Θέμα για την αλλαγή της διαδικασίας εγγραφής μαθητών στα Δημοτικά Σχολεία έθεσε στη Βουλή η Βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Σοφία Ασημακοπούλου, επισημαίνοντας ότι η εισαγωγή κριτηρίων προτεραιότητας προκάλεσε αναστάτωση σε γονείς και σχολικές μονάδες, καθώς μέχρι πρότινος η συμμετοχή των παιδιών στο πρόγραμμα γινόταν χωρίς περιορισμούς.

Η Βουλευτής ζήτησε από την Υπουργό Παιδείας να διευκρινιστούν οι λόγοι για τους οποίους τροποποιήθηκε η διαδικασία εγγραφών και ποιο είναι τελικά το πλαίσιο που ισχύει.

Στην απάντησή του, το Υπουργείο Παιδείας παρέθεσε το νομοθετικό υπόβαθρο για τη λειτουργία του ολοήμερου προγράμματος, παραπέμποντας αρχικά στην παρ. 7 του κεφαλαίου Β’ του άρθρου 11 του π.δ. 79/2017, σύμφωνα με το οποίο στα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερα Νηπιαγωγεία δύναται να εφαρμόζεται Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα. Παράλληλα, υπενθύμισε ότι σύμφωνα με την εγκύκλιο Φ.6/23717/Δ1/04-03-2025 για τις εγγραφές στα Νηπιαγωγεία, οι αιτήσεις των γονέων για συμμετοχή στο Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα γίνονται δεκτές χωρίς προϋποθέσεις, κάτι που προβλέπεται και στην εγκύκλιο Φ7/106615/Δ1/04-09-2025 για τη λειτουργία των νηπιαγωγείων κατά το σχολικό έτος 2025-2026.

ΔΕΙΤΕ 

Αντίστοιχα, για τα Δημοτικά Σχολεία, η Υπουργική Απόφαση Φ7/118139/ΦΔ/Δ1/9-9-2020 ορίζει ότι οι μαθητές εγγράφονται στο ολοήμερο πρόγραμμα με αίτηση των γονέων και οι διευθυντές των σχολικών μονάδων αποδέχονται όλες τις αιτήσεις χωρίς περιορισμούς. Ωστόσο, σημειώνονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τη λειτουργία τμημάτων ανάλογα με τη δυναμικότητα του σχολείου: στα 6/θέσια και άνω απαιτούνται τουλάχιστον 10 μαθητές, ενώ στις 4/θέσιες και 5/θέσιες μονάδες ο ελάχιστος αριθμός είναι 8 φοιτώντες. Για τα ολιγοθέσια σχολεία, η λειτουργία προϋποθέτει συμμετοχή του 1/3 των μαθητών στα μονοθέσια ή τουλάχιστον 8 μαθητών στα 2/θέσια και 3/θέσια σχολεία, με δικαίωμα συμμετοχής για όλους τους εγγεγραμμένους μαθητές.

Το Υπουργείο υπενθύμισε επίσης ότι, με τον ν. 4957/2022 και το άρθρο 371, αναβαθμίστηκε το ολοήμερο πρόγραμμα για συγκεκριμένες μονάδες, όπως ορίζεται στην Υ.Α. Φ.7/ΦΜ/98404/Δ1/4-8-2022, με στόχο τη στήριξη των εργαζόμενων οικογενειών. Παράλληλα, στο έγγραφο Φ.7/115075/Δ1/18-9-2025 διευκρινίζεται ότι κατά τη φάση συγκρότησης τμημάτων και μέχρι την πλήρη ανάπτυξη του προγράμματος, οι διευθυντές των σχολείων μπορούν να λαμβάνουν υπόψη κριτήρια προτεραιότητας, όπως: α) εργασία και των δύο γονέων ή μονογονεϊκή οικογένεια, β) ο ένας γονέας εργαζόμενος και ο άλλος άνεργος, γ) ένταξη των μαθητών σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Οι σχολικές μονάδες είναι υπεύθυνες για τη συγκέντρωση των σχετικών δικαιολογητικών.

ΔΕΙΤΕ 

Κατά συνέπεια, όπως τονίζεται στην απάντηση του Υπουργείου, οι δύο εγκύκλιοι δεν αλληλοαναιρούνται, αλλά εφαρμόζονται παράλληλα στο πλαίσιο της διαδικασίας οργάνωσης και λειτουργίας των ολοήμερων προγραμμάτων.