνιστεί εάν και κατά πόσο θα αναπληρωθεί η βρετανική συνεισφορά στον κοινοτικό προϋπολογισμό από τα υπόλοιπα κράτη μέλη ή απλώς θα οριστικοποιηθεί η σταθεροποίησή του σε μειωμένο αριθμητικό μέγεθος. Διμερείς σχέσεις Ο υπουργός υπενθύμισε πως οι εμπορικοί και οικονομικοί δεσμοί της Ελλάδας με τη Βρετανία έχουν μακρά ιστορία και βαρύνουσα σημασία. Στη Βρετανία κατοικούν μονίμως 40-45.000 Έλληνες, υπάρχει σημαντική ελληνική φοιτητική παρουσία στα πανεπιστήμια της χώρας, ενώ σημαντική είναι και η δράση γύρω από τον ελληνικό πολιτισμό. Όσον αφορά τις διμερείς εμπορικές σχέσεις, το ύψος των εισαγωγών από τη Βρετανία ανέρχεται στο ποσό των 1,3 δισ. ευρώ έναντι ελληνικών εξαγωγών αξίας 1,08 δισ. ευρώ (2015). Το μείγμα των ελληνικών εξαγωγών στη Βρετανία απαρτίζεται κυρίως από φαρμακευτικά προϊόντα (14,3%), ηλεκτρικά και ηλεκτρονικός εξοπλισμός (10,8%), ορυκτά καύσιμα, πετρελαιοειδή (8,3%), λαχανικά, τρόφιμα και ξηροί καρποί (8,2%) κλπ. Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέχει την 7η θέση στους εξαγωγικούς προορισμούς της Ελλάδας με μερίδιο 4,2% (2016). Ο τουρισμός κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στο διμερές ισοζύγιο πληρωμών με απολαβές ύψους 2,1 δισ. ευρώ και αφίξεις 2,4 εκ. τουριστών από τη Βρετανία το 2015, αντιστοιχώντας στο 14,3% των συνολικών εισπράξεων ή αλλιώς στο 9,2% των αφίξεων τουριστών στη χώρα μας. Σε αυτό το πλαίσιο, η νέα εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία θα πρέπει να διασφαλίζει την αποτελεσματική πρόσβαση των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών σε μια παραδοσιακή εξαγωγική αγορά, η απώλεια της οποίας θα είχε σημαντικές επιπτώσεις σε τομείς, όπως τα βιομηχανικά προϊόντα (περίπου 350 εκ. ευρώ), τα χημικά (περίπου 200εκ ευρώ), τα τρόφιμα (περίπου 350 εκ. ευρώ), ο τουρισμός κ.α. Όσον αφορά τις άμεσες επενδύσεις, οι ετήσιες ακαθάριστες εισροές από τη Βρετανία κυμαίνονται περίπου, στα 250 εκατ. ευρώ, τη τελευταία εξαετία. Ακολούθως, το εισόδημα που αποδίδεται στη Βρετανία από την πραγματοποίηση βρετανικών επενδύσεων στην χώρα μας (τόκοι, μερίσματα, κέρδη κλπ) ανέρχεται σε 1,3 δις ευρώ έναντι εισπράξεων ύψους 0,5 δις ευρώ από ελληνικές επενδύσεις στη Βρετανία. Το βρετανικό επενδυτικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον τουρισμό, την αγορά ακινήτων, τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, την τεχνολογία και την ενέργεια. «Από τα παραπάνω συνάγεται πως το Brexit θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ελληνικές εξαγωγές και την παραγωγή ορισμένων βιομηχανικών κλάδων (πχ τρόφιμα, φάρμακα), ενώ θα έχει μικρότερη επίπτωση στα τουριστικά έσοδα και τις βρετανικές επενδύσεις στη χώρα» είπε ο κ. Παπαδημητρίου και συνέχισε ότι, επίσης, αρνητικά θα επηρεάσει τις εξαγωγές κάποιων αγροτικών προϊόντων, δεδομένου ότι η φιλελεύθερη στάση της Βρετανίας αντίκειται στον προστατευτισμό των χωρών της Ν. Ευρώπης για τα αγροτικά προϊόντα και είναι πιθανόν να λάβει αντίμετρα. Ναυτιλία Τέλος, το Brexit αναμένεται να αυξήσει κατά τι το κόστος του χρήματος, να περιορίσει ενδεχομένως τις κοινοτικές ενισχύσεις και να μειώσει τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιριών μέσω της υποτίμησης της στερλίνας, της πιθανής επιβράδυνσης του διεθνούς εμπορίου και της αύξησης των ναύλων. «Ωστόσο, ουδέν κακόν αμιγές καλού» υπογράμμισε ο υπουργός και ανέφερε ότι, αν υπάρξει φυγή από το Λονδίνο κάποιων ναυτιλιακών επιχειρήσεων προς άλλα ναυτιλιακά κέντρα, δεν αποκλείεται να ευνοηθεί και το λιμάνι του Πειραιά (πχ παραρτήματα ναυτιλιακών γραφείων αντιπροσώπευσης). «Μέσα σε ρεαλιστικά πλαίσια, ένα μεγαλύτερο μέρος του κύκλου εργασιών των ναυτιλιακών εταιριών καθώς και των υπηρεσιών που παρέχουν, μπορεί να μεταφερθεί στην Ελλάδα, διατηρώντας την σύνδεση που υπάρχει μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου στον ναυτιλιακό κλάδο» είπε ο υπουργός. Παρομοίως, ευκαιρίες επενδυτικές για την Ελλάδα μπορεί να δημιουργηθούν με το Brexit στον τομέα της άμυνας-ασφάλειας στα πλαίσια ανασυγκρότησης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, ενώ, η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, δημιουργεί προκλήσεις στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας. Η προσπάθεια συνάρθρωσης μιας αμυντικής ευρωπαϊκής βιομηχανίας καθώς και η πρόσληψη των αμυντικών δαπανών ως αναπτυξιακών από την ΕΕ, αποτελεί μια πρώτη προσπάθεια κάλυψης των κενών που αφήνει η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου. Οι εμπειρίες και οι πόροι (assets) που διαθέτει η Ελλάδα στους τομείς αυτούς, ένεκα των προκλήσεων που έχει να αντιμετωπίσει και των δαπανών που έχει καταβάλει, επιτρέπουν στην ελληνική οικονομία και τις ελληνικές επιχειρήσεις να συμμετάσχουν στην προσπάθεια ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας. Ο κ. Παπαδημητρίου εκτιμά ότι η δημιουργία του European Defense Fund το οποίο θα χρηματοδοτείται από το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (MMF) μετά το 2021 με ποσό ετησίως 500 εκατομμυρίων ευρώ και μοχλευμένα κεφάλαια 5 δισ. ευρώ ετησίως, για την ενίσχυση ευρωπαϊκών κονσόρτσιουμ αμυντικής βιομηχανίας αποτελεί μια δέσμη ευκαιριών από την οποία μπορεί να αντλήσει σημαντικά οφέλη η Ελλάδα. «Η πρόθεση της ΕΕ για ενίσχυση ευρωπαϊκών κονσόρτσιουμ αμυντικής βιομηχανίας με περιφερειακή διάρθρωση δημιουργεί ένα παράθυρο ευκαιρίας για τις ελληνικές εταιρίες» σημείωσε ο υπουργός. Φαρμακευτικές Ακόμη, ο ίδιος εκτίμησε ότι ενδέχεται να προσελκυσθούν κάποιες δραστηριότητες ξένων φαρμακευτικών πολυεθνικών από τη Βρετανία στην Ελλάδα λόγω των δυνατοτήτων που προσφέρει η χώρα μας στον κλάδο αυτό. Επιπρόσθετα, η χώρα μας μπορεί να διεκδικήσει μεγαλύτερο μέρος από τα προγράμματα συγχρηματοδοτήσεων σε έρευνα και τεχνολογία που παρέχει η ΕΕ για φαρμακευτικές εταιρίες, σημαντικό μέρος των οποίων κατευθυνόταν μέχρι πρότινος στο Ηνωμένο Βασίλειο.