Πίνακας περιεχομένων
Με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την καταπολέμηση της παραβατικότητας, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ενεργοποιεί ένα νέο, εκτεταμένο σύστημα ελέγχων για όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν χωρίς να πληρούν τις προβλεπόμενες υποχρεώσεις. Το σύστημα στηρίζεται στην αξιοποίηση διαλειτουργικών βάσεων δεδομένων και συνδυάζει αυτοματοποιημένους και επιτόπιους ελέγχους, με επιβολή βαριών προστίμων που μπορεί να φτάσουν μέχρι και τα 30.000 ευρώ.
Δείτε επίσης ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ από την ΑΑΔΕ: Προσοχή σε παραπλανητικά SMS για επιδότηση πρόνοιας
Έλεγχοι σε δηλωμένα ακινητοποιημένα και απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας
Η πρώτη φάση των διασταυρώσεων ξεκινάει άμεσα και επικεντρώνεται σε περιπτώσεις οχημάτων που είτε έχουν δηλωθεί σε καθεστώς ακινησίας, είτε δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε ιδιοκτήτες που φαίνεται να παραβιάζουν το καθεστώς ακινησίας, δηλώνοντας ψευδώς ότι τα οχήματά τους δεν κυκλοφορούν.
Για την ανίχνευση παραβάσεων αυτής της κατηγορίας, οι εταιρείες που λειτουργούν σταθμούς διοδίων υποχρεούνται να διαβιβάζουν σε εβδομαδιαία βάση στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κρυπτογραφημένα δεδομένα διέλευσης, όπως αριθμούς πινακίδων, ημερομηνίες και μοναδικούς κωδικούς κάθε διέλευσης. Τα στοιχεία διασταυρώνονται με το μητρώο ακινητοποιημένων οχημάτων και, όταν διαπιστώνεται κυκλοφορία σε παράβαση της δήλωσης, αποστέλλεται ειδοποίηση στον ιδιοκτήτη με φωτογραφικό υλικό και πλήρη τεκμηρίωση.
Ο αποδέκτης της ειδοποίησης έχει δέκα ημέρες στη διάθεσή του για να απαντήσει είτε ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας myCAR ή email, είτε αυτοπροσώπως, παρέχοντας εξηγήσεις ή δικαιολογητικά.
Πρόστιμα 10.000 έως 30.000 ευρώ και αφαίρεση διπλωμάτων
Σε περίπτωση που δεν υπάρξει ανταπόκριση ή εάν οι εξηγήσεις δεν κριθούν επαρκείς, η ΑΑΔΕ προχωρά σε επιβολή προστίμου ύψους 10.000 ευρώ, το οποίο συνοδεύεται από χρέωση διπλάσιου ποσού σε σχέση με τα τέλη κυκλοφορίας. Αν υπάρξει υποτροπή, το πρόστιμο αυξάνεται στα 30.000 ευρώ και επιπλέον αφαιρείται η άδεια οδήγησης του ιδιοκτήτη για τρία χρόνια.
Παράλληλα, ελεγκτές της ΑΑΔΕ και τελωνειακές αρχές διενεργούν αυτοψίες στα σημεία στάθμευσης των δηλωμένων σε ακινησία οχημάτων. Αν κατά την επιτόπια επίσκεψη διαπιστωθεί απουσία του οχήματος, η ακινησία θεωρείται άκυρη και ενεργοποιείται άμεσα η διαδικασία επιβολής προστίμου.
Δείτε εδώ Έρχεται αυστηρότερος ΚΟΚ με βαριές ποινές και νέα πρόστιμα
Εντοπισμός ανασφάλιστων και χωρίς ΚΤΕΟ από καλοκαίρι
Το δεύτερο στάδιο των ελέγχων τίθεται σε εφαρμογή εντός του καλοκαιριού και αφορά τη διασταύρωση στοιχείων για την αναγνώριση οχημάτων χωρίς ασφάλιση ή χωρίς πρόσφατο τεχνικό έλεγχο. Η σχετική πλατφόρμα θα πραγματοποιεί αυτοματοποιημένους ελέγχους δύο φορές τον χρόνο, με δεδομένα από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Για όσα οχήματα εντοπίζονται ως ανασφάλιστα, τα πρόστιμα ξεκινούν από 250 ευρώ για δίκυκλα, φτάνουν τα 500 ευρώ για επιβατικά και αγγίζουν τα 1.000 ευρώ για βαρέα οχήματα όπως λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης. Σε περιπτώσεις που διαπιστωθεί και εκκρεμότητα πληρωμής τελών κυκλοφορίας άνω του έτους, επιβάλλεται πρόσθετο πρόστιμο ίσο με το ποσό της οφειλής.
Για οχήματα που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, προβλέπεται πρόστιμο 400 ευρώ. Αν υπάρξει επανάληψη της παράβασης, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και συνοδεύονται από αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας. Τα έγγραφα αυτά επιστρέφονται μόνο μετά από την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών (ασφαλιστήριο, δελτίο ΚΤΕΟ ή απόδειξη εξόφλησης τελών) και την πλήρη εξόφληση των προστίμων.
Υποχρεωτικός επανέλεγχος και παρέμβαση αστυνομίας
Η νομοθεσία προβλέπει επιπλέον και δεύτερο επίπεδο ελέγχου. Τρεις μήνες μετά την πρώτη ειδοποίηση, διενεργείται υποχρεωτικά νέα διασταύρωση στοιχείων για να διαπιστωθεί αν ο ιδιοκτήτης συμμορφώθηκε. Αν η παράβαση συνεχίζεται, η υπόθεση μεταβιβάζεται στις τοπικές αστυνομικές αρχές, οι οποίες προχωρούν άμεσα σε αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας και τα διαβιβάζουν στη Διεύθυνση Μεταφορών.
Το σχέδιο της ΑΑΔΕ συνιστά μια από τις πιο φιλόδοξες επιχειρησιακές παρεμβάσεις για την εξάλειψη φαινομένων ανομίας στην κυκλοφορία οχημάτων. Η εφαρμογή του αξιοποιεί στο έπακρο τις τεχνολογικές δυνατότητες του Δημοσίου, με την ενοποίηση κρίσιμων πληροφοριών από πολλαπλές πηγές και τη χρήση επιτόπιων ελέγχων σε συνδυασμό με αυτοματοποιημένα συστήματα.
Η όλη προσπάθεια αποσκοπεί όχι μόνο στην εξασφάλιση εσόδων για το κράτος, αλλά και στην τήρηση των κανόνων ισονομίας και τη βελτίωση των όρων κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους.
Διαβάστε ακόμη Ποιά αυτοκίνητα είναι τελικά πιο καθαρά;