Σημαντική αλλαγή στο , φέρνει η Κοινή Υπουργική Απόφαση των και Εργασίας   εισάγοντας ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα ξεκινήσει τους πρώτους μήνες του 2025. Το νέο σύστημα σχεδιάστηκε με στόχο την καλύτερη στήριξη των ανέργων και τη σύνδεση της επιδότησης ΔΥΠΑ με τις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και την DG REFORM, λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες πρακτικές από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η διάρκειά του μπορεί να φτάσει έως 16 μήνες, και οι αλλαγές που φέρνει βασίζονται στην παρακίνηση για εργασία, την ανταποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα.

Δείτε εδώ

ΕΠΙΔΟΜΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

Κύρια Χαρακτηριστικά του Νέου Πιλοτικού Επιδόματος Ανεργίας ΔΥΠΑ

Το νέο σύστημα περιλαμβάνει τρεις βασικούς πυλώνες: Το σταθερό Μέρος Επιδότησης: Το ποσό υπολογίζεται βάσει αποδοχών του δικαιούχου, ξεκινώντας από το 70% του κατώτατου ημερομισθίου. Σταδιακά μειώνεται όσο προχωρά η περίοδος επιδότησης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συμπλήρωση 175 ημερών ασφάλισης τους τελευταίους 14 μήνες πριν από την ένταξη στην επιδότηση.

Επίσης το μεταβλητό Μέρος Επιδότησης: Ενισχύει όσους έχουν μεγαλύτερο ασφαλιστικό βίο, λαμβάνοντας υπόψη τα έτη ασφάλισης (από το 4ο έως το 20ό έτος) και τις αποδοχές τους. Ο υπολογισμός βασίζεται σε συντελεστές που συνδέονται με τις εισφορές και τις μέσες αποδοχές.

Τέλος Περιλαμβάνονται δώρα εορτών, προσαυξήσεις για προστατευόμενα μέλη και για μονογονεϊκές οικογένειες. Το νέο επίδομα είναι εμπροσθοβαρές, με υψηλότερη επιδότηση κατά τους πρώτους μήνες ανεργίας, παρακινώντας τους δικαιούχους να επιστρέψουν πιο γρήγορα στην εργασία.

ΕΠΙΔΟΜΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

Δικαιούχοι της πιλοτικής εφαρμογής στο επίδομα ανεργίας ανεργίας είναι εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο της ΔΥΠΑ αναζητούντες εργασία κατά την έννοια της υποπέρ. αβ’ της περ. α’ του άρθρου 16 του ν. 4921/2022 (Α’ 75), και συγκεκριμένα άτομα ικανά και διαθέσιμα για εργασία που πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 1545/1985 (Α’ 91), ήτοι μετά από τη λύση ή τη λήξη της εργασιακής σχέσης αναζητούν ενεργά εργασία, αποδέχονται να απασχοληθούν σε εργασία που τους προσφέρεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Δ.ΥΠ.Α. στον ευρύτερο επαγγελματικό τους κλάδο, ή δέχονται να παρακολουθήσουν προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή μετεκπαίδευσης και γενικά επωφελούνται από κάθε περίπτωση δυνατότητας για απασχόληση κατά την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 1545/1985 (Α’ 91).

Δεν είναι δικαιούχοι της πιλοτικής επιδότησης ανεργίας:

α) Όσοι εντάσσονται στις εξαιρέσεις του τελευταίου εδαφίου της περ. α’ του άρθρου 16 του ν. 4921/2022, και συγκεκριμένα «όποιοι υπάγονται στην παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 1545/1985, ήτοι όποιοι απασχολούνται ή ασκούν οποιοδήποτε ελευθέριο ή άλλο επάγγελμα ή είναι επιχειρηματίες ή η κύρια απασχόλησή τους είναι οι γεωργικές, δασικές ή κτηνοτροφικές εργασίες, εκτός από τους υπαγομένους στην ασφάλιση του τέως Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Μισθωτών (Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.), οι σύζυγοι ή τα παιδιά που απασχολούνται σε επιχείρηση ή εκμετάλλευση του ή της συζύγου, του πατέρα ή της μητέρας, οι μαθητευόμενοι των επαγγελματικών σχολών, οι πρακτικά ασκούμενοι χωρίς σχέση εξαρτημένης εργασίας, όποιοι συνταξιοδοτούνται από το Δημόσιο ή από οποιονδήποτε συνταξιοδοτικό οργανισμό κύριας ή επικουρικής ασφάλισης, με εξαίρεση όσους λαμβάνουν σύνταξη λόγω θανάτου, όποιοι υπηρετούν στις ένοπλες δυνάμεις, και όποιοι εκτίουν ποινή στερητική της ελευθερίας ή υποβάλλονται σε μέτρα ασφαλείας ή σε ποινικό σωφρονισμό με αναμορφωτικά ή θεραπευτικά μέτρα, μέσα σε σωφρονιστικά ή αναμορφωτικά ή θεραπευτικά καταστήματα, καθώς και οι απασχολούμενοι στα προγράμματα προεργασίας και απόκτησης εργασιακής εμπειρίας της παρ. 7 του άρθρου 51 του ν. 3693/2008 (Α’ 174) περί του προγράμματος «ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ» και του άρθρου 83 του ν. 4368/2016 (Α’ 21), περί προγραμμάτων απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σε συνεργασία με εργοδότες του ιδιωτικού τομέα και Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις.».

Ερωτήσεις και Απαντήσεις για το Νέο Πιλοτικό Πρόγραμμα

Γιατί χρειάζεται αλλαγή στο επίδομα ανεργίας;
Το υπάρχον σύστημα έχει σχεδιαστεί από τη δεκαετία του 1950 και πλέον δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και αγοράς εργασίας. Το νέο πρόγραμμα στοχεύει σε δίκαιη στήριξη των ανέργων και κίνητρα για επανένταξη.

Ποιες είναι οι βασικές αρχές του νέου επιδόματος;

Παρακίνηση για εργασία: Υψηλότερη επιδότηση στην αρχή, μειούμενη στη συνέχεια.
Ανταποδοτικότητα και δικαιοσύνη: Αναγνώριση των εισφορών, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Αποτελεσματικότητα: Απλοποίηση και αυτοματοποίηση διαδικασιών.

Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που εισάγονται;

Συνδυασμός τακτικής επιδότησης με μακροχρόνια επιδόματα, με μέγιστη διάρκεια 24 μήνες.
Υπολογισμός διάρκειας επιδότησης βάσει του τύπου “2 μήνες εργασίας = 1 μήνας επιδότησης”.
Ενίσχυση του ανταποδοτικού χαρακτήρα μέσω σταθερού και μεταβλητού μέρους επιδότησης.

Πότε θα ξεκινήσει το πρόγραμμα και ποια είναι η διάρκειά του;
Το πιλοτικό πρόγραμμα θα ξεκινήσει τους πρώτους μήνες του 2025, με μέγιστη διάρκεια 16 μήνες ανά δικαιούχο.

Ποιες προϋποθέσεις ισχύουν για τη συμμετοχή;

Συμπλήρωση 175 ημερών ασφάλισης τους τελευταίους 14 μήνες (εξαιρουμένων των δύο τελευταίων μηνών).
Εισοδήματα τουλάχιστον ίσα με τον κατώτατο μισθό.
Τουλάχιστον 900 ημέρες ασφάλισης στους τελευταίους 50 μήνες για το μεταβλητό μέρος της επιδότησης.

Πώς θα επιλεγούν οι δικαιούχοι του πιλοτικού προγράμματος;
Η επιλογή θα γίνει τυχαία μέσω αυτοματοποιημένου συστήματος, μεταξύ όσων πληρούν τις προϋποθέσεις και δεν έχουν λάβει τακτική επιδότηση τα τελευταία 4 χρόνια.

Πώς υποβάλλεται αίτηση για το πρόγραμμα;
Η αίτηση γίνεται μέσω της ίδιας διαδικασίας που ισχύει για το τρέχον επίδομα ανεργίας, χωρίς πρόσθετα δικαιολογητικά, εκτός από το πιστοποιητικό μονογονεϊκότητας.

Θα επηρεαστούν όσοι ήδη λαμβάνουν επίδομα ανεργίας;
Όχι, όσοι λαμβάνουν επίδομα με το ισχύον σύστημα δεν επηρεάζονται.

Πότε αναμένεται η πλήρης εφαρμογή του προγράμματος;
Μετά την αξιολόγηση της πιλοτικής φάσης, το πρόγραμμα θα τροποποιηθεί, εάν χρειαστεί, και θα εφαρμοστεί καθολικά.

Το νέο πιλοτικό επίδομα ανεργίας συνδυάζει καινοτομία, απλότητα και δικαιοσύνη, προσφέροντας στους ανέργους καλύτερη στήριξη και περισσότερα κίνητρα για να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.

Δείτε εδώ